Toon posts:

Reinigen achterkant lens

Pagina: 1
Acties:
  • 982 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over het reinigen van de achterkant van de lens heb ik een vraag: "Mag dit?" :?

Ik kon namelijk niets terugvinden op GoT over de achterzijde (bij de lensmount), alleen maar over de Sensor en het front-element/filter.

Ik heb mijn 70-300 IS een beetje moeten oppoetsen aan de achterkant omdat er een klein vlekje op zat. Ik heb toen ook wat (Eclipse) reinigingsvloeistof gebruikt op een doekje (1 druppel op het doekje, niet op de lens). Echter lijkt er een heel klein licht gevlekt waasje achter te blijven achterop de lens.
Mag de achterzijde wel schoongemaakt worden (met vloeistof)? Is het gecoat? Of is het de bedoeling dat je hier nooit aankomt? (Maar wat dan als het vies wordt...)

Verwijderd

Schoonmaken moet zo nu en dan.... Maar wel met beleid en zo.
De achterlens is inderdaad vaak gecoat. Hoe dat precies met die van jou zit weet ik niet. Zelf maak ik de achterkant eigenlijk alleen maar met een droge doek schoon. Dat is normaal gesproken voldoende, omdat er bij mij nooit iets anders dan stof op zit. (maar ja, ik ben ook pas ongeveer een jaar (echt) aan het fotograferen.)

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 19:17
Ik heb nooit problemen gehad met het schoonmaken van de achterkant van een lens (en ja deze is meestal ook gecoat). Ik probeer het wel eerst altijd droog met een antistatisch doekje. En als dat niet lukt kan het best met eclipse vloeistof. Houd er wel rekening mee dat alles goed droog is voor je de lens weer op de camera monteert. Om kortsluiting op de contacten en of verdamping van de vloeistof in de body te voorkomen.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik zag laatst een stofje bij mij er ook op zitten. Het kan niet zoveel kwaad.. mits je het gewoon goed doet.. volgende manier is hoe ik het doe voor de voorkant:
Eerst stof met zacht kwastje weghalen. Met een microfiberdoekje zachtjes en rustig rondjes draaien met een druppeltje gedenatureerd 96% alcohol.. per rondje wel min of meer het vuil er afhalend (doekje van de lens halend).. Doekje is een microfiber doekje (Hama, 3,99 bij de Mediamarkt). Eerst het gedrenkte puntje gebruiken en na een korte tijd al snel overgaand naar een droger stuk van de doek nog steeds rondjes draaiend. Eeeeh voila! Helemaal weer schoon.. niks meer van die spuug gezien die een dochter van 2 er op had gespuugd.. (aan de voorkant van mijn Nikon 70-300G wel te verstaan).
Ik schat zo in dat het aan de achterkant.. geen ander verhaal wordt. Je moet de randen wat meer ontzien..omdat je makkelijker op die manier er "langsschraapt" zodat er eventueel weer stof op terug kan vallen.. maar anders precies het zelfde verhaal. De contact punten een beetje ontzien ja.. maar als er wat alcohol op komt.. no panic.. het geeft niet gelijk kortsluiting lijkt me zo.. verdampt namelijk ook erg snel (dus voor dat je hem weer op je camera hebt.. is ie allang wer droog).

[ Voor 12% gewijzigd door henkleerssen op 20-09-2006 09:14 ]

Verwijderd

Nog even wat anders... De achterkant en de voorkant van de lens zijn toch echt twee verschillende dingen. Je zult zien dat beschadigingen of vuil op de voorkant van de lens eigenlijk altijd veel minder effect hebben dan vuil of beschadigingen op de achterkant van de lens. Kortom bij twijfel altijd eerst de voorkant van de lens proberen en dan pas de achterkant.

(Dus ook bij het kopen van een tweedehands lens, vooral op de achterkant van de lens letten. De voorkant is lang zo belangrijk niet. Dat wil dan niet zeggen dat je een lens met een kras op de voorkant moet kopen, maar ik neem aan dat jullie die hint net mee kregen.)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:15:
Nog even wat anders... De achterkant en de voorkant van de lens zijn toch echt twee verschillende dingen. Je zult zien dat beschadigingen of vuil op de voorkant van de lens eigenlijk altijd veel minder effect hebben dan vuil of beschadigingen op de achterkant van de lens. Kortom bij twijfel altijd eerst de voorkant van de lens proberen en dan pas de achterkant.

