Licenties Office in een Terminal Server omgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 2.018 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:54
Ik ben bezig met alles in kaart te brengen om een redelijk basic Terminal Server systeem te gaan gebruiken binnen ons domain, maar ik loop vast met het in kaart brengen van de kosten m.b.t. licenties voor Office.

Op http://www.brianmadden.com/content/content.asp?ID=154 lees ik dat elke Microsoft applicatie die geinstalleerd is op een Terminal Server per mogelijke gebruiker gelicenseerd moet worden. Dat zou in het kort betekenen dat ik voor 100 gebruikers nogmaals 100 licenties Office zou moeten aanschaffen.

Op zich niet erg als die Terminal Server ons enige systeem zou zijn waarop ze aan het werk zouden gaan, maar dat is niet het geval. Het is puur voor mensen die ook nog af en toe thuiswerken. Er is daarnaast dus ook een geldige Office licentie aanwezig op de betreffende pc van de gebruiker op het werk. Die pc is op dat moment ook zelfs niet in gebruik. Per gebruiker zou ik dus 2 licenties Office totaal hebben wat mij een beetje overkill, maar voornamelijk duur gaat worden.

Iemand die hier duidelijkheid in kan brengen? Microsoft huldt zich in stilzwijgen, want ik kan op de website helemaal niets vinden over dit vraagstuk terwijl dit toch behoorlijk basic is lijkt mij.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Het lijkt mij dat je licenties moet hebben voor het aantal personen dat tegelijkertijd op de TS werkt. Ik weet dit echter niet zeker dus in feite is dit niet meer dan een ordinaire tvp (ben wel benieuwd naar het antwoord namelijk). :)

Groetjes, FaceDown.

• WaSteiL
Brain Madden (toch wel behoorlijk expert op TS gebied) plaatst dit stukje:
Enforcing Named User Application Licenses
Applications that are licensed “per named user” require that you have a license for each user that could access the application. If you have 100 users with access to an application but no more than 10 ever connect at the same time, you still need to purchase 100 application licenses. Most Microsoft applications are licensed this way, in addition to many expensive line-of-business applications.
Concurrent zou beter zijn, maar lijkt volgens dit stukje dus niet op te gaan. Helaas. :/

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
eerste quote op microsofts search pagina:
"This paper should answer most of your questions about how to license Office in a Terminal Server environment. The general rule of thumb is "one license for each terminal accessing Office,"
Maar zoek vooral verder aldaar:

http://search.microsoft.c...rminal+server+environment

Er staat nog veel meer in overigens zoals do's and dont's etc.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• WaSteiL
Diabolical schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:00:
eerste quote op microsofts search pagina:

[...]

Maar zoek vooral verder aldaar:

http://search.microsoft.c...rminal+server+environment

Er staat nog veel meer in overigens zoals do's and dont's etc.
Thanks.. ik heb me gek lopen zoeken op de search van MS, maar heb er waarschijnlijk overheen gezocht. Hier kom ik al een stuk verder mee.

Als iemand nog meer info heeft uit de praktijk hoor ik het graag!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Licensing is erg lastig met terminal services ja, ik kom net dit document: http://download.microsoft...ervices%20Environment.doc tegen wat al weer wat meer inforamtie verschaft dan het vorige document wat ik las :)

Volgens mijn interpretatie van dit document moet je dus Office licensieren per client - in jouw geval is het dus het meest interessant om danwel de mensen laptops te geven in plaats van een desktop danwel een bedrijfs PC te voorzien bij de thuis lokatie :)

• WaSteiL
Als ik per client moet gaan licenseren dan is dat gewoon niet te doen aangezien een thuiswerkplek elk moment een ander systeem kan zijn van desnoods de 2e pc in huis wat wederom weer een extra licentie kost.

Ik snap dat Microsoft zoveel mogelijk geld wil halen uit licenties, maar dit is toch gewoon niet reeel? Indien het zou gaan om een fulltime thuiswerkplek kan ik de kosten snappen, maar dat is hier helemaal niet het geval. Natuurlijk is daar voor Microsoft ook geen onderscheid in te maken, maar een licentiemodel per user zou al een stuk fairder zijn.

Misschien dat we dan wel helemaal over moeten op TS. :X

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:04

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Als ik een TS installeer met 5 CAL's, dan hoef ik toch ook maar 5 Office licenties te installeren? Dus voor incidenteel thuisgebruik zou je geen 100 licenties moeten hebben..

