[Vista] geen multiboot?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.057 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 12:43
Ik heb zojuist vista geinstalleerd, over een oude W98 installatie. Aangezien deze partitie nog FAT32 was, kon ik niet vanuit XP (die op D staat) installeren. geen probleem, booten vanaf de vista dvd, formateren en installeren. alleen is er nu geen bootloader geinstalleerd, ik boot gewoon rechtstreeks in vista.

Ik heb uiteraard al in de advanced startup opties gekeken, maar daar kan ik XP niet terugzetten.
Heb al geboot vanaf de DVD om de bootopties te repareren, zonder geluk. ik krijg de melding dat het allemaal prima functioneerd.
Naar de command console gegaan, maar daar kan ik niets nuttigs vin den.
Heb al wat andere topics bekeken, daar staat dat je vanuit XP moet installeren om de bootloader te krijgen, dat heb ik ds niet gedaan. Maar er moet toch een andere manier zijn:?
In een van de centrale vista ervaringen topics vond ik de tip om dit te doen: fixntfs -lh, maar dat hele commando kan ik nergens vinden, niet in de vista installatie, niet op de DVD en niet in de command console.

Dus hoe krijg ik zonder nieuwe installatie uit te voeren een bootloader tevoorschijn, met vista en XP als bootopties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat je Vista op de juiste partitie hebt geinstalleerd en dat de oude XP installatie onaangetast is?

Ik kreeg overigens wel gewoon een bootmenu toen ik Vista (beta2) vanaf de DVD bootte en installeerde. Dus lijkt me sowieso dat er iets niet helemaal goed zit.

[ Voor 41% gewijzigd door Palomar op 19-09-2006 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
ja, vista staat op c, XP op d, maar geen bootmenu. is er een vista analoog aan boot.ini? ik kan niets vinden wat daar op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
nee, boot.ini moet je ook niet hebben. Vista gebruikt een andere manier waarvan ik niet precies weet hoe het werkt. Je kunt het wel ergens instellen. In datzelfde menuutje wat in XP 'system properties' heet en dan tabje 'advanced' -> 'startup/recovery'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Palomar schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:18:
nee, boot.ini moet je ook niet hebben. Vista gebruikt een andere manier waarvan ik niet precies weet hoe het werkt. Je kunt het wel ergens instellen. In datzelfde menuutje wat in XP 'system properties' heet en dan tabje 'advanced' -> 'startup/recovery'.
maar daar heb je maar heel weinig opties. een OS toevoegen gaat niet. maar ik heb de oplossing voor de meeste (alle?) multiboot problemen: vistabootpro. een stukje freeware dat je van alles laat veranderen aan de bootloader. ik had in 3 stappen XP toegevoegd.

• Byte_Me
hmm het werkte toch nog niet naar behoren, XP stond dan wel in het bootmenu, maar bij het selecteren van die optie kreeg ik de welbekende NTDLR missing foutmelding. achteraf gezien ook niet zo verwonderlijk, aangezien ik de hele C partitie heb geformateerd. Maar ja, ik ging er vanuit dat Vista een bootloader zou installeren om XP ook te kunnen starten. misschien dat dat door het formateren niet is gebeurd (XP bootloader niet gevonden)? Ik heb nu, omdat ik XP toch wel nodig had, nogmaals XP geinstalleerd (half) op een derde partitie, en vervolgens boot.ini gewijzigd zodat mijn originele XP weer opstart. Maar hoe kan ik nu het gemakkelijkst de vista bootloader erop krijgen? Ik heb geen zin om deze ellende nog een keer te moeten doorlopen.

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Door je C partitie te formatern heb je inderdaad ook je XP boot om zeep geholpen.
Vista gebruikt een hele andere bootloader die via de cmd goed aan te passen is: bcdedit.exe

Hoe je XP nu weer goed te booten krijgt durf ik je niet te zeggen, ik heb na een volle installatie van XP op een andere partitie Vista geinstalleerd en geheel geen problemen.

