Toon posts:

[SBS 2003] 'Unable to connect' bij uitgaande mail*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een sbs 2003 server met exchange

wanneer we mailtje verzenden komen deze in de que te staan... met unable to connect bericht of unknown??
Maar wanneer ik via nslookup en dan naar de des betreffende mail server verbind via telnet krijg ik het bericht wel verzonden, als ik dan via optie activate now de mails probeer te verzenden

Er word via dns mails rond gestuurd dus niet via een smart host
provider is kpn sdsl

iemand een idee wat dit kan zijn ?

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:22
Altijd leuk om te zien dat een Linux Freak toch met een Microsoft bak aan de gang gaat. :+
Kidding!

Unable to connect is meestal een melding dat de SMTP server geen contact kan maken met smart host of direct met de andere mailserver. Nu maak jij geen gebruik van een Smart Host dus kan het liggen aan een verkeerde name resolving (DNS) of SMTP. Bij het laatste kan je denken aan poorten die niet goed openstaan op de firewall of gewoon een verkeerde configuratie van de SMTP connector.

Voor de zekerheid even jouw verhaal kort samenvatten (want het is iets wat onduidelijk).

• SBS 2003 server + exchange (nieuw opgezet of plotseling onstaan?)
• Kan geen mail verzenden vanaf een client.
• Mail verzenden door te telnetten naar poort 25 van de server en dan alle commando's zoals HELO, etc etc werkt wel of moet je daar eerst nog toeren voor uithalen?

Je gaf aan dat het wel lukte als je via nslookup de gegevens van de server ophaalde en dan m.b.v. telnet naar de server ging. Ga je dan op ip-basis of op FQDN?

Met de beknopte informatie die je gegeven hebt lijkt het wel alsof je DNS gewoon niet goed geconfigureerd staat. Welke DNS server(s) gebruikt de Exchange voor name resolving? Zichzelf of een andere DNS server. Is deze ook gelijk aan de DNS server waar bijvoorbeeld de clients van gebruik maken?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit - 'sbs 2003 mail problemen' zegt helemaal niks over je topic dus let daar aub ook zelf op :)

Verwijderd

Topicstarter
WaSteiL schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:11:
Altijd leuk om te zien dat een Linux Freak toch met een Microsoft bak aan de gang gaat. :+
Kidding!

Unable to connect is meestal een melding dat de SMTP server geen contact kan maken met smart host of direct met de andere mailserver. Nu maak jij geen gebruik van een Smart Host dus kan het liggen aan een verkeerde name resolving (DNS) of SMTP. Bij het laatste kan je denken aan poorten die niet goed openstaan op de firewall of gewoon een verkeerde configuratie van de SMTP connector.

Voor de zekerheid even jouw verhaal kort samenvatten (want het is iets wat onduidelijk).

• SBS 2003 server + exchange (nieuw opgezet of plotseling onstaan?)
• Kan geen mail verzenden vanaf een client.
• Mail verzenden door te telnetten naar poort 25 van de server en dan alle commando's zoals HELO, etc etc werkt wel of moet je daar eerst nog toeren voor uithalen?

Je gaf aan dat het wel lukte als je via nslookup de gegevens van de server ophaalde en dan m.b.v. telnet naar de server ging. Ga je dan op ip-basis of op FQDN?

Met de beknopte informatie die je gegeven hebt lijkt het wel alsof je DNS gewoon niet goed geconfigureerd staat. Welke DNS server(s) gebruikt de Exchange voor name resolving? Zichzelf of een andere DNS server. Is deze ook gelijk aan de DNS server waar bijvoorbeeld de clients van gebruik maken?
De exchange gebruikt de DNS van de SBS machine.
De sbs server is pas opgezet maar heeft het de eerste 4-5 dagen wel goed gedaan. daarna begonnen de problemen.

Het verbinden via telnet gebeurd dmv de domein naam stuur dan gewoon een EHLO en daarna activeer ik de que op nieuw die gaat dan van Retry naar Active.

Alle clients verbinden via een Terminal server en gebruiken outlook 2003.
Alle inkomende mails worden wel goed ontvangen dmv de pop3 connector.

Ben aan het denken of ik extra dns server bij de smtp connector ga installeren of dat ik daar een smarthost ga invullen.

Moet de sbs server opnieuw worden opgestart als er een smarthost word ingesteld of pakt exchange deze wijzigen direct ? pakt hij de dns ook direct ?? ben nu van afstand aan het kijken dus wil liever niet reboten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 20:32 ]

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:22
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:06:
[...]

De exchange gebruikt de DNS van de SBS machine.
De sbs server is pas opgezet maar heeft het de eerste 4-5 dagen wel goed gedaan. daarna begonnen de problemen.

Het verbinden via telnet gebeurd dmv de domein naam stuur dan gewoon een EHLO en daarna activeer ik de que op nieuw die gaat dan van Retry naar Active.

Alle clients verbinden via een Terminal server en gebruiken outlook 2003.
Alle inkomende mails worden wel goed ontvangen dmv de pop3 connector.
Ben aan het denken of ik extra dns server bij de smtp connector ga installeren of dat ik daar een smarthost ga invullen.
Waar wil jij een DNS server gaan invullen bij een smarthost?
Moet de sbs server opnieuw worden opgestart als er een smarthost word ingesteld of pakt exchange deze wijzigen direct ? pakt hij de dns ook direct ?? ben nu van afstand aan het kijken dus wil liever niet reboten.
Je kan altijd System Attendant herstarten. Op zich moet hij het wel direct pakken.
Een andere DNS pakken klinkt makkelijker dan het is. Wees hier voorzichtig mee als er nog een netwerk achter hangt voordat je andere problemen hebt.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik wil of een externe DNS server voor exchange gaan instellen bij de smtp connector.
OF alles naar een smarthost toe gaan sturen ipv zelf via dns.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 17:50 ]

Pagina: 1