Blue screen, vaag probleem

Pagina: 1
Acties:

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
Medetweakers ik zit met een erg probleempje.

Mijn systeem draait al 2-3 maanden lekker en heb er nog geen erge last aan gehad.

Specs:

Amd 4200+ x2 met zalman cpu cooler
asus a8n-sli premium
asus geforce 7900gt top met zalman gpu cooler
2 gig ramm
1 * 80 gig sata
3* 300 gig sata
550watt voeding ( goed merk)

Nu heb ik het probleem dat 1 sata schijf soms wel soms niet herkend word, deze wil ik tergdoen. maar dit terzijde.

Na al die tijd goed te draaien starte ik mijn pc maandag morgend op en het duurde heel lang.
eens in windows was er een melding over de grafische kaart ( geen error ) en stond resolutie op 800* 600.

na het heropstarten gaf hij blue screen.
save mode blue screen

fresh install loopt eerst goed en opeens blue screen :s

systeem is optimaal gekoeld en niet oc'ed.

lijkt het of de gpu stuk is?

ik heb geen kennissen met pci x pc's dus kan dat niet makkelijk testen, tis via werk besteld dus kan nie even naar winkel lopen :s

mss wat tips wat ik allemaal kan doen om dit uit te zoeken.
groetjes,

Verwijderd

Ik zou als eerste beginnen met de standaard tests als memtest86 en een harddisk diagnostic.

Installeer ook eens speedfan om te kijken wat de temps echt zijn. Optimaal gekoeld omdat er een leuke cooling opzit wil niet zeggen dat hij ook goed zit.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2006 10:04 ]

• BitchCrew
die temps komen van pc probe ii ( software van asus op temps te meten ) deze zijn stressed na een 3d mark 2003 (18xxx score), 2005 (8xxx score), 2006 (6xxx score) te draaien max 44 cpu, 45 mb en 45 gpu. geen arftifacts of rare dingen gezien toen. nu kan ik dat allemaal niet meer.
dus ik kan uitsluiten dat er een hitteprobleem is. men voeding kan het trekken ook.

Hoe draai je een memtest als je niet in windows graakt? same for hd tests.
van 1 hd weet ik al zeker dat die naar de ***** is, deze wordt niet meer in de bios herkend.

ik zal alle onnodige hardware eruit kieperen en proberen of de blue screen er nog komt. ( deze komt juist op het moment als windows geladen is en er beeld getoverd word :s

ik heb heel windows zonder probs kunnen installeren. mijn vermoeden gaat uit dat er iets is met de gpu, door die msg dat ik eerste keer kreeg.

als er tweakers zijn die in gebure van Brasschaat wonen en me willen helpen met het testen van de gpu laat maar weten dan ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door BitchCrew op 19-09-2006 10:15 ]

Verwijderd

memtest op diskette zetten en dan floppy als first boot device :D

• BitchCrew
kan het op cd ook?
heb geen floppy :s

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 09:42
BitchCrew schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:20:
kan het op cd ook?
heb geen floppy :s
ja, kan naart schijnt ook op USB-drive

brand deze image op cd: http://www.memtest86.com/memtest86-3.2.iso.zip

• BitchCrew
ok dan zal ik dat eerst proberen.

zal alle overbodige hardware eruitgooien en enkel de windows hd inlaten steken.
memtest laten draaien ( 2 uur min zeker ? ) en een hdd test proberen te doen ( powermax , Maxtor hd's)

mss ook nuttige info, ik gebruik win MCE als os.

[ Voor 16% gewijzigd door BitchCrew op 19-09-2006 10:48 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Vertel eens wat meer over de BSOD. Welke melding krijg je precies met stop/foutcodes en ga eens aan de gang met Windows XP en 2000 BSOD guide ,want dat lijkt me toch de meest duidelijk foutmelding die je hebt om je probleem vast te stellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Herby op 19-09-2006 10:59 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• BitchCrew
probleem is dat je niet de tijd krijgt op iets van het blue screen te lezen, het staat er maar een fractie van sec en dan is het reboot :s

ik ga die guide wel eens doorlezen mss herken ik iets, bedankt.

[ Voor 19% gewijzigd door BitchCrew op 19-09-2006 11:41 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zitten er toevallig meerdere SATA controllers op het moederbord? (ik ben nu ff te lui om het op te zoeken)

Zo ja, probeer even een andere controller. Zo nee, wissel de schijven even om, om er zeker van te zijn dat het niet aan de controller ligt. Overigens lijkt het me zeer vreemd als je BIOS je schijf wel herkent, maar waarschijnlijk bedoel je de SATA controller die bij het opstarten een melding geeft.

• BitchCrew
het zit zo,
het mobo heeft 8 sata controllers, 4 gewone en 4 voor raid ( die volgens het boekje ook als gewone kunne gebruikt worden )

maar er zijn er 4 in gebruik ( 1 voorde 80 gig andere 3 voor de 300 gig's )

ik heb pas 2 nieuwe 300's doorvoor had ik er maar 1tje, die ene gaf altijd problemen, bij cold start herkende bios ze, bij reboot niet meer. toen stond hij op sata 1, daarna op sata 2 gezet en was ook weer zelfde probleem. het is altijd die schijf op eender welke controller. de andere 2 werken vlekkeloos.

Nu ziet de bios de schijf niet meer, nooit meer. dus denk dat ze helemaal kapot is nu.

mijn windows staat op de 80 gig en daar heb ik nooit last mee. op die brakke hd staan men mp3's.

ik zou niet weten welk een melding geeft, ik heb de tijd niet om er iets uit te lezen, via handleiding kan ik mss meer gerichter kijke en toch iets opvange.

die brakke sata staat in bios disabled, en dan gaf hij geen blue, maar daarna weer wel.

Ik moet eerst alles eens afkoppelen en het minimum nemen van hardware, dan kunne we mss meer te weten komen :s

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Jij hebt geen windows install er meer opstaan die boot ?

Verder kun je even proberen om met een Live linux (Knoppix, DSL enz) te starten als het daar wel werkt kun je de hardware uitsluiten.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• BitchCrew
bon ik heb me al een paar uurtjes kunne bezig houden. ik kan er nog minder aan uit nu eigenlijk.

systeem fresh installed zonder een 300 gig draait lekker.
heb dan elke 300 gig aangesloten op verschillende poorten en het bleef werken.( max 1 300 gig telkens )

daarna heb ik het hdd rackje uit de kast gezet en alles aangesloten, het bleef werken.
alles netjes op zijn plaats gezet, heeft dan eventjes gewerkt en dan hing het vast.

het gaat mijn logica te boven. ofwel is het een probleem dat de hdd's te warm worden, ofwel werken de satacontrollers niet deftig genoeg om dit allemaal aan te kunnen. :s

klopt het als ik de graka en voeding en mem uitsluit en dat het enkel een driver prob kan zijn, of hitte prob of mobo prob ?
Pagina: 1