(Dus ook bij het kopen van een tweedehands lens, vooral op de achterkant van de lens letten. De voorkant is lang zo belangrijk niet. Dat wil dan niet zeggen dat je een lens met een kras op de voorkant moet kopen, maar ik neem aan dat jullie die hint net mee kregen.)
ja natuurlijk zie je op de achterkant meer.. maar als je goed en voorzichtig schoonmaakt.. (en daarbij gewoon geen krassen maakt!) ... dan moet het goed gaan lijkt me.

Verwijderd

Ik probeer hem altijd schoon te blazen of als ik erbij kan schoon te wrijven. Wil dat niet omdat het ding echt ranzig is, dan pak ik een wattenstaafje met wat alcohol en wrijf hem daarmee schoon. :)

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Géén vloeistof ! (of zeer beperkt)

Toen ik tijdje terug mijn Sigma kocht, waarschuwde verkoper vooral dus niet de achterkant met vloeistof schoon te maken. Degene voor me had dat dus wel gedaan, met als gevolg dat de vloeistof in de binnenste elementen was gevloeid (wellicht geen bijster goede lens geweest, maar goed), wat dus best wel zichtbaar was (en bleef).. Daarnaast moet je reinigingsvloeistof vaak wel aardig goed wegwrijven, anders laat 't vaak wel wat achter.

't is natuurlijk sowieso rotplek om schoon te maken (ieder vuiltje telt 10 keer zwaarder dan op frontelement (kleiner oppervlak), moeilijker schoon te maken, geen (?) coating...)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Dan had die persoon ook wel een beetje veel gebruikt lijkt me, zoals hier al eerder gezecht, een beetje (druppeltje of 2) op een microvezel doekje en dan kan het echt niet fout gaan.

Maar zelf heb ik nog bijna nooit vloeistof hoeven gebruiken op het achterste element, als er wat zit is het een stofje wat ik vaak al met een balgje zo kan wegblazen. Soms met een doekje en in 2.5 jaar misschien 2 of 3 keer wat gedaan met vloeistof (waarvan 1x op een 10 jaar oude lans die ik 2de hands had overgenomen).

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Ja, wellicht. In principe mag er natuurlijk ook niet meer binnen komen waaien dan wat vuiltjes, en die zijn meestal toch wel goed weg te blazen...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Doorgaans moet je natuuurlijk zo weinig mogelijk doen aan zo'n lens.. helemaal met de achterkant. Dus als je met een blaasbalgje de stof kan wegblazen, dan vooral zo doen. Maar .. als ie nou om het even wat, vies is ... ja dan zou je de bovenstaande adviezen ter hand kunnen nemen. Allemaal op eigen risico natuurlijk. Je moet geen overvloedig alcohol gaan gebruiken natuurlijk..

Verwijderd

Hama lenspen

Verwijderd

henkleerssen schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:34:
Doorgaans moet je natuuurlijk zo weinig mogelijk doen aan zo'n lens.. helemaal met de achterkant. Dus als je met een blaasbalgje de stof kan wegblazen, dan vooral zo doen. Maar .. als ie nou om het even wat, vies is ... ja dan zou je de bovenstaande adviezen ter hand kunnen nemen. Allemaal op eigen risico natuurlijk. Je moet geen overvloedig alcohol gaan gebruiken natuurlijk..
Onderdompelen is een gevalletje *duh*, maar gewoon heel weinig op een wattenstaafje doen gaat meer dan prima :) Even naboenen met een schoon wattenstaafje en hij is weer als nieuw :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja wat betreft die contacten en alcohol, da's geen enkel probleem. Ik maak zelfs bewust zo af en toe de contacten even schoon.

Zag laatst een fotograaf (nou iig persoon met veel airrrr over zich) Die zat te kloten (vermoed dat zijn focus niet werkte). Die gast pakte de lens en ging met de achterkant over zijn spijkerbroek schuren, en niet 1 keer maar echt heel vaak. Vervolgens drukte die er lens weer op de cam maar _sloeg_ de lens weer vast op de camera, net of je een colafles niet kan openkrijgen en dus geweld gaat gebruiken.

