[Showcase] Maleisie - portretten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 21:53
Eind augustus heb ik een rondreis gemaakt door Maleisië. Hier volgen een aantal foto's van mensen en ambachten. Als ze in de smaak vallen dan heb ik ook nog andere series van dit prachtige land!

Alle foto's zijn klikbaar.

[1]
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/portret1-small.jpg
Uitleg over de diverse -men zegt zeer geneeskrachtige- kruiden van Maleisie

[2]
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/portret2-small.jpg
De Orang Asli, native inwoners.

[3]
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/portret3-small.jpg
Zilversmid

[4]
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/portret4-small.jpg
Handmatig weefgetouw. Ze doen +/- 25cm per dag, en de bestelling waar ze mee bezig waren was voor zeker 600 meter... gelukkig stonden er meerdere machines!

[5]
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/portret5-small.jpg
Een vliegermaker, naar authentiek Chinees ontwerp.

[6]
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/portret6-small.jpg
Groenten, iemand?

[7]
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/portret7-small.jpg
Een zilversmid in opperste concentratie bezig met zuiveren van zilver.

[8]
Afbeeldingslocatie: http://www.obm-veenendaal.nl/got-pics/portret8-small.jpg
En nogmaals een zilversmid, uit hetzelfde atelier.

Over de gear: 300D met 17-40 en 70-200 (beiden F4). Ik zie net dat de foto's misschien iets kleiner gesized hadden kunnen worden, maar het is nog binnen de guidelines zo als het goed is...

[ Voor 1% gewijzigd door Sammy op 19-09-2006 08:44 . Reden: Links verwijzen nu ook echt naar grote versies :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 15:16
Het formaat van de foto's is prima volgens de forum-guidelines (behalve dat een verticale foto eigenlijk n`et niet op mijn scherm past... Misschien toch maar gewoon 600/700px hoog de volgende keer ;)) maar ik vind het eigenlijk geen showcase materiaal. Bij showcases ben ik op zoek naar een wow-gevoel, en dat krijg ik bij deze serie gewoon echt niet. Even snel wat commentaar:

1. De bokeh is niet erg mooi (gevolg van USM?), en er groeit een paal uit die man z'n hoofd. Z'n uitdrukking is wel erg mooi gevangen vind ik.
2. M'n oog wordt getrokken naar het meisje op de achtergrond, dat onscherp is. Liever een groter diafragma, zodat het meisje op de achtergrond *echt* onscherp is, dan valt m'n oog tenminste op het kind op de voorgrond, dat veel interessanter is. (Ik ben ook niet overtuigd van de z/w conversie, maar ik weet natuurlijk niet hoe het origineel is).
3. Leuk, maar niet speciaal. Rommelige achtergrond, beetje overbelicht shirt, iets te donker gezicht waardoor de uitdrukking net niet lekker uitkomt. Jammer.
4. Ook hier weer een behoorlijk donker gezicht, en zo "van boven" ook geen heel spannende compositie. Misschien kun je de donkere gezichten oplossen door in te flitsen?
5. Compositie vind ik een heel stuk beter dan bij #4. De afgehakte knie is jammer, en de 3/4 lichtjes op de achtergrond (rechts midden) zou ik wegshoppen. Nog niet geweldig, maar wel beter dan #3 en #4 vind ik.
6. Super! Vind ik denk ik de beste van deze serie. De kleuren zijn erg lekker, het standpunt *erg* origineel. Hele mooie plaat.
7. Het beste portret wat mij betreft. Je bent erin geslaagd de uitdrukking van de man vast te leggen (al is het gezicht nog wat donker, maar niet storend) *en* z'n werk. Bokeh is mooi, scherpte ligt prettig. Vele malen beter dan #3,#4 en #5.
8. Als #5.

Kortom: Wat mij betreft zijn #6 en #7 showcase materiaal, de rest is wat mij betreft echt meer in de testcase richting.

Ik durf niet te beweren dat ik het beter kan, maar ik hoop wel dat je iets met deze opmerkingen kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Voor het grootste deel ben ik het eens met mijn bovenbuurman, nr 6 springt er echt met kop en schouders boven uit. Die zou ik zo aan de muur hangen. Nr. 3 kan mij ook erg charmeren. Een vakman hard aan het werk in opperste concentratie met wat gereedschap op zijn werktafeltje.