:?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• elevator
  • Niet online

elevator

WaSteiL schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:59:
Misschien dat we dan wel helemaal over moeten op TS. :X
Dat lost het probleem alleen niet op?

• WaSteiL
CAP-Team schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:26:
Als ik een TS installeer met 5 CAL's, dan hoef ik toch ook maar 5 Office licenties te installeren? Dus voor incidenteel thuisgebruik zou je geen 100 licenties moeten hebben..

:?
Situatie is als volgt:
Netwerk met ongeveer 60 gebruikers en 60 werkstations. Op die werkstations staat nu al XP + Office geinstalleerd en gelicenseerd. Nu wil management bijna de hele groep ook nog toegang geven tot TS voor incidenteel thuiswerken.Dan moet ik dus wel voor de hele groep licenties hebben. Eigenlijk dubbel per gebruiker dus.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31

killercow

eth0

Tis misschien schelden in de kerk, maar
60 office licenties kosten een aardige duit, misschien is het verstandig (en ook bespreekbaar) om een overstap naar OpenOffice te evalueren?

(volgens mij is er via mono een vbscript koppeling, en kun je openoffice eventueel default als .doc laten saven)

[ Voor 24% gewijzigd door killercow op 20-09-2006 09:55 ]

openkat.nl al gezien?

• WaSteiL
killercow schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:49:
Tis misschien schelden in de kerk, maar
60 office licenties kosten een aardige duit, misschien is het verstandig (en ook bespreekbaar) om een overstap naar OpenOffice te evalueren?
Er is gelukkig een Open licentie aanwezig waardoor de kosten niet zo hoog zijn als 60 * retail licentie, maar OpenOffice gaat hier niet komen. Niet vanwege het feit dat ik het niet wil, maar management wil dat ook (gelukkig) niet.
Ik snap je punt, maar ik hoop dat ze daar niet snel naar gaan kijken. Mogelijk is het van mij ook wel een vooroordeel door onwetenheid, maar ik zie het liever niet.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:19

Gerco

Professional Newbie

WaSteiL schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:57:
Ik snap je punt, maar ik hoop dat ze daar niet snel naar gaan kijken. Mogelijk is het van mij ook wel een vooroordeel door onwetenheid, maar ik zie het liever niet.
Er zijn legio redenen om geen OOo te willen, (in)compatibiliteit en overstapkosten zijn er daar twee van. "Ik zie het liever niet" zonder verdere argumentatie duidelijk niet.

Over je licensing probleem: Als de applicatie per named user gelicenseerd is (zoals hierboven ergens aangegeven), lijkt het me dat je op de TS geen extra licenses hoeft te kopen. Je hebt namelijk al een license voor elke user, die op zijn PC. Je weet zeker dat die niet tegelijk gebruikt worden, maar zelfs als dat niet zo zou zijn heb je nog steeds evenveel licenses als users.

Ik ken de licensingperikelen van MS niet precies, MS helaas ook niet altijd even goed. Het hangt er van af wie je spreekt wat voor antwoord je krijgt op je scenario :/

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• killercow

killercow

eth0

Hmm, ok niet mijn probleem, wel jammer

Een sysadmin die weet wat hij heeft, weet wat het kost, maar niet weet wat hij krijgen kan.

Je geeft geen agument tegen gebruik van OpenOffice, maar wel een argument tegen gebruik van Ms-Office.

Waarom gelukkig openoffice niet? heb je argumenten die de kostprijs van MS office overschaduwen?

Management is wellicht een stuk geintresseerder als ze wisten dan het bestond, en wat de besparing is., maar then again. not my problem.

openkat.nl al gezien?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13
Heb een tijd geleden een MKB aan een terminal server geholpen voor een specifieke applicatie. Stuk of 20 gebruikers in het netwerk, echter maar 5 die de applicatie moesten gebruiken, dus een Win2K3 Std server in het netwerk gehangen met 5 CALs + 5 TS CALs. Vervolgens in de terminal server opgegeven welke gebruikers erin mogen, dit zijn dus die 5 gebruikers die ook daadwerkelijk de TS gebruiken. Gelimiteerd op 1 sessie per gebruiker.
IMHO voldoe je zo aan de licentievoorwaarden om met 5 office licenties toe te kunnen. Het is compleet afgeschermd, het is zo gewoon onmogelijk om meer dan 5x office op te starten en het zijn altijd 5 dezelfde gebruikers die dat kunnen.

