Toon posts:

Geluid van Minidisk portable recorder naar computer

Pagina: 1
Acties:
  • 754 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een USB soundblaster audigy 2 NX en een Sharp MD-MT20 Minidisk recorder

Op deze recorder heb ik iets opgenomen, en nou wil ik het graag op de computer zetten, maar ik krijg dit maar niet voor elkaar. Ik heb 1 kabel van de remote van de MD recorder naar de line in van de geluidskaart. Van de geluidskaart heb ik 1 kabeltje van het poortje front speakers naar een kleine subwoofer met 2 speakertjes. Als ik de minidisk speler aanzet dan komt er geluid uit de speakers.

Nu probeer ik met creative wavestudio iets op te nemen tegelijkertijd als ik het afspeel van de MD recorder, maar als ik iets heb opgenomen en luister het weer af hoor ik niks.

Weet iemand wat ik fout doe of hoe ik het wel opgenomen kan krijgen??

Verwijderd

Heb je in creative wavestudio wel de goede bron ingesteld? Dus de line in van je geluidskaart? Misschien ook een idee om het vanaf je mic ingang op te nemen. Geluidskwaliteit is dan mss wel iets minder, maar werkt zeker weten.

Verwijderd

Topicstarter
nou dat gene wat opgenomen is, dat is al behoorlijk slecht kwa kwaliteit, vrij veel ruis, en de bedoeling is dat ik het daarom op de computer moet krijgen om er digitaal de ruis vanaf te krijgen

dus ik denk dat nog slechtere kwaliteit geen goed idee is.

Verwijderd

Topicstarter
vreemd, gister een paar uur zitten proberen, en toen niet gelukt, en nu doet ie het wel, alleen wie kan me nu helpen.

Er zit een behoorlijke ruis op het geluid, hoe kan ik deze weghalen? Welk programma?

Verwijderd

Zorg er in eerste instantie voor dat je volume (op de md) op maximum staat. Op die manier haal je normaal gezien het line-in niveau. Neem nooit iets op met de microfoon, tenzij je het ook effectief met een micro opneemt.

Zorg ervoor dat je bij de opnamen "wat men hoort" aanvinkt en die volopen zet. Test dan eens met de geluidsrecorder in windows of je daarmee iets kan opnemen.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Beetje blinde achteraf hulp want ik ken de SB Audigy alswel de Sharp niet zo goed. Heb je misschien een optische uitgang op je Sharp en een optische ingang op je Audigy? In dit geval kan je ook digitaal opnemen zonder geluidsverlies. Moet je wel een optisch kabeltje hebben / kopen. Optische uitgang van Sharp connecten met optische ingang van Audigy. Dan de opname bron van je recording programma instellen op SP/DIFF. Verder zorgen dat je bitrate van de optische uitgangen overeenkomen (Kan ik je vanaf hier allemaal niet mee helpen zo).

Via line-in of recording in moet je zorgen dat je ingangs-signaal een zo hoog mogelijk volume heeft (dat het net niet kraakt) en je opname niveau daarop aanpassen.

Als programma voor ruisonderdrukking zijn er veel opties. Soundblaster software zelf moet daar volgens mij al mogelijkheden toe hebben (wave studio), anders Soundforge / CuBase / Pro-tools etc Kost wel (veel) geld..

"That was left handed..." - JJH

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Als je de audio van een minidisk wil bewerken op de computer, en zeker als het om verwijderen van ruis gaat, dan moet je zorgen dat de overdracht digitaal gaat (zie vorige post ook hierover). Met analoog krijg je er alleen maar ruis en verlies bij.

Digitale autooverdracht kan zowel via coax als optisch via SPDIF. De MD-speler en de computer/geluidskaart moeten daarvoor respectievelijk over een overeenkomstige digitale uitgang en ingang beschikken.

Helaas heeft jouw MD-speler geen digitale uitgang - de info op Amazon waar je naar wijst is helaas incorrect op dat punt, de speler heeft alleen een optische digitale ingang. Je geluidskaart heeft wel een optische digitale ingang, dus die voldoet wel.

Ik zou dus als ik jou was proberen een MD-deck te lenen of bij iemand langs te gaan die er een heeft. Dergelijk decks hebben vrijwel allemaal de nodige digitale in- en uitgangen - jij hebt een speler nodig met een optische digitale uitgang en een optisch kabeltje. Op die manier kan je fraai de opnames naar de computer halen en dan verder bewerken. Ik heb het met heel wat opnames gedaan zo. Succes.

NB: als je het toch analoog wil gaan proberen, zet dan niet je volume op maximaal als je hoofdtelefoonuitgang als line-out wil gebruiken, maar op circa 70% van het maximum. Het geluid vervormt anders nog meer en overstuurt de ingang op je geluidskaart.

[ Voor 10% gewijzigd door arsimo op 19-09-2006 13:33 ]

Verwijderd

Het opnemen via een analoge kabel lijkt me geen reden om extra ruis op de md te hebben. Waarschijnlijk zal de opname ook analoog gebeurd zijn, dus dat zal wel meevallen.

Verwijderd

Topicstarter
de opnames zijn opgenomen met een microfoontje, en zijn al erg slecht, stemmen klinken behoorlijk ver weg en er zit een erge ruis achter, klinkt alsof er een speaker heel hard staat ofzo, maar dan alleen het geruis van de speaker.

Het opnemen zelf heeft voor mijn gevoel weinig verlies opgeleverd in de kwaliteit. Bij wavestudio zie ik nergens een optie ruisonderdrukking oid.

met de graphic equalizer krijg ik de ruis trouwens wel een heel eind weg, maar de stemmen blijven onduidelijk en ver weg klinken, weet iemand een idee hoe je die stemmen verduidelijkt kan krijgen met welke optie?

• arsimo
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 13:47:
Het opnemen via een analoge kabel lijkt me geen reden om extra ruis op de md te hebben. Waarschijnlijk zal de opname ook analoog gebeurd zijn, dus dat zal wel meevallen.
Mijn ervaring leert anders. Elke opname gebeurt uiteraard analoog, waarop het tegenwoordig vroeg of laat tijdens het proces het signaal naar digitaal omgezet wordt. En mijn advies komt er eigenlijk op neer, dat als het eenmaal digitaal is dan het ook digitaal te laten en niet weer ergens een D/A en A/D stap tussen te zetten.

Als het digitaal bewerken van een opname alleen voor een experimentje of een aardigheidje is dan doet het er allemaal niet zo toe. Gaat het er om dat je het op een CD wil zetten en geregeld wil afspelen, dan is het echt merkbaar.

• arsimo
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:40:
met de graphic equalizer krijg ik de ruis trouwens wel een heel eind weg, maar de stemmen blijven onduidelijk en ver weg klinken, weet iemand een idee hoe je die stemmen verduidelijkt kan krijgen met welke optie?
Is het echt ruis of is het een brom? Ik ken Wavestudio niet (gebruik andere software), maar ik keen aan dat die wel een frequentie spectrum analyse kan doen. Je krijgt dan te zien welke frequenties het sterkt zijn en als het een brom is dan zal dit wellicht zichtbaar zijn. Je kan dan het volume van die specifieke frequenties proberen te verlagen en daarmee de stemmen duidelijker te laten klinken. Brom ligt normaal gesproken bij veel lagere frequenties dan stemmen. Bij echt ruis is dat lastiger, al kan je proberen ook eens de hogere tonen te verminderen en kijken (ehh.. luisteren) of dat resultaat geeft.
Pagina: 1