De riem van mijn Vectra 1.6 is afgelopen week geknapt op de snelweg. (Jah lekker he... Alles nog heel gelukkig, best wel mazzel gehad.) De riem kostte ongeveer 25 euro en daar komt natuurlijk nog wat werkloon bij, reken maar 25 tot 50 euro, dus in totaal 50 tot 75 euro. Ik ben geen monteur, maar ik stel me zo voor dat 't bij een 206 ook zoiets zal kosten.Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 03:01:
Weet iemand wanneer de riem vervangen moet worden? En wat kost dat voor een 206 1.6 liter?
Denk dat 50 tot 75 euro iets te optimistisch is gedacht.
E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8
Verwijderd
Dan was er ook wel meer kapot gok ik.... Zo'n riem kost niet de hele wereld...Magicw00b schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 07:39:
50 tot 75 euro?, mijn vader betaalde voor een Renault Scenic uit 2001 met een 1.6 16v motor ongeveer 600 euro!
Ik ben geen monteur, maar ik heb begrepen dat het er aan ligt hoe je motor geplaatst is. Bij veel auto's ligt die dwars om ruimte te bepalen en dan moet de halve motor uit elkaar gehaald worden om de distributieriem te vervangen.Magicw00b schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 07:39:
50 tot 75 euro?, mijn vader betaalde voor een Renault Scenic uit 2001 met een 1.6 16v motor ongeveer 600 euro!
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
De riem niet nee, weet je wel wat je eraf moet slopen om bij de riem te komen?Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 07:43:
Dan was er ook wel meer kapot gok ik.... Zo'n riem kost niet de hele wereld...
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Verwijderd
En mijn 206 1.9 D die ik nu heb heeft bij 93000 een nieuwe riem gekregen want toen kocht ik de auto.
Net nog even op het peugeot 206 forum gezocht en daar haddenze het over ongeveer 250 euro
[ Voor 19% gewijzigd door TwoR op 19-09-2006 08:04 ]
Of je pa is ontzettend opgelicht, of zijn riem was geknapt en daarbij misschien ook de kleppen krom enzo... Maargoed, om je over te halen dat ik niet lieg is hier de scan.Magicw00b schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 07:39:

En dat is inclusief lekke band fixen en motorkapkabel vastzetten. Als je daar 600 of 340 euro voor betaalt word je volgens mij zwaar opgelicht.
Dit is een Opel Vectra 1.6i uit '93.
Dat is waar, sommige auto's zijn helemaal volgepropt onder de motorkop, dan heb je al 3 uur werk om een koplamp te vervangen. Nee danku, doe mij maar wat ruimte onder de kap.Chevy454 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 07:49:
[...]
De riem niet nee, weet je wel wat je eraf moet slopen om bij de riem te komen?
[ Voor 34% gewijzigd door Bergen op 19-09-2006 08:29 ]
Bij de corsa adviseren ze het om de 60000km te doen maar dit kan per auto ook verschillen. Al met al was het weer een dure jaarbeurt voor de auto
En dus spreek je jezelf een beetje tegenBergen schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 08:20:
[...]
Of je pa is ontzettend opgelicht, of zijn riem was geknapt en daarbij misschien ook de kleppen krom enzo... Maargoed, om je over te halen dat ik niet lieg is hier de scan.
....
Dat is waar, sommige auto's zijn helemaal volgepropt onder de motorkop, dan heb je al 3 uur werk om een koplamp te vervangen. Nee danku, doe mij maar wat ruimte onder de kap.
Een Vectra uit 93 is natuurlijk niet te vergelijken motor(opbouw)technisch met bv een Audi A4 uit 2006.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
en als je al nagaat dat je bij een opel omega uit 1993, meteen je spanrollen en waterpomp kunt vervangen, dan kost de benodigdheden set al ineens 130 euro, en dat is nog zonder arbeid, koelwater en weet ik het wat.
appels met peren vergelijken...
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het was dan ook een edit van mijn post.
Verwijderd
Jij hebt straks alleen een probleem, gezien er geen spanrol op de nota staat, en dat is toch wel erg verstandig om deze ook te vervangen (zeker gezien er tegenwoordig een aantal van kunstof zijnBergen schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 08:20:
[...]
