Toon posts:

CPU Bottleneck

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zat te dubben wat voor een videokaart ik zou moeten kopen als vervanging voor mijn XFX GeForce 6600GT 128MB.
En voordat ik doorverwezen wordt naar de sticky, het probleem is het volgende: Mijn moederbord heeft geen PCI-e slot, dus ik wilde het meeste uit de laatste AGP videokaart halen die ik zou kopen, ivm spelen van zware games als Oblivion. Dus ik had een mooie kaart uitgezocht waarmee ik wel een tijdje vooruit kon, een Gainward GeForce 7800GS+ 512MB.

Komt een vriend van me vrolijk het nieuws brengen dat mijn computer vrij oud is, en heel goed een aardige bottleneck zou kunnen bevatten. Dus ik stuur hem de report van mijn PC, en hij vertelde dat mijn CPU de kaart zou vertragen.
Nu heb ik geen zin om driehonderd euro neer te tellen voor een videokaart die niet eens vol zal draaien, dus voilá, daar is het probleem. (Temeer omdat ik helemaal niet zo computersavvy ben als de meeste mensen hier. ;)) Die vriend verwees me hiernaartoe, dus vandaar dat ik het jullie vraag.

Dit is de EVEREST report van mijn computer:
www.stressball.nl/321456/danja_arend/index.htm

Nu zijn mijn vragen:
- Hoe groot zal de bottleneck zijn?
- Daaruit voortvloeiend, is het de ruim 300 euro wel waard, en zo nee, waar zou ik dan beter op kunnen mikken met een budget van tussen de 200 en 300 euro?

Bedankt alvast.

Verwijderd

Wat is de snelheid van je cpu dan?

Mocht je sneller hebben dan 3 ghz:
ik zou zelf voor een Asrock 939 sata2 moederbord gaan voor 50 euro, die heeft pcie ondersteuning en heeft een prima performance..
Daar doe je een sapphire 1900xtx van 230 euro in en ben je voor 270 klaar

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2006 19:46 ]

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 09:46

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:45:

Mocht je sneller hebben dan 3 ghz:
ik zou zelf voor een Asrock 939 sata2 moederbord gaan voor 50 euro, die heeft pcie ondersteuning en heeft een prima performance..
Dude hij heeft een Intel, wat moet ie dan met een AMD moederbord?
Je CPU kan idd wel een grote bottleneck zijn, als ik me niet vergis is dit er een met 533 Mhz FSB? zoals hierboven al gezegd werd, budget bordje zoeken, andere proc+videokaart pci-e. Of je wacht gewoon nog eventjes en spaart nog wat extra om een decent mobo+proc te kopen en natuurlijk je videokaart.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 13:01

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:45:

doe mij 3 van die 1900xtx's van 230euro, want je mag blij wezen als je voor 270e ergens een 1900XT kunt vinden die nergens meer leverbaar zijn maar wel voor die prijs genoteerd staan.. no way dat je voor dat geld een 1900XTX zult vinden... een 1900XT 256mb (ipv 512mb) vind je misschien voor dat geld.. ( nog altijd beter dan een 7800gs, die zelfs nog minder pipes dan een 7800GT heeft) persoonlijk denk ik dat een x850xtpe op AGP amper zal onderdoen voor een 7800GS... maar voor 230e een 1900xtx (enkel 512mb versies van) vinden, is onmogelijk..

just my 2 cents

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik heb net even je log zitten lezen dus je hebt een p4 draaiend op 3,0 ghz
Snel genoeg om goed te kunnen gamen en die 7800gs gaat er prima in.

De extra onkosten voor een nieuwe pc zou ik overbodig vinden.
houd er wel rekening mee dat je een goede voeding in je pc hebt zitten van rond de 400 watt minimaal om deze kaart van de nodige energie te voorzien.

die kaart kan onder full draaien tot zijn limiet dat weet ik zeker.

computer voor alle werkzaamheden

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
zie dat het Socket 478 is, evt de snelste 478 d'r inzetten n klaar (minder bottleneck)

Verwijderd

Topicstarter
michaelvt schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:49:Of je wacht gewoon nog eventjes en spaart nog wat extra om een decent mobo+proc te kopen en natuurlijk je videokaart.
Maar dan zal ik hoogstwaarschijnlijk ook nieuw geheugen moeten kopen, of niet?
Edwin van Cleef schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:50:
ik heb net even je log zitten lezen dus je hebt een p4 draaiend op 3,0 ghz
Snel genoeg om goed te kunnen gamen en die 7800gs gaat er prima in.

houd er wel rekening mee dat je een goede voeding in je pc hebt zitten van rond de 400 watt minimaal om deze kaart van de nodige energie te voorzien.

die kaart kan onder full draaien tot zijn limiet dat weet ik zeker.
Hmm, die CPU is al een paar jaar oud... Gaat het dan niet iets verder dan "3 GHz is wel goed"? Zoals ik al zei, ik ben niet zo heel tech-savvy (ik heb net geleerd wat RAID0 betekent, ter illustratie :P), dus wat voorlichting voor dummies betreft de verschillende soort CPU's is toegestaan... :P
En ik heb een Q-tec voeding van toevallig 400 Watt. :-)

(Wat wordt er hier trouwens lekker snel gereageerd, zeg. :D)

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

MSI K9N NEO-F € 69,31 € 69,31
Verwachte levertijd : 2-3 dagen,

AMD Athlon 64, 3500+, Socket AM2, Boxed € 92,71 € 92,71

Sapphire Radeon X1900GT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 197,65 € 197,65
Verwachte levertijd : 14 dagen

Totaal € 359,67

Misschien sparen voor zoiets dergelijks?
Prijzen heb ik even van azerty geplukt

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Hmm ik zie hier dat je ook nog met RIMM geheugen zit, even over het hoofd gezien. Enne over de voeding, kijk eens even op het topic welke voeding heb ik nodig? Want Q-tec is nou niet echt een A-merk. Ik heb bijvoorbeeld een tijdje geleden een tagan voeding gekocht, en ineens kon mijn overclock 200 mhz hoger. Daarbij zijn de voltages ook vele malen stabieler, en het hele systeem loopt vrijwel nooit vast. Wel wat beter dan eerst.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Volgens mij kan je systeem nog echt wel een jaar of twee mee. Zelfs Vista zou er prima op kunnen draaien met 1Gb en de vga kaart die je op het oog hebt.

