Toon posts:

[Laptop] Budget laptop kopen, maar welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een laptop van maximaal 800 euro, ik heb een aantal modellen op het oog maar ik vind het lastig om een keuze te maken.

De laptop is voor school, belangrijk is dat het een betrouwbare laptop is die nog wel een jaartje of 4 mee kan.
Zware toepassingen en games zal ik er niet op draaien (hooguit af en toe een spelletje, maar dat is dus geen pre). Batterij duur is ook belangrijk, 2 uur accutijd is toch wel het minimum.
Vista draaien in de toekomst is niet nodig, XP kan nog wel een tijdje mee ;)

Ik heb de volgende modellen op het oog (prijs van laag naar hoog):

Packard Bell EASYNOTE R 1937
548 Euro

Intel Celereon M350 (1.3Ghz, 400 mhz)
512 MB (PC2100 of PC2700 DDR SO-DIMM)
50 GB HDD (4200rpm)
VIA PN 800 Video (64MB Shared)
Lithium-Ion 4-cell

Acer Aspire 3651 WLMI
648 Euro

Intel Celeron M410 (1.46 Ghz. 533mhz)
512 MB
60 GB HDD IDE/ATA (5400rpm)
ATI Radeon Xpress 200M (64 MB Shared)
Lithium-Ion 4-cell

BenQ Joybook P51E
720 Euro

AMD Sempron 64 Mobile Technology 3200+
512 MB intern geheugen DDR2
60 GB (5400 RPM - SATA)
128 MB shared Video memory nVidia (GeForce 6100)
Lithium-ion 6-cel;
(3 jaar garantie via Universiteit)

Acer Aspire 3661 WLMI
736 Euro

Zelfde als de 3651 WLMI alleen met 1GB (DDR SDRAM - 333 MHz - PC2700) geheugen en 80GB HDD.

Sony VAIO VGN-FS515E
788 euro

Intel Celeron M390 (1.7Ghz, 400mhz)
80 GB HDD (4200 rpm. Ultra-ATA)
512 MB (DDR II SDRAM - 533 MHz)
Intel 910GMI (128MB Shared)
Lithium-Ion 6-cell

Paar specifieke vraagjes:
  • Zit er veel verschil (in snelheid/zuinigheid) tussen de Celeron M390 (1.7Ghz, maar 433mhz bus), M410 (1.46Ghz maar wel 533mhz bus) en de AMD Sempron 64 Mobile Technology 3200+?
  • Ik heb absoluut geen idee welke 'videokaart'/chipset het beste is, misschien dat iemand mij er iets over kan vertellen?
  • Omdat batterij duur van redelijk belang is denk ik dat een 6-cell de batterij duur aanzienlijk verlengt, of is dat niet perse waar? (ivm met de verschillende processors enz.)
  • O.a. de VAIO heeft een 4200rpm HDD, is dit merkbaar trager als de andere schijven?
Andere tips/aanwijzigen enz. hoor ik natuurlijk graag! Alvast bedankt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom zie ik overal Celeron of gelijkwaardige CPU's? Ik zie overal krantjes en aanbiedingen van Centrino based laptops voor dezelfde prijs. Een Celeron zal ik nooit iemand aanraden.

Gezien je eisen maakt het niet veel uit welke je koopt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Of de ASUS A6M-Q011H voor € 659,00 wel snel bestellen dan is namelijk een aanbieding.

Die heeft een Webcam, Cardreader, FireWire, 80 GB HD en 512 MB intern en een NVIDIA GeForce Go 6150 :9

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hmm...als je al aangeeft dat je wat langer met je accu wil doen (+2 uur zoals je zelf al zegt) zal ik zeker niet voor een Intel Celeron M gaan. Ik heb zelf ook een laptop met een dergelijke processor en ik doe krap een uurtje met de accu (acer laptop) mijn broer met vrijwel dezelfde processor doet ook ong een uur met zijn accu (asus laptop).

