Areca-XP->2TB

Pagina: 1
Acties:

• Vincent Veeger
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-02 22:07
Ik ben al dagen aan het stoeien om een raid-5 systeem te maken met 6x500Gb SATA's en als OS Windows-XP in RAID-5
Het liefst wil ik 1 volume van ca. 2,5Tb krijgen voor OS en bestanden.
Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is (ondanks "For Windows" optie in de 1120) XP te laten starten op iets wat groter is dan 2TB en dat die "For Windows" optie alleen zin heeft als je eerst het OS op een apparte drive <2tb zet.

5 Drives in RAID-5 gaat wel maar dan hou ik 1 spare over wat zonde is.

Ik denk uitgaande dat 1 volume van >2TB niet lukt zonder een aparte boot-drive, dat ik het beste 2 raid-set kan maken:
Raid-set 00 met Volume 00 op 1 drive in RAID-0 waarop OS
Raid-set 01 met Volume 00 op de overige drives in RAID-5
Of andersom OS + bestanden op RAID-5 en extra schijf in RAID-0

Waar doe ik het beste aan?
Welke Raid-Set zal Windows-install kiezen als hij er 2 voor z'n kiezen krijgt?

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Waarom wil je eingelijk een bootpartitie van 2,5 TB? :s

Ik weet dat er problemen kunnen optreden door een bepaalde limiet met arrays groter dan 2TB. Er zijn er dacht ik verschillende mogelijkheden om dit op te lossen, mischien kan google je verder helpen want weet niet meer precies hoe (en ook zelf geen ervaring mee).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarom wil je inderdaad in vredes naam zo'n grote partitie aanmaken. Neem gewoon een kleinere partitie bijvoorbeeld alleen voor Windows XP en installeer je programma's op een tweede en mogelijk een derde partitie voor data. Dat lijkt mij velemalen practieser dan alles in één grote partitie te dumpen.

P.s. Zelf heb ik 1,4TB RAID5 en heb het ook op een dergelijke manier ingericht. Voor mijn page file heb ik zelfs een appate partitie aangemaakt om defragmentatie tegen te gaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Vincent Veeger
[quote]_Dune_ schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:11:
Waarom wil je inderdaad in vredes naam zo'n grote partitie aanmaken.

Nee, de bootpartitie mag 100Gb groot zijn, maar als je op een raid-volum van 2,5Tb een eerste partitie maakt van 100Gb voor OS, dat wil XP niet starten omdat hij met een drive van > 2Tb niet om kan gaan....

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 20:29

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Bestaat dit probleem ook bij Windows XP 64bit. Of is het geen optie voor jou om hierop over te stappen?

• Vincent Veeger
Tweak-Freak schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:24:
Bestaat dit probleem ook bij Windows XP 64bit. Of is het geen optie voor jou om hierop over te stappen?
Ja, alleen windows 2003 heeft LBA-64 wat Areca ook kent en daarmee is die limit opgelost
(de server)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Vincent Veeger schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:34:
[...]Ja, alleen windows 2003 heeft LBA-64 wat Areca ook kent en daarmee is die limit opgelost
(de server)
OS met LBA64 ondersteuning kan alleen met een partitie groter dan 2TB werken maar erniet vanaf booten.

Alleen Windows op een Intel Itanium platform.

Unlike Windows support for the Intel Itanium platform, Windows x64 Edition and Windows Server 2003 SP1 operating systems support the use of GPT drives only as data volumes. Because the x64 and x86 architectures do not provide support for an EFI boot partition, you cannot use a GPT drive to boot an x64-based computer or an x86-based computer with a legacy BIOS. Therefore, computers running these operating systems must be equipped with more than one physical driver to allow the use of the GPT disk format.

On Intel Itanium platforms, Windows supports the use of GPT drives as boot drives or data volumes.
Nee, de bootpartitie mag 100Gb groot zijn, maar als je op een raid-volum van 2,5Tb een eerste partitie maakt van 100Gb voor OS, dat wil XP niet starten omdat hij met een drive van > 2Tb niet om kan gaan....
Inderdaad, met een kleinere partitie dan 2TB waar je vanaf boot is geen probleem.

Bijvoorbeeld:
1x Raid5-set 6 drives in RAID5 ..of 5+1hotspare
1x VOLUME-BOOT01 van 50GB ofzo
1x VOLUME-DATA01 van 2.5TB

[ Voor 43% gewijzigd door John2B op 19-09-2006 21:30 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Vincent Veeger
John2B schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:11:
[...]

Bijvoorbeeld:
1x Raid5-set 6 drives in RAID5 ..of 5+1hotspare
1x VOLUME-BOOT01 van 50GB ofzo
1x VOLUME-DATA01 van 2.5TB
1x Raid5-set 6 drives in RAID5 lukt helaas niet als je b.v. een C: partitie maakt van 100Gb lukt het eerste de install wel, maar zodra hij opnieuw boot, ziet hij een drive van > 2Tb en kan daar niet mee overweg, ook al is de partitie 100Gb.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 20:29

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Is het misschien geen idee om een apparte snelle schijf, een raptor of zo als bootdisk te gebruiken. Ik weet niet of je daar nog ruimte voor hebt maar het lijkt mij de enige oplossing zonder een 500GB schijf op te offeren.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Vincent Veeger schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:34:
[...]

1x Raid5-set 6 drives in RAID5 lukt helaas niet als je b.v. een C: partitie maakt van 100Gb lukt het eerste de install wel, maar zodra hij opnieuw boot, ziet hij een drive van > 2Tb en kan daar niet mee overweg, ook al is de partitie 100Gb.
Mmmm..staat de boot volgorde goed in de BIOS van je moederbord?

Je zou ook 1 disk als Pass Through kunnen aansluiten op de Areca en die als boot disk gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door John2B op 19-09-2006 23:25 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Vincent Veeger
Tweak-Freak schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:49:
Is het misschien geen idee om een apparte snelle schijf, een raptor of zo als bootdisk te gebruiken. Ik weet niet of je daar nog ruimte voor hebt maar het lijkt mij de enige oplossing zonder een 500GB schijf op te offeren.
Dat is inderdaad de beste oplossing als je Windows-XP gebruikt,tx

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Ook Areca bevestigd dat het zou moeten kunnen:

1 ARRAY, 2 RAIDSETS

1 RAIDSET met een kleine partitie voor Windows XP
1 RAIDSET met een partie >2TB "for Windows" optie omdat XP geen LBA64 ondersteuning heeft.

Nadeel is wel dat je deze partitie dat je die niet meer kan omzetten naar dymanic disk en bij problemen er geen recovery tool is die dit kan lezen cq recoveren.

Pagina: 1