[Excel]Een cel laten refereren naar cellen in ander blad

Pagina: 1
Acties:
  • 3.912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 11:10

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Mkay dit is de issue, ik begrijp eigenlijk niet dat ik er nog mee bezig ben, zoiets zou toch met gemak te maken moeten zijn... well here goes..

Ik werk momenteel 2 weekjes bij de gemeente utrecht en daar heb ik de volgende taak op mij gekregen:

1 file: adressenlijst
2 file: lijst met alle servicekosten per gebouw

file 1 is vrij basic, gewoon een standaard adressenlijst met nog wat extra informatie die belangrijk is voor de gemeente

file 2 bestaat onder anderen uit een lijst met, voor elk adres apart, een kolom met daarin de servicekosten (denk aan brandslangen, ventilatoren, tl-buizen).

Het doel is om de info uit file 2 direct te linken aan de adressen in file 1. Ik zoek dus een adres op in lijst 1 en krijg direct de lijst met servicekosten erbij, waarbij het prima is als het een simpele referentie is naar een paar cellen op een ander blad.

Nou is de vraag dus hoe je ervoor kan zorgen dat als je op een cel klikt op het ene blad, je doorgestuurd kan worden naar een selectie op een ander blad, een soort mini-macro per cel dus.

Nou ben ik zelf totaaaaaal niet goed in het schrijven van macro's, sterker nog dit is de eerste dag dat ik me er ooit mee bemoeid heb. ik dacht zelf echter aan een "if then else structuur" in deze vorm:

If Range = T4 Then
Sheets("Servicekosten").Select
Range("O60:O80").Select
End If
End Sub

Je zou dan op het macro knopje drukken als je op de juiste cel staat in het adressenbestand en verwezen worden naar een aantal cellen op een ander blad. Werkt echt er niet. Als ik de macro activeer doet hij ten eerste moeilijk over de "range = t4" en ten tweede selecteert hij die cellen op het andere blad ALTIJD, en niet alleen als ik mij bevind op cel T4.... ik volg het niet.

Iemand hier met enige Excel ervaring die mij uit de brand kan helpen?

Thx in advance

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waarom maak je niet gewoon een hyperlink aan? Of moet het allemaal dynamisch en centraal bij te houden zijn?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik heb even zitten prutsen met die hyperlink optie, maar (exel 97, meh) ik kreeg alleen de mogelijkheid om OF een website OF een andere file te openen, en dus niet specifiek te refereren naar cellen in die file. Doe ik iets fout?

Edit: sorry ik klets uit mijn nek, kan idd naar andere cellen binnen het document verwijzen (woohoo), hoe is de structuur precies van die verwijzing? (zit nu op (Servicekosten!I59:O80), voor cel O80 op blad servicekosten) maar hij verspringt niet naar dat blad als ik erop klik

[ Voor 38% gewijzigd door Xtinction op 19-09-2006 11:37 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 22:52

TeeDee

CQB 241

BtM909 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:32:
Of moet het allemaal dynamisch en centraal bij te houden zijn?
Stuur je hier op een fatsoenlijke DB oplossing aan?
uit interesse, vandaar dat ik het vraag

Laatst ook zitten rommelen met VBa/Excel.

Voor het 'Ranges' e.d. gebruik ik:
code:
1
Range("B2")

Je zou ook eens naar de Worksheet_xxxxx methods kunnen kijken. Dat zou bijvoorbeeld zoiets kunnen zijn (in mijn geval dus):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub Worksheet_Calculate()
        val1 = CInt(Range("E17"))
        val2 = CInt(Range("E18"))
        If (val1 = val2) Then
            SaveData.Enabled = True
        Else
            SaveData.Enabled = False
        End If
End Sub

Dit event wordt getriggerd zodra er een calculatie afgevuurd wordt. Er zijn dus meer manieren dan het gebruik van if/then/else etc. etc.

Hendige link: http://www.angelfire.com/...julian/julians_macros.htm

Hmm, volgens mij begrijp ik het hele probleem niet, en zit ik te moeilijk te doen :)

[ Voor 60% gewijzigd door TeeDee op 19-09-2006 11:40 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Als je de info uit een bepaalde cel moet hebben ->

=lokatie_bestand[file.xls]naam_tabblad'!celnummer

vb. =c:\\user\[start.xls]tab1'!A1

Verwijderd

Je zou ook met een lookup functie de info achter het adres kunnen zetten, is dit niet wat simpeler ?

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Thx mensen, tis gelukt zo te zien, werkt als een tiet. (dat was snel!)

Ik HOOP dat ik het geheel gedurende de volgende week ook in een access database mag zetten, dat is veel eleganter dan dit, maar voor nu werkt dit prima.... Thx again!

