Toon posts:

[Intel iMac] 20 of 24 inch?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.045 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga volgende week een iMac bestellen, ik zit echter nogal in dubio :)

De opties:

20 inch iMac 2,33 Ghz Intel Core 2 Duo
2 GB Ram
Ati Radeon X1600, 256 Mb
500 Gb Harde schijf
Draadloos toetsenbord & Mighty Mouse

Komt op 2086,- (bij de postbank online apple store voor studenten)

24 inch iMac 2,16 Ghz Intel Core 2 Duo
2 GB Ram
NVIDIA GeForce 7600 GT, 256 Mb
250 GB Harde schijf
Draadloos toetsenbord & Mighty Mouse

Komt op 2180,- (bij uiteraard dezelfde online store)

Ik ga de iMac gebruiken voor natuurlijk de standaard dingen als internet en mail. Verder webdesign, dtp, flash etc. voor school en freelance en af en toe wat videobewerking. Ook speel ik af en toe nog wel een game.

De voors:

De 20 inch is een fractie goedkoper, ook nog met de betere processor en grotere harde schijf. In principe is 20 inch qua werkruimte genoeg. Ik werk nu constant op een 15,4 inch laptop op 1400 x 1050, waar ik prima aan gewend ben.
Maaar de 24 inch heeft natuurlijk wel het grotere beeldscherm, en ook al ben ik gewend aan 15,4 inch, meer werkruimte is ideaal. Verder is de videokaart een stuk beter voor zo nu en dan een game als Half Life 2 en Counter Strike Source in bootcamp. Het lijkt me erg vet om op een groot beeldscherm en op een hoge resolutie een goed spel te spelen.

De tegens:

De 20 inch heeft zoals gezegd de mindere videokaart, wat toch wel een punt van kritiek is voor mij.
Naast dat de 24 inch duurder is, is het misschien wat overdone. Ik vond de 20 inch altijd al groot, de 24 is dan misschien helemaal een monster op mn bureau, hoewel ik hem nog niet in het echt gezien heb. Ik vraag me af hoe het is om er voor te zitten op ‘bureau afstand’. Zit de iSight eigenlijk nog wel op hoofdhoogte? Verder zou ik een 24 inch niet gebruiken als entertainment center of wat dan ook, daar heb ik mn tv en dvd speler voor.

Welke afweging zouden jullie maken of hebben jullie gemaakt?

Verwijderd

Zelf heb ik die afweging al gemaakt. Ik kwam uit op de 24". Maar das gewoon een persoonlijke overweging. Als software ontikkelaar kan ik nou eenmaal alle ruimte op de desktop zeer goed gebruiken. Dus ga gewoon eens kijken in een Apple store. Wij kunnen toch echt niet die afweging voor jou maken.

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 08:22

Superflip

*pwiet*

ik heb hier zelf een 20" Core 2 Duo en ik zit veel lager dan m'n iSight, en ja die staat nog perfect, maak je daar maar geen zorgen over.

Verder zou ik gezien het belachelijke prijsverschil voor de 24" gaan. Ik heb specifiek voor de 20" gekozen omdat ik graag een 2e scherm heb ipv één groot werkvlak. Kwestie van te verdelen. Dus nu zit ik met de 20" + 19" setup...

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-02 07:56
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:18:

Welke afweging zouden jullie maken of hebben jullie gemaakt?
Ik zou voor de 24" gaan. Processor maakt niet zoveel uit, hard disk kun je (extern) uitbreiden maar een ander scherm wordt heel lastig :)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:14

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:18:
De voors:

De 20 inch is een fractie goedkoper, ook nog met de betere processor en grotere harde schijf.
Ik weet niet hoe groot je budget is, maar je kunt natuurlijk 'even doorsparen' en de 24" ook van een snellere processor en grotere harde schijf voorzien.

Zelf ga ik ook voor de 24", en ik ga daarbij wel de extra harde schijf nemen, maar niet de processor-update. Waarom de 24"? Omdat het een goede deal is voor het bedrag, omdat meer werkruimte altijd prettig is, en omdat je met zo'n alles-in-een oplossing niet later alsnog een groter beeldscherm kan kopen. Daarom ook die extra harde schijf: dat is beter 'op de toekomst voorbereid'.

Verder hebben ze hem inmiddels bij de meeste Apple winkels wel op voorraad. Hij is inderdaad flink groot, maar ik vond hem niet lomp groot.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:59

dlmh

Lo-Fi

Hertog schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:21:
[...]