De rest weet op de een of andere manier niet echt mijn aandacht te houden. Mag ik trouwens vragen waarom je bij nr. 2 voor z/w hebt gekozen? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de kleuren versie eigenlijk. Hij zit, imho, compositioneel (is dat normaal Nederlands? :+) wel erg leuk in elkaar moet ik zeggen.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
Dannr schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 05:30:
maar ik vind het eigenlijk geen showcase materiaal. Bij showcases ben ik op zoek naar een wow-gevoel, en dat krijg ik bij deze serie gewoon echt niet. Even snel wat commentaar:
Jammer, ik was er van overtuigd dat ik goede foto's had uitgekozen :|
1. De bokeh is niet erg mooi (gevolg van USM?), en er groeit een paal uit die man z'n hoofd. Z'n uitdrukking is wel erg mooi gevangen vind ik.
2. M'n oog wordt getrokken naar het meisje op de achtergrond, dat onscherp is. Liever een groter diafragma, zodat het meisje op de achtergrond *echt* onscherp is, dan valt m'n oog tenminste op het kind op de voorgrond, dat veel interessanter is. (Ik ben ook niet overtuigd van de z/w conversie, maar ik weet natuurlijk niet hoe het origineel is).
Bokeh zal idd met USM te maken hebben. En het diafragma stond helaas al op zijn grootst, F4.
3. Leuk, maar niet speciaal. Rommelige achtergrond, beetje overbelicht shirt, iets te donker gezicht waardoor de uitdrukking net niet lekker uitkomt. Jammer.
4. Ook hier weer een behoorlijk donker gezicht, en zo "van boven" ook geen heel spannende compositie. Misschien kun je de donkere gezichten oplossen door in te flitsen?
5. Compositie vind ik een heel stuk beter dan bij #4. De afgehakte knie is jammer, en de 3/4 lichtjes op de achtergrond (rechts midden) zou ik wegshoppen. Nog niet geweldig, maar wel beter dan #3 en #4 vind ik.
Dit zijn zeker dingen waar ik wat mee kan. Ik knijp nog wel eens een oogje dicht met zo'n afgehakte knie als ik de rest van de foto wel vind spreken, moet ik misschien minder doen. En inflitsen speel ik uiteraard wel mee, maar heb het nog niet echt fraai onder de knie (interne flash 300D).
6. Super! Vind ik denk ik de beste van deze serie. De kleuren zijn erg lekker, het standpunt *erg* origineel. Hele mooie plaat.
7. Het beste portret wat mij betreft. Je bent erin geslaagd de uitdrukking van de man vast te leggen (al is het gezicht nog wat donker, maar niet storend) *en* z'n werk. Bokeh is mooi, scherpte ligt prettig. Vele malen beter dan #3,#4 en #5.
8. Als #5.
Hm, die laatste vind ik persoonlijk sterk door de kadering (is ook geen crop). Ik hoef niet altijd alles te zien. Ik heb het idee dat je op deze manier meer de foto in getrokken wordt: waar kijkt de man naar, wat denkt hij, waar is hij mee bezig? Een volledig shot zou IMO een meer observerend en afstandelijk karakter geven. Ik zit meer met de ruis in deze plaat (ISO 800), als gevolg van het zeer slechte licht.
Ik durf niet te beweren dat ik het beter kan, maar ik hoop wel dat je iets met deze opmerkingen kunt :)
Ik weet dat het makkelijker kritiek geven is dan ontvangen maar ik kan er zeker wel wat mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga even helemaal off-topic...
Dit is wel heel erg toevallig...
Voor een jaar of 4 terug heb ik ook een rondreis gemaakt door Maleisie en guess wat, wij hadden dezelfde reisleider...
Ik geloof dat hij Nash heette, tenminste, dat was zijn roepnaam. Een bijzonder aardige man die veel kon vertellen over zijn land en gewoontes. Daarnaast hadden wij als NL gids een man genaamd Kot ( of Cot ). Was ook een roepnaam dus geen idee of je het zo schrijft. Dat was wat je noemt een echte relnicht maar we hebben ontzettend gelachen met hem en hij heeft er samen met de groep een prachtige vakantie van gemaakt.
Die man die zo aan het snijden is maakt vliegers, niet? Heeft hij ook nog zijn truc met de tol laten zien?!
Ik heb zo het vermoeden dat we dezelfde reis gemaakt hebben...op zich misschien logisch dat dezelfde reisleiders er nog zijn...Maar wel toevallig dat iemand van GoT diezelfde personen als reisleiding heeft. Ik vond het in ieder geval een reis om nooit te vergeten...
Trouwens ben je daarna ook nog 2 weekjes op het strand gaan liggen of zo? wij zijn doorgevlogen naar Langkawi, ook een bijzonder mooi eiland.

Wat betreft je foto's. Ik heb totaal geen verstand van de technische kant van de fotografie maar ik vind de foto's erg mooi. Ik wandel dit forum af en toe eens binnen om te kijken wat jullie uitvreten met de camera...

Jef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:28:
Dit is wel heel erg toevallig...
Voor een jaar of 4 terug heb ik ook een rondreis gemaakt door Maleisie en guess wat, wij hadden dezelfde reisleider...
Ik geloof dat hij Nash heette, tenminste, dat was zijn roepnaam.
Dat is hem inderdaad! Erg toevallig! Wij hadden overigens geen NL reisleider, alleen Nash. Dit was met een Shoestring reis.
Die man die zo aan het snijden is maakt vliegers, niet? Heeft hij ook nog zijn truc met de tol laten zien?!
Die heb ik helaas moeten missen... vertel?
Trouwens ben je daarna ook nog 2 weekjes op het strand gaan liggen of zo? wij zijn doorgevlogen naar Langkawi, ook een bijzonder mooi eiland.
Nee, na deze 3 weken rondreis moest er helaas ook weer gewerkt worden :'(
Wat betreft je foto's. Ik heb totaal geen verstand van de technische kant van de fotografie maar ik vind de foto's erg mooi.
Dank voor het compliment!

offtopic:
Ik zie trouwens dat jouw pc ongeveer dezelfde config is als ik net besteld heb... zou je me eens kunnen mailen (zie profile) of je nog probs had bij het aan de praat krijgen?

Nu dan maar weer tijd voor ontopic reacties :*) ?

Verwijderd

Ik vind de foto's best netjes! Foto 3 erg goed , lekker scherp..

Foto 1 , paal groeit uit zijn hoofd. zonde

In ieder geval krijg ik ze niet zo met mijn Nikon D50 en kitlens. ;)
Pagina: 1