Dus als je wat langer met je accu wil doen moet je toch naar het Centrino platform toe of voor een AMD met speedstep gaan. Door de recente introductie van de Centrino Core Duo zijn de laptops met een Pentium M aanboord flink in prijs gedaald. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Asus Z92VM, op dit moment bij de Mediamarkt voor eur 749,- En waarschijnlijk moet het nog wel goedkoper kunnen als je echt op aanbiedingen let.

Ik denk dat in principe elke laptop wel een aantal jaar meegaat (mag ook wel lijkt me !). Ikzelf heb dus een Acer en hoewel er slechte verhalen over dit merk in de rondte gaan, vind ik het zelf best wel een goede laptop, hij is inderdaad niet super-stevig (aspire) maar zolang je er geen rare dingen meedoet zit die goed genoeg in elkaar volgens mij. Als ik hem vergelijk met de Asus van mijn broer dan merk je gewoon dat de Asus degelijker aan voelt en beter in elkaar zit (minder kraakjes, steviger). So keep that in mind....

Mocht je op de max van je budget willen gaan zitten, een klasgenoot van mij heeft recent een Dell laptop met een Centrino Core Duo (1.6Ghz) aangeschaft voor eur. 800 meende ik...de rest van de laptop wordt er omheen gebouwd dus ook de andere componeneten zullen niet de oudste zijn (maar goed alles integrated in mobo dus verwacht geen wonderen). Maar aan de andere kant...als je niks zwaars zal draaien...neem lekker een pentium M voor de accu duur en hou wat geld over :) )

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
kingrichard47 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:02:
Hmm...als je al aangeeft dat je wat langer met je accu wil doen (+2 uur zoals je zelf al zegt) zal ik zeker niet voor een Intel Celeron M gaan. Ik heb zelf ook een laptop met een dergelijke processor en ik doe krap een uurtje met de accu (acer laptop) mijn broer met vrijwel dezelfde processor doet ook ong een uur met zijn accu (asus laptop).

Dus als je wat langer met je accu wil doen moet je toch naar het Centrino platform toe of voor een AMD met speedstep gaan. Door de recente introductie van de Centrino Core Duo zijn de laptops met een Pentium M aanboord flink in prijs gedaald. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Asus Z92VM, op dit moment bij de Mediamarkt voor eur 749,- En waarschijnlijk moet het nog wel goedkoper kunnen als je echt op aanbiedingen let.

Ik denk dat in principe elke laptop wel een aantal jaar meegaat (mag ook wel lijkt me !). Ikzelf heb dus een Acer en hoewel er slechte verhalen over dit merk in de rondte gaan, vind ik het zelf best wel een goede laptop, hij is inderdaad niet super-stevig (aspire) maar zolang je er geen rare dingen meedoet zit die goed genoeg in elkaar volgens mij. Als ik hem vergelijk met de Asus van mijn broer dan merk je gewoon dat de Asus degelijker aan voelt en beter in elkaar zit (minder kraakjes, steviger). So keep that in mind....

Mocht je op de max van je budget willen gaan zitten, een klasgenoot van mij heeft recent een Dell laptop met een Centrino Core Duo (1.6Ghz) aangeschaft voor eur. 800 meende ik...de rest van de laptop wordt er omheen gebouwd dus ook de andere componeneten zullen niet de oudste zijn (maar goed alles integrated in mobo dus verwacht geen wonderen). Maar aan de andere kant...als je niks zwaars zal draaien...neem lekker een pentium M voor de accu duur en hou wat geld over :) )
Idd maybe de Toshiba Satellite A110-225 met een T2050 voor € 774.90

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat de Celeron processor geen speedstepping ondersteunt, voor de rest zijn deze kwa snelheid e.d. toch vrijwel identiek aan de Pentium M?

