Lijn storing door buurman

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-11-2024
beste mensen ik zal even de situatie uitleggen waar ik in zit.
Ik heb nu ongeveer al 1.5 jaar tweakdsl UltraDSL 8-1 mbit.
Heeft altijd prima gewerkt, tot de eerste /tweede week van Augustus.
Me modem trainde nog maar in op iets van 2.7 mbit terwijl ik normaal altijd minimaal op 7mbit zat.
Plus het feit dat ik er ongeveer iedere 30 minuten minstens 2 minuten uitlig :( de afgelopen anderhalve maand dus :(

Ik tweakdsl bellen, alles checken, nieuw modem, modem naast ISRA punt zetten, etc.
Allemaal geen effect, en volgens tweakdsl was er niks verandert aan mijn verbindingsprofiel dus zij konden verder ook niks voor mij betekenen.
Ik nog een paar weken een aantal andere dingen proberen, geen effect.
Toen heb ik bij tweakdsl de upgrade naar ADSL2 aangevraagd. ( B10 )
Nieuw modem er aan gehangen, nog steeds hetzelfde.
Kwam ik er 2 weken geleden achter dat mijn onderbuurman (ik woon op 3 en 4 hoog) is overgegaan op een analoge lijn ipv een digitale ISDN lijn.
Hij heeft dus nu ADSL van KNP over een analoge lijn.

Volgens hem zei die monteur die het bij hem installeerde al dat het bij ons een "zooitje" was qua lijnen die door het trappenhuis lopen enz. + dat hij in mijn gedeelte van het trappenhuis (trap van 2 naar 3 is dicht gemaakt) iets aan een paar telefoonkabels heeft lopen klooien.
Het resultaat is dus dat mijn verbinding vet gaar :( is, en die van mijn buurman niet echt. tenminste ik heb hem gevraagd en hij haalt zeker 8mbit en heeft nauwelijks tot geen last van disconnects.

WTF heeft die monteur gedaan? Ik heb geen telefonie van KPN, maar wel een Service ID nummer van de lijn zelf (kaalkoper genomen bij tweakdsl). Wat ik zelf denk wat die monteur heeft gedaan is dat hij op een vieraderige telefoonkabel 2 lijnen heeft gedaan, die van mij en dus die van de buurman, en dat dit met elkaar stoort :(

Na lang heen en weer gebel heb ik uiteindelijk KPN gebeld en goed hard lopen zeuren dat hun monteur iets heeft verzaakt en het moet komen fixen.
De vraag is als volgt: KPN had het over het feit dat er misschien kosten aan verbonden zouden zijn, voor wie zouden deze kosten moeten zijn? + volgens mij is KPN verantwoordelijk voor het in orde maken van het ISRA punt (onder in het huis waar het ook een grote kabelbende is) maar zijn zij dan ook verantwoordelijk voor het feit dat die lijn werkend jou appartement binnen komt? Of moet je dat zelf vanuit het ISRA punt door het trappenhuis trekken naar jouw eigen appartement. :/
Graag hoor ik jullie mening hier over! Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
het is op zich simpel:
na het isra is klantdomein
voor het isra is kpndomein

[ Voor 40% gewijzigd door Murcielago op 19-09-2006 12:32 ]

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:23

IEF

Why so serious?

als jouw telefonie aansluiting gewoon geregistreerd is op jouw adres (kan bijvoorbeeld ook op 10 zijn als je op 10a woont, ik noem maar wat) , dan is jouw Wandcontactdoos in jouw appartement gewoon je ISRA punt.

Wat mij betreft is dat dus KPN zijn zaak (en dus verantwoordelijkheid), maar wellicht ziet KPN dat anders :)

Zelf een UTP kabeltje leggen vanaf het ISRA punt benedengronds is geen mogelijkheid ?

of sluit het anders daar eens aan, dan weet je meteen of het ligt aan de verandering of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:20

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

KPN is verantwoordelijk tot en met het ISRA punt daarna is het voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
Hurricane schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:38:
KPN is verantwoordelijk tot en met het ISRA punt daarna is het voor de klant.
ok, ik zou dus zelf voor een goed werkende lijn moeten zorgen vanaf beneden naar mijn appartement.
Maar aangezien alles goed werkte totdat er een KPN monteur aan heeft gezeten is het toch hen verantwoordelijkheid dat alles weer in orde komt?

ps. wordt binnnen 5 werkdagen gebeld om een afspraak te maken met een KPN monteur. Hard zeuren werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:20

