Toon posts:

[XP] Na herinstall nog trager

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop (een IBM thinkpad A20m, p3, 533 MHz, 512 Mb intern, 11 Gb trage HD), was na een jaar trouwe windows xp install toe aan een verse XP install.

Na herinstal met uitgebreide format, is de laptop nog steeds traag en veel te veel vastlopers. Ik besluit de laptop opnieuw te installeren....

Op dezelfde manier gedaan, maar nog steeds tikkie traag. Ik installeer deamon tools en winrar via thuisnetwerkje, doe een reboot, doet veel te lang over het laden van mijn persoonlijke instellingen, doe m op de harde manier uit, start hem nog een keer op, alles gaat prima behalve...
Ding wil helemaal niets meer opstarten of installeren.

Dus, ik doe nog een keer een herinstal, snelle format, start goed op, maar is NOG trager :S
Het lijkt er eerst op dat windows helemaal niets meer wil instaleren of opstarten... Reboot, maar via een harde manier, laptop wil niet uit.

Ik start de laptop opnieuw op om een checkdisk uitvoeren, gelukkig was alles nog heel, maar een beetje traag en start windows opnieuw.
Toch proberen wat te openen en te instaleren. Weer lijkt het of niets het wil doen, zo'n 20 min. later is er toch wat opgestart en kan ik installeren.
Maar.... ding is nog steeds traaaaaag!

Opzich, explorer start goed op, maar startbalk doet raar, programma's en installaties doen het traag....

Is mijn laptop echt aan het overlijden na een trouwe 6 jaar dienst???? Of is windows gewoon stom aan t doen met mn harde schijf ofzo?
Help :S

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-03 18:43

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Volgens mij heeft je harde schijf het een beetje gehad.... misschien net een tik gehad door een uitgebreide actie als een nieuw os-install.

Sowieso ben je met een nieuwer 5400/7200rpm schijfje beter uit.

Mocht je schijf nog goed zijn; maak eens een partitie van 1.5Gb en installeer daar windows xp op. Nu krijg je een zwaar geminimaliseerde installatie welke lichter is voor jouw laptop. Misschien helpt dat ook nog :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op maandag 18 september 2006 @ 23:41:
Volgens mij heeft je harde schijf het een beetje gehad.... misschien net een tik gehad door een uitgebreide actie als een nieuw os-install.

Sowieso ben je met een nieuwer 5400/7200rpm schijfje beter uit.

Mocht je schijf nog goed zijn; maak eens een partitie van 1.5Gb en installeer daar windows xp op. Nu krijg je een zwaar geminimaliseerde installatie welke lichter is voor jouw laptop. Misschien helpt dat ook nog :)
Hmm goeie tips opzich, ik heb nu een partitie van 4 Gb waar ik windows op heb geinstalleerd (leve pq magic!), maar wat bleek toen ik gister mn laptop wilde afsluiten.

Meestal heb ik mn laptop via een draadloos pmcia kaartje aan t netwerk hangen, maar om nu alles te installeren had ik hem gewoon bedraad aan het netwerk. Ik haalde de draad eraf en... hij was ineens sneller :|

Waarschijnlijk is mijn netwerkkaart aan t begeven, komt wel vaker voor bij die laptops (ik had de laptop vorig jaar uit een grote partij gekregen van een bedrijf waar ik toen een vakantiebaantje bij had, en al die laptops in mn handen heb gehad en waarvan ong. 50% bij de netwerkkaart het had begeven in een aantal jaar tijd).
Dus... hopelijk ligt het daaraan, en zodra ik mn draadloze kaart heb geinstalleerd hoop ik er geen last meer van te hebben!
Wel raar tho dat windows daar zo raar mee doet... en suf dat ik er dan nog wel steeds mee op het netwerk kan...
Iemand ooit zoiets meegemaakt?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Is die NIC met RJ45 aansluiting onboard of PCMCIA?
Waarschijnlijk onboard :)
Wat misschien even interessant om te zien is:
(ik ga ff uit van XP-NL)
Start -> Uitvoeren -> msinfo32 [enter]

En kijk dan eens bij Hardwarebronnen onder IRQ's wat er staat, misschien botst die NIC wel met iets :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
zo'n n00b ben ik nou ook weer niet hoor!!! maar gelukkig kan ik jouw ned. weer makkelijk naar EN vertalen ;)
Ja, NIC is volgens mij onboard (beetje logisch toch met een laptop?), en een intel combo ding.
Maar hmm, onder de IRQ's staan geen problemen.....

Maar wat ook heel vervelend is wat ik na mn herinstall heb is dat die laptop heel vaak zomaar eens vastloopt, maar vervolgens als ik het op de harde manier uitzet, start ie wel weer gewoon op...
En loopt weer vast.... Meestal loopt hij vast als ik een beetje rondsurf op internet... :?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Memtest al eens gedraaid?

Vastlopers, traag, zou wel eens een geheugenfout kunnen zijn.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1