De batterijtijd van deze VAIO zou (volgens Sony) ongeveer 3 uur zijn (6-cell ipv 4-cell!).
Is dit dan bij voorbaat al niet zo vanwege de Celeron M processor?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:11:
Ik weet dat de Celeron processor geen speedstepping ondersteunt, voor de rest zijn deze kwa snelheid e.d. toch vrijwel identiek aan de Pentium M?
Als ze identiek waren hadden ze wel dezelfde naam gehad ;)

Pentium-M is de CPU van de centrino brand. Meer cache dus, dat is altijd al het manco van de Celeron geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 19-09-2006 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
mmm, die Toshiba ziet er wel heel goed uit voor die prijs. Kan mijn lijstje niet aan tippen, kzal ook eens even naar Dell en Asus gaan kijken

Verwijderd

zou geen AMD processor kopen, dan weetje zeker dat ie geen 4 jaar meegaat. wat een ellende heb ik met die AMD proccessors gehad.... dan maar een honderdje meer voor een intel, maar dat is dubbel en dwars waard.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:44:
zou geen AMD processor kopen, dan weetje zeker dat ie geen 4 jaar meegaat. wat een ellende heb ik met die AMD proccessors gehad.... dan maar een honderdje meer voor een intel, maar dat is dubbel en dwars waard.
Wat een onzin. Omdat jij er wat problemen mee gehad heb is AMD dus gewoon slecht. Lekker onderbouwd ook weer.

De miljoenen mensen die er wel probleemloos deze CPU's gebruiken kletsen zeker uit hun nek?

* Gunner heeft voor z'n desktops altijd AMD maar voor laptops Intel.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 19-09-2006 21:48 ]

Verwijderd

en wat betreft die levensduur, dat is niet echt merkgebonden. ik heb veel uiteenlopende verhalen gelezen en gehoord van verschillende merken, het komt erop neer dat je gewoon een beetje geluk moet hebben met jou systeempie. zelf kun je er alleen maar zo zuinig mogelijk mee om gaan, dus geen vocht erin of eroverheen, en vooral niet laten vallen

mijn maat had er vandeweek een bak met koffie overheen!! wonderbovenwonder doet ie het nog!!! maar hij meurde wel de heledag naar koffie uit het fannetje!!!

• Dick
  • Niet online
Nog beter dan mijn voorbeeld :)
quote: Manon708

De batterijtijd van deze VAIO zou (volgens Sony) ongeveer 3 uur zijn (6-cell ipv 4-cell!).
Is dit dan bij voorbaat al niet zo vanwege de Celeron M processor?
kwa snelheid zijn ze tot op zeker hoogte gelijk inderdaad. De Celeron M is in principe niks meer of minder dan de vorige generatie Pentium M zonder speedstep. Een Banias Core met 1MB cache. De nieuwere Pentium M heeft 2MB cache en een andere core en is nog weer wat sneller, heb hier zelf echter geen ervaring mee (ik weet alleen dat ik de Celeron M snel zat vindt voor normale kantoorapplicaties).

Tjah, of die claim van 3 uur klopt heb ik geen idee van. Het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn als er gewoon een zwaardere accu in ligt dan in andere systemen (wat dus zoals je zelf al aangeeft inderdaad het geval is). Misschien dat je wat ervaringen kan vinden van dit model en de accu kan vinden. Als ze 3uur claimen zal je daar waarschijnlijk sowieso wel van in de buurt komen.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 22:08
1 Tip: Pak de beste garantie die er is. Ga er maar vanuit dat je Asus, Acer, Dell na 2,3 jaar kapot gaat. En niets is zo vervelend als een kapotte laptop.

• Dick
  • Niet online
enermax schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:04:
1 Tip: Pak de beste garantie die er is. Ga er maar vanuit dat je Asus, Acer, Dell na 2,3 jaar kapot gaat. En niets is zo vervelend als een kapotte laptop.
Hmm...en waar baseer je dit op? Ik ken toch een aantal mensen die met een flink wat oudere laptop rondlopen..