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Tsja zou zeggen van wel ja maar dan moet je denk ik wel kunnen bewijzen dat het ook de schuld is van de vorige monteur. Kan je niet alvast zelf op onderzoek uit gaan en kijken of er ook meerdere adsl verbindingen over dezelfde kabel naar boven lopen. Misschien even ism de onderbuurman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Inderdaad de IS/RA is van KPN dat houd in dat tot en met de IS/RA een probleem van KPN is er na van de klant.
Als er een "zooitje" is met betrekking tot de bekabeling naar de appartementen ga b.v. een klagen bij je verhuurder anders is het toch eigenschuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjah, blijft op zich wel lastig natuurlijk. Het klopt dat de interne bekabeling je eigen zaak is. Maar als hier een KPN monteur aan heeft lopen morrelen "omdat het een zooitje is" blijft het natuurlijk de zaak wie hier verantwoordelijk voor is.
  • Ofwel de KPN (het was immers hun monteur)
  • Ofwel je onderbuurman (hij heeft immers de monteur ingehuurd)
Zodra je daar achter ben weet je in ieder geval bij wie je moet zeuren :)

• henkus_donor
Vorige week maandag KPN gebeld.
Hele verhaal uitgelegd. Na lang heen en weer doorverbonden te zijn kwam het er op neer dat ik terug gebeld zou worden (binnen 3 werkdagen) om een afspraak te maken met een monteur.
Vorige week helemaal niks gehoord dus......

Heb ik deze week maandag weer gebeld, omdat ik nog niks gehoord had.........zeggen ze:
Ja meneer ik heb hier helemaal geen historie van eerder gepleegde telefoontjes etc. Kortom, ik moest het hele verhaal weer overnieuw uitleggen :(
Nou dat dus gedaan, ja meneer u wordt binnen 3 werkdagen teruggebeld om een afspraak te maken met een monteur. (jaja)
Dus ik vandaag weer effe bellen omdat ik nog niks heb vernomen.

Komt weer hetzelfde verhaal naar boven dat er geen historie is van de telefoontjes die ik heb gepleegd, terwijl ik tot 2 keer toe mijn 06 nummer heb afgegeven. :(

EFFE TUSSENDOOR, hoe kan de grootste telecomaanbieder van Nederland G*&^%^& geen records hebben van mijn 2 telefoontjes, ongelofelijk!!

De dame die ik vandaag heb gesproken verwees mij door naar xs4all omdat die de aanlsuiting van mijn buurman zou hebben geregeld. |:(

Ik net xs4all gebeld, WEER het hele verhaal uitgelegd.
Die verwezen mij door met kabel one, het intallatiebedrijf wat zij hebben ingehuurd om die lijn van de buurman in orde te maken.
Zij gaan mij na veel aandringen vandaag terug bellen, + dat ik nu (had ik eerder moeten doen, maja een helpdesk houd toch alles bij??) alle namen van mensen met wie ik heb gesproken heb opgeschreven want ik ga niet WEER het hele verhaal uitleggen.......
Moeten maar is zien wat hier dan weer uit gaat komen :/

[ Voor 4% gewijzigd door henkus_donor op 28-09-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
Ik zit dus ook in oud-zuid, en heb al sinds begin Augustus zo'n soort probleem, alleen dan via BBned. (Lijn storing door buurman) hier stond me hele verhaal, nu blijkt dus (5 monteurs later) dat het echt niet aan mijn ISRA punt en lijnen ligt. (en dus ook niet de buurman) Aangezien ik toedertijd een kaal koper lijn heb genomen (geen KPN geen telefonie, niks) heeft dit dus ongeveer 2.5 maand geduurd voordat dit ooit eens duidelijk werd bij tweakdsl. (schijnt nogal een moeilijke situatie te zijn, zo'n kaal koper lijn.)
Ik ben persoonlijk een beetje teleurgesteld in Tweakdsl op dit moment. Aangezien het aansturen van BBned via hen ook niet bepaald opschiet.
Eversince mijn buurman dus ADSL over een analoge lijn heeft via U-net (ook bbned) is het gezeik begonnen.
Eerst hele onstabiele lijn, iedere 5 minuten eruit liggen + dat ik nog maar iets van 2,0mbit max haal ipv 7.2 oid.
Nu redelijke stabiele lijn, maar een trieste 1.9 mbit max..........arg wordt er zo gek van. :(
Na dit te hebben gepost in het tweakdsl topic nog een paar keer contact gehad met tweak.....maar die moesten wachten op ticket wat ze uit hadden staan bij BBned.
Vandaag dacht ik dat ik ze maar weer eens ging bellen aangezien ik al zo lang niets van ze had gehoord.
Ze zouden me wel een mailtje sturen als er iets bekend was, omdat dat zo effe niet te zien was.

Goedendag,

Ik had nog beloofd contact met u op te nemen omtrent uw verbinding. We hebben moeten constateren
dat de koperkwaliteit in de grond van dien lengte en kwaliteit dat er een signaal > ruisverhouding
op 31dB staat. Hierdoor is meer dan 2mbit helaas niet mogelijk. Vandaar dat BBned heeft besloten om
uw verbinding op deze snelheid te configureren.
Naar hun en onze mening zal uw verbinding uiterst instabiel worden bij het verhogen van de snelheid.

