QOS probleem??

Pagina: 1
Acties:

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-02 17:34
Hallo iedereen,

Ik heb momenteel een klein probleem met een pc die ik heb staan. Het betreft een enorm netwerk van 2 hele pc's (soms 3). Eén pc is draadloos, de andere zit rechtstreeks met kabel op de router (Linksys WRT54GL) Als ik op een share klik vanaf pc1 naar pc2 duurt het erg lang voordat er daadwerkelijk iets op het scherm verschijnt. Nou heb ik vantevoren wel eens ooit dit soort problemen opgelost door simpelweg QOS uit te zetten. Als ik dit doe voor de vaste pc dan is er geen probleem, als ik QOS uitzet op de pc die draadloos is aangesloten krijg ik op geen enkele mogelijkheid meer een IP adres toegewezen van de Linksys. Als ik een vast ip toeken dan kan ik de router ook niet eens pingen. Zonder QOS verlies ik dus eigenlijk mijn complete netwerkfunctionaliteit op de draadloze pc.
Dit zou toch niet de bedoeling moeten zijn lijkt mij zo..

Iemand hier ervaring mee?

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Heel vaag QoS heeft niks te maken met het wel of niet krijgen van een IP adres. Dit is puur om paketten voorang te geven op een netwerk. Laat eens een ipconfig zien als je QoS uit hebt staan.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 22:05
Als ik op een share klik vanaf pc1 naar pc2 duurt het erg lang voordat er daadwerkelijk iets op het scherm verschijnt.
Doe je dit op ip-adres of op netwerknaam? Zoals TrailBlazer ook al zegt heeft QoS niets met het toekennen van een ipadres te maken.

-

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-02 17:34
Mijn excuses voor het zo lang uitblijven van een reply maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Dat QoS niets met dhcp heeft te maken is me bekend, feit blijft wel dat dhcp stopt met werken zodra ik QoS aanzet. (hoewel het zonder DHCP, dus met vast IP, ook niet werkt)
Ik heb nu inmiddels geprobeerd om een andere draadloze kaart in de pc te zetten. Ik dacht dat het misschien aan de kaart zelf lag aangezien die niet echt veel soeps was. Dit heeft echter niets geholpen.
Zodra ik QoS uitvink op die verbinding verdwijnt het Internet Connection icon (onder Internet Gateway bij de netwerkeigenschappen). Op dat moment heeft ie nog wel een IP, maar zodra ik ga vernieuwen wordt er geen DHCP meer gevonden. Het ligt dus ook niet zo zeer aan het IP adres of wat dan ook. Het gaat erom dat zodra QoS wordt uitgevinkt de complete functionaliteit van de netwerkkaart stopt.
Het maakt niet uit of ik vanaf de andere pc de share probeer te bereiken via IP of netwerknaam, op beide manieren even traag. Pingen gaat gewoon op normale snelheid.
Nou interesseert het me verder ook niet zoveel of QoS nou aanstaat of niet, ik wil gewoon snel m'n share kunnen benaderen :)
Ik realiseerde me net dat ik één ding nog niet had geprobeerd.. QoS verwijderen ipv uitschakelen, als ik hem verwijder werkt m'n verbinding wel nog steeds (wel vaag trouwens, maar ja)..
Anyway, het is nog steeds traag.
Misschien ook worth mentioning: Andersom gaat wel supersnel

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tja het enige wat ik dan kan bedenken is dat er iets vaags gebeurd op de ip laag kortom sniffen en de RFC erbij pakken :p

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-03 17:00

Edgarz

Tweako-active since1986

Probleem ken ik ook. Kijk even in de registry welke waarde bij de onderstaande sleutel staat:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\parameters\DefaultTOSValue

Als hier iets anders dan '0' staat kiepert mijn internetverbinding er ook uit. Blijkbaar kan er iets niet met TOS waarden overweg. Ik heb een Intel PRO/1000 GT nic.

QoS is overigens geen 'versneller' van netwerkverkeer. Het geeft alleen prioriteit aan bepaalde datastromen tussen alle andere in.
Pagina: 1