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Zou kunnen proberen met de XP cd een 'fixboot' commando te geven vanuit de rescue console (als je daar in kunt komen). Probleem daarmee is dat je misschien je vista boot weer overhoop haalt...

• Byte_Me
Vai schreef op woensdag 20 september 2006 @ 01:24:
Door je C partitie te formatern heb je inderdaad ook je XP boot om zeep geholpen.
Vista gebruikt een hele andere bootloader die via de cmd goed aan te passen is: bcdedit.exe

Hoe je XP nu weer goed te booten krijgt durf ik je niet te zeggen, ik heb na een volle installatie van XP op een andere partitie Vista geinstalleerd en geheel geen problemen.
XP heb ik allang weer terug, dat was geen probleem. maar nu heb ik de XP bootloader, dus kan ik geen vista starten. ik denk dat ik nog eens vista op de 3e partitie zet, hopelijk is dan alles in orde.

• Byte_Me
Blue2k schreef op woensdag 20 september 2006 @ 01:38:
Zou kunnen proberen met de XP cd een 'fixboot' commando te geven vanuit de rescue console (als je daar in kunt komen). Probleem daarmee is dat je misschien je vista boot weer overhoop haalt...
fixboot en fixmbr werkte niet. nieuwe XP installatie op een vrije partitie uitvoeren werkte wel, behalve dat die vista niet detecteerd.

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Byte_Me schreef op woensdag 20 september 2006 @ 01:46:
[...]

fixboot en fixmbr werkte niet. nieuwe XP installatie op een vrije partitie uitvoeren werkte wel, behalve dat die vista niet detecteerd.
Hmm, laatste keer dat ik het probeerde heb ik inderdaad vanuit XP de installatie gestart, en dualboot was toen geen probleem. Mischien kun je nu vanuit de XP bootloader de Vista bootloader chainloaden (zoals je vanuit grub doet om XP te starten). Maar ik gok dat XP nu alles weer heeft overschreven.

Anders had ik je willen aanraden de MBR van de vista partitie naar een file te kopieren, daarna XP te recoveren / installeren en dan de XP bootloader gebruiken om die MBR kopie te laden. Ik gebruik die truc om de linux bootloader te starten vanuit de XP bootloader.

[ Voor 3% gewijzigd door Blue2k op 20-09-2006 01:54 ]

• Byte_Me
edit: niet goed gekeken, het werkt wel na een nieuwe install van vista op de 3e partitie. kan de oudere vista starten, kan XP starten, nieuwe install verwijderd, bootmenu aangepast.

[ Voor 99% gewijzigd door Byte_Me op 20-09-2006 20:53 ]

• zerodian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-07-2021
Byte_Me schreef op woensdag 20 september 2006 @ 01:45:
[...]

XP heb ik allang weer terug, dat was geen probleem. maar nu heb ik de XP bootloader, dus kan ik geen vista starten. ik denk dat ik nog eens vista op de 3e partitie zet, hopelijk is dan alles in orde.
ik heb dan een vraag voor jou. Ik heb nu vist draaien op 1 patitie. Graag zou ik tijdelijk xp terug willen en vista van mn schijf halen.

Als ik in vista zit en ik doe mn xp-cd erin kan ik hem niet installeren omdat hij een compatible fout geeft. als ik de cd in dos opstart, zegt hij dat er al een besturingssyteem is en wil hij ook nioet verder gaan.

Nu wil ik dus die hele vista weghalen, ofwel die hele schijf formatteren en dan xp terugzetten. Hoe moet ik dat precies doen??

• BeF_Aviko
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-04-2020

BeF_Aviko

1337 Aardappel

Zerodian, kom je vanuit de installatie-cd van XP als je ermee opstart niet eens tot het gedeelte dat je partities moet kiezen? Van daaruit kun je namelijk simpelweg (als je toch wilt gaan formatteren) de partitie waarop Vista is geïnstalleerd weggooien en opnieuw aanmaken. Dan kun je XP gewoon installeren.

Anders moet je met de installatie-cd van Vista maar proberen de partities te veranderen...

Regiomanager voor de Aardappel Verwerkende Industrie van Keppel en Omstreken

Pagina: 1