Vriendelijke groet,

Wat mij stoort is dat ik contact op moet nemen met hun......terwijl ik "gebeld" zou worden als er iets meer bekend was........
Maar het rare aan het hele verhaal is dus nu dat Tweak mij vertelt dat BBned hier niks meer aan gaat doen :(
Paar rare dingen op een rij waar ze mij geen antwoord op kunnen/gaan geven.
  1. Waarom haalde ik de eerste anderhaf jaar wel mijn volledige snelheid? ( ADSL1 8mbit)
  2. Waarom is mijn connectie brak geworden precies op de dag dat mijn buurman ook adsl via bbned heeft genomen? (via U-net)
  3. Waarom haalt mijn buurman wel zijn volledige snelheid ( 10 mbit) ?
  4. Waarom duurt het meer dan 2 maanden om zoiets uit te vinden?
Ik heb me er al bijna bij neergelegd dat ik via BBned gewoon niks sneller dan 2mbit zal gaan halen.

Wat ik me alleen af vraag is als ik nou bijv. via xs4all een ADSL abbonement afsluit en er dezelfde storing wordt geconstateerd gaat KPN hier dan wel wat aan doen? 8)7
Of als ik meer dan 2mbit wil ben ik dan verbannen naar KABEL :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
Als het bij de buurman wel kan, moet het bij jou ook kunnen, zo simpel is ht, in dit geval moet je BBned blijven aanspreken! de techniek is gewoon hetzelfde, maar dan bij een goedkopere provider dan KPN zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 23:55

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Het is voor jou mogelijk heel vervelend, maar het halen van 8 mbit is om het een beetje plat te zeggen mazzel. Ik kan je wel een voorbeeld geven van een boer uit Brabant:

beste familie woont 4,8 km van centrale, kregen door een foutje in de admin. toch een ADSL lijn, ging overigens fantastisch, en ging meer dan een jaar goed. Toen gingen mensen die op de zelfde hoofdkabel zitten (die hele dikke kabel onder de grond) ook aan de slag met ADSL, alleen een kleine kilometer dichter naar de centrale toe.
En weg was de verbinding, geen line sync meer.
Het xDSL signaal zorgt namelijk wel degelijk voor overspraak op de kabels. En wanneer daar iets misgaat is het jammer maar helaas voor de klant. KPN heeft altijd heel behoudend gedaan met de snelheden, niet omdat iemand die op 4 km zit geen 8 Mbit zou kunnen halen, maar omdat wanneer er bijv. 30 klanten op die kable zitten de overspraak zo hoog wordt dat de verbinding onderuit gaat, danwel die hoge snelheid niet meer haalt.

In jouw geval kan ik natuurlijk niet zeggen wat er mis is:

- zoek uit hoever je van de centrale woont, KPN kan dit meten via 0800-0407 (meting heette voorheen 4TEL (is applicatie die d.m.v. weerstanden een heleboel gegevens kan geven over het stuk koper vanaf centrale tot in jou huis). Ook kan je middels deze applicatie nagaan of er water in de kablemoffen zit, je een kapotte telefoon thuis hebt die stoort etc...

- hoe ziet de bekabeling er in jou huis uit, dus vanaf de ISRA30 (ik gok dat jullie een grote hebben)?
- vervang indien nodig alle bekabeling door twisted pair bekabeling (mag UTP/STP zijn).

- Het stuk kabel vanaf ISRA tot aan splitter mag niet langer zijn dan 25 meter ononderbroken twisted pair kabel (en tuurlijk zijn er mensen met langere kabels thuis, maar ervaring leert dat het vaak niet werkt). De ISRA vanaf waar je gaat tellen is de verdeeldoos waar de hoofdkabel het pand binnenkomt. De kabel tussen ISRA30 en jouw ISRA is waarschijnlijk de verantwoordelijkheid van de verhuurder/vereniging van eigenaren.

- ga in het trappenhuis kijken hoe die kabels eruitzien, het gedeelte wat schoner is is waarschijnlijk nieuw, vieze kabels die hier en daar schoner/viezer zijn, zijn aangeraakt door monteur (mits kabels niet in hele nette buisjes zitten.

-zet alles in Jip en Janneke taal op papier, schrijf naam van agent en afdeling altijd op! Blijf altijd rustig, helpdeskmedewerkers zijn altijd moeilijk, maar ze willen meestal de klant wel blij maken, dus ook al ben je boos, ga niet zwaar geïrriteerd doen, doe niet alsof je meer weet van het product. En vergeet niet op te schrijven in welke plaats de helpdesk zit, je komt niet altijd uit in dezelfde stad.