Waarom de 24"? Omdat het een goede deal is voor het bedrag, omdat meer werkruimte altijd prettig is, en omdat je met zo'n alles-in-een oplossing niet later alsnog een groter beeldscherm kan kopen. Daarom ook die extra harde schijf: dat is beter 'op de toekomst voorbereid'.
Alle iMac's hebben een mini-DVI uitgang, waarop je een scherm tot maximaal 1920x1200 kunt aansluiten. Dit betekent dus dat je nog een 23" ACD er naast kunt zetten :9~

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
met een x1600 en een 7600gt is toch helemaal niet fatsoenlijk te gamen op de native resoluties?

Ik bedoel met een x1600 op 1650X1050 zal alles wel op low moeten

en met een 7600GT op 1900x1200 ook

Hoe kom je btw bij een 7600GT? op de apple site zie ik alleen een 7300gt

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

SerialThrillaZ schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:32:
[...]

Alle iMac's hebben een mini-DVI uitgang, waarop je een scherm tot maximaal 1920x1200 kunt aansluiten. Dit betekent dus dat je nog een 23" ACD er naast kunt zetten :9~
Klopt, maar in de praktijk is het bij een losse computer met los beeldscherm toch makkelijker om even een nieuw beeldscherm te gaan halen, dan later nog een 23" naast je al bestaande 20" te zetten. :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

2180? Bij de apple store voor onderwijs is ie 2170, hoef je het ook niet via de postbank te doen. En de 7600 gt zie ik i.d.d. ook. Tevens krijg je bij de apple store 160 euro korting op een ipod bij aanschaf.

Samenvatting
Prijs: Eur 1.823,91
BTW: Eur 346,54
Subtotaal: Eur 2.170,45

Verzendklaar:
4 days

Gratis geleverd

Eur 2.170,45

[ Voor 47% gewijzigd door |sWORDs| op 22-09-2006 08:54 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
sWORDs schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:52:
2180? Bij de apple store voor onderwijs is ie 2170, hoef je het ook niet via de postbank te doen. En de 7600 gt zie ik i.d.d. ook. Tevens krijg je bij de apple store 160 euro korting op een ipod bij aanschaf.
Dan heb je iets fout berekend, de apple store for education geeft namelijk 6% korting, en de postbank apple store 8%, dat scheelt me ongeveer 50 euro op zon bedrag. Ben je het draadloze toetsenbord en mighty mouse soms vergeten erbij te doen?
batman73 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:38:
Hoe kom je btw bij een 7600GT? op de apple site zie ik alleen een 7300gt
van de apple site:

24-inch model
  • NVIDIA GeForce 7300 GT graphics processor with 128MB of GDDR3 SDRAM using PCI Express
  • Optional NVIDIA GeForce 7600 GT graphics processor with 256MB of GDDR3 SDRAM using PCI Express

Bedankt voor de reacties! :) ik neig toch naar de 24 inch, maar ik wacht nog even af tot ik m (hopelijk volgende week) in de winkel kan zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2006 11:40 ]

• 4POX
  • Laatst online: 12-02 09:48

4POX

Everybody is wired

Hertog schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:21:
[...]
Daarom ook die extra harde schijf: dat is beter 'op de toekomst voorbereid'.
Kan ik uit die opmerking opmaken ?

Dat de imac 24" zo groot is dat er intern de ruimte is om twee hardeschijven te monteren ? Of bedoel je te zeggen dat die ' extra' inhoudt dat het om een grotere schijf gaat ?

AKA Rinkel weblog

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

4POX schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 13:37:
[...]

Kan ik uit die opmerking opmaken ?

Dat de imac 24" zo groot is dat er intern de ruimte is om twee hardeschijven te monteren ? Of bedoel je te zeggen dat die ' extra' inhoudt dat het om een grotere schijf gaat ?
Ik bedoelde inderdaad 'extra grote harde schijf', excuses. Ik weet overigens niet of er ruimte voor een tweede disk is, maar ik denk van niet, anders had Apple die waarschijnlijk wel als optie aangeboden.

