M'n pc doet helemaal niks

Pagina: 1
Acties:

• mavano
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09-2025
Na het proberen op te lossen van dit probleem:

http://gathering.tweakers...messages/1155018///reboot

kwam ik tot de conclusie dat mijn moederbord de boosdoener moest zijn.

Nu heb ik dus een nieuw moederbord + videokaart (mobo's met agp hebben ze blijkbaar maar afgeschaft :( )+ (we waren toch bezig) 2 x 512 mb geheugen (exact hetzelfde als wat ik had) gekocht. Na alles aangesloten te hebben kwam ik erachter dat mijn voeding 20 pins is en het moederbord 24 pins. Ff op internet gekeken bleek dat 20 in 24 gewoon zou moeten werken. Niet dus. Wanneer ik de stroom kabel aansluit en de schakelaar aanzet, gebeurt er helemaal niks: fans starten niet, hd's niet, geen piep. alleen het sb_pwr lampje KNIPPERT. Goed, dacht ik, zal wel aan die 20 pins aansluiting liggen dus ik vanochtend een verloop sterkertje halen. Helaas het probleem blijft. Alleen het lampje op het mobo knippert. verder gebeurt er dus helemaal niks.......

mijn specs:
Nexus breeze kast + Nexus 350w voeding
Asus K8n-e
4 x 512 corsair Twinx (cmx512c2pt)
Msi Geforce 7600gs T2D256eh
amd x2 4600+ met nexus koeler
1 ide HD
1 s-ata HD
1 dvd/cd rewriter.

(Mijn vorige specs staan overigens in de link)

Ik heb al geprobeert om alle niet noodzakelijke kabels los te halen, maar het probleem blijft

Ik begin zo langzamerhand wanhopig te worden.........
Jullie gaan me toch niet vertellen dat mijn voeding stuk is, en dit altijd al het probleem was....... Of is mijn voeding simpelweg niet krachtig genoeg meer om dit spulletje in gang te zetten, laat staan te houden

Ik kocht 1,5 maand geleden een nieuwe processor van 250 euro om de levensduur van mijn systeem (dat retestrak en stabiel draaide) te verlengen. Nu, anderhalve maand later, heb ik al 600 euro uitgegeven en doet 'ie helemaal niks meer. :'(

Kan iemand mij alsjeblieft helpen, mijn dank is groot!!!!!!!

gr,
Marc

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter stap voor stap te doorlopen en te posten wat de uitkomst is per onderdeel.

Een 20 pins voeding op een 24 pins systeem zou in theorie moeten werken, maar als je daarmee niet kan booten zou het kunnen zijn dat je voeding stuk is, dus vervang die eens en meet de voeding die je nu hebt eens door :)

• mavano
Jezus, wat een lijst..... ;)

goed,

De voeding werkt nog:

# Probeer anders de PC handmatig op te starten met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad.

De fan begon te draaien.

Nu zou ik volgens deze faq een voeding van minimaal 400watt moeten hebben, maar het vorige systeem werkte gewoon. Vreet die nieuwe videokaart soms dubbel zo veel stroom? En als het te weinig is, is dit dan de manier waaruit dat blijkt?

Is er niet iemand die me iets kan vertellen over dat knipperende lampje?
Daar kan ik maar heel weinig over vinden op internet, terwijl me dat toch redelijk essentieel lijkt

Verwijderd

Het knipperende lampje zegt alleen dat er 'ergens' spanning op staat. het kan natuurlijk geen kwaad om alles eens uit te sluiten, dus ook de voeding. Heb je deze al eens nagemeten?

Verwijderd

voeding leverd echt wel genoeg vermogen, ik draai hier een P4 531 (presscot) en een 7600GT probleemloos op 350 watt

Verwijderd

in dat geval zal ik je niet vertellen dat je voeding stuk is. En het was dan ook niet al die tijd al het probleem.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 22:28

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

wel je kleine 4 pins stekker aangesloten op je mobo? (zit meestal rondom je socket. ) vierkant stekkertje..

Bedankt alvast

• mavano
Ok,

Bedankt voor de reakties alvast :)

Ja, ik heb het vierkante stekkertje aangesloten.

ik kom dichtbij het probleem....