Toegegeven: Vooral bij Acer gaan de scharniertjes van het scherm erg vaak stuk, bij asus/dell heb ik hier geen idee van.

Als je echt zeker wil weten dat je iets oerdegelijks koopt...koop dan een IBM :)

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 22:08
kingrichard47 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:08:
[...]
Hmm...en waar baseer je dit op? Ik ken toch een aantal mensen die met een flink wat oudere laptop rondlopen..

Toegegeven: Vooral bij Acer gaan de scharniertjes van het scherm erg vaak stuk, bij asus/dell heb ik hier geen idee van.

Als je echt zeker wil weten dat je iets oerdegelijks koopt...koop dan een IBM :)
Als je nu net niet bij die aantal hoort. Kan je mooi na 2 jaar een nieuwe laptop kopen.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Gunner schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:18:
[...]
Als ze identiek waren hadden ze wel dezelfde naam gehad ;)

Pentium-M is de CPU van de centrino brand. Meer cache dus, dat is altijd al het manco van de Celeron geweest.
De pentium M en de Celeron M zit niet zoveel verschil als bij de desktop pentium en celeron. het is maar een paar % dat de pentium sneller is, het voordeel moet je meer zoeken in dat de pentium speedstep heeft.

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 08:13
ga voor minimaal 1024MB RAM
in cheap laptops zit vaak 2x256 en daar heb je niks aan als je later uitbreid
kijk hoeveel geld je - over - hebt als je eerst reserveerd voor 2x512 of 2x1024SoDimms

meer geheugen scheelt Veel Meer dan tikkie snellere processor / heb een Toshiba met 1Gb en een desktop met 2GB en dat merk je (mn laptop was 512 af fabriek en dat was achteraf klote)

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Ik zou nog steeeds voor de Toshiba Satellite A110-225 met een T2050 gaan voor maar € 774,90

Waarom degelijkheid, bouwkwaliteit, prijs/specificatie verhouding.
Of idd een IBM / Lenovo laptop.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:46

vliegnerd

Nintendo fan.

Vanaf zaterdag is er bij de V&D de volgende aanbieding:

Packard Bell R1996 EUR 599,--

Celeron M370, 512Mb, 80Gb, DVD dl brander, WLAN, 15,4" breedbeeld TFT.

Type celeron (Mhz-en) niet vermeld in het krantje.

Is dit wat?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Verwijderd

Wat je ook doet neem alsjeblieft GEEN Packard bell (ook wel Pokke bell genoemd) want daar zal je gegarandeerd problemen mee krijgen.

BEn je beter af met acer, asus, compal, toshiba, hp, fujitsu siemens ofzo

[Aanvulling]
Bron vermelding: eigen ervaring, klachten van andere gebruikers in mijn directe omgeving.

Ik ken ongeveer 5 mensen met een PB pc en 3 met een PB notebook en allemaal hadden ze problemen.
Van defect uit de doos tot defecten binnen 3 -6 maanden (natuurlijk heb je garantie maar je wil dit gewoon niet) en bovendien de problemen die onstaan als die krengen, ehm sorry apparaten, opnieuw geinstalleerd moeten worden (ja het gaat nu beter met recovery cd/dvd's da's waar maar blij worden diverse mensen er niet van)
Desalnietemin als je je PB niet intensief gebruikt zal ie wellicht best even meegaan als je niet te veel eisend bent.

Toegegeven het blijft een persoonlijke opvatting maar daar gaat het hier toch om horen wat anderen voor ervaringen hebben? ( tja had onderbouwing erbij moeten zetten stom van me |:) )
Ik had misschien moeten zeggen IK zou je een PB niet aanraden + ervarignen erbij moeten zetten, waarvoor mijn excuus.