[ Voor 6% gewijzigd door Gover op 26-10-2006 09:16 . Reden: (edit: nog even laatste 3 regels bijgezet) ]

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik heb ook een soorgelijk iets, alleen ik kan er op zich wel mee leven. Sinds 2 jaar een basic xs4all verbinding. Die was 2 jaar geleden nog iets van 2 mbit down. Altijd een stabiele verbinding. Daarna is dus 2 keer die snelheidsverhoging geweest tot uiteindelijk 6mbit. Sindsdien valt de verbinding er bij mij 's avonds 1 of 2 keer uit. KPN heeft een lijntest gedaan maar zegt dat het signaal tot aan de isra sterk genoeg is. Ik zit 1300m van de centrale af, ook niet overdreven ver dus. Maar goed, heb het in mijn geval maar gelaten zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Pas op met KPN-DSL aansluitingen en Speedtouch 510's van ruim een jaar oud. Die willen dan wel eens beginnen aan een langdurige afsterving... Dus snelheid wordt minder, stabiliteit neemt af en dat kan een proces zijn van maanden tot 0 aan toe.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
bjck schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 10:42:
Pas op met KPN-DSL aansluitingen en Speedtouch 510's van ruim een jaar oud. Die willen dan wel eens beginnen aan een langdurige afsterving... Dus snelheid wordt minder, stabiliteit neemt af en dat kan een proces zijn van maanden tot 0 aan toe.
De TS gaf in post 1 aan,dat er een met nieuw modem is getest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
thefxr schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:45:
[...]

De TS gaf in post 1 aan,dat er een met nieuw modem is getest!
Was een algemene melding even tussendoor voor mensen die iets soortgelijks hebben. Dan kan het ook komen (vaak...) door een Speedtouch 510 die al aan het sterven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
3 times voor me, al een andere speedtouch ivm kapotte condensatoren

[ Voor 9% gewijzigd door thefxr op 27-10-2006 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 14-09 22:59
thefxr schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 19:43:
3 times voor me, al een andere speedtouch ivm kapotte diodes!
condensatoren ;)

Maar goed, zoeken op speedtouch 510 hier zal inmiddels ook wel deze info geven, t komt steeds vaker ter sprake.

In dit geval: Heeft TS geen mogelijkheid om de modem in het trappenhuis te plaatsen, en met een fatsoenlijke UTP naar z'n eigen lokatie? Je zal alleen je snelheid weer moeten laten "unlocken" om zo het probleem te achterhalen. Als dit werkt kun je het beste gewoon zelf nieuwe kabel trekken. Kost wat moeite maar dan ben je tenminste van het gezeik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
Ok, ik heb idd zoals aangegeven al getest met een ander modem, en heb dus die upgrade gedaan naar ADSL2 in september, dus het modem is nog behoorlijk nieuw.
(btw de storing was er ook al toen ik nog gewoon ADSL1 had)

Om even te reageren op Gover!
Vroeger toen je tweakdsl aanvroeg kreeg je te zien hoever je van de centrale afzit......bij mij was dat ongeveer 2200 meter. Prima, toen aangevraagd en altijd minimaal 7mbit gehaald (8 was toen max) precies tot op de dag dat mijn buurman het had laten instaleren. (Ik zal het nog even checken met behulp van KNP iddm hopen dat die wat meer kunnen vertellen over de lijn.

Het grote ISRA punt onderin het huis is inderdaad echt een bende! Er lopen errug veel kabels door het trappenhuis en het is ook niet precies duidelijk waar ze allemaal voor dienen.
Het gekke is alleen dat er wel meerdere monteurs langs zijn geweest om de lijnen in het huis door te meten. En deze zeggen dan wel dat het signaal bij mijn ISRA punt op de 3e verdieping sterk genoeg is.....aangezien er helemaal niks in verandert....maarja oordeel zelf maar hoe goed de 1e monteur was.......

Monteur 1
Een monteur aangestuurd vanuit BBned door tweakdsl. Deze meneer was zeer onkundig. Hij heeft een aantal draden in het trappenhuis losgehaald, en toen hij het weer aan elkaar zette haalde ik nog maar 20 kilobytes per seconde.Het was de bedoeling van deze meneer om te kijken of de monteur van mijn onderbuurman eventueel iets had verzaakt aan de bekabeling in het trappenhuis, wat volgens hem dus niet het geval was. Hierna is hij ook gewoon weggegaan 8)7

Monteur 2 (zelfde dag)
Aangezien mijn onderbuurman ruis op zijn telefoonlijn had was er een KPN monteur langs gekomen om dit te checken. Ik vroeg aan hem, he kan je hier effe naar kijken want volgens mij heeft de vorige montuer het verkeerd aangesloten. Hij was het met me eens, en heeft het toen overnieuw aangesloten, waarna ik weer gewoon op de 2mbit zat..... _/-\o_

Allereerst heb ik dus ook GEEN splitter. Ik heb toendertijd bij tweakdsl 70 euro extra gelapt om een kaal koper lijn te nemen. (zonder telefoon gezeik van wie dan ook) Maar volgens tweak is dit zo speciaal dat het daarom zolang heeft geduurt voordat zij actie hebben ondernomen.

Tevens heb ik ook al het modem helemaal bij mijn eigen ISRA punt gezet (kabel van 30 cm) maar dit mocht dus ook niet baten......helemaal beneden onderin het pand zetten is niet echt een optie omdat ik daar zowiezo niet altijd bij kan, ten tweede zou ik niet eens weten welke aansluiting op dat ISRA punt precies van mij is........

