[wireless]Kan geen verbinding maken

Pagina: 1
Acties:
  • 954 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 10:47

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Gisteren aan de gang gegaan om internet aan te leggen bij mijn schoonouders. Lijst van gebruikte PC hardware/software:

• Dell Dimension XPS R350 met
• Pentium II 350 MHz CPU
• 192 MB 100 MHz SD-RAM
• 440BX moederbord
• Windows 98SE
• SpeedTouch ST121g USB Wifi adaptor
• Speedtouch 716WL modem

De splitter en modem heb ik eerst aangesloten. De DSL LED op de modem wordt groen, de telefoon werkt naar behoren, dus dat is allemaal in orde.

Daarna heb ik op de PC de setup CD gedraaid die KPN bijgeleverd heeft. De setup procedure installeerde de drivers voor de ST121g naar behoren. Vervolgens de SSID en WAP key ingevoerd. Dan wordt er geprobeerd verbinding te maken naar het modem, maar dat lukt totaal niet.

Als ik in de control panel kijk van de ST121g, zie ik de modem wel staan in de lijst met wireless networks (samen met nog 3 andere netwerken in de buurt). Ook als je een nieuwe scan doet wordt de modem altijd gevonden. De signaalsterkte is 55% tot 60%. Ook wordt het MAC adres van de modem correct aangegeven.

Ik heb een oude laptop met een draad aan de modem gehangen om de SSID en WAP key te checken, en dat is ok. Als ik omgekeerd, de modem naar clients laat scannen, vind ie de PC ook niet.

• Wat kan er nog mis zijn en wat kan ik nog proberen?
• Is het (met het oog op de PC hardware) aan te raden om Win98SE overboord te gooien en WinXP te installeren. Ik heb vernomen dat WinXP heel wat beter werkt met USB modems.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Probeer is ipv. WPA, een WEP key te gebruiken, of probeer het is zonder beveiliging.

Krijg je de melding dat je beperkte rechten hebt?

Tjah XP werkt makkelijker bij wireless

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 09:59 ]

Verwijderd

Ook zonder problemen zou ik aanraden om W98SE overboord te gooien.
Maar kom je via de vaste lijn wel op internet ?
Zet wireless eens uit (config opslaan en webbrowser sluiten) en dan weer aan en verander eventueel de wpa key.
Gebruik je de applicatie van de usb adapter om netwerken te scannen of die van windows (wireless zero) ?
Reset je modem (stroom er af voor 30 seconden), dus geen harde reset. harde reset kan je altijd nog doen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik krijg helemaal geen melding. De KPN installatiesoftware vind de modem gewoonweg niet en vraagt dan of de SSID en WPA key correct zijn. Dat is het geval en als je dan op doorgaan klikt wordt weer geprobeerd de modem te vinden. Dit lukt dan weer niet enz.

Het icon van de USB adaptor in de systray geeft ook aan dat er geen verbinding is: er staat een rood kruisje doorheen. Als je vervolgens dubbelklikt op het icon zie je de modem wel staan in de lijst van gevonden wireless networks. Als je dan daarop klikt krijg je een venster met de netwerk eigenschappen. Daar zijn alle velden leeg.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 14:33

YellowCube

Wait...what?

wellicht een stomme vraag, maar heb je de SSID wel precies zo overgenomen zoals aangegeven staat? Dus incl. verschillen in hoofd&kleine letters?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• b4bol4t
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-03 18:42
als je andere "draadloze apparaten in huis heb zou ik die eens uit zetten.
Ik heb namelijk gehad dat een set boxje die draadloos tv doorgaf op de verbinding stoorde.
ik had de zelfde symptonen als jij.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
YellowCube schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:06:
wellicht een stomme vraag, maar heb je de SSID wel precies zo overgenomen zoals aangegeven staat? Dus incl. verschillen in hoofd&kleine letters?
Ja.
b4bol4t schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:11:
als je andere "draadloze apparaten in huis heb zou ik die eens uit zetten.
Ik heb namelijk gehad dat een set boxje die draadloos tv doorgaf op de verbinding stoorde.
ik had de zelfde symptonen als jij.
Het enige andere draadloze ding in huis is een ouderwetse analoge (27MC) draadloze telefoon.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:04:
Ook zonder problemen zou ik aanraden om W98SE overboord te gooien.
Maar kom je via de vaste lijn wel op internet ?
Internet access heb ik nog niet getest. De KNP setup komt nog niet zo ver omdat de modem niet wordt gevonden. Als alternatief heb ik de setup op mijn oude laptop laten lopen (die ik via een draad had aangesloten op de modem), maar daar heeft de KNP setup software problemen met de PCMCIA ethernet adaptor in de laptop. Er wordt aangegeven dat de ethernet adaptor disabled is. Dat is niet het geval: ik kan de modem bv. pingen vanuit een cmd box en het configuratiescherm van de modem via de browser bereiken . Disablen en Enablen van de ethernet adaptor had geen resultaat, de KPN software bleef volhouden dat de ethernet adaptor niet actief was.