Ik heb het moederbord even losgekoppeld, in de faq stond iets over kortsluiting met de kast vandaar. Maar goed, toen ik de kabel weer in het moederbord wilde steken, zag ik ineens in mijn ooghoek de fan van cpu-koeler draaien.......! Ik was vergeten de stroomkabel uit mijn pc te trekken. Nu lijkt het er op dat de stekker van mijn voeding niet goed kontakt maakt met die op het moederbord... Als ik hem er namelijk een stukje insteek, een beetje wrik, dan schieten alle fans aan, en gaat het lampje op het mobo wel branden. Het probleem is echter dat als ik de stekker er in zijn geheel insteek dan doet 'ie het niet. :?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
mavano schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:21:
Ok,

Bedankt voor de reakties alvast :)

Ja, ik heb het vierkante stekkertje aangesloten.

ik kom dichtbij het probleem....

Ik heb het moederbord even losgekoppeld, in de faq stond iets over kortsluiting met de kast vandaar. Maar goed, toen ik de kabel weer in het moederbord wilde steken, zag ik ineens in mijn ooghoek de fan van cpu-koeler draaien.......! Ik was vergeten de stroomkabel uit mijn pc te trekken. Nu lijkt het er op dat de stekker van mijn voeding niet goed kontakt maakt met die op het moederbord... Als ik hem er namelijk een stukje insteek, een beetje wrik, dan schieten alle fans aan, en gaat het lampje op het mobo wel branden. Het probleem is echter dat als ik de stekker er in zijn geheel insteek dan doet 'ie het niet. :?
Volgens mij zou dat idd een rotte (verbrande?) pin op de connector kunnen zijn.
Ik raad je aan om nog nét iets meer in de oplossing te steken in de vorm van een ATX 20 > 24-pins verloopje, zo heb je sowieso de gewenste 24pins, maar kun je ook wat meer 'wrikken' met de stekker omdat het verloopje in de lucht hangt. Werkt een pinnetje niet, dan kun je makkelijk de draad uit beide stekkers halen en ze handmatig doorverbinden zodat het goed contact maakt.

Een nette oplossing is natuurlijk een nieuwe voeding, maar het is wel een beetje overdreven.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• mavano
DarthPlastic schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:27:
[...]

Volgens mij zou dat idd een rotte (verbrande?) pin op de connector kunnen zijn.
Ik raad je aan om nog nét iets meer in de oplossing te steken in de vorm van een ATX 20 > 24-pins verloopje, zo heb je sowieso de gewenste 24pins, maar kun je ook wat meer 'wrikken' met de stekker omdat het verloopje in de lucht hangt. Werkt een pinnetje niet, dan kun je makkelijk de draad uit beide stekkers halen en ze handmatig doorverbinden zodat het goed contact maakt.

Een nette oplossing is natuurlijk een nieuwe voeding, maar het is wel een beetje overdreven.
Dat verloopje heb ik ook! Dat had ik toch gezegd in mijn eerste post?

Maar het wordt nog gekker 8)7

ik krijg de stekker met geen mogelijkheid meer in het verloopje. de pinnetjes in het verloopje zijn blijkbaar verbogen. Als ik de 20 pin stekker in het 24 pin moederbord steek, gaat ie wel gewoon vast. Maar ook daar hetzelfde probleem halfvast en een beetje wrikken werkt. geheel vast niet |:(

Ik zit hier op mijn studentenkamer en heb geen gereedschapskisten, soldeerbouten en multimeters bij de hand, dus ik denk dat het wellicht het verstandigst is om nu maar even niet al te veel te gaan wrikken en hannessen. Straks sloop ik de boel echt...!

nou ja ik kijk wel

harstikke bedankt iig :)

gr,
Marc

• mavano
Na dat ik alles weer heb vastgezet blijft het probleem bestaan. Als ik de kabel in een bepaalde positie manoeuvreer dan gaan alle fans lopen.

Echter,
Het lampje van het moederbord blijft weer enkel knipperen. Ik krijg hem niet meer zover dat hij blijft branden. Dat lukte me dus wel even toen ik het moederbord had losgekoppeld van de kast...... Ook hoor ik nu het speakertje mee ratelen op het tempo van het knipperen van het lampje. En het Hdd lampje knippert aan de voorkant. De hd's starten echter niet op!!

Ik ga morgen proberen met een andere voeding.

Ik snap het allemaal niet meer............. 7(8)7

gr,
Marc

• mavano
Ik ben nu officieel zielig.......... :N

Omdat de connector niet goed leek te reageren. Heb ik alle kabels van de voeding met behulp van kroonsteentjes direct aan de 24 pin connector vastgemaakt. Probleem bleef. Toen, heb ik mijn oude moederbord er maar eens bijgepakt. Toen ik de voeding er instak begon de chipsetfan direct te loeien.... Dus het is geen voedingsprobleem.