Het grootste probleem is misschien nu wel dat BBned en Tweak mij hebben gecapped op 2 mbit.
Wanneer zij dit niet doen wordt mijn lijn uiterst instabiel en wordt ik er iedere 5 minuten uitgeflikkerd..........dus het testen van modems hier en daar neerzetten haalt niet echt veel uit als je gecapped bent 8)7 Ja ok, dan moet ik idd weer effe bellen om de cap eraf the halen... :>

De vraag is ook nog maar dat wanneer ik dingen wil gaan testen (bijvoorbeeld nadat ik met de verneniging van eigenaren de bekabeling heb laten vervangen) hoelang het BBNed / Tweak gaat kosten om die lijn weer helemaal open te zetten..... Hopen dat dit niet lang duurt dan maar :>

Maar thanx iig gover voor het helpdesk advies, ik probeer vaak ook rustig te blijven, maja als je 10 keer dit lange verhaal uit moet leggen en ze houden het niet bij........dan wordt ik wel een beetje gek ;)

[ Voor 1% gewijzigd door henkus_donor op 26-10-2006 20:45 . Reden: spelfoutjes enz. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Laatst online: 06-09 18:10
Als de buurman wel 10mbit haalt, en jij niet verder kan dan 2mbit, verzoek dan je ISP dat ze aan je telco vragen dat ze (jaja) een ander aderpaar gebruiken bij wijze van test.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:24:
Als de buurman wel 10mbit haalt, en jij niet verder kan dan 2mbit, verzoek dan je ISP dat ze aan je telco vragen dat ze (jaja) een ander aderpaar gebruiken bij wijze van test.
Bedoel je hiermee dat ik aan tweak moet vragen of BBned mij wil aansluiten via een ander aderpaar om te checken of het dan wel goed gaat?
om het effe in Jip en Janneke taal te stellen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkus_donor schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:24:
[...]

Bedoel je hiermee dat ik aan tweak moet vragen of BBned mij wil aansluiten via een ander aderpaar om te checken of het dan wel goed gaat?
om het effe in Jip en Janneke taal te stellen B)
henk

KPN is verantwoordelijk voor de koperlijnen MAAR je moet dit wel via BBNED / jouw ISP regelen. Volgens mij heb je een slechte lijn(gekregen). Alleen met een lijnmeting kan je dingen bewijzen dat het niet in orde is. Ga anders eens na waar alle kabels heen lopen en fix het zelf of zit alles achter slot en grendel? Verder als dit ook niet werkt moet je KPN + BBNED samen laten komen opdraven om ALLES door te meten! je kan overigens ook een ander aderpaar aanvragen idd maar of deze nog 'over' is is even de vraag. Verder moet je echt aan BBNED vragen of ze een SELT, DELT of what ever ze voor een lijnmeting hebben kunnen regelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Overigens is het niet zo moeilijk om uit te vinden wat je eigen ISRA (die onderin het pand) is. Gewoon een telefoonkabel met een RJ11 plug eraan doorknippen zodat je aan één kant een plug hebt en aan de andere kant losse draadjes. Die draadjes maak je vast aan een paar paperclips, de plug steekje in je telefoon en daarmee ga je testen bij de ISRAdoosjes. Gewoon contact maken met de paperclips terwijl je je eigen nr belt (met een GSM). Gaat de telefoon over = bingo.

Kun je gelijk zien of er met je kabel gerommeld is. Dit zou overigens gewoon een ronde grijze kabel moeten zijn met 2 getwiste aders. Geen plat kabeltje mag ik hopen, want die zijn nogal storingsgevoelig.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:57

knakworst

Get more sats!

En als je nou gewoon met een elektriciteits verlengsnoer je modem beneden aansluit, weet je gelijk of het zin heeft om door het trappenhuis een nieuwe kabel te trekken, voordat je al die moeite doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
Atomsk schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 14:11:
Overigens is het niet zo moeilijk om uit te vinden wat je eigen ISRA (die onderin het pand) is. Gewoon een telefoonkabel met een RJ11 plug eraan doorknippen zodat je aan één kant een plug hebt en aan de andere kant losse draadjes. Die draadjes maak je vast aan een paar paperclips, de plug steekje in je telefoon en daarmee ga je testen bij de ISRAdoosjes. Gewoon contact maken met de paperclips terwijl je je eigen nr belt (met een GSM). Gaat de telefoon over = bingo.

Kun je gelijk zien of er met je kabel gerommeld is. Dit zou overigens gewoon een ronde grijze kabel moeten zijn met 2 getwiste aders. Geen plat kabeltje mag ik hopen, want die zijn nogal storingsgevoelig.
Ok, weer na veel geleuter tussen tweakdsl en mij heb ik besloten om zelf effe wat dingen uit te gaan zoeken........whatever the consequences......
Ik wil gaan uitvinden welke aansluiting op het algemene ISRA punt van mij is. (ter uitleg, ik woon op 3/4 hoog en 1 en 2 zitten hier ook op aangesloten)
Het is voor mij niet echt makkelijk om bij dit punt te komen aangezien het op de begane grond zit, en dit is een soort buurt zaaltje, waar ik alleen in kan als de beheer sjon er ook is. Nou heb ik afgesproken om dit zaterdag te gaan doen omdat hij er dan ook is.