Waarom iedereen hier meteen begint te roepen dat je je moederbord en processor, en dus ook je geheugen en diengevolge ook je voeding zou moeten vervangen ontgaat mij volledig.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

michaelvt schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:00:
MSI K9N NEO-F € 69,31 € 69,31

AMD Athlon 64, 3500+, Socket AM2, Boxed € 92,71 € 92,71

Sapphire Radeon X1900GT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 197,65 € 197,65
Verwachte levertijd : 14 dagen

Totaal € 359,67

Misschien sparen voor zoiets dergelijks?
Prijzen heb ik even van azerty geplukt
Je vergeet het DDR2 geheugen erbij te zetten.
Daarbij komt dat de TS er niet bij gebaat is een volledig nieuwe pc te kopen als deze ook prima volstaat.
Mijn vorige systeem was een p4 2.4 met een GF6800LE kaartje erin die in principe prima mee kon komen met vrijwel alle games en met wat ocen kon ik ook nog eens spelen in hogere settings.

Er word gewoon gevraagd of het zin heeft om er nog een nieuwe kaart in te zetten en meteen volgen het diverse dingen hier als.
Nieuwe pc bouwen
AMD promoties omdat Intel slechter zou zijn etc.

Dus laten we even realistisch blijven.
Als je zo nu en dan een game speelt en de pc gebruikt word voor allerhande andere zaken welke geen p4EE of FX62 benodigd is waarom dan een dergelijke grote investering?

c70070540 was me voor!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

c70070540 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:09:
Volgens mij kan je systeem nog echt wel een jaar of twee mee. Zelfs Vista zou er prima op kunnen draaien met 1Gb en de vga kaart die je op het oog hebt.

Waarom iedereen hier meteen begint te roepen dat je je moederbord en processor, en dus ook je geheugen en diengevolge ook je voeding zou moeten vervangen ontgaat mij volledig.
Dat hangt ook weer helemaal af van wat je ermee wilt doen. Twee jaar lang nieuwste games voluit spelen gaat je sowieso niet lukken. Maar Oblivion kan je misschien wel lekker spelen op 1280x1024 met hier en daar wat eye-candy aan. De cpu is echter niet snel te noemen, ondanks dat er 3GHz staat (wat dus helemaal niks zegt). Dus als je noodgedwongen de resolutie lager moet gaan zetten, omdat de videokaart het niet meer trekt, gaat de processor langzamer een grotere rol spelen. En dan zou je wel een 'probleem' hebben.

Maar om kort te gaan, voorlopig kan je met die videokaart behoorlijk wat spellen spelen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door _the_crow_ op 19-09-2006 20:31 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Een diehard gamer hoeft geen vragen te stellen over de specs van een videokaart en capaciteiten van de pc.
de TS zegt ook niet dat hij op 1600*1200 gaat gamen hij vraagt alleen of hij op een normale manier kan gamen met een dergelijke kaart.
En dat antwoord is ja.

Veel mensen hier hebben een tft scherm welke niet eens een resolutie aankan van boven de 1280*1024 en dit is een hele acceptable reso om te gamen.
Maat van me zit met een niet oced systeem te gamen op 1280*1024 met een GF 6800LE en een sempron 2800+ socket A

Verwijderd

pricewatch: Sapphire Radeon X1900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI HDTV)
pricewatch: AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939, 2,2GHz, 1MB)
pricewatch: Asrock 939S56-M, 756 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)

(Y)

Is 300 euro, moet te doen zijn. :)

Heb je alleen geen AM2 Maar socket 939 (geen DDR2 geheugen en dus minder 'upgradable') maar je kunt tenminste je DDR geheugen uit je oude bak 'herbruiken'.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2006 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, even een paar dingetjes.
- Ik ben een student, en ik koop dit van een redelijk salaris van mijn vakantiebaan, meer niet.
- Ik overclock mijn spullen niet.
- Ik heb geen ervaring met Radeon-kaarten of AMD, en de meeste uitleg van hoe die tegenover respectievelijk Nvidia en Intel staan ontaardt meestal in terminologie die mij zo bekend is als de kunst van speculaasbakken voor inwoners van Burkina Faso.

Zie je, het enige wat ik echt zelf heb uitgekozen aan deze computer, is mijn videokaart, één van mijn harddisks en de voeding. De rest is toendertijd door mijn zwager gedaan (die toevallig wel eens "The Crow" als nickname droeg... :P).
Ik lurk hier wel eens in de hoop wat te leren, maar goed... Jullie zullen ook ooit wel eens die growing pains hebben gehad, nietwaar?

Ik kijk nog een beetje rond, laat de suggesties aub komen, ik heb er wel wat aan. :)

Verwijderd

3GHz northwood met RDRAM :?
naja, zou geen bottleneck zijn. Maar als je een nieuw mobo koopt, dan moet je dus ook nieuw RAM kopen.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Edwin van Cleef schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:43:
Een diehard gamer hoeft geen vragen te stellen over de specs van een videokaart en capaciteiten van de pc.
de TS zegt ook niet dat hij op 1600*1200 gaat gamen hij vraagt alleen of hij op een normale manier kan gamen met een dergelijke kaart.
En dat antwoord is ja.