Toen maar alles van mijn nieuwe mobo afgekoppeld. Een voor een alle apparaten opnieuw ingestoken, en tussendoor elke keer stroom aangesloten. Lampje brandde zoals het moet. totdat...... ik de usb poort aan de voorzijde van de kast op het moederbord wilde aansluiten. Toen ik dat deed begon het lampje weer te knipperen. Hij zat toch echt zoals de handleiding zei dat íe moest!! Goed, ik dat ding omdraaien, je raad het al probleem, opgelost..........

echter,

Ik sluit alle kabels aan en ga vol verwachting achter mijn scherm zitten. Jawel hoor, PIEP, opstartscherm voor mijn neus. nog een keer PIEP, PIEP. Hij zegt dat 'ie mijn chipset fan niet kan "vinden". Klopt, ik heb er nl een zalman nbf-47 koelblok op gedaan. Dus ik mijn Bios in en meteen alle juiste instellingen invoeren. Maar dan loopt opeens de bios vast, scherm freezed en ik kan niks meer.... Goed: contr, alt, del, en hij start weer op. Ik weer mijn bios in en nu, nog sneller, loopt 'ie weer vast!!!!! Nu freezed het scherm echter niet, maar, ja hoe leg ik dit uit, het beeld wordt instabiel en blijft bewegen zal ik maar zeggen. Weeeeeer opnieuw opstarten, Nu gebeurt er echter niks meer..... De fans en HDs starten wel op, maar geen piep en mijn beeld blijft op zwart.......

Ik heb al de cmos jumper omgezet, en een atx-reset gedaan. Niks helpt,

Iemand een idee, ik begin de wanhoop wel te naderen.........

heeeel erg bedankt alvast!!!!

gr,
Marc

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hoe warm wordt het door jou geplaatst Zalman ND blokje en is deze juist geplaatst?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mavano
Het blokje is, zover ik kan oordelen, juist geplaatst. Hij zit behoorlijk vast, en zit ook netjes boven de chipset. De temp? geen ide, ik kan mijn bios niet in....... Als ik er echter met mijn hand tegenaankom dan moet ik goed voelen om uberhaupt te merken dat ie warmer is dan de rest van de lkast. Ik kan er met gemak mijn hand tegenaan houden iig. De airflow van mijn kast is volgens mij ook wel inorde. Die nexus breeze cases zijn oa gemaakt op airflow.

gr,
Marc

• mavano
Zalman koeler vervangen met de chipsetfan. Probleem blijft...

iemand??

Verwijderd

mavano schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:34:
Toen, heb ik mijn oude moederbord er maar eens bijgepakt. Toen ik de voeding er instak begon de chipsetfan direct te loeien.... Dus het is geen voedingsprobleem.
Heb je gechecked of het mobo ook werkelijk opstartte? Vlgs mij - als niet alle diverse spanningen aanwezig zijn, zou dit evenwel het niet opstarten ten gevolge kunnen hebben!

Wat wellicht ook nog de moeite waard is : het mobo uit de kast halen, om zeker te zijn dat er geen sluiting wordt gemaakt met de kast.

• mavano
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:25:
[...]

Heb je gechecked of het mobo ook werkelijk opstartte? Vlgs mij - als niet alle diverse spanningen aanwezig zijn, zou dit evenwel het niet opstarten ten gevolge kunnen hebben!

Wat wellicht ook nog de moeite waard is : het mobo uit de kast halen, om zeker te zijn dat er geen sluiting wordt gemaakt met de kast.
Nee,

Maar ja, Toen ik de "fout" bij het aansluiten van het nieuwe mobo vond, ben ik daar mee verder gegaan. En het werkte dus ook (soort van......., even....). Ik kan het idd nog proberen met het andere mobo. Al moet ik wel zeggen dat de moed me nu na zo'n 1 á 1,5 maand toch wel echt in de schoenen is gezakt. nogmaals, ruim 600 euro uitgegeven en een apparaat dat maar niet aan de praat te krijgen is. Terwijl ik voor 250 euro dacht te upgraden.........

Ik snap dat jullie dat apparaat niet kunnen instralen ofzo, maar heeft niet iemand een concrete tip? Wellicht dat iemand iets kan zeggen over:

1. PC start twee keer op, loopt dan 2 keer vast in de bios. wil dat iets zeggen? daarna
2. PC start wel (sort of......) op, maar ik krijg geen beeld meer en geen piep. dus?

