Reanimatiecursus voor C2D CPU's na sub-zero gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Topicstarter
Naar aanleiding van wat ervaringen uitwisselen met Rol-Co open ik dit topic.

Rol-Co vertelde me laatst dat hij al meerdere malen had meegemaakt dat zijn E6600 ES na gebruik onder Phase-Change opeens niet meer wilde booten in verschillende mobo's.

Er schijnt een onzichtbaar laagje te ontstaan op de grids van de CPU wanneer deze onder 0 gebruikt wordt. Wat dit precies is is onbekend maar het zorgt er in ieder geval voor dat de CPU geen contact meer maakt met de socket waardoor je PC opeens weigert te booten (er wordt immers geen CPU meer gevonden)

Dit probleem is simpel op te lossen door middel van wat wasbenzine.

Om de CPU weer schoon te krijgen (het onzichtbare laagje dus te verwijderen) kun je hem oppoetsen met wasbenzine.

Doe gewoon wat wasbenzine op een doekje of een stukje keuken rol en poets daarmee even over alle "pinnen" van de CPU heen. Dit heeft geen nadelige effecten voor de CPU zelf.

Wanneer de CPU weer schoon is, is de kans groot dat je systeem opeens weer netjes boot.

Ikzelf heb dit vandaag ook geprobeerd en m'n dood verklaarde E6600 boot vanaf nu weer netjes in m'n Biostar :)

Mijn CPU werkte niet meer na wat experimenteren met de cascade. Na van mobo gewisseld te zijn en van koeling (gewoon air) bleek er nog steeds geen leven in m'n machine te zitten. Op aanraden van Rol-Co heb ik vandaag m'n CPU opgepoetst met wasbenzine en m'n PC werkte meteen weer.

Lijkt je CPU dus dood te zijn na sub-zero werk, poets hem op met wasbenzine en probeer het nog een keer. De kans is groot dat het allemaal weer werkt :)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
goede ontdekking!

Maar is dit alleen het geval als je van phase terug naar air gaat of ook als je onder phase blijft draaien??

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Topicstarter
El Snorro schreef op maandag 18 september 2006 @ 21:28:
goede ontdekking!

Maar is dit alleen het geval als je van phase terug naar air gaat of ook als je onder phase blijft draaien??
Ook als je onder phase blijft draaien (dat was mijn ervaring iig) Mijn systeem bootte gewoon opeens niet meer onder de cascade. Isolatie was dan ook niet perfect, dus ik denk dat het daar ook mee te maken heeft.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ook onder phase , als je opnieuw remount of wat dan ook kan je beter eerst 4 vegen over de onderkant cpu doen , ik heb al 2x moeten remounten omdat ie het niet deed, of even een luchtkoelertje er los opzetten.
Dat voorkomt een hoop werk :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• El Snorro
Rol-Co schreef op maandag 18 september 2006 @ 21:31:
ook onder phase , als je opnieuw remount of wat dan ook kan je beter eerst 4 vegen over de onderkant cpu doen , ik heb al 2x moeten remounten omdat ie het niet deed, of even een luchtkoelertje er los opzetten.
Dat voorkomt een hoop werk :)
Ok thnx voor de info, van de week eens even de prom erop denk ik _/-\o_

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 20:07

nFo

Heb je hier ook last van, als je een backplate gebruikt met een heater ?

[ Voor 6% gewijzigd door nFo op 22-09-2006 10:34 ]

• El Snorro
nFo schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:47:
Heb hier ook last van, als je een backplate gebruikt met een heater ?
Waarschijnlijk wel.
Proc wordt aan de onderkant toch altijd wel onder 0

Verwijderd

Ik denk dat je beter spiritus kunt gebruiken hiervoor, aangezien wasbenzine een vettig laagje achter kan laten op gereinigde oppervlakken. Aceton (remmenreiniger!) zou het perfecte schoonmaak middel zijn hiervoor, echter dat kan invreten op diverse materialen (ik gebruik het wel voor het schoonmaken van de IHS en koeler base).

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik gebruik hier ook aceton voor, ook om vaseline van het moederbord te halen heb ik aceton gebruikt. Werkt perfect.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Pagina: 1