Toon posts:

Linux partities wijzigen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb klein probleempje.

Ik heb een linux server met het volgende probleem. Bij het installeren heb ik 1 x 250 GB en 1 x 200GB. Nu heb ik 50 GB over gehouden voor mijn linux besturing zelf. Nu heb ik daar prongelijk 5 gemaakt, en dat merk ik nu dus pas sinds die partitie vol is. Met gevolg dat hij steeds crasht omdat hij geen logfiles meer kan aanmaken. Ik heb steeds na het verwijderen van de logfiles weer rond de 40mb over maar de mysql databases blijven ook groeien en die maken er ook gebruik van.

Maar nu betekend dat natuurlijk ook dat er nog 45 GB vrij is. Is er een mogelijkheid om die 45GB bij die 5 GB op te trekken, zonder dat ik naar het datacenter moet?

Alvast bedankt.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat moet zeker wel mogelijk zijn. Als je belangrijke data op andere partities hebt staan, moet er vast nog wel een plekje te vinden zijn om ong. 4GB op te slaan.
• tar je / en zet deze op een backup of data partitie
• rek je partitie op
• rek je fs op
• als je data corrupt is geraakt, zet je tar terug

En zo moet het denk ik wel goed gaan.

/edit als je programma's zoekt die dit kunnen, gparted is een grafische. Er zijn genoeg commandline tooltjes beschikbaar, dus dat moet geen probleem zijn ;)

[ Voor 18% gewijzigd door mithras op 19-09-2006 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat gewoon via ssh terwijl server aanstaat, dus vanaf thuis?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 15:54:
Kan dat gewoon via ssh terwijl server aanstaat, dus vanaf thuis?
Als het mis gaat kun je er niet meer bij, maar je kunt het wel proberen.
Je moet er voor zorgen dat 'ie bereikbaar is als ie reboot (mits er tenminst niets mis gaat). Het blijft een risico, je kunt beter zorgen dat ie blijft draaien (logfiles weggooien of backuppen) en dan als je erbij kan (fysiek dus) ermee gaan klooien. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Cyphax op 19-09-2006 15:59 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Logfiles worden toch meestal in /var/log gedumpt?

Wat je zou kunnen doen is om /var in (een deel van) de 45GB aan te maken en dat te mounten. Dat zou vrij pijnloos moeten zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er zijn verschillende oplossingen, welke voor jou het beste werkt moet je zelf beslissen :)
De 45G "er bij optrekken" is niet zonder risico, het is veiliger gewoon een apart filesystem te maken en dat te mounten.
Ook hangt het er vanaf welk filesystem het om gaat, voor xfs heb je namelijk xfs_growfs wat op een gemounte partitie gewoon werkt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:04:
Logfiles worden toch meestal in /var/log gedumpt?

Wat je zou kunnen doen is om /var in (een deel van) de 45GB aan te maken en dat te mounten. Dat zou vrij pijnloos moeten zijn :z
Inderdaad, de grootte van /var en /home zijn principe erg dynamisch, de rest iets minder. Dus /var zou je heel goed als aparte partitie pakken en dan in je fstab zetten. Dan is in het ergste geval een keer /var vol als die partitie vol is, da's geen ramp.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
als ik /var aanmaak als mount word alle data die eropstaat dan ook automatische gekopieerd naar /var ? want hoe moet ik het anders doen? Mijn server kan tog niet draaien zonder de /var ?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
gene wat ze bedoelen is

je maakt een extra parition aan... gooit alle data van /var in die partition..

en zegt daarna, het \var is op "new" location te vinden (ipv op de 5gb gedeelte ;-))

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:05

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:35:
als ik /var aanmaak als mount word alle data die eropstaat dan ook automatische gekopieerd naar /var ? want hoe moet ik het anders doen? Mijn server kan tog niet draaien zonder de /var ?
Automatisch gekopieerd? Nee. Om een draaiende machine een andere systeemlayout te geven zul je moeten booten met een systeemrescue cd of een live cd, dan kun je de wijzigingen uitvoeren die je nodig acht. Hiervoor zul je wel bij de server moeten zijn, en de server zal een tijd niet bereikbaar zijn.

Uitgaande van geen nieuwe installatie en de vrije 45 GB ruimte, zou ik de volgende indeling maken:

/ 5 GB (houden)
/var 10 GB (nieuw filesysteem)
/home 15 GB (nieuw filesysteem)
/usr 20 GB (nieuw filesysteem)

Wat je kunt doen is die 3 partities aanmaken, onder de livecd/rescue cd mounten naast / in bijv /mnt/home /mnt/var /mnt/usr om overzicht te houden. Vervolgens maak je een tar van de betreffende directories op het root filesysteem van je server (die je bijv hebt gemount in /mnt/root ) die je wilt verplaatsen, en vervolgens uitpakken op het nieuwe mountpoint.
Daarna de /etc/fstab wijzigen zodat de juiste partities op de juiste plek gemount worden, en rebooten de hap.

Een deel van mijn /etc/fstab ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[jurjan@fileserver ~]$ cat /etc/fstab
LABEL=/                 /                       ext3    defaults        1 1
/dev/devpts             /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
/dev/shm                /dev/shm                tmpfs   defaults        0 0
LABEL=/download         /download               ext3    defaults        1 2
/dev/proc               /proc                   proc    defaults        0 0
/dev/VolGroup00/LogVol00 /samba/muziek          ext3    defaults        1 2
/dev/VolGroup00/LogVol01 /samba/persoonlijk          ext3    defaults        1 2
/dev/VolGroup00/LogVol02 /samba/data            ext3    defaults        1 2
/dev/VolGroup00/LogVol03 /samba/foto            ext3    defaults        1 2
/dev/VolGroup00/LogVol05 /samba/films           ext3    defaults        1 2

[ Voor 25% gewijzigd door Nitroglycerine op 20-09-2006 19:45 ]

Hier kon uw advertentie staan

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:25
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:35:
Nee, je zult eerst de inhoud van de oude var moeten kopieeren naar de nieuwe, /etc/fstab aanpassen. Vervolgens krijg je een probleem, allerlei processen kunnen gebruik maken van zooi die in var staat, dus gewoon de oude var verwijderen en de nieuwe mounten gaat niet lukken. Je zou effe naar single user mode kunnen switchen (als je lui bent) of alle processen die er gebruik van maken killen.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-01 13:12
Als je toch gaat partitioneren, kijk dan voor de gein eens naar LVM/EVMS, dat geeft nog meer flexibiliteit.. Maargoed, dat moet je kernel wel ondersteunen natuurlijk, maar met EVMS kan je heel handig (vaak on the fly) je partities resizen..

• stickybit451
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 09:27
Een nuttige tip is GParted, een Gnome variant van Parted.
Kan veel filesystemen aan (ext2/3/reiser/ntfs/etc.) om o.a. te resizen.

Ik heb het laatst gebruikt om een stuk van mijn XP partitie weg te snoepen in het voordeel van CentOS (ik ben aan het migreren van Slackware naar CentOS) en het werkte perfect.
Overigens heb ik de LiveCD (is ook een liveUSB-versie) variant gebruikt. Werkte perfect.

Dit alles is te downloaden op gparted.sourceforge.net

Open source is the best!

Pagina: 1