Het koelblok op de chipset is iig niet de boosdoener. Ook heb ik een voor een alle hd's en cd/dvdrw's losgekoppeld, ram losgekoppeld.......... Ik weet het echt niet meer..........

hartstikke bedankt alvast,

gr,
Marc

Verwijderd

Als ik je oude draadje erop nasla, dan zou het toch ook het voedinkje kunnen zijn. Wellicht dat er onbelast alle spanningen worden afgegeven, echter dat bij een geringe belasting van de voeding er een of meerdere spanningen wegvallen. E.e.a kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een rotte condensator. Als je 'geluk' had, was 'tie gewoon geploft. Wellicht nu alleen lek.

Gevolg : onstabiel systeem. Gevolg: 2,5 maand en 600,=

heb je geen 100% werkende voeding?

Ps. Je voeding en kast zijn de enige onderdelen die je nog niet hebt uitgewisseld!

Kast is snel te doen, door alle onderdelen los te leggen, dus blijft er toch maar één ding over... 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 20:53 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
tja een 350 watt voeding met 4 latjes ram, een stroomvretend graka en ook nog eens zo'n cpu erbij lijkt me sowieso al geen goede combinatie :P Ik denk dat je hiervoor minstens 420 watt nodig hebt ;)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik begon net met het lezen van je topic, mijn eerste gedachte was
--> Koop een nieuwe voeding
Mijn laatste gedachte was
--> Koop een nieuwe voedig.

Aan de andere kant, hoe lullig ook... Je hebt nu 600 euro uitgegeven, en als je dan voor (pak um beet) 60 euro een A-merk voeding hebt...

(zou het trouwens eerst proberen met een voeding die je buurman/buurvouw/vage kennis nog ergens heeft liggen)

Hoi!

Verwijderd

maar als je in minimale config opstart zou het toch geen problemen mogen opleveren? Wellicht als er prestaties worden gevraagd, toch?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:13
Ik zou een krachtigere voeding proberen (of een voeding van A-merk), zo kun je de voeding definitief uitsluiten en kijken naar een ander probleem/oplossing.

• mavano
ahh, Leuk te zien dat er toch nog wat nieuwe reacties zijn :)

Om de voeding (in dit geval) uit te sluiten, heb ik de volgende test gedaan:

- Moederbord "ontkoppeld" van de kast
- Processor + koeler
- 1 latje RAM
- 1 HD

Als ik nu opstart zou ik een bios error code moeten krijgen 1 lange en 2 korte beeps. Omdat hij de videokaart niet kan vinden

Ik krijg echter niks: voeding start, fans starten en HD start. Ik krijg echter geen Beeps.......( de speaker werkt, heb ik getest :+ ) Mijn voeding zou dit makkelijk moeten kunnen opstarten. Dus moet het mobo wel DOA zijn. Ik heb inmiddels een RMA aanvraag gedaan en wacht op reactie van.

Ook heb ik mijn oude syteem weer even herbouwt, en alleen het oude geheugen vervangen met het nieuw aangeschafte. Hij starte prima op en viel weer alleen maar uit (binnen 10 a 15 minuten) bij het opstarten van / werken in Pro Tools of Ableton Live. Het geheugen is nu dus definitief NIET de boosdoener.... Wat mij bij sommige herstarts nog steeds opvalt, is dat hij de CPU niet aangeeft in het Biosscherm (soms wel, soms niet en ik heb de laatst beschikbare BIOS draaien) dat je ziet bij het opstarten. (heeft dat scherm een naam?).

Een andere voeding heb ik niet kunnen proberen. Ik verkeer niet echt in een "tweakers vrienden/kennissen kring". Men werkt 9 van de tien keer met MAC of laptop. (al hebben sommige wel redelijk verstand van pc's en dus kunnen helpen)

Ik heb de voeding doorgemeten: Doet het gewoon normaal. Hoewel ik natuurlijk niet weet of dat onder zware belasting ook zo is...... Wel heb ik hem opengeschroefd en zag idd wat gel-achtig en opgedroogt schuim achtig ( "kenner" :+) spul op diverse plekken over de (lekkende?)condensatoren(?).

Wellicht kan iemand hier zijn mening over geven. Ik ben het zooooo zat dat ik anders wel gewoon een nieuwe voeding ga halen...... Die 85 euro kunnen er ook nog wel bij........

Zou een Zalman ZM 460APS krachtig genoeg moeten zijn? Ik wil 1. namelijk wel een stille en 2. deze kan ik makelijk krijgen hier in de buurt. Anders moet ik weer bestellen, wachten enz....

Als mijn voeding toch de boosdoener blijkt, heb ik wel voor jan lul een paar honderd euro uitgegeven :S . Ach, dan ga ik wel een 2de internet/game-achtig pc'tje bouwen. Dan kan ik mijn laptop ook Audio dedicated maken :)

Alvst bedankt voor de reacties en de geboden hulp,

gr,
Marc

• mavano
ok.....