Veel mensen hier hebben een tft scherm welke niet eens een resolutie aankan van boven de 1280*1024 en dit is een hele acceptable reso om te gamen.
Maat van me zit met een niet oced systeem te gamen op 1280*1024 met een GF 6800LE en een sempron 2800+ socket A
offtopic:
Fyi, ik zei net als jij ook dat dat kon én niet iedereen die mooie, veeleisende spellen wil spelen is een die-hard gamer. Daarnaast heb ik het nergens gehad over hogere resoluties dan 1280x1024. Dus volgens mij interpreteer je mijn post verkeerd. :)

De TS heeft het wel over 'de komende 2 jaar', dus het leek me wel dat je alles in ogenschouw moet nemen. Uiteindelijk zeggen we hetzelfde. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• crack_en_hack
  • Laatst online: 13-04 12:57
Ik zou een hele nieuwe PC kopen (als je budget dat toelaat natuurlijk) ik vind het altijd zo zonde om een paar honderd eurie in een oud systeem te pompen wat over een jaar al helemaal (te) oud is.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

je meld dat je een q-tec voeding hebt van toevallig 400 watt.

q-tec verkoopt voedingen en zet daar dan 400 watt op. dit is de piekbelasting die hij aankan.
continu vermogen ligt veel lager van die dingen.
en de kwaliteit van q-tec, en de stabiliteit van die voeding is erg slecht.

ik zou als ik jou was een goede a-merk voeding kopen van minimaal 400 watt.

dit zijn goede a-merken: antec, chieftec, coolermaster, zalman, enermax, thermaltake, aopen, corsair, enlight, ocz, silentmaxx, silverstone, tagan, vantec.

(edit)
bij www.sallandautomatisering.nl
Zalman Voeding ZM460-APS 460 Watt ActivePFC, Zwart, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins (€85,=)
EVGA VGA GeForce 7800 GS CO 256 MB (€303,=)

die gainward videokaart waar jij het over hebt kost 450 euro... puur alleen om die extra 256MB geheugen. terwijl dit helemaal niet nodig is omdat de meeste spellen dat nog lang niet gebruiken, en jouw processor is toch niet de allersnelste kan je beter die EVGA kaart nemen. deze is nog sneller dan de gemiddelde (je kan ook ander merk kiezen uiteraard :P)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2006 21:08 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:05:
je meld dat je een q-tec voeding hebt van toevallig 400 watt.

q-tec verkoopt voedingen en zet daar dan 400 watt op. dit is de piekbelasting die hij aankan.
continu vermogen ligt veel lager van die dingen.
en de kwaliteit van q-tec, en de stabiliteit van die voeding is erg slecht.

ik zou als ik jou was een goede a-merk voeding kopen van minimaal 400 watt.

dit zijn goede a-merken: antec, chieftec, coolermaster, zalman, enermax, thermaltake, aopen, corsair, enlight, ocz, silentmaxx, silverstone, tagan, vantec.

(edit)
bij www.sallandautomatisering.nl
Zalman Voeding ZM460-APS 460 Watt ActivePFC, Zwart, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins (€85,=)
EVGA VGA GeForce 7800 GS CO 256 MB (€303,=)

die gainward videokaart waar jij het over hebt kost 450 euro... puur alleen om die extra 256MB geheugen. terwijl dit helemaal niet nodig is omdat de meeste spellen dat nog lang niet gebruiken, en jouw processor is toch niet de allersnelste kan je beter die EVGA kaart nemen. deze is nog sneller dan de gemiddelde (je kan ook ander merk kiezen uiteraard :P)
Ik denk inderdaad dat het de beste keuze is om nu een leuke videokaart i.c.m. een voeding te kopen. Als je je wat in leest kun je zelfs nog best wel wat extra's uit die kaart halen.. :) Die processor is dan misschien niet een top geval om mee te gamen, maar snel genoeg hoor, zonde om te vervangen!

Die Gainward is enorm duur, maar klokt als een gek. Aangezien jij hier weinig aan gaat hebben (dán gaat je CPU wél bottleneckken) kun je beter voor die eVGA gaan, da's ook al een heel goede kaart..

[ Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 19-09-2006 21:12 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:10:
[...]

Ik denk inderdaad dat het de beste keuze is om nu een leuke videokaart i.c.m. een voeding te kopen. Als je je wat in leest kun je zelfs nog best wel wat extra's uit die kaart halen.. :) Die processor is dan misschien niet een top geval om mee te gamen, maar snel genoeg hoor, zonde om te vervangen!

Die Gainward is enorm duur, maar klokt als een gek. Aangezien jij hier weinig aan gaat hebben (dán gaat je CPU wél bottleneckken) kun je beter voor die eVGA gaan, da's ook al een heel goede kaart..
dat laatste dacht ik ook... maar ik zei het alleen nog niet :P

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

De cpu zal trouwens de kaart niet vertragen.
Hedendaagse games hangen meer aan je videokaart dan aan bijvoorbeeld je cpu.
Veelal gaat het om grafisch geweld waar je videokaart het meeste van voor zijn rekening neemt.
Een cpu vormt pas echt de bottleneck wanneer je een SLI opzet hebt met 2 maal 7900GTX kaarten oid.
Dan kan heb je echt een highend cpu nodig zoals de laatste intel of amd cpu's uit de hogere range (extreme edition voor intel en FX voor amd)

Ik zeg niet dat het niet op een normale cpu kan draaien maar veel gamers hier proberen dmv overclocken tot nog meer fps te komen dan dat standaard al mogenlijk is.
Mijn 7900gtx speelt alle spellen in de reso van 1600*1200*32 met AA en AF op full dus sli in deze opzet heeft tot op heden nog een hoog pats gehalte en meer niet.

Draai rustig tussen de 30 en 35 fps in bijvoorbeeld een zware game als BF2 met deze settings.

Een spel als oblivion draait prima op je systeem tezamen met een 7800GS en 512 mb geheugen daar hoef je niet over in te zitten kan je echt wel bepaalde settings op hoog zetten zonder problemen te krijgen dat je pc het dan niet aankan.

Ik zou wel als ik jou was even gaan rondkijken of er geen andere 7800GS kaarten verkrijgbaar zijn die goedkoper zijn dan de door jou uitgezochte Gainward mischien kan je hier ook al je voordeel mee doen.

Een goede voeding is wel aan te raden want ik vrees dat je qtec het niet zal gaan trekken al kan ik het natuurlijk ook mis hebben.
Je zou het natuurlijk eerst kunnen proberen want niet geschoten is altijd mis.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-07 20:49

Archimond

Lopende Helpdesk

Die gedachte had ik ook dat de huidige games meer GPU kracht vragen maar als ik naar de onderstaande benchmarks kijk valt dat toch wel tegen met Oblivion.

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2747&p=3
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2746
http://firingsquad.com/ha...ion_high-end_performance/
http://www.firingsquad.co...pu_performance/page15.asp
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2747&p=4

Zoals je kan zien gebruikt Oblivion wel goed de dualcore kracht, maar dan nog zal ik niet een nieuw moederbord, processor, geheugen + videokaart kopen.

Waarom niet?
Omdat je oude onderdelen nog goed werken en upgrade sets met Rimm sloten/geheugen koopt men minder snel. Je bent dan ook bezig bijna een nieuwe computerkast te kopen, dus kan je beter de oude in zijn geheel verkopen en een nieuwe computerkast met nieuwe dingen kopen wat weer 700-800 euro zal kosten.

Als je hier kijkt: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php
Is je processor een:
Pentium4 3,06 Northwood met Hyperthreading (dus een 2 processor is virtueel aanwezig, maar helpt niet altijd) 512KB L2 cache en 133mhz FSB.

[ Voor 10% gewijzigd door Archimond op 19-09-2006 22:21 ]

Verwijderd

Stop er gewoon de goedkoopste 7800GS in en je kunt weer prima gamen. Ook met die cpu. De cpu zal bij oblivion ietsjes de bottleneck zijn, maar niet dramatisch. Ik zou die update gewoon doen, want anders moet je ongeveer een complete nieuwe computer nemen. En met die kaart er in kun je weer een tijdje vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
Nou hoor ik een heleboel verschillende dingen... "Het zal wel een behoorlijke bottleneck zijn, upgraden", "haal die kaart, het zal meevallen", "haal een goedkopere kaart"... waar is dit op gebaseerd? Hoe komt het dat mensen zo anders denken over dezelfde situatie, want je zult begrijpen dat ik, als leek, begin te twijfelen over wat ik nou moet doen met zulke uiteenlopende adviezen... :P

Is het de 3,06 GHz die verwarring schept? Een oude CPU met een hoog nummertje erachter? (Die overigens niet echt Dual Core is, maar wel Hyperthreading heeft.)

Overigens, kwa resolutie ben ik ook niet zo veeleisend. 1440x900 is de resolutie waar ik op werk, en als het 4:3 moet zijn, is 1024x768 zat voor mij.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 00:36 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:51:
Nou hoor ik een heleboel verschillende dingen... "Het zal wel een behoorlijke bottleneck zijn, upgraden", "haal die kaart, het zal meevallen"... waar is dit op gebaseerd? Hoe komt het dat mensen zo anders denken over dezelfde situatie, want je zult begrijpen dat ik, als leek, begin te twijfelen over wat ik nou moet doen met zulke uiteenlopende adviezen... :P
Is het de 3,06 GHz die verwarring schept? Een oude CPU met een hoog nummertje erachter?
ik spreek uit eigen ervaring zoals je al eerder hebt kunnen lezen.
Heb ruim een jaar lang met een zelfs mindere configuratie zitten gamen (een p4 2.4 en een GF6800LE)
De games die ik daar op speelde speel ik nu ook op mijn huidige systeem en natuurlijk is het mooier en sneller maar ik heb een prima fulltime job dus kan je dat niet vergelijken met jouw situatie.

En laat het een in andermans ogen een verouderde cpu zijn hij kan het nog best bijbenen in het huidige dualcore tijdperk.
Ik ken meerdere mensen die met een betrekkelijk langzame cpu zitten te gamen en dan praat ik over de klasse amd sempron en 2200+ waar ze weer wel een goede videokaart ingezet hebben.
Soms moet je keuzes maken of in het 1 of in het ander investeren en ik denk dat dit een prima investering is voor je systeem.

Over 2 jaar staan de zaken er mischien weer heel anders voor en er vinden zoveel veranderingen plaats dat je dit toch niet bij kan houden.
Mijn pc heb ik in maart gebouwd net na de carnaval en in principe is die al weer verouderd dus dat gaat toch wel door.

Laat je niet gek maken voor een compleet nieuw systeem te gaan bouwen want dit is volstrek onnodig en geld verslindend omdat je dan alles moet vervangen.
Over 2 jaar valt je pc ook in de low budget range om nog games te kunnen spelen maar dan heb jij voor die 250 a 300 euro nog een prima systeem gehad.
Reken dat bedrag eens uit over 2 jaar dan valt die afschrijving nog wel mee denk ik.

Stel je koopt nu een nieuw systeem van goedkope onderdelen kan het heel goed zijn dat je over 2 jaar weer zit dus neem dit ook maar eens mee in je overweging.

Verwijderd

Edwin van Cleef schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:03:
[...]

ik spreek uit eigen ervaring zoals je al eerder hebt kunnen lezen.
Heb ruim een jaar lang met een zelfs mindere configuratie zitten gamen (een p4 2.4 en een GF6800LE)
De games die ik daar op speelde speel ik nu ook op mijn huidige systeem en natuurlijk is het mooier en sneller maar ik heb een prima fulltime job dus kan je dat niet vergelijken met jouw situatie.

En laat het een in andermans ogen een verouderde cpu zijn hij kan het nog best bijbenen in het huidige dualcore tijdperk.
Ik ken meerdere mensen die met een betrekkelijk langzame cpu zitten te gamen en dan praat ik over de klasse amd sempron en 2200+ waar ze weer wel een goede videokaart ingezet hebben.
Soms moet je keuzes maken of in het 1 of in het ander investeren en ik denk dat dit een prima investering is voor je systeem.

Over 2 jaar staan de zaken er mischien weer heel anders voor en er vinden zoveel veranderingen plaats dat je dit toch niet bij kan houden.
Mijn pc heb ik in maart gebouwd net na de carnaval en in principe is die al weer verouderd dus dat gaat toch wel door.

Laat je niet gek maken voor een compleet nieuw systeem te gaan bouwen want dit is volstrek onnodig en geld verslindend omdat je dan alles moet vervangen.
Over 2 jaar valt je pc ook in de low budget range om nog games te kunnen spelen maar dan heb jij voor die 250 a 300 euro nog een prima systeem gehad.
Reken dat bedrag eens uit over 2 jaar dan valt die afschrijving nog wel mee denk ik.

Stel je koopt nu een nieuw systeem van goedkope onderdelen kan het heel goed zijn dat je over 2 jaar weer zit dus neem dit ook maar eens mee in je overweging.
Helemaal mee eens!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijke post, dank je wel.

Dus is je uiteindelijke advies nou om voor die driehonderd-euro kaart te gaan, of toch maar een treetje lager naar, zeggen, een 256MB kaart? Scheelt toch weer honderd euro met de Sparkle wat ik dan weer aan iets anders kan besteden.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Het exacte verschil tussen de 265mb en de 512mb versie durf ik je niet te vertellen omdat ik dat niet zeker weet.
Toen ik het verlanglijstje had gemaakt van alles wat er in mijn pc moest komen te zitten heb ik heel wat topics doorgelezen over de producten en niet alleen op tweakers maar ook andere internationale fora.

Het schijnt wanneer je hogere resoluties draait dat je dan beter 512mb dan 265 mb kan hebben.
Ik ben zelf nooit in de gelegenheid geweest om dit uit te proberen dus hoe dit in elkaar steekt durf ik je niet te vertellen.

Ik kan niet zeggen dat je zomaar voor de 512mb versie kan gaan omdat ieders bugdet verschillend is en tevens is het zo dat er ook mensen zijn die andere priotiteiten hebben dan alleen hun pc.
Ik heb zelf een pc gebouwd en in nieuwwaarde uitgedrukt was die rond de 3500 euro zoals die er nu staat.
Hij blijft bij mij draaien tot hij een jaar of 3 is en dan word deze weer verkocht of eventueel weggegeven wanneer iemand in de familie een pc zou willen hebben.
(ouders,zus/zwager of nichtje)
Tussentijds worden er bij mij geen onderdelen vervangen of deze moeten kapot zijn.
Het is voor mij een hobby net als iemand die gaat vissen en dan voor enkele duizenden euros aan visgfereedschap en dergelijke aanschaft.
Weer een ander steekt het in een snelle auto met spoilers etc. of gaat liever ieder weekend naar de kroeg.
Het is voor mij makkelijk te zeggen neem die 512mb of die 265mb maar mischien zijn er nog tweakers die toe kunnen lichten wat voor profijt je van die extra 265mb zal hebben.
Persoonlijk zou ik zeggen ga voor die 512mb omdat je er nog 2 jaar mee wilt doen en tevens alle spellen wilt gaan spelen welke ook in de toekomst uit gaan komen.
Spellen worden grafisch steeds mooier en vragen natuurlijk ook meer van je videokaart.

Even een laatste opmerking.
Eind dit jaar brengt microsoft windows vista op de markt welke direct x10 ondersteuning zal hebben.
De huidige videokaarten ondersteunen direct x9 dus het zal ongeveer anderhalf a 2 jaar duren voor de eerste echte direct x10 spellen op de markt zullen komen.
Dan ben jij tegen die tijd aan een nieuwe pc toe zonder dat je tussentijds al te veel hebt hoeven investeren in nieuwe hardware die dan ook verouderd is.

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-07 15:44

jjwa

CZ3 tentmuis

Wil je dit systeem houden, dan zou ik zeggen koop hooguit een 7600GS AGP. Met meer loop je denk ik toch al snel tegen een bottleneck aan. Het is namelijk zo dat het bij de meeste spellen zo is dat je wanneer je al een huidige generatie processor van zo'n 3 a 3,5 Ghz (of equivalente rating) hebt, je beter je geld kan stoppen in een nieuwe grafische kaart dan een nieuwe processor. Alleen is het zo dat jou processor wel 3 Ghz is, maar zo ongeveer de allertraagste 3Ghz die je maar kan krijgen, ook qua geheugen en moederbord. Daarbij komt dat het anders zinloos duur word voor zo'n oud systeem. Er valt namelijk bijzonder weinig aan te upgraden, zoals qua grafische kaart, als geheugen als processor. Met een 7600GS AGP kan je je huidige voeding nog wel blijven gebruiken in dat systeem, maar upgrade je meer of hoger dan dat raad ik idd een betere voeding aan.