@mad_max234: Heb je helemaal gelijk in eerlijk is eerlijk vaandaar de aanvulling. ECHTER jouw opmerking is van hetzelfde caliber :P
[/Aanvulling]

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2006 08:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:07:
Wat je ook doet neem alsjeblieft GEEN Packard bell (ook wel Pokke bell genoemd) want daar zal je gegarandeerd problemen mee krijgen.

BEn je beter af met acer, asus, compal, toshiba, hp, fujitsu siemens ofzo
Is overigens puur persoonlijk, ik kan genoeg mensen die tevreden zijn met hun Packard Bell. Overigens hoor ik wel veel over problemen met de Asus laptops, die hun warmte slecht kwijt kunnen (vastlopen enzo) en over slechte accu's. Zoek gewoon is naar reviews op bijvoorbeeld kieskeurig.nl of (genoeg) andere sites.

Hier ook nog een paar opties (www.computerpirates.com)

Single core

- Acer Aspire 5043WLMi:
AMD Turion™ 64 ML-32 processor (512KB L2 cache, 1.8 GHz, 400MHz), Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2, 15.4TFT WXGA Acer CrystalBrite, 1024MB RAM (2x512), 80GB HDD, DVD-Dual Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Lan & Wireless 802.11b/g, no FDD, no IEEE 1394, no S-video, no FIR, 128MB SIS shared, € 585.00 (excl. BTW) / € 696 (incl. BTW)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Duo core

- Acer Aspire 5102WLMi:
AMD Turion™ 64 2X TL50 1.6Ghz, Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 NL, UK, FR, 15.4TFT WXGA Acer CrystalBrite 16ms, 1024MB RAM (2x512), 80GB HDD (5400RPM), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Lan & Wireless 802.11b/g, 5-in-1 Card reader, no FDD, no IEEE 1394, no S-video, no FIR, ATI X1100 128MB shared, 0.3MP Orbicam
€ 653.00 (excl. BTW) € 777,- (incl. BTW)

Review:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3091
"4.5 hrs battery life after a few tweaks"
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zijn beide binnen het budget en qua prestaties zeker niet absoluut low-budget, zoals de semprons en celerons wel low-budget (met bijpassende prestaties) zijn. Batterij duur (Acer Aspire 5102WLMi) is overigens volgens de reviewer (4,5 uur) :9~ niet verkeert.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 21:20 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:10
De Acer 3628 WXMI is ook wel leuk laptopje voor € 599,-

Intel® Pentium M (1.7GHz/2MB cache), Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2, 14.1TFT WXGA CrystalBrite, 512 DDRII RAM (1x 512), 40GB HDD, DVD-Dual double layer, 6-cell LiIon, 56K modem, LAN & wireless Lan 802.11b/g, 128MB shared, no S-video, no IEEE1394, no FIR

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb een PB R1904 met een Celeron m 380 1.6GHz (er zou eigelijk een 370 in zitten, was een foutje van PB :+ ) en 512MB ram, HDD van 50GB, wifi, lan en XP home. Deze doet het prima voor internetten, dvd branden, enz maar voor game niet echt geschikt of je moet net als mijn welles oude spellen(en dan spellen voor 2002 ofzo) spelen want dat gaat prima. ;)

Het is echt een mooie laptop, de accu gaat 2 uur mee hij weegt 2.8KG en is erg slank qua design. Ik ben meer dan teverden met mijn PB.

Maar hierboven is ook een leuk laptopje voor 599.

@HANC
Graag onderbouwen want zomaar iets roepen kan mijn neefje ook wel. (hij is 3 jaar oud ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 22-09-2006 01:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal nog bedankt voor jullie uitgebreide reacties :)

Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt, het is de Acer Aspire 5102WLMi geworden incl. garantie uitbreiding.

Ben blij dat ik dit topic heb geopend want anders had ik nu waarschijnlijk een celeron laptopje gehad voor dezelfde prijs ;) kwist echt niet dat ik rond die prijsklasse laptops met specs als de bovengenoemde Toshiba, deze Aspire enz.
Pagina: 1