Het bedrijf heeft eerst een tijdje met OpenOffice op de TS gedraaid, maar dat voldeed gewoon absoluut niet. Uiteindelijk zijn er 3 CALs bijgekomen en draaien ze nu met 8 licenties voor MS Office 2K3, wat gewoon goed voldoet. OpenOffice komt er daar niet meer in en was ook alleen geinstalleerd als tussenoplossing zodat ze iig de excel bestandjes konden inkijken op afstand.

Als de prijs van Office licenties echt te hoog is voor het aantal gebruikers, is het misschien handig om te gaan kijken wie er daadwerkelijk gebruik van gaan maken en alleen die toe te staan in de terminal server.

Mocht je overigens een volume license hebben, dan mag je die gewoon overdragen op de terminal server, zolang je het dan maar van de werkplek afhaalt. Als je nog met brakke windows 98 systemen zit met hier en daar een illegale office licentie is het ideaal om over te gaan op een terminal server omgeving. Heb je echter splinternieuwe PCs staan met alle software erop en eraan, dan kan ik me voorstellen dat dat geen oplossing is.

• killercow

killercow

eth0

Dit ga je toch niet menen!
Als de prijs van Office licenties echt te hoog is voor het aantal gebruikers, is het misschien handig om te gaan kijken wie er daadwerkelijk gebruik van gaan maken en alleen die toe te staan in de terminal server.
Ok, office is te duur, laat ze maar met notepad werken?
Hoe kan een bedrijf in gods naam zo'n beslissing maken!, je mensen kosten altijd nog meer dan die licenties en als office ze genoeg productiever maakt dan moeten ze toch gewoon office krijgen?

Of het verschil in productiviteit tussen OpenOffice en Office de vraagprijs van Office verantwoord lijkt mij een veel interesantere vraag.

(waarom zou je eigenlijk openoffice via Terminal server tunnelen? het draait toch ook prima gewoon op de clients. Maak wat mapped drives aan en iedereen kan over al bij.)

openkat.nl al gezien?

• WaSteiL
killercow schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:20:

[...]

Hoe kan een bedrijf in gods naam zo'n beslissing maken!, je mensen kosten altijd nog meer dan die licenties en als office ze genoeg productiever maakt dan moeten ze toch gewoon office krijgen?

Of het verschil in productiviteit tussen OpenOffice en Office de vraagprijs van Office verantwoord lijkt mij een veel interesantere vraag.

(waarom zou je eigenlijk openoffice via Terminal server tunnelen? het draait toch ook prima gewoon op de clients. Maak wat mapped drives aan en iedereen kan over al bij.)
Wat hij bedoelde is dat er misschien thuiswerkers zijn die geen gebruik hoeven te maken van Office, maar bijvoorbeeld alleen van andere applicaties. Indien je office voor deze personen niet beschikbaar maakt heb je er ook geen licenties voor nodig.

Het gaat er dus niet om om Office beperkt beschikbaar te stellen ondanks dat sommige mensen het wel nodig hebben. Het gaat erom om de groep die het echt niet gaat gebruiken ook daadwerkelijk uit te sluiten.

Microsoft raadt zit zelf ook aan in zijn do's en don'ts..

• elevator
  • Niet online

elevator

De vraag is maar héél erg of een individuele, incidentele thuisgebruiker uiteindelijk daadwerkelijk genoeg meerwaarde oplevert in die thuiswerk uren dat ze die office licentie terug verdienen :)

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Als die thuiswerkers hun pc aan laten staan op het werk (uitgelogd) dan kunnen ze wel remote inloggen op hun eigen pc. Dan kunnen ze ook met hun eigen office installatie werken en hebben ze sowieso geen extra licentie nodig. Bovendien heb je dan geen terminal server nodig. Volgens mij moet dat gewoon werken, hoewel ze misschien daarvoor lokaal admin moeten zijn.

De keuze voor laptops is overigens een stuk logischer dan een impulsieve (?) beslissing van het management dat mensen opeens thuis moeten werken op hun eigen (?) pc's.

Groetjes, FaceDown.

• _JGC_

[...]

Ik wens je veel success met het doorzoeken van 4GB aan excel bestandjes, verdeeld over bestandjes van 3MB per stuk met een 256Kbit SDSL verbinding. Op een dergelijke verbinding is het een ramp om met remote files te werken, terwijl je met MS Terminal services gewoon snel kunt werken over een dergelijke verbinding.