Maja, volgens Gover heb ik waarschijnlijk een ISRA30 punt (k zal hier effe wat foto's van maken).
Het probleem is dat ik niet (zoals hierboven aangegeven) zomaar kan testen met een telefoonlijn en nummer omdat ik dus geen telefoonnumer heb (kaalkoper lijn)
Tevens kan ik niet zomaar effe een kabel nalopen naar boven omdat hij eerst een stukkie de grond in gaat en dan komt ie in mijn trappenhuis de grond weer uit en gaat dan door naar boven (samen met 10 andere kabels 8)7 )

Kortom de vraag is : Op welke manier kan ik het beste uitvinden welk aansluitpunt op dit (waarschijnlijk ISRA30) algemene punt van mij is?
Zijn er naast, kabels eruit trekken naar boven lopen kijken of mijn internet het nog doet etc., nog andere manieren om dit te kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Nou ja, je kunt dan nog steeds een telefoon meenemen en aansluiten: de lijnen waarop je een kiestoon hoort (of een gesprek :P) moet je dan in ieder geval niet hebben. Hou je dan nog meerdere kale lijnen over, dan zou je hier je adslmodem op kunnen aansluiten icm een laptop. Ik zou uitkijken met zomaar wat lijnen eraf halen, want dan staat straks de halve flat bij je voordeur..

Maar misschien heb je geluk en hangt er een kaart met huisnrs en bijbehorende aansluitpunten, of iets dergelijks.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
Ja gelukkig wonen er op mijn nummer maar 2 andere mensen, maar aangezien nummer 7 (naast ons) deel uit maakt van ons pand (gespiegeld) weet ik dus niet zeker of zij daar ook op aangesloten zitten.....
Maar zowiezo testen met een laptop beneden staat wel in de planning!
Zou je trouwens (een beetje zoals in sommige films) een telefoon op zo'n punt aan kunnen sluiten zonder dat je de kabel die naar boven gaat los haalt ? (zeg maar een soort van aftap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Een ISRA30 lijkt me ook wat overdreven eigenlijk qua formaat. Hooguit verwacht ik een ISRA10 of gewoon 2 x 2 aderparen in zulke apparatementen gebouwen. Hangt er een beetje vanaf of het pand ernaast ook via dat aansluitpunt loopt.

Maak eens foto's inderdaad, dat gaat het duidelijker maken voor de mensen hier.

Die KPN monteur kon je wel weer op 2Mbit krijgen, dus er zit gewoon inpandig iets niet goed. Ergens een draadbreukje, een aftakking ergens heen die niet op jouw lijn hoort of iets in die geest. Een draadje los van de 2 zou zelfs kunnen, want ADSL kan zelfs werken als je dicht genoeg bij de centrale woont en er is 1 draadje los (draadbreukje). Alleen is het dan vrij beroerd ;)

[ Voor 15% gewijzigd door bjck op 03-11-2006 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
henkus_donor schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 20:27:
Vroeger toen je tweakdsl aanvroeg kreeg je te zien hoever je van de centrale afzit......bij mij was dat ongeveer 2200 meter. Prima, toen aangevraagd en altijd minimaal 7mbit gehaald (8 was toen max) precies tot op de dag dat mijn buurman het had laten instaleren. (Ik zal het nog even checken met behulp van KNP iddm hopen dat die wat meer kunnen vertellen over de lijn.
Die afstand is een schatting uit de BBNed Postcode database, dat gedrocht klopt voor geen meter, de enige manier om te weten hoe ver je van de wijkcentrale zit is het aanvragen van een 4tel meting (ik zit 505 meter van de centrale vandaan, volgens de BBNed postcode db zit ik er "Distance: 294" meter vandaan. Ik heb lijnen zat gezien die naast de wijkcentrale wonen en waar de bekabeling als nog eerst half nederland doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar kan ik dat 4Tel programma downlaoden of kopen?
Klinkt handig.

Oja, nog even dit, heeft je buurman toevallig geen meldkamer aansluiting op zijn alamr systeem genomen.
(werkt meestal niet met isdn en wel met analoog, dus wellichtr vandaar zijn overstap.)
Een alarm systeem zal om de bijvoorbeeld 30 minuten contact met de MeldKamer zoeken.
Het is bekend dat alarm systemen erg kunnen storen op ADSL/DSL etc..

Wellicht is dat het probleem, en anders gewoon ff verhuizen :-)

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 14:30
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 03:09:
Waar kan ik dat 4Tel programma downlaoden of kopen?
Klinkt handig.