(edit: nog iets kleins, kan je de waarde die excel geeft aan die hyperlink (standaard "1") ook veranderen naar een tekst van jouw keuze (in mijn geval "ja"of "nee"))

[ Voor 26% gewijzigd door Xtinction op 19-09-2006 11:42 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:49
Xtinction schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:34:
Ik heb even zitten prutsen met die hyperlink optie, maar (exel 97, meh) ik kreeg alleen de mogelijkheid om OF een website OF een andere file te openen, en dus niet specifiek te refereren naar cellen in die file. Doe ik iets fout?
Ik heb geen 97 bij de hand, maar ik denk het wel. Controleer de help even, want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je geen link naar het bestand zelf kan maken.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nou ik ben er tot zoverre uit dat hij mooi verspringt naar de betreffende hokjes. Nou is het alleen een beetje heel erg jammer dat het niet dynamisch werkt. Voeg ik een rij of 5 in, dan staan alle selecties op een verkeerde plek... meh.

Zijn hyperlinks altijd niet dynamisch of valt hier wat aan te doen?

• onkl
Misschien heeft ook Excel 97 de functie HYPERLINK. (Dus niet invoegen-hyperlink, maar in de formulebalk =HYPERLINK typen.)
Dan kan je het doel van de link ook opgeven als formule. Denk hierbij aan de VLOOKUP functie om de eerste cel van je doel te vinden en als je perfectiuonistisch bent de OFFSET functie om het doel uit te breiden tot de volgende kolommen.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

TeeDee schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:34:
[...]

Stuur je hier op een fatsoenlijke DB oplossing aan?
uit interesse, vandaar dat ik het vraag
Nou, ik doelde eigenlijk op VBA, database zou uiteraard het mooiste zijn, maar met VBA hoef je dan 1 sourcebestand aan te passen op 1 plek :)

Xtinction schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:06:
Nou ik ben er tot zoverre uit dat hij mooi verspringt naar de betreffende hokjes. Nou is het alleen een beetje heel erg jammer dat het niet dynamisch werkt. Voeg ik een rij of 5 in, dan staan alle selecties op een verkeerde plek... meh.

Zijn hyperlinks altijd niet dynamisch of valt hier wat aan te doen?
Je maakt nu een verwijzing naar een cel-adres. Als je dus nieuwe cellen / rijen / kolommen gaat toevoegen, dan zie je ook dat de cel-adressen dus wijzigen.

Ik heb in een ander topic daar een oplossing voor gegeven: [Excel 2003] Hyperlinks automatisch laten aanpassen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hehe hardstikke bedankt, een vriend van me kwam met dezelfde oplossing. Kostte wel even wat werk (toch 530 names, veel zoekwerk als je ze wil refereren in je hyperlinks) maar het is uitstekend gelukt.

Nogmaals bedankt :)

Zit nu overigens met een 2e opdracht, misschien weten jullie een easy fix.

:er staan excel tabellen in word bestanden (ong 300 bestanden)
Er is een klein stukje info uit die tabellen die we nodig hebben (nl hoeveelheid gewerkte uren bij de betreffende opdracht). Deze info zou ik graag samen willen voegen in 1 tabel, zodat je precies kan zien hoe lang elke opdracht duurde.

Kan je uberhaupt "linken"naar excel tabellen in word bestanden, en is er een mogelijkheid om dit dynamisch te doen.. ofwel er wordt een neiuwe word file toegevoegd en hij wordt met 1 knop opgemonen in dat excel bestand...

(ps ik weet wat jullie denken, gebruik gewoon access, dat is hier practisch voor gemaakt. Maar goed, het probleem blijft dat de bron gewoon gaar is en ik ook in access zou willen verwijzen naar die cellen in die word files...)

• onkl
Voor zever ik weet is het niet mogelijk om dat soort links te maken. Wel kan je een macro schrijven wat de documenten opent, Exelobjecten daarin opent en dan kan je verder doen wat je wilt (geen verwijzingen, maar macro's kunnen heel goed waardes overnemen, bijvoorbeeld.)

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Dus iets in de trend van

Open currently selected file
Open exel sheet (target)
copy value row x, column x

in ruwe termen (mijn kennis van VBA is nihil, maar het internet helpt erg bij het vinden van die commands :D)

Iets dynamisch is op die manier niet echt mogelijk though, ga ik mss toch maar voorstellen om alle info in access te zetten, is wel takkeveel werk though, oh well...

• onkl
Heel beknopt ja. Maar, als je kennis in VBA nihil is, ben ik bang dat je beter op Access kan gaan aandringen, want ik zou dit niet aanraaden als allereerste projectje, prutsen over twee verschillende programma's heen zit toch net niet helemaal de in de VBA beginnerscursus zeg maar.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hehe dat gevoel had ik nou ook... ik zal wel zien wat hij wil, ik kan eht altijd nog handmatig in excel invoeren, kost ws evenveel tijd als het achterhalen van dat script :D
Pagina: 1