Wat ik eerder wil zeggen is dat waarschijnlijk een hele grote groep gebruikers niet eens de terminal server gaat gebruiken, waarbij het dus onzin is om er licenties voor te kopen. Investeren is nou eenmaal noodzakelijk, maar je gaat toch geen geld weggooien voor iets wat toch niet gebruikt wordt?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Heb je al om een voorstel vanuit MS gevraagd? Ik heb er ook een jaar geleden ofzo advies gevraagd en ze zijn toch redelijk wat dat betreft. Ze zijn daar meer service dan verkoopgericht op die helpdesks.

• Don_Gulio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-01 09:59
Hi,

1. Terminal Server licenties zijn beschikbaar als Device-Cal en als User-Cal. In dit geval moet je dus een User Cal kopen. Bij Device-Cal's moet je anders per Device (dus thuis en op werk) een CAL kopen. Koop je per User, dan tel je het aantal mensen in de Active Directory.
2. Office licenties die gekocht zijn als Volume Licentie mag je 2x gebruiken (werkstation+laptop, mits door zelfde gebruiker en niet tegelijktertijd).
Aangezien dit niet de laptop (van de werkgever) betreft, is wat jullie willen dus niet toegestaan.

Wanneer je dus het huidige scenario wilt invoeren (op de prive computers office aanbieden), probeer het aantal mensen die je dit toestaat zoveel mogelijk te beperken die je in de ActiveDirectory toegang moet geven tot Office. Maar inderdaad, licenties zul je nodig hebben.

Mvg,
Don

[ Voor 3% gewijzigd door Don_Gulio op 20-09-2006 16:29 ]

• WaSteiL
Don_Gulio schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:28:
Hi,

1. Terminal Server licenties zijn beschikbaar als Device-Cal en als User-Cal. In dit geval moet je dus een User Cal kopen. Bij Device-Cal's moet je anders per Device (dus thuis en op werk) een CAL kopen. Koop je per User, dan tel je het aantal mensen in de Active Directory.
2. Office licenties die gekocht zijn als Volume Licentie mag je 2x gebruiken (werkstation+laptop, mits door zelfde gebruiker en niet tegelijktertijd).
Aangezien dit niet de laptop (van de werkgever) betreft, is wat jullie willen dus niet toegestaan.

Wanneer je dus het huidige scenario wilt invoeren (op de prive computers office aanbieden), probeer het aantal mensen die je dit toestaat zoveel mogelijk te beperken die je in de ActiveDirectory toegang moet geven tot Office. Maar inderdaad, licenties zul je nodig hebben.

Mvg,
Don
Dit is het antwoord wat ik zocht, maar het antwoord wat ik ook niet wilde horen, maar stiekem eigenlijk ook wel wist (alleen nog nergens zo duidelijk bevestigd). Mijn dank.

Op deze manier is het gewoon niet aantrekkelijk om TS te gaan draaien voor iedereen. Indien management dat nog steeds wil zal erg goed gekeken moeten worden wie het echt nodig heeft en wie niet om de kosten te kunnen drukken zoals jij ook aangeeft.

Of er zal gekozen moeten worden voor Office alleen via TS, maar dat gaat heel wat extra hardware nodig hebben al vind ik dat laatste niet zo erg. :D

• Don_Gulio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-01 09:59
Hi Wasteil,

Welkom. Je kunt trouwens ook nog proberen om e.e.a. verder fine te tunen door te kijken wie wat kan gebruiken van MS Office...ook de componenten zoals Excel en Word zijn te koop als volume programma. Afhankelijk van wat er verder nog speelt qua MS licenties bij jullie kan ik wel proberen om een 'special bid' te regelen voor deze case waardoor de financiele gevolgen niet gelijk zijn als de 'normale' licenties.

Niet alle licentieregels zijn goed te verklaren...jouw case nog een beetje en die had je zelf ook al min of meer bedacht. Maar access naar Outlook via WebAccess via een internet-cafe bijvoorbeeld...daar is ueberhaupt geen oplossing voor. Nieteens door iets te kopen...zo zijn wel meer dingen die opgelost worden naar gelang de cases aangedragen worden aan MS. De outlook case wel aangedragen maar (nog) niet opgelost ;-)

heb ff een mail gestuurd naar email die in je profiel staat.