Of je pa is ontzettend opgelicht, of zijn riem was geknapt en daarbij misschien ook de kleppen krom enzo... Maargoed, om je over te halen dat ik niet lieg is hier de scan.
[afbeelding]
En dat is inclusief lekke band fixen en motorkapkabel vastzetten. Als je daar 600 of 340 euro voor betaalt word je volgens mij zwaar opgelicht.
Dit is een Opel Vectra 1.6i uit '93.
[...]
Dat is waar, sommige auto's zijn helemaal volgepropt onder de motorkop, dan heb je al 3 uur werk om een koplamp te vervangen. Nee danku, doe mij maar wat ruimte onder de kap.
Inderdaad... Hoewel het dan nog goedkoop is...soepkip schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:30:
[...]
Jij hebt straks alleen een probleem, gezien er geen spanrol op de nota staat, en dat is toch wel erg verstandig om deze ook te vervangen (zeker gezien er tegenwoordig een aantal van kunstof zijn)
Voor mijn auto kost een distributieset ongeveer 175 euro... Denk dus dat totaal aan vervangingskosten op ongeveer 350 euro zou komen...
Mijn vader die dezelfde motor in een wat minder handige auto heeft, betaalt echter ruim 600 euro voor het vervangen van de distributieriem...
ook is aan te raden de loop en spanrol gelijk te vervangen dat is nog lastiger. die kosten bij elkaar tussen de 70 en 120 euro.
ik heb het vervangen zelf gedaan maar bij de garage ben je zo een paar honderd kwijt.
hangt erg af van wat voor auto en of de loop en span rollen wel of niet vervangen worden!
een distributie setje (riem, spanrol) kost voor de meeste auto's 25-75 (paar uitzonderingen) euro dat zijn idd de kosten niet.
maar zoals bij mijn auto (A4 tdi) moet de halve voorkant eraf... kost bij mij de laatste keer iets van 400,- (niet dealer garage), deze kosten zitten vooral in de manuren... beetje garage rekend 45,- per uur... de audi dealer zelfs 80,-... zelfde klusje kost bij de dealer zomaar 700,-
dus ten eerste hangt het heel erg van de auto af ten tweede hangt het er sterk vanaf of je het bij een algmeen garage, de dealer of een "zwart" mannetje laat doen.
Wij hadden ook nog een 306 1.6 (net verkocht) en daarvan kost ehet vervangen van de distributie iets van 140,- dus ik dnek dat bij de 205 1.6 van de TS ongeveer evenveel kost.
[ Voor 12% gewijzigd door Chaoss op 19-09-2006 15:58 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
de volvo dealer doet ook tegen de 600 voor distributie op een D5 motor
maar zoals vele malen gezegd hangt het heelmaal af van de auto.
als je waterpomp ook vervangen moet worden omdat ie op dezelfde riem zit (kan zomaar) dan moet ie wellicht ook mee.
zodra de spanning van zo'n pomp afgaat, wil hij nog wel eens gaan lekken... dus wordt / werd dit vaak uit voorzorg vervangen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
was voor mijn astra bij de garage iets van 100 euro kwijt incl waterpomp. heeft een oudere (lees, simpelere) auto toch zo z'n voordelenpaQ schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:14:
yep
de volvo dealer doet ook tegen de 600 voor distributie op een D5 motor
maar zoals vele malen gezegd hangt het heelmaal af van de auto.
als je waterpomp ook vervangen moet worden omdat ie op dezelfde riem zit (kan zomaar) dan moet ie wellicht ook mee.
zodra de spanning van zo'n pomp afgaat, wil hij nog wel eens gaan lekken... dus wordt / werd dit vaak uit voorzorg vervangen.
ook zo zijn nadelenG-PHREAK schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:15:
[...]
was voor mijn astra bij de garage iets van 100 euro kwijt incl waterpomp. heeft een oudere (lees, simpelere) auto toch zo z'n voordelen
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
206Chaoss schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:43:
Wij hadden ook nog een 306 1.6 (net verkocht) en daarvan kost ehet vervangen van de distributie iets van 140,- dus ik dnek dat bij de 205 1.6 van de TS ongeveer evenveel kost.
Jij zegt het, ik dacht het
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC