Toon posts:

[nieuwe videokaart] soms rare errors of vage beelden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een Geforce 6800 (128MB) gekocht voor dit systeem:

Dell Dimension 4600
Pentium 4 2,4GHz
512 MB Dual Channel DDR 333 MHz
Intel 865PE chipset
Windows XP SP2

Ik heb hier wat rare problemen gehad, ik zal even het verhaal zo duidelijk mogelijk omschrijven:

Bij het vervangen van de kaart gelijk de nieuwste Forceware drivers geïnstalleerd (versie 91.47). Een paar wedstrijden Pro Evolution Soccer 5 gespeeld, zonder problemen. Vervolgens start ik NFS Most Wanted, zet alles op high, en vervolgens krijg ik na een aantal seconden last van allerlei artifacts. Ik ga uit het spel, start PES weer op, daar ook artifacts. In Windows zijn ook wat vreemde spikkeltjes te zien (dit is eenmalig gebeurd), dus ik start de computer opnieuw op. Vervolgens zie ik geen artifacts meer. Ik dacht eerst dat het misschien aan de warmte lag, dus die heb ik gecontroleerd en die bleek idle rond de 50 a 55 graden te zijn, en als hij bezig is iets boven de 60. Het rare is dat sommige spellen wel artifacts veroorzaakten, maar anderen niet (tenzij daarvoor een spel was gestart dat artifacts veroorzaakten, en ik nog niet had gereboot). Ook 3Dmark05 geprobeerd, 1 keer is het voorgekomen dat er tijdens de game tests artifacts tevoorschijn kwamen, voor de rest is het altijd goed gegaan.

Ik dacht aan een driverprobleem, dus ik heb mijn moederbord drivers ge-update, en de forceware drivers opnieuw geïnstalleerd na eerst driver cleaner gebruikt te hebben om te zorgen dat er geen conflicten waren met oudere drivers.

Nu is de situatie zo dat ik voor zover ik getest heb elk spel goed kan spelen zonder artifacts (PES5, NFS MW, ook nieuwere spellen zoals Settlers 2 10th Anniversary, Call Of Juarez), BEHALVE de nieuwe Broken Sword (Angel of Death). Als ik dat spel start, kunnen er 3 verschillende dingen gebeuren:
  • Bij de intro's verschijnen er opeens allemaal vage strepen en kleuren in beeld. Op de achtergrond gaat het spel gewoon door (dat is aan het geluid te horen), zodra de intro's voorbij zijn gaat het beeld op zwart. Wel kan ik dan met alt-tab terug naar windows en het spel vervolgens killen met taakbeheer. Als ik dan vervolgens een willekeurig ander spel start, verschijnen daar ook vage kleuren. Als ik nvidia control panel wil starten loopt die vast (reageert niet meer). Na een reboot is alles weer goed.
  • Vage strepen en kleuren in beeld bij de intro's, en vervolgens loopt het spel vast (muziek blijft hangen).
  • 1 keer een Stop-error van windows gehad dat nv4_disp in een oneindige loop is geraakt.
Wat ik ook geprobeerd heb:
  • Oudere nvidia drivers geïnstalleerd (versie 77.77 had ik nog liggen). Situatie bleef onveranderd.
  • Op internet gezocht naar de nv4_disp oneindige loop error. Hij blijkt vaker voor te komen, sommige mensen hebben dezelfde symptomen. Er circuleert een nv4loopfix die het probleem zou moeten verhelpen, die heb ik hier gevonden, maar die hielp niet.
Naar mijn (bescheiden) mening kan het haast toch geen hardware-fout zijn? Als nu alle spellen het doen behalve Broken Sword 4? Anderhalf uur Call Of Juarez heeft de kaart zonder moeite volgehouden, en dat is ook geen al te licht spel.

Lang verhaal dus :P, maar heeft iemand misschien een idee wat hier aan de hand kan zijn?