Verwijderd

ik zou toch echt voor de 24 inch gaan. Mijn beargumentatie:

- van die 7.9% extra processorsnelheid ga je niet veel merken
- Groter beeld, essentieel...nee, handig en leuk...ja
- betere videokaart. Ik hoorde laatst van mn broer dat ATI kaarten voor de apple lager geclocked zijn, daarbij komt dat de x1600 hier geen bijvoegsel heeft, die xt's en pro's maken echt heel veel verschil (Misschien doelde hij trouwens ook wel op de bijvoegsels, maar dat weet ik niet). geen bijvoegsel is dus zoiezo minder goed. volgens mij is de 7300gt al beter dan die x1600. Voor games is dit essentieel. @Batman73 je hoeft toch niet op 1920x1200 te gamen of zie ik dat verkeerd
- Een harde schijf van 250 GB heb je niet zomaar vol, je kunt er altijd later nog een externe aanhangen.
- De meerprijs is niet dat je zegt WOW

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de 24" gezien in de apple store aan de lijnbaan in Rotterdam en ik ben om. Wat een ding zeg. Ik ga hem van de week bestellen :*)

bedankt voor de reacties iig

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 22:56 ]

Verwijderd

Twijfel zelf ook tussen 20" en 24" iMac. De 24" is echter zonder onderwijskorting wel een stuk duurder.

Hier een plaatje van het forum van macrumors.com met een vergelijking tussen een 17" iMac, 20" Benq en 24" iMac.

Afbeeldingslocatie: http://att.macrumors.com/attachment.php?s=b98d09edd661bfb422760b1ee07fbdaf&attachmentid=57904&d=1158618367

Nu nog de echte iMac's naast elkaar :)

Kan iemand in een Apple winkel niet een mooie foto maken ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 12:38:
[afbeelding]

Nu nog de echte iMac's naast elkaar :)

Kan iemand in een Apple winkel niet een mooie foto maken ?
zoiets? :)

1 http://www.flickr.com/pho...248103285/in/photostream/

2 http://fotky.maler.cz/imacfamily060927/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2006 09:41 ]

• NoenkelYani
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10-2025
Ow zalig. Die foto was ik al een tijd aan het zoeken. Ik ben namelijk ook nog aan het twijfelen tussen de 20" en de 24"... Ik denk dat ik ze maar eens in het echt ga bekijken om mezelf volledig te overtuigen :)

Bedankt!!

Verwijderd

Ik zit zelf ook te twijfelen... het beeldformaat is voor mij niet van belang, maar de videokaart wel. Ik speel CS:S en CS1.6. Daarnaast BF2 en COD2. Deze zou ik dus gewoon goed willen draaien zonder iets te hoeven doen ( naast bootcamp en win xp )... Kan de X1600 dat aan? Of zal ik dan een happerend spel krijgen?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2006 12:17 ]

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CS:S (en 1.6 draait nog op je oma d'r pc) draait echt als een zonnetje op m'n iMac. Het zelfde geld voor COD2 onder OSX. BF2 speel ik niet dus heb er geen ervaring mee, maar ik heb het gevoel dat je die niet op zn hoogste settings kan draaien. Goed daaien zal igg het zeker wel.

Verwijderd

Matias schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:59:
CS:S (en 1.6 draait nog op je oma d'r pc) draait echt als een zonnetje op m'n iMac. Het zelfde geld voor COD2 onder OSX. BF2 speel ik niet dus heb er geen ervaring mee, maar ik heb het gevoel dat je die niet op zn hoogste settings kan draaien. Goed daaien zal igg het zeker wel.
Ok dat scheelt dan weer 500 euro... Mits je natuurlijk de 20" hebt... Heb je trouwens gekozen voor 128 of 256 MB? Heb je ook de pipelines opgezet via de ati tools of ?

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb de 128MB versie, 20" Core Duo, overgens heeft de 17" dezelfde videokaart. Ik heb niks veranderd aan de driver, gewoon de standaard Bootcamp 1.1 drivers voldoen prima. Ik kloot liever niet aan een iMac aangezien de onderdelen iets minder makkelijk te vervangen zijn (en ik denk niet dat Apple heel coulant is als jij met je videokaart de helft van je interne hardware weggesmolten hebt) ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Matias op 27-09-2006 13:34 ]

Verwijderd

Klopt :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

24" is ECHT groot. ik denk niet dat ik fijn achter m'n huidige bureau zou zitten met zo'n bakbeest voor m'n neus, ik moet dan echt wat decimeters naar achter om relax m'n scherm te kunnen zien.

blup

• 4POX
  • Laatst online: 12-02 09:48

4POX

Everybody is wired

Matias schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:32:
Ik heb de 128MB versie, 20" Core Duo, overgens heeft de 17" dezelfde videokaart. Ik heb niks veranderd aan de driver, gewoon de standaard Bootcamp 1.1 drivers voldoen prima. Ik kloot liever niet aan een iMac aangezien de onderdelen iets minder makkelijk te vervangen zijn (en ik denk niet dat Apple heel coulant is als jij met je videokaart de helft van je interne hardware weggesmolten hebt) ;)
Kloksnelheid staat toch in de firmware van je videokaart ? Hoe kan dan het ding te heet worden als ik bijvoorbeeld de nieuwe catalyst drivers installeer ?

