[Excel] oplossing voor rapportage met meerdere bronnen

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil voor m'n werk een rapportage maken met diverse gegevens. De rapportage zal 1x per week ververst moeten worden en wordt uiteindelijk verzonden als HTML via bestand>verzenden>email (niet als bijlage). Het eindresultaat moet zoiets als dit worden:

koptekst

vrij in te tikken tekst

tabel met inhoud 1

tabel met inhoud 2

voettekst

De horizontale lijnen kan je zien als secties die ik wil maken.

De inhoud van de tabellen wil ik uit een Oracle database trekken. Dit lukt prima via data > externe gegevens > databasequery.

Met de volgende dingen moet rekening gehouden worden:
• de tabellen hebben verschillende velden (dus ook breedtes)
• de tabellen hebben een ongelijk aantal velden
• de tabellen hebben per uitvoering verschillende aantallen records

Op dit moment heb ik dus bovenstaand eindresultaat voor elkaar door de tabelinhoud (2x) te koppelen aan een databasequery. Alleen krijg ik dan de volgende problemen:
• omdat de lengtes van de velden verschillen, en Excel afaik maar 1 breedteinstelling per kolom kent, worden sommige kolommen veel te breed
• omdat het aantal kolommen en aantal records verschilt, en als ik de inhoud van de data ververs, probeert Excel 'tabel met inhoud 2' naar beneden te verschuiven. Helaas gaat er hier iets finaal mis met het schuiven, waardoor gegevens van tabel 2 achter tabel 1 komen. Misschien is dit duidelijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
A = data van tabel 1, B = data van tabel 2

A A A
A A A
A A A B
A A A B
B B B B
B B B 
B B B
Kortom drama. Is het mogelijk om secties aan te geven in Excel? Dan zou ik de tabellen in hun eigen sectie zetten, zodat de volgende sectie pas begint als de vorige afgelopen is, en ik niet van die verlopen tabellen krijg.

Alternatief zou zijn om de data van de tabellen in een eigen werkblad te importeren, en dan op één of andere manier door te linken naar een hoofdblad. Zegmaar een object binnen een blad dat verwijst naar een ander blad / een complete sheet weergeeft van een ander blad.

Ondanks dat ik er ervaring mee heb, wil ik VBA zoveel mogelijk vermijden. Deze rapportage moet ook gedraaid en aangepast kunnen worden door leken. Als het echt niet lukt, denk ik de rapportage te gaan maken in een pakket zoals Crystal Reports, want die ondersteunt iig subrapporten. Maar CR heeft weer moeite om dingen in simpele tabellen á la Excel weer te geven, vandaar mijn voorkeur voor Excel.

Iemand ideeen?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
Een niet gegarandeerd werkend idee: probeer eens een hele rij cellen te mergen (cel samenvoegen) in je celeigenschappen.

Een andere benadering (die ik denk ik zou kiezen) is van je rapportage een wordbestand maken met een tweetal embedded excel-objecten erin (copy-paste eens een tabel in word, dan is het meen ik een van de opties.)

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord :)

1. Helaas. Bij het importeren van databasegegevens zorgt Excel ervoor dat de cellen niet meer gemerged zijn.

2. Als ik Word gebruik, ben ik gebonden aan een vaste grootte van het het Excel 'window'. Als de data buiten het window valt, is het niet meer te zien. Valt het er ruim binnen, dan heb ik onnodig veel witruimte. Het aantal records is variabel, en het is te veel werk elke keer de grootte van het object aan te passen.