Ik heb er niet vaak last van, maar toen had ik effe veel medelijden met die 24-70 2.8 en de rest van zijn gear (1D nogwat).

O ja bijna vergeten, hij pakte ook een keer de lens op en begon er op te meppen alsof je een ketchupfles leeg wil slaan, maar dan op de zijkant. Dat kan nooit gezond zijn toch :?

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 20-09-2006 15:36 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

meer een gevalletje frusty fotograaf. Slaan kan alleen je diafragma ring kapot maken volgens mij :P....die gaat het snelst stuk wanneer je de lens laat stuiteren etc.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Ik zou niet zo gauw naar alcohol grijpen (bij 't schoonmaken van lenzen ;)). Wanneer een blaaskwastje of een droog wattenstaafje of doekje niet voldoende is, voldoet gewoon een drupje gedestilleerd water meestal prima. En dat tast de coating niet aan, terwijl alcohol dat wel doet / kan doen.
Zelfs 96% "foto-zuivere" alcohol haalt op den duur een laagje van je (multi-)coating af, en omdat je nooit helemaal egaal kunt poetsen krijg je dan mooie blauw/paarse vlekken op je lens. Met 'op den duur' bedoel ik overigens iets van 5 tot 10 jaar voor je iets merkt. Maar leuke lenzen gaan vaak veel langer mee dan 10 jaar, en dan is 't zonde dat de coating beschadigd is...

En wanneer je geen microfibre doekjes bij je hebt: een versleten en vaak gewassen katoenen zakdoek doet 't ook prima. Zo eentje waar je doorheen kunt kijken en waar je niet in durft te snuiten omdat je dan de hele kledder in je hand hebt liggen. :)

Verwijderd

Alcohol is niet agressief :? :? Daarnaast zijn de coatings op je lens deels opgedampte metalen afaik, lijkt me stug dat je dat met wat alcohol kapot krijgt :)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 21:33 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Vochtige brillendoekjes om een bril mee schoon te maken worden ook door elke opticien afgeraden om brillen mee schoon te maken. Juist omdat die doekjes alcohol bevatten en de coating (ontspiegeling) op een bril daar slecht tegen kan bij veelvuldig gebruik. B)

Zo raar is het dus niet dat een lens schoon maken met alcohol misschien niet echt ideaal is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:53:

[...]

Zelfs 96% "foto-zuivere" alcohol haalt op den duur een laagje van je (multi-)coating af, en omdat je nooit helemaal egaal kunt poetsen krijg je dan mooie blauw/paarse vlekken op je lens. Met 'op den duur' bedoel ik overigens iets van 5 tot 10 jaar voor je iets merkt. Maar leuke lenzen gaan vaak veel langer mee dan 10 jaar, en dan is 't zonde dat de coating beschadigd is...

[...]
Sorry, dat is onzin. Te hard POETSEN zorgt, op den duur, voor aftakelen van bepaalde metaalcoatings.

Alcohol, dus zuivere C2H5OH, heeft een vele male lagere oplosbaarheid voor metaalzouten dan water. Zeggen dat je met gedestileerd water beter af bent dan met ethanol klopt dus niet. Zelfs de Zeiss Lens Cleaning Fluid bevat isopropyl alcohol, ookwel isopropanol genoemd.

Ammonia-houdende schoonmaakvloeistoffen, die kunnen wel coatings wel aantasten.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Ehh... I guess I stand corrected.
En vervliegt meteen m'n 2 decennia lange overtuiging dat gedestilleerd water veiliger was.

Nooit te oud om te leren...

Verwijderd

/me gebruikt een antistatisch doekje van Hama

En heb een schoonmaaksetje gekocht : nog een doekje, 10 wattenstaafjes (zijn het speciale of kan ik als ze op zijn gewoon die uit de badkamer gebruiken ? ), vloeistof, speciale papiertjes [afscheurbaar van blokje] (tell me?) en een blaaskwastje.

Tot nu toe alle 'troubles' weg kunnen werken, ook van de achterkant van m'n lenzen.
Gelukkig wordt het allemaal niet zo vies als je je spul pas een maandje hebt..

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik doe meestal gewoon ff boenen met een droog brillendoekje, gaat prima, laat geen sporen oid achter.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Pagina: 1