Thuisnetwerk opzetten, hoe en wat

Pagina: 1
Acties:
  • 4.271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dampie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-12-2022

Dampie

Generalist ohne ende

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik ben afgelopen weekend verhuisd en probeer momenteel om mijn netwerk weer aan de gang te krijgen, maar dit wil maar niet lukken. Ik ben niet zo heel erg thuis in het aanleggen en instellen van een netwerk, dus hulp zou mooi meegenomen zijn.

Wij hebben thuis 1 pc en een laptop. pc is verbonden met utp kabel aan de router, laptop doet dat draadloos. Bij beide werkt het internet naar behoren, dus dat zit wel goed. Maar de onderlinge communicatie krijg ik niet op orde. Tevens wil ik de printer die aan de pc hangt delen met de laptop.

Gisteren de wizard gebruikt om een netwerk aan te leggen. Beide pc's zitten nu in dezelfde workgroup en zijn ook zichtbaar, maar ik heb geen access van de een naar de ander. Hoe ik dit moet instellen is mij echt een raadsel. Ik heb hier redelijk veel over gelezen met het instellen van accounts maar het is mij nooit echt duidelijk geworden hoe je dit secuur doet.

Daarnaast kan ik de printer niet vinden vanaf de laptop. Als ik een printer wil toevoegen (netwerkprinter dan) dan loop ik vast op het feit dat de wizard alleen wil zoeken via de netwerkkaart en niet draadloos. Daarom kom ik dat punt in de wizard niet voorbij en krijg de printer niet te zien.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en het een en ander zou willen uitleggen. Een link naar een site met accurate informatie zou eventueel ook zeer welkom zijn. De sites die ik tot nu toe gevonden heb, hebben mij niet echt geholpen.

Alvast bedankt.

Groeten,
Dampie

Time spend gaming is time spend well

Verwijderd

Begin eens met het vertellen welk besturingssysteem en welke firewall je gebruikt. Dat zal al heel wat meer duidelijk maken.

Verwijderd

Je moet eerst ff wat delen. Op je laptop EN je desktop.

Dus bijvoorbeeld je D: partitie van je harde schijf.

Je printer op je desktop moet je ook eerst delen, voordat de laptop erop kan printen.

Delen doe je door "rechtermuisknop" op de object die je wilt delen, en dan "delen" :)

Voor de printer: Start - Instellingen - Printers en Faxen - Rechtermuiknop op de printer en dan delen.

Mocht dit nog niet werken, bij mij gaat het netwerk altijd een stuk soepeler als ik op alle PC's het
"NWLink IPX/SPX/NetBIOS protocol" installeer. Niet echt een idee wat het is, maar het helpt altijd wel. Dit kan je bij de eigenschappen van je lan verbinding doen.

Hopelijk heb je wat aan mijn info ;)

Succes

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:35

Edgarz

Tweako-active since1986

Het zou wel handig zijn om te weten met welk OS je werkt.

Op internet zijn tallloze handleidingen te vinden over het aanleggen van Windows thuisnetwerken. XP beschikt zelfs over een wizard waarmee je met behulp van een schijfje de instellingen gewoon overzet op je laptop.

Advies: Google nog eens even naar: thuisnetwerk XP configuratie...of RTFM

Verwijderd

Je zegt dat links naar websites niet erg helpvol waren, zat deze site daarbij?
FAQ - Netwerken (en dan bijvoorbeeld deze link die daar weer in staat: reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide )

Verder, post de ip's van zowel je laptop als je pc. Ik vraag me af of ze wel op hetzelfde subnet zitten.
Doe dus even op beide pc's (start uitvoeren/run cmd; ipconfig /all). als de subnet 255.255.255.0 is is het handig als de eerste drie getallen van het ip adres gelijk zijn, bijvoorbeeld 192.168.1 ofzo.

(post eventueel even hier wat ipconfig /all zegt)

Verder, iets vollediger in wat je geprobeerd hebt en wat gelukt/mislukt is. Tweakers.net verwacht op het forum een zeker niveau, niet zozeer qua kennis, maar wel qua eigen inbreng, onderzoek en uitproberen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 11:16 ]

• Dampie

Dampie

Generalist ohne ende

Topicstarter
Ok, gaat hard met de replies hierzo. Zat nog ff te zoeken op internet.

Beide systemen draaien op Win XP prof UK.
Router is een linksys

Ip adressen is momenteel redelijk lastig omdat ik op mijn werk zit, dus dat moet ik dan vanavond maar even doen.

Firewall zit ingebouwd in de router, die van windows staat uit.