Ik denk dat het het gunstigste is als je nog even doorspaart voor een grotere upgrade. Bijvoorbeeld zoiets als dit:
512MB x 2 (1GB) PC5300 DDR2, CL4 (GeIL, GX21GB5300DC) € 95,-
Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 127,22
Club3D GeForce 7900 GS 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI,ViVo) CGNX-GS796 € 191,99
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1,86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed) € 177,90
Zalman ZM460B-APS, 460W (ATX12V 2.2) € 74,76
Totaal € 666,87

Bij voorkeur 1GB x 2 (2GB) (eventueel PC6400 ipv PC5300)geheugen en een 7900GT als je het kan opbrengen daar voor door te sparen (op het moment zo'n 820 euro totaal daarmee). Dan zul je erg mooie performance hebben! De Intel Core 2 Duo is op het moment een erg gunstige CPU om te kopen, en de E6300 is de langzaamste daarvan, dus veel ruimte om te upgraden. En mocht je je gedachten veranderen over overklokken, deze processor (en ook het moederbord) kunnen tot soms wel +100% overclocks halen. Ook de grafische kaarten (de 7900 GT, maar de 7900 GS al helemaal) zijn laag geklokte versies van hun serie, en hebben dus erg veel overklok potentie. Met die nieuwe onderdelen zal het ook verstandig wezen een betere voeding te kopen. Deze zalman is een topper, voor een goeie prijs.

Met bovenstaande grotere upgrade heb je al bijna een volledige systeem upgrade gedaan, alleen nog geen HD en DVD drives en behuizing. Je zou nieuwe (budget) behuizing, HD drive en DVD drive kunnen kopen als je denkt dat je je oude systeem als geheel nog voor een redelijke prijs kan verkopen. Onderhand is het dan wel een heel ander verhaal dan even een AGP kaartje kopen, maar je hebt dan wel een volledig nieuw helemaal luxe high-end systeem. Bijvoorbeeld dit.

Grotere plannen dan waar je originele vraag over ging, maar ik denk dat dit de meest practische oplossingen zullen zijn waarbij je het meeste waar voor je geld zult krijgen. Een AGP 7600GS of een (stuk) grotere upgrade.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

En de TS schud zomaar even € 666,87 uit zijn mouw 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Precies, Edwin. :P
Het zou best leuk zijn, maar we besteden niet allemaal driekwart van ons inkomen aan de machine. :+
Hoewel het alsnog een flinke hap is, denk ik dat ik dan maar voor de 512 MB kaart ga. Met een beetje bottleneck - als die er daadwerkelijk in zit - kan ik wel leven.
Ik kan, lijkt mij, beter nu het maximale uit mijn oude hardware halen, en dan straks, over 2 jaartjes, rond upgradetijd, de boel een grote upgrade geven.

Bedankt voor de tips.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 07:42 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 07:31:
Precies, Edwin. :P
Het zou best leuk zijn, maar we besteden niet allemaal driekwart van ons inkomen aan de machine. :+
Hoewel het alsnog een flinke hap is, denk ik dat ik dan maar voor de 512 MB kaart ga. Met een beetje bottleneck - als die er daadwerkelijk in zit - kan ik wel leven.
Ik kan, lijkt mij, beter nu het maximale uit mijn oude hardware halen, en dan straks, over 2 jaartjes, rond upgradetijd, de boel een grote upgrade geven.

Bedankt voor de tips.
Dan ben ik ook benieuwd hoe het draait zou je daar nog iets van willen posten hier?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:47:
Duidelijke post, dank je wel.

Dus is je uiteindelijke advies nou om voor die driehonderd-euro kaart te gaan, of toch maar een treetje lager naar, zeggen, een 256MB kaart? Scheelt toch weer honderd euro met de Sparkle wat ik dan weer aan iets anders kan besteden.
Gewoon 100 euro in je zak steken en de 256mb nemen...zoals de vorige poster al zei heb je er alleen wat aan als je hoge resoluties gaat draaien. 1280x960 en hoger.... Aangezien je dit niet vlekkenloos zal kunnen draaien zou ik de 512mb links laten liggen. Mij zou het prijsverschil niet waard zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 10:03 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Je hebt een 3GHz P4 met 1GB Rdram.
Deze combo is zeker nog snel genoeg om een 7800GS tot het uiterste te laten gaan op resoluties hoger dan 1024*768.

• TheZeroorez
  • Niet online
corpseflayer schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:18:
Je hebt een 3GHz P4 met 1GB Rdram.
Deze combo is zeker nog snel genoeg om een 7800GS tot het uiterste te laten gaan op resoluties hoger dan 1024*768.
Heb ik nu een deja-vu of... :?

Anyways, 512MB heb je echt niet nodig voor FPS ofzo. Het is enkel lekker op hoge resoluties, of in games als BF2 die niet alleen veel RAM gebruiken, maar ook GDDR wel lusten. Als je gewoon een snelle kaart wilt is 256MB genoeg.

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 21:35

Iavak

no savegame

Je post heeft meer vaagheid gecreerd dan duidelijkheid.

Je zou dus een 512MB nemen maar weet niet waarom, en ook niet of het beter zal zijn.....

Mijn advies aan TS, ga gewoon voor de 256MB versie meer is voorlopig echt niet nodig als je op 1440x900 werkt.

Verwijderd

zal ik je even een handje helpen! als je kijkt naar mijn specs zie je dat ik een vergelijkbaar systeem heb. Ik heb een tijdje geleden mijn 9800pro vervangen voor een 7800gs 256mb van club3d, werkt perfect!

je cpu zal inderdaad soms een bottleneck zijn maar daar merk je niks van (ik tenminste niet). Ik zat ook te twijfelen om een andere mobo en cpu te nemen maar ik wacht hier toch nog maar even mee (1 jaartje of zo) want met dit systeem kan ik echt nog wel even vooruit!

gewoon die 7800gs kopen (ik zou de 256mb doen) en weer verder sparen voor een grote upgrade!

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ik dat de 512 goed zou zijn, roepen er een paar mensen dat ik voor de 256 moet gaan... :P
Het nare van de situatie is dat ik geen goed beeld heb van de snelheden, waar het ene anders is dan het ander.
Neem nou bijvoorbeeld mijn processor... Het is een 3 GHz van een paar jaar oud, maar ik zie hier 2,5 GHz CPU's gepresenteerd staan als retesnel. Nu twijfel ik er totaal niet aan dat de 2,5 GHz sneller is, maar dan vraag ik me af wat er dan gebeurd is dat in 1996 het aantal Hz alles zei, en tegenwoordig het aantal Hz heel weinig...