Ik heb jullie raad opgevolgd en een nieuwe voeding geprobeerd (de zalman die ik al noemde). Met de volgende resultaten:

Nieuwe Asus mobo is officieel dood. Met alleen de processor, 1 dimm geheugen en de videokaart doet 'ie ook met de nieuwe voeding niks. De fans starten, en het lampje op het moederbord brandt, maar er komt geen beeld en/of bios beep.

Het oude moederbord dan.......

Eerst deed de nieuwe voeding niks....... De fans begonnen te draaien zodra ik de powerswitch (achterop) aanzette. Zodra ik dan op power (voorzijde) drukte, dan stopten de fans en begon de powerled te knipperen. Na wat research bleek dat te betekenen dat 'ie in een stand-by mode zou staan :? . Goed, ik alleen de powerkabels vervangen en de nexusvoeding terug aangesloten. Geen probleem, starte gewoon op.... Dus ik weer de zalmanvoeding aansluiten en een biosreset gedaan, en een voor een onderdelen weghalen. Wat blijkt, toen ik de wireless pci-kaart (zat bij het moederbord) weghaalde starte die wel op.... Dan zal dat het probleem wel zijn. Ik gebruik dat ding enkel voor live-update van drivers, dus geen groot gemis. Ik alles weer aansluiten. Kast dicht, stroom kabel erin: weer niks........ :/

Nog maar eens een BIOS-reset proberen...... En jawel, nu startte hij eindelijk op. In windows aangekomen meteen Pro-Tools opgestart. Hij was nog niet helverwege het opstarten of..............scherm op zwart..........Beep.........BIOS voor mijn neus :( :( :( :( :( :( :( :( :(

In windows aangekomen meteen de "kritieke fout" gecheckt. En wat bleek, De code was anders!

Het was voorheen altijd:

bccode : 1000007f bcp1 : 00000008 bcp2 : F78A7D70 bcp3 : 00000000
bcp4 : 00000000 osver : 5_1_2600 sp : 2_0 produkt : 256_1

Nu is het echter:

bccode : 1000007f bcp1 : 00000008 bcp2 : BAB40D70 bcp3 : 00000000
bcp4 : 00000000 osver : 5_1_2600 sp : 2_0 produkt : 256_1

Ik "enthousiast" achter google de andere bcp 2 code intikken.
En jawel hoor: opnieuw 0 hits :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Ach, het houd me van de straat............

Iemand nog een andere tip of oplossing in gedachten???????? ik hoor het graag.

gr,
Marc

Verwijderd

Voltage van je geheugen een tikje omhoog doen, wilt nog wel een helpen.

• mavano
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 19:31:
Voltage van je geheugen een tikje omhoog doen, wilt nog wel een helpen.
Ik ben ten eerste een dom blondje op het gebied van oc'en. Dus hoe en waar doe ik dat? Ten tweede, no offence :) , maar is een onstabiel systeem gaan overklokken niet juist wat je nooit moet doen

ik wel het verder best proberen, ik heb vrij weinig te verliezen :+ .

gr,
Marc

[ Voor 7% gewijzigd door mavano op 21-09-2006 19:40 ]

Verwijderd

mavano schreef op donderdag 21 september 2006 @ 19:39:
[...]

Ik ben ten eerste een dom blondje op het gebied van oc'en. Dus hoe en waar doe ik dat? Ten tweede, no offence :) , maar is een onstabiel systeem gaan overklokken niet juist wat je nooit moet doen

ik wel het verder best proberen, ik heb vrij weinig te verliezen :+ .

gr,
Marc
Het punt is natuurlijk om je systeem zo stabiel mogelijk te maken. In je bios zal dit wel ergens te vinden zijn, zo maar 0.1 volt kan al veel effect hebben op de stabiliteit. Je kan ook Memtest downloaden, en dan die laten draaien bij het opstarten, komen er dan fouten, dan weet je dat je geheugen niet lekker meer is.

• mavano
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:32:
[...]

Het punt is natuurlijk om je systeem zo stabiel mogelijk te maken. In je bios zal dit wel ergens te vinden zijn, zo maar 0.1 volt kan al veel effect hebben op de stabiliteit. Je kan ook Memtest downloaden, en dan die laten draaien bij het opstarten, komen er dan fouten, dan weet je dat je geheugen niet lekker meer is.
Ik zal het proberen.

Over het geheugen: Dat is in orde. Als je even de hele thread (plus diege in de link die ik in de eerste post gaf) doorleest, zie je wat ik allemaal al gedaan heb. Memtest dus ook.
Pagina: 1