Grt,
Don

• WaSteiL
Don_Gulio schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:24:
Hi Wasteil,

Welkom. Je kunt trouwens ook nog proberen om e.e.a. verder fine te tunen door te kijken wie wat kan gebruiken van MS Office...ook de componenten zoals Excel en Word zijn te koop als volume programma. Afhankelijk van wat er verder nog speelt qua MS licenties bij jullie kan ik wel proberen om een 'special bid' te regelen voor deze case waardoor de financiele gevolgen niet gelijk zijn als de 'normale' licenties.

Niet alle licentieregels zijn goed te verklaren...jouw case nog een beetje en die had je zelf ook al min of meer bedacht. Maar access naar Outlook via WebAccess via een internet-cafe bijvoorbeeld...daar is ueberhaupt geen oplossing voor. Nieteens door iets te kopen...zo zijn wel meer dingen die opgelost worden naar gelang de cases aangedragen worden aan MS. De outlook case wel aangedragen maar (nog) niet opgelost ;-)

heb ff een mail gestuurd naar email die in je profiel staat.

Grt,
Don
De klant waar ik het probeer voor te regelen heeft al een behoorlijk goede Volume regeling, maar dan nog zit ik er nu naar te kijken alsof het een principe zaak is. Dubbele licenties zouden niet hoeven, maar ben bang dat ze er niet onderuit komen.

Exchange met User-CAL's lost toch het probleem op van iemand die toegang probeert te verkrijgen op OWA in een internetcafe. Device CAL's zouden wel problemen opleveren. Of bedoel jij iets anders?

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 21:31

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Het topic is inderdaad wat oud maar de vragen die ik heb sluiten goed aan bij dit topic.

Ik zit met hetzelfde probleem. Office in een Terminal Services omgeving.

Vraag1: Volgens een reseller moet ik ook voor de server een geldige office 2007 licentie hebben. Dus voor 5 gebruikers 6 licenties. Is dit waar?

Vraag2: Het is een 5 CAL User licentie. Dus voor 5 users in active directory. Hoe werkt het als ik een ftp gebruiker wil aanmaken die niet inlogt op de terminal server en ook niet gebruik maakt van office. Heb ik dan een CAL nodig? En voor bijvoorbeeld een service account?

Vraag3: Hoe weet het systeem hoeveel mensen er actief zijn? Stel ik maak meer gebruikers aan en die loggen allemaal in. Geeft het systeem dan een melding? Hoe houd ik het overzicht en controle?

http://www.xbmcfreak.nl/

• _JGC_
Voor zover ik weet heb je voor de server zelf geen licentie nodig. Je betaalt voor het aantal gebruikers op je TS, niet voor de machine zelf. Als je nog een extra TS aanschaft omdat 1 machine het niet aan kan hoef je ook geen nieuwe TS CALs of office licenties voor die nieuwe machine aan te schaffen.

Bij het bepalen van het aantal CALs gaat het om wie er gebruik kunnen maken van de TS. Als jij een FTP user aanmaakt die niet kan inloggen op de TS lijkt het mij dat je ook geen licentie voor Office voor dat FTP account nodig hebt.

De licenties kan je bijhouden met de terminal server license manager, dit ding draait over het algemeen op je domain controler. Elke terminal server in je netwerk zal logins registreren op dat ding en in het geval van device CALs wordt uiteindelijk het inloggen geblokkeerd als je geen CALs meer over hebt.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:01

mutsje

Certified Prutser

Een server heeft geen office licentie nodig. Dit is absoluut BS van de verkopende partij. Of je voor FTP connectie naar een server een call nodig hebt lijkt mij niet, anders zouden alle bedrijven met een windows FTP server die downloads toestaan vanaf internet toch behoorlijk issues krijgen.

In grote omgevingen met bv 500 users waar maar 150 users office mogen gebruiken zul je Res Powerfuse Enterprise edition of hun tegenhanger weet naam even niet moeten gebruiken. Dit zijn bij mijn weten de enige pakketten goed gekeurd door microsoft om license counts te doen.In die pakketten kun je hard opgeven dat een pakket maar door 150 users gebruikt mag worden concurrent. Ga je erover wordt de applicatie geblokkeerd.

Verwijderd

Als je een Open License contract hebt dan mag de gebruiker ook thuis het pakket éénmalig installeren. Althans wat ik heb begrepen van een leverancier. Dit zou je even na kunnen kijken in de License Agreement.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Vicariously I live while the whole world dies

Pagina: 1