De Dell PC waar ik wireless op wil installeren heeft geen ethernet kaart, die zou ik dan eerst ergens vandaan moeten halen.
Zet wireless eens uit (config opslaan en webbrowser sluiten) en dan weer aan en verander eventueel de wpa key.
Dat kan ik eens proberen
Gebruik je de applicatie van de usb adapter om netwerken te scannen of die van windows (wireless zero) ?
De applicatie van de usb adaptor. Heeft Win98SE eigenlijk wel wireless zero? Ik ben het nog niet tegengekomen.
Reset je modem (stroom er af voor 30 seconden), dus geen harde reset. harde reset kan je altijd nog doen.
Deze tip zal ik ook eens proberen.

Ik begin er steeds meer naar te nijgen om als eerste Windows XP erop te zetten. Ik heb nog een Seagate Barracuda van 20 GB in de la liggen. Dus eerst de oude 6 GB HDD eruit, de Seagate erin en XP erop. Hopelijk gaat XP op deze oude bak nog redelijk werken (het hoeft niet supersnel te zijn, internetten, telebankieren en wat word/excel zijn de voornaamste dingen die ermee gedaan worden).

Verwijderd

Je kan tijdens de setup van KPN volgens mij ook gewoon kiezen voor bedraad en dan de setup afwerken en dan kan je daarna draadloos gaan werken. Zie het als het voor de gek houden van de applicatie. De applicatie wil dan gewoon je draadloze kaart configen enzo. Ik negeer dat altijd en config de router altijd met een vaste lijn en praat dan nog niet over draadloos.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Dat was ik oorspronkelijk ook van plan. Vandaar dat ik een laptopje had meegenomen om zo de modem bedraad de configureren en dan de wireless achteraf zelf in te stellen. Helaas bleek de KPN setup problemen te hebben met de herkenning van de PCMCIA LAN kaart in de laptop. In de desktop PC zit geen Ethernet kaart dat ging ook niet bedraad.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Even een update:

De Win98SE PC geupgrade naar WinXP. De zaak wel flink moeten tweaken want het opstarten met de standaard install duurde een eewigheid.

Eenmaal draaiende met WinXP was het allemaal geen probleem meer. Even scannen naar draadloze netwerken, de WPA key invullen en draaien maar.

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

EXX schreef op maandag 25 september 2006 @ 09:45:
Even een update:

De Win98SE PC geupgrade naar WinXP. De zaak wel flink moeten tweaken want het opstarten met de standaard install duurde een eewigheid.

Eenmaal draaiende met WinXP was het allemaal geen probleem meer. Even scannen naar draadloze netwerken, de WPA key invullen en draaien maar.
Zal je toch aanraden om zo wie zo het RAM uit te breiden. 192MB is echt te weinig om XP een beetje normaal te draaien. Vooral met zo'n processor is boven de 512MB erg aan te raden. (en zo wie zo een schone installatie van XP zal ook helpen ipv een upgrade).

Maar toch gefeliciteerd dat het met XP wel goed werkt :)

--

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Mwa, vooral het opstarten duurt langer dan normaal, maar na het eea aan services te hebben uitgezet is het acceptabel. Als het eenmaal draait loopt het best redelijk. Voor de mensen die de PC gebruiken hoeft het allemaal niet zo super flitsend. Voornamelijk internetten en wat word/excel voldoet het wel. IMHO is investeren in extra hardware geld weggooien. Zeker gezien het feit dat ik zelf begin volgend jaar een nieuwe PC ga kopen en mijn huidige machine dan doorschuif.

Overigens heb ik WinXP schoon geinstalleerd. Een "upgrade" van Win98 naar WinXP hou ik niet zo van.

Verwijderd

98se geeft gezeik met wpa dus meteen naar wep stappen

Tevens werkt de kpn cd-rom niet want die heeft alleen de drivers voor de pcmcia 110, 121g usb en bij de nieuwe de siemens 108. Dus mocht je terug willen naar win98se is daar niets mis mee en werkt geheid. Wel moet je via de webinterface bedraad de beveiliging in je modem veranderen dan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 17:20 ]

• londonertje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
kleine tip die iedereen vergeten was voor Win98.

START ---> UITVOEREN ----> typ in "WINIPCFG" dan moet je daar je adapter selecteren en dan eerst op ALLE VRIJGEVEN drukken en daarna ALLE VERNIEUWEN.

vaak genoeg krijg je dan wel verbinding zelfs met WPA erop.
Pagina: 1