AKA Rinkel weblog

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 14:39

Croga

The Unreasonable Man

batman73 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:38:
met een x1600 en een 7600gt is toch helemaal niet fatsoenlijk te gamen op de native resoluties?

Ik bedoel met een x1600 op 1650X1050 zal alles wel op low moeten

en met een 7600GT op 1900x1200 ook
Hoe kom je daar nou bij? Heb je het wel eens geprobeerd?

iMac 20" World of Warcraft full eyecandy 30FPS+ ofwel: Erg goed speelbaar, geen haperingen.

Verwijderd

Maatren: die bedoel ik! na de lanceringsdatum van de nieuwe imac 24" heb ik elke dag gekeken. was waarschijnlijk iets te vroeg :)

Op kantoor hebben we nu 19" schermen en die grootte bevalt mij eigenlijk ook wel.

24" is misschien overkill. tv kijken doe ik wel op een nieuwe lcd voor een fractie van de prijs van imac.

• scim
  • Laatst online: 15-12-2025

scim

Nani?

Croga schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:51:
[...]

Hoe kom je daar nou bij? Heb je het wel eens geprobeerd?

iMac 20" World of Warcraft full eyecandy 30FPS+ ofwel: Erg goed speelbaar, geen haperingen.
Mja ik draai WoW met een amd4000+ (niet X2) met een 6600GT op 1920x1200 met alles high zonder haperingen. Same voor UT2k4 en CS:S (CS:S is wel iets heftiger dan de rest, maar werkt prima opzich).

Aangezien die C2D processoren die AMDs keihard om de oren geven in de huidige tests en er ook nog eens een nieuwe generatie vidcard in zit zal het allemaal wel los lopen met gamen op de native resolutie. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik een FPS in widescreen (zeker de HL varianten) een beetje irritant vindt :) WoW is echter hemels op zo'n groot scherm. Ik zou voor de 24" gaan denk ik, die resolutie wil ik echt niet meer kwijt (heb zelf een Dell 2405FPW) en zeker voor de "toekomst" is het ook interessant aangezien alleen de 24" imac 1080p daadwerkelijk kan weergeven (1920x1080 dus), de 20" is 1680x1050 denk ik en dan moet hij alles gaan terugscalen.

Btw voor het gamen is het wel belangrijk om veel geheugen te hebben als je met die resoluties aan de slag gaat. Er is laatst 1 reep corsair kapot gegaan bij mij en zit dus nu tijdelijk op 1gig in plaats van 2gig (in windows weliswaar) en de performance drop in WoW is aanzienlijk, niet zo zeer in framerate, maar vooral in laadtijden, dit zorgt dat toch weer voor een iets tragere game-ervaring.

Ik weet nog altijd niet of ik nu voor een iMac/Macbook combo moet gaan of gewoon een MBP icm die Dell monitor :(

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 23:21
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 10:31:
[...]

Dan heb je iets fout berekend, de apple store for education geeft namelijk 6% korting, en de postbank apple store 8%, dat ...
Dat is Postbank in combinatie met studentenkorting ofzo? Of gaf Postbank nou altijd korting op Apple als je bij hen een credit card hebt ofzo? Anders is het misschien de moeite om effe snel zo'n card te scoren. Ben d'r wel benieuwd naar.

Verwijderd

Heb de 20" en 24" iMac nu "live" gezien. Vindt de 24" toch wel erg huge.

Zou hem wel willen hebben :9~ maar de 20" voldoet aan mijn eisen.

Nu nog even kijken welke winkel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dancing_Animal schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 21:49:
[...]

Dat is Postbank in combinatie met studentenkorting ofzo? Of gaf Postbank nou altijd korting op Apple als je bij hen een credit card hebt ofzo? Anders is het misschien de moeite om effe snel zo'n card te scoren. Ben d'r wel benieuwd naar.
Die webstore van de postbank is voor mensen met een studentenrekening, dan krijg je dus 8% korting. Je moet op de postbank site in de speciale apple store bij het studenten gedeelte inloggen met je rekeningnummer en geboortedatum.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 14:39

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:22:
Die webstore van de postbank is voor mensen met een studentenrekening, dan krijg je dus 8% korting. Je moet op de postbank site in de speciale apple store bij het studenten gedeelte inloggen met je rekeningnummer en geboortedatum.
En zelfs als je geen student bent hebben ze 2 notebooks van Apple in de aanbieding staan. Korting komt ook neer op ongeveer 8%...
Pagina: 1