Oh, Carlito, ik hoopte al op iemand die een vergelijkbaar systeem heeft. Hoe is draaien je games? Speel je wel eens Oblivion (het zwaarste spel in mijn bezit)?

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 17:21
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:51:
Nou hoor ik een heleboel verschillende dingen... "Het zal wel een behoorlijke bottleneck zijn, upgraden", "haal die kaart, het zal meevallen", "haal een goedkopere kaart"... waar is dit op gebaseerd? Hoe komt het dat mensen zo anders denken over dezelfde situatie, want je zult begrijpen dat ik, als leek, begin te twijfelen over wat ik nou moet doen met zulke uiteenlopende adviezen... :P

Is het de 3,06 GHz die verwarring schept? Een oude CPU met een hoog nummertje erachter? (Die overigens niet echt Dual Core is, maar wel Hyperthreading heeft.)

Overigens, kwa resolutie ben ik ook niet zo veeleisend. 1440x900 is de resolutie waar ik op werk, en als het 4:3 moet zijn, is 1024x768 zat voor mij.
Hierover heb ik het net met een andere jongen (HE CARLITO80! leuk je weer te zien ;-) ) gehad in een andere topic. Als je deze topic even leest, dan kun je zien dat op een hoge resolutie 1440x900 en AA en AF aan met een 7800GS de CPU niet zo een grote bottlenek gaat worden. Hier de topic:

DeArmeStudent in "Upgrade van p4 3.0 naar Athlon 64 3800+"

Verder zou ik voor de 256 mb gaan, omdat de prestatieverschil daarvan ten opzichte van de 100 euro duurdere 512mb versie niet zo groot is wanneer je 1440x900 draait. Alleen bij hele hoge resoluties (2048x1536) zal het verschil enigszins merkbaar worden, maar dan zijn de frame-rates zo laag (rond de 25FPS) dat je daar toch geen games mee speelt...

[ Voor 21% gewijzigd door DeArmeStudent op 20-09-2006 14:44 ]

Verwijderd

ha arme student! ;)

@tagdaze:

Ik speel de volgende spellen op high settings en meestal 1280x1024:

- Battlefield 2
- CoD 2
- HL2
- Oblivion (kan met HDR of Bloom + AA, werkt beiden erg goed!)
- F.e.a.r.

net ook even 3dmark05 gedraaid en mijn score was net iets meer dan 5500, ik heb ook nog een 6800(nu) gehad (vergelijkbaar met jou 6600gt!) en daarvan was mijn score 3500 in 3dmark05 een duidelijke verbetering dus!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat is een antwoord die me een concreet beeld geeft van de kracht die erachter zit!
Ik zie in de Productsurvey dat ie ook best goed overclockbaar is, en iemand vertelde dat OCing niet eens eng of moeilijk is... Dan kan ik mooi een deel van die 100 euro verschil uitgeven aan een betere voeding, amirite?

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 17:21
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 14:56:
Kijk, dat is een antwoord die me een concreet beeld geeft van de kracht die erachter zit!
Ik zie in de Productsurvey dat ie ook best goed overclockbaar is, en iemand vertelde dat OCing niet eens eng of moeilijk is... Dan kan ik mooi die 100 euro verschil uitgeven aan een betere voeding, amirite?
We weten niet welke voeding je momenteel hebt, dus we kunnen daar niets zinnigs over zeggen. We hadden het daarnaast over een videokaart...Of je ook een betere voeding nodig hebt, kun je beter bekijken op het grote voedingentopic.

Edit: je hebt dus een Qtec voeding...Nu kan het zijn dat die het niet trekt, maar misschien ook weer wel, want mijn standaard pentium4 op 2,8 ghz met 2 hd's in Raid0 en x800VE videokaart draait ook standaard op een Aopen voeding van 300watt, maar trekt zelf maar 150 watt prik, dus heel bang hoef je niet te zijn met een 400watt voeding...

Als je merkt dat je voeding het niet trekt, kan je altijd nog een andere voeding aanschaffen...

[ Voor 25% gewijzigd door DeArmeStudent op 20-09-2006 15:12 ]

Verwijderd

ja klopt overclocken is zeer makkelijk te doen met b.v. coolbits, maar of het echt nodig is is een tweede.. je zit namelijk al met een bottleneck. het is dan vaak handiger om je cpu te overclocken.

ik zou inderdaad een andere voeding kopen want zo'n q-tec is niet best, ik heb zelf een a-merk voeding van maar 350watt maar die trek het nog steeds heel goed! gewoon een a-merk voeding kopen van min 350 (ik zou voor de zekerheid toch 400 nemen) en je bent klaar.

zoiets moet ruim voldoende zijn:

pricewatch: Asus A-45GA 450W (ATX12V 2.01) 50,- ongeveer

Verwijderd

DeArmeStudent schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:06:

Als je merkt dat je voeding het niet trekt, kan je altijd nog een andere voeding aanschaffen...
ja klopt je kan beter eerst kijken of hij het trekt, dan kan je altijd nog kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Dubbelcheck... En als ie het niet trekt, dan krijg ik gewoon een schermpje dat ie niet genoeg stroom krijgt, toch? (Dat ik niet straks achterop mijn hoofd krab...)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 15:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:19:
En als ie het niet trekt, dan krijg ik gewoon een schermpje dat ie niet genoeg stroom krijgt, toch?
nee dan is je systeem gewoon instabiel (bsod, restart tijdens gamen etc.)

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Iavak schreef op woensdag 20 september 2006 @ 13:40:
[...]