Oja, nog even dit, heeft je buurman toevallig geen meldkamer aansluiting op zijn alamr systeem genomen.
(werkt meestal niet met isdn en wel met analoog, dus wellichtr vandaar zijn overstap.)
Een alarm systeem zal om de bijvoorbeeld 30 minuten contact met de MeldKamer zoeken.
Het is bekend dat alarm systemen erg kunnen storen op ADSL/DSL etc..

Wellicht is dat het probleem, en anders gewoon ff verhuizen :-)
Onzin verhaal over dat alarm. Deze storen helemaal niet, mits goed aangesloten. En helaas ontbreekt bij installateurs de kennis vaak, en wordt het niet goed aangesloten... En ja.. dan gaat het wél storen.

Maar het is absoluut niet zo dat een alarm een DSL verbinding stoort... En het is ook niet zo dan een alarm elke 30 minuten contact zoekt met de meldkamer. In een normale situatie alleen bij in-en uitschakeling en eventueel een testmelding eens per 24 uur.

En al heeft de buurman een DigiAccess AL2 verbinding die wél constant met de meldkamer in verbinding staat, dan gaat deze over het B kanaal van de ISDN verbinding... ;)

Verder kan ik geen bijdrage aan dit topic leveren, wel even de boel ophelderen omtrent het alarmgebeuren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Een 4-tel meting werkt alleen op een lijn waar een telefoonnummer op zit. Dit kan je niet zelf doen en is een meting die KPN kan uitvoeren voor je vanaf apparatuur op de centrale. Heeft hier dus geen zin omdat het een dedicated lijn is voor ADSL (dsl-only).

Alarmsysteem verhaal gaat ook niet op, dat gaat alleen op als je zelf een alarmsysteem zou hebben en dat is aangesloten op de analoge telefoonlijn waarop je ADSL hebt (linesharing). Dat wordt in 9 van de 10 keer foutief aangesloten inderdaad en voor de splitter geplaatst.

Gaat hier dus niet op...

Wat wel zou kunnen verstoren op zo'n korte lijn naar de centrale is als je in het zelfde ISRA punt ook een ISDN lijn hebt. Hang je daar een hele oude NT1 kast aan voor ISDN kan die het signaal op de andere lijnen (DSL signaal) verstoren/wegdrukken. Zorg altijd voor een NT1 van type S4, S5 of S6 in zo'n geval.

Je hebt hier gewoon een ISRA punt van 4 of meer lijnen. Waarschijnlijk bij het aanleggen van iets ander van je buurman heeft iemand wat los gemaakt of niet goed vast gemaakt. Er kan ook een draadbreukje zijn in de lijn die bij jou naar boven gaat. Dan heeft iemand mischien even de kabels opzij geduuwd en zat het net tegen elkaar aan in de kabel en nu niet meer.

De lage snelheid die je haalt kan komen omdat er bijvoorbeeld van de 2 aders 1 tje niet goed vast zit en je net-aan een DSL signaal hebt over 1 adertje.

[ Voor 23% gewijzigd door bjck op 04-11-2006 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
dôh schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:48:
[...]

En al heeft de buurman een DigiAccess AL2 verbinding die wél constant met de meldkamer in verbinding staat, dan gaat deze over het D kanaal van de ISDN verbinding... ;)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wel een beetje overdone maar....

De kabel na het ISRA punt is gewoon van jou, waarom zou je die er niet eens tussenuit knippen en een nieuwe kabel plaatsen, want aan het hele verhaal te zien is die kabel gaar. O-)

Neem niet aan dat KPN/Big One of wie dan ook over JOUW kabel iemand anders heeft aangesloten zonder dat aan jou te vragen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08 16:01
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 16:37:
Misschien wel een beetje overdone maar....

De kabel na het ISRA punt is gewoon van jou, waarom zou je die er niet eens tussenuit knippen en een nieuwe kabel plaatsen, want aan het hele verhaal te zien is die kabel gaar. O-)

Neem niet aan dat KPN/Big One of wie dan ook over JOUW kabel iemand anders heeft aangesloten zonder dat aan jou te vragen. :+
En anders ben je daar vrij snel achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
heb net getracht het ISRA punt te vinden onderin het pand......maar dat zit dus niet daar. (pand uit 1932 met allemaal oude brakke kabels overal)
Aangezien het zo'n bende is qua bekabeling wil ik het zowiezo allemaal laten vervangen door de VVE.
Maar wanneer ik dus probeer alle telefoon kabels te volgen blijken die allemaal naar de 1e verdieping te gaan (met wel ongeveer 6 verdeeldoosjes onder weg)
Hier woont de beheer sjon van de begane grond. Straks is kijken of die thuis is.

[ Voor 14% gewijzigd door henkus_donor op 04-11-2006 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, wanneer er al heel veel kabels lopen wordt het alleen maar fijner, dan wordt het tijd om er een mooie extra kabel bij te leggen. :D
Nu nog even zorgen dat je je ISRA kunt vinden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:41
Als de kabelboel echt zo brak is, lijkt mij dat stiekem ook het eerste waar ik naar zou kijken... En alle kabels waarvan je weet dat ze van jou zijn eruit halen en nieuwe tussen zetten (maar wel goed, natuurlijk :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 13:03
Een aantal dingen:

Als je KPN of wie dan ook belt vraag altijd om een storingsnummer. Als je die van hun krijgt is de call gemaakt. Kunnen ze niet meer onder je uit.

