Artefacten in gehele opstartproces en in windows

Pagina: 1
Acties:

• Hatseflatse
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-07 20:16
Hallo.

ongeveer een 9 maanden geleden heb ik mijn 9800pro overgeklokt naar een 9800xt.
Op de 9800pro zit een zalman passieve koeler met een extra zalman fan. In die tijd is mijn moederbord stuk gegaan en dat kwam eigenlijk best goed uit want ik wilde graag mijn amd 2000+ cpu koelen met die mega zalman koeler (ik weet het typenummer niet). Ik heb toen een moederbord gekocht waarop deze wel past (A7S8X-MX). Dat liep allemaal goed zonder artefacten, maar de afgelopen maand treden er ineens telkens artefacten op. Natuurlijk was mijn eerste gedachte de grafische kaart. Ik heb toen de bios teruggeflashed zonder resultaat, nog steeds artefacten. Ik heb er een 9600 ingezet, nog steeds artefacten. Ik heb m'n geheugenbankjes gecontroleerd, aansluitingen gecontroleerd en alles aangedrukt, niets helpt. Wie heeft een oplossing of mogelijke oorzaak waar ik het zoeken moet?

Nog even mijn systeem:
2000+ amd athlon (met zalman koeler)
A7S8X-MX
2 X 512MB corsair
9800pro (met zalman passieve koeler en fan)
450watt antec voeding
1 X dvd speler, 1x dvd brander
2 X 160GB maxtor
19 inch TFT (Medion)

EDIT: ik ben nog vergeten te zeggen dat ik XP gebruik en dat het probleem zich op alle resoluties en refresh rates voordoet. Ook maakt het niet uit of ik de SVGA of DVI connector gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Hatseflatse op 19-09-2006 11:45 ]

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Als ik het goed begrijp, heb je dus alleen de artifacts in Windows?
Heb je al andere drivers (versies) geprobeerd te installeren?
Waarbij heb je "ineens" die artfifacts 3D/2D ?

Je zou een ander moederbord kunnen proberen, misschien is dat de boosdoener.
Of anders eerst een PCI videokaartje om te kijken of het aan de AGP poort ligt.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-07 08:12
Is je scherm misschien gewoonweg kapot? Heb je het al op een andere pc geprobeerd? Anders zou ik op het moederbord gokken. Normaal gezien is zo'n probleem wel te wijten aan slecht geheugen op je videokaart maar je zegt dat je die ook al vervangen hebt dus dat zal het niet zijn...

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Het lijkt eerder te liggen aan het nieuwe moederbord, en wat is de reden dat de andere kapot is? Met kortsluiting heb je natuurlijk de kans dat je videokaart ook aangetast is.

• Hatseflatse
Bedankt voor jullie reacties, ik gok inderdaad ook op het moederbord, de artefacten verschijnen ook in de bios en tijdens het opstarten (voordat ik dus in windows zit), in 3d en 2d. M'n scherm zou kapot kunnen zijn, maar dan zou ik verwachten dat de artefacten constant aanwezig zijn en niet 10 a 15 minuten na het opstarten ineens "er zijn".

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-07 01:10

Toff

FP ProMod
Als het pas na 10-15 min optreedt, lijkt het een temperatuurgerelateerd probleem. Als je het met een ander vidcart ook hebt, ligt het waarschijnlijk daar niet aan. Als de PC niet vastloopt oid, denk ik niet dat het aan de processor(koeling) ligt. Hoe zijn je bruggen gekoeld? Soms wil zo'n f*cking klein t*ringventilatortje nog wel eens de geest geven, na een paar maanden werk. Succes!

• Hatseflatse
De northbridge.....nog helemaal niet aan gedacht, die had ik passief gekoeld maar nu helemaal niet meer naar gekeken.

EDIT: northbridge is passief gekoeld, ik kom er nu achter dat de lichtgrijze strepen ook blijven staan als de computer uit is, het kan dus niet anders of het is het beeldscherm. Wel apart blijft dat het beeldscherm grijs is en er artefacten zijn (maar die wijt ik voorlopig dan ook maar aan het beeldscherm...)

[ Voor 57% gewijzigd door Hatseflatse op 20-09-2006 10:42 ]

Pagina: 1