Je post heeft meer vaagheid gecreerd dan duidelijkheid.

Je zou dus een 512MB nemen maar weet niet waarom, en ook niet of het beter zal zijn.....

Mijn advies aan TS, ga gewoon voor de 256MB versie meer is voorlopig echt niet nodig als je op 1440x900 werkt.
Mijn instelling is hoe meer hoe beter. (moet ik het ook nog met mijn baas over hebben die salarisverhoging :+ )
moeten we rekening houden met het buddet van iemand anders dan ziet het plaatje er anders uit.
De meerprijs vind ik te verwaarlozen als het een afschrijving betreft van 2 jaar

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:19:nee dan is je systeem gewoon instabiel (bsod, restart tijdens gamen etc.)
Ai, dat is wat anders dan een venstertje dat je krijgt als je vergeet je videokaart aan te sluiten. :P
Ik krijg dat schermpje zo nu en dan sowieso over mijn beeldscherm gespamd, dus dat is ofwel een driverfout, ofwel mijn voeding is echt zo bagger.

Nou ja... Ik haal die Sparkle zodra ik kan, en dan merk ik het wel. :)
Dank, mensen.
maar dan zijn de frame-rates zo laag (rond de 25FPS) dat je daar toch geen games mee speelt...
Joh. Ik ben allang tevreden als ie de 25 fps haalt. Het enige is dat ie niet erg rustig is voor de ogen, maar 25 fps ben ik al blij mee.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 17:39 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-07 20:49

Archimond

Lopende Helpdesk

Het probleem wat je nu hebt kan aan 2 dingen liggen:
1. De aansluiting zit er niet goed op of je hebt aan de lijn die naar de videokaart gaat teveel andere dingen aangesloten (2 harde schijven, moederbord)
2. Voeding levert zoals je zegt inderdaad te weinig stroom.

Probeer eerst een aparte aansluiting voor de videokaart waarop zelfs geen diskettestation is aangesloten en ga dan 2 tot 5 keer 3Dmark03 of 05 draaien kijk of je nog die melding krijgt.
Wat zijn je overige systeemonderdelen wat je hebt?

Als je die melding niet krijgt, koop dan direct een nieuwe voeding. De Q-tec staat dan op uitbarsten als je de 7800GS aansluit. Als het niet meer voorkomt probeer 3Dmark een paar keer met de nieuwe 7800GS te draaien en hou je hand bij de stekker om de pc snel uit te doen als de voeding het begeeft.

-----------------------------
Als je niet bekend ben met overclocken (geldt voor CPU en GPU) kan je dat het beste niet doen, bij een oude computer is er een risico dat je videokaart, voeding of moederbord misschien het loodje legt.

Het is al helemaal niet slim om een computer over te clocken met een oude B-merk voeding zoals Q-tec. Er staat wel 400watt op, maar dat is peak power. Eigenlijk leveren ze maar 300-350 watt aan power.
Een voeding kan na een jaar al minder watt afgeven dan wanneer die nieuw is, de condensatoren worden dan minder.
Overclock zorgt vooral veel stress op je moederbord en voeding. Je mag het doen, maar de beveiliging van een Q-tec is zo goed als 0% werkend en je kan zonder te weten snel of langzaam de voeding en het moederbord slopen.

Neem in ieder geval een goeie A-merk voeding zoals Fortron, Aopen, Enermax, Tagan, Seasonic, PC & Power, Hiper, Silverstone (maken aardig wat lawaai), Huntkey, Asus, Zalman, Nexus, Cooler Master.

Huntkey is goed als budget model, maar dan kan je rekenen dat de werkelijke watt eigenlijk 50-100watt minder behoort te zijn, de beveiliging is in ieder geval wel goed dat heb ik in de praktijk zelf ondervonden bij een pc van een vriend. Zijn 1dag nieuwe Antec BOEM in rook op terwijl de Huntkey opeens zichzelf als beveiliging afsloot omdat er iets mis was met zijn stroomaansluiting in de tuin.
Huntkey heeft helaas wel weinig stroomaansluitingen en zijn vrij kort.

Ik raad de Enermax Liberty 400watt modulaire voeding, de nieuwe Zalman met 12cm fan en Seasonic aan tevens zijn deze 3 stil en zijn de kabels gesleeved met grote voorkeur aan Enermax Liberty (70 euro, helaas wel veel geld).

Heb je weinig geld dan kan je kijken naar een Fortron 400watt of de Asus 450watt (met blauwe Leds) is ook wel ok, maar als je de fan aansluiting op het moederbord aansluit gaat de fan op volle toeren draaien, dus sluit die niet aan als je voor stilte gaat.
Deze lijkt mij ook wel goed: pricewatch: Cooler Master RS-430 (RS-430-PMSR/P) Extreme Power, 430W (ATX)
Reviews van mensen op newegg: http://www.newegg.com/Pro....asp?item=N82E16817171007

[ Voor 15% gewijzigd door Archimond op 20-09-2006 23:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Archimond schreef op woensdag 20 september 2006 @ 23:15:
Het probleem wat je nu hebt kan aan 2 dingen liggen:
1. De aansluiting zit er niet goed op of je hebt aan de lijn die naar de videokaart gaat teveel andere dingen aangesloten (2 harde schijven, moederbord)
2. Voeding levert zoals je zegt inderdaad te weinig stroom.
Ik krijg het schijnbaar willekeurig en pas sinds kort. (De laatste paar dagen weer niet, though.) Zou ook gewoon een slecht stekkertje kunnen zijn, toch?
Archimond schreef op woensdag 20 september 2006 @ 23:15:
Wat zijn je overige systeemonderdelen wat je hebt?
Staat in de eerste post in deze thread, een grote lijst gemaakt door EVEREST.

Ik zal de rest van je post in m'n achterhoofd houden.
Pagina: 1