In dit geval denk ik dat KPN niet verantwoordelijk is voor de bekabeling intern. Zij zien het ISRA beneden als de officiele invoer. De andere zijn zwaartepunten. In dit geval denk ik niet dat die door hun gemaakt zijn.

Het moeilijke in dit verhaal is dat: de dienst "spraak" van de lijn af is. Hij is voor monteurs niet zomaar waarneembaar. Hij kan in de wijkkast ook niet goed zitten omdat de monteur de lijn met zijn testhoorn niet waar kan nemen.

Als je het niet zomaar opgelost krijgt zou ik een KPN partner inschakelen. Zij hebben betere instroom wegen bij KPN. Als ik als zipper aardig doe tegen de Business support desk dan krijg ik altijd een hoop voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
wat is hier nu uitgekomen, ben best benieuwd wat het was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
Wellicht kan je, als die 8Mbit je het waard is een nieuwe telefoonaansluiting aanvragen bij de KPN a 10 euro per maand ofzo (BelBudget) en dan je TweakDSL lijn laten verhuizen naar deze aansluiting.

Nadeel is wel dat het je 120 euro excl installatiekosten kwijt bent voor 1 jaar die lijn en nog steeds niet zeker weet of het je probleem oplost. Maar het is mogelijk dat zodra je op een ander aderpaar zit je wel een betere snelheid kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en? heb je al 33.6 gehaald? of is het nog steeds 14k4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
ok, allereerst excuses voor de late update :P
probleem is nu ruim een week opgelost.
Allereerst, ik heb dus geen algemeen ISRA punt onderin het huis voor alle drie de appartementen.
Ik heb zelf een monteur laten komen (van een of ander installatiebedrijf) die zei dat hij dit wel eerder heeft gezien:
Een (dikke) drie-aderige kabel die gewoon de grond uit komt, waarvan 1 ader per appartement. Dat is dus mijn lijn.

Hem heb ik gevraagd of hij ze allemaal wilde doormeten en uitzoeken welke van mij is.
Waarna hij een CAT5e kabel heeft gebruikt om hem te verlengen naar mijn meterkast, vanaf het punt waar die montuer van mijn buurman heeft lopen klooien.......
Alles aangesloten, tweak gebeld of ze die lijn weer open willen zetten.
Volgende dag word ik wakker, zet me pc aan, ga downloaden en heel gewoon heel prettig ruim 1mb per seconde. (wat nou brak koper in de grond :? )
Kortom, die monteur die bij mijn buurman heeft lopen klooien heeft het gewoon zwaar verzaakt.
Zo hard zelfs dat 2 monteurs (1 van BBned (zeer onkundig) en 1 van KPN) niet konden achterhalen wat nou precies de oorzaak was.
Maarja lang verhaal kort: Probleem opgelost :) (na 2 telefoonrekeningen van +/- 100 euro en 120 euro aan monteurskosten) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 09:38
kan je niet proberen die kosten te verhalen op de organisatie die de monteur van je buurman geleverd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Ik denk dat TS al lang blij is dat het weer werkt.
Wat een gedoe zeg, blijkbaar was het niet het ISDN, maar een onkundige monteur die het zootje veroorzaakt heeft.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkus_donor
Zoals je zegt, allang blij dat het weer werkt!!
Ik heb 10mbit en haal iets van 1087 kbps max.
Denken jullie dat het zin heeft om misschien dat abbonement van 16-24 mbit te nemen?
(we willen namelijk altijd sneller 8) )

Tja......ik zou misschien die kosten nog wel kunnen verhalen, maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in op het moment, en ik heb op het moment gewoon een goede relatie met me buurman (eerder al wat ruzie gehad over geluidsoverlast enz.) en dat houd ik liever zo.

Woops, verkeerd gelezen.
Euhmz ja dat is opzich nog wel een goed idee. Maar dan zou je wel precies moeten kunnen aantonen dat het precies op die dag dat hij het heeft geinstalleerd bij mij gaar is geworden.
Ik had tweakdsl al gevraagd of ze misschien een overzicht hebben per dag van je intrain snelheden ofzo.....maar helaas hadden ze dat niet.....
Dus ik zie ook niet echt een mogelijkheid om dit te doen zonder echt bewijs......

[ Voor 30% gewijzigd door henkus_donor op 18-12-2006 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://shop.conrad.nl/Ele...n/Kabeltester/120950.html
met zoiets kun je het boven aankoppelen, en de juiste kabel beneden vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 06:27
tinus89 schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:20:
kan je niet proberen die kosten te verhalen op de organisatie die de monteur van je buurman geleverd heeft?
Hoezo 'de organisatie' ? De buurman is daarvoor verantwoordelijk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1