Printer staat al geshared en heb tevens een partitie geshared, maar niet benaderbaar vanaf de andere computer.

Ik ga de links even lezen die hier nu zijn gegeven. Weet dat ik redelijk dicht bij de oplossing zit, maar kan mijn vinger er nog niet opleggen.

Thanks in ieder geval voor de ontzettend snelle reacties.

Verwijderd

Probeer ook eens te controleren of beide computers elkaar wel kunnen zien (d.m.v. ping in cmd). Als dat zo is, probeer de shares eerst eens handmatig te benaderen door vanuit explorer //192.168.0.2 (of wat voor ip adres dan ook) te draaien. Als dit lukt, kan je hetzelfde proberen, maar dan met de computer naam. Als dat ook lukt, maar je ziet de computers nog steeds niet, kan je een shortcut maken of een map networkdrive doen.

Als het pingen wel werkt, maar het benaderen van de pc's via windows file sharing niet, dan moet je de handleiding maar eens napluizen over de instellingen en gebruikers-accounts.

Verwijderd

op windows is het \\127.0.0.1 en niet //127.0.0.1

• Dampie

Dampie

Generalist ohne ende

Topicstarter
Edgarz schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:08:
Het zou wel handig zijn om te weten met welk OS je werkt.

Op internet zijn tallloze handleidingen te vinden over het aanleggen van Windows thuisnetwerken. XP beschikt zelfs over een wizard waarmee je met behulp van een schijfje de instellingen gewoon overzet op je laptop.

Advies: Google nog eens even naar: thuisnetwerk XP configuratie...of RTFM
Hehe, deze is leuk.

De wizard heb ik gisteren een keertje of 10 geprobeerd. Verschillende opties en instellingen geprobeerd maar iedere keer niet gekregen wat ik wilde. De infrastructuur van het netwerk is niet het probleem het is de communicatie tussen beide systemen waar ik tegenaan loop en niet uit kom.

Momenteel zitten beide pc's dus wel in dezelfde workgroup, kan ook de andere pc zien in de verkenner, maar als ik erop klik dan heb ik geen access rights om dat te doen. Hoe ik dat moet instellen heb ik nog nooit goed begrepen. Heb al van alles zitten vogelen met user accounts, access rights e.d maar nooit goed werkend gekregen.

De FM van de router is onduidelijk in hoe of wat je nu precies moet instellen, dus daar heb ik weinig aan, maar ga nog wel ff de links van de microsoft pagina's.

Ik denk ook dat het redelijk makkelijk op te lossen is, maar moet nog even de juiste manier uit zien te vinden.

• Dampie

Dampie

Generalist ohne ende

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:08:
Je zegt dat links naar websites niet erg helpvol waren, zat deze site daarbij?
FAQ - Netwerken (en dan bijvoorbeeld deze link die daar weer in staat: reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide )

Verder, post de ip's van zowel je laptop als je pc. Ik vraag me af of ze wel op hetzelfde subnet zitten.
Doe dus even op beide pc's (start uitvoeren/run cmd; ipconfig /all). als de subnet 255.255.255.0 is is het handig als de eerste drie getallen van het ip adres gelijk zijn, bijvoorbeeld 192.168.1 ofzo.

(post eventueel even hier wat ipconfig /all zegt)

Verder, iets vollediger in wat je geprobeerd hebt en wat gelukt/mislukt is. Tweakers.net verwacht op het forum een zeker niveau, niet zozeer qua kennis, maar wel qua eigen inbreng, onderzoek en uitproberen.
Ik had deze link wel gevolgd maar geheel over die tweede link heen gelezen. Nu mee bezig en zie dat het allemaal wel mee valt. Toppie, ik denk dat het hier mee zal gaan lukken vanavond. Scheelt weer een hoop gezeur van mijn vriendin :)

Thanks

Verwijderd

Ik denk niet dat je router ook maar iets hier mee te maken heeft als je de pc's wel in het netwerk kan zien.

Hoe de Wizard en "Eenvoudige bestandsdeling" werken heb ik geen idee van en ik heb het nog nooit willen begrijpen. Probeer eens de gewone (Advanced of hoe ze het ook noemen) manier. Dat is een stuk overzichtelijker (vind ik). Zo ziet het er uit:

Afbeeldingslocatie: http://www11.asphost4free.com/wg3foto/GoT/filesharing.JPG

Bij de permissions kan je van alles instellen, maar er van uitgaande dat je de mensen in je huis vertrouwt, kan je Everyone op Full acces zetten, of anders zodat ze alleen kunnen lezen.
Pagina: 1