Geen enkele bootcd werkt

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Hoi mensen.

Een wat vreemd probleem: ik krijg geen enkele livecd aan de praat...

Ik heb de volgende geprobeerd:
Knoppix 5.x.x
Ubuntu 6.0.6
Gentoo LiveDVD (versie weet ik niet precies)
Conrad LiveCD (gebaseerd op Gentoo)

Als ik een livecd pak (maakt niet uit welke), geeft hij wel booting kernel, maar waarschijnlijk gaat het mis bij het detecteren van mijn schijven. Ik heb 2 schijven op een ITE8211F controller (iteraid module), beide in Windows geconverteerd naar "dynamische volumes". Hij herkend de schijven (ide0=maxtor bla bla, ide1=maxtor bla bla), maar bij de partitiescan blijft hij hangen.

Met de optie "noapic" kom ik iets verder; de livecd herkend de controller, herkend de partities en boot verder. Ik krijg hierna alleen 2 BUG meldingen achter elkaar en het advies "irqpoll" te gebruiken.

Dus ik irqpoll erbij gezet. Nu booten ze allemaal redelijk.

Knoppix start een "vesa fallback" X sessie, maar loopt ongeveer 5 seconden na het starten van KDE ramvast. Muis beweegt nog, maar erg "jerky" en ik kan niets aanklikken.
Ubuntu kan de CD niet vinden, en blijft dus hangen bij "mounting tmpfs filesystem" o.i.d.
Gentoo LiveDVD komt het verst: boot compleet (met 1 BUG melding), maar wil niet "doorstarten". Hij blijft hangen bij de regel "NVidia Card detected". Mn videokaart (een Geforce 7600GT) en monitor ("Generic Monitor" :P) wordt wel herkend.
Conrad heeft het ooit gedaan (heb ik mn data mee gebackupped voor de Windows instalatie). Nu ineens blijft ie hangen.

Enige wat eigenlijk veranderd is, is dat Windows erop geïnstalleerd is en de schijven naar "Dynamische volumes" geconverteerd zijn. Helaas kan ik dit niet terugdraaien zonder mn data te verliezen (dus windows opnieuw instaleren, dus mn kast openslopen om er een floppy in te hangen..) en ik verlies de mogelijkheid voor een sw RAID0 array waar ik data op kwijt wou, zodat zowel Windows als Linux erbij kunnen.

Kent iemand dit probleem? Helaas weet ik de precieze tekst van de BUG meldingen niet, die gaan te snel.

Wat ik wel veel tegenkom is "drive /dev/hda is confused, ireason 0x01". /dev/hda is mn cd speler. Ook heb ik voorbij zien komen "IRQ #6 diabled". Volgens mij is IRQ 6 mn IDE controller...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Allereerst, wat voor systeem heb je precies? Welke proc, mobo, hoeveel geheugen?
Je Raid controller kan problemen geven, maar in principe mag dit geen reden zijn dat hij niet kan opstarten. Een live cd die hardware niet goed herkent slaat die over het algemeen gewoon over.
Als echter essentiele onderdelen problemen geven (chipset, processor, geheugen, ide controller van de cdrom) dan zal het opstarten fout gaan. IRQ-sharing geeft over het algemeen hooguit prestatie verlies. De opmerking "drive /dev/hdX is confused, ireason 0x01" is een veel voorkomende (mijn eigen pc braakt die er ook om de haverklap uit), maar zou ook geen probleem mogen zijn.
Dus kijk ook eens waar je cd-rom speler op zit. Zit die op een standaard onboard controller? Of ook op die extra controller?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Rainmaker
Komt ie:

Asus P5LD2 deluxe moederbord
Pentium D 945
1024MB DDR2 5400 geheugen

Dit bordje heeft 2 ATA controllers,

1 "normale" (draait op de intel 945 chipset), deze gaat maar tot ATA100, hier hangen 2 cdspelers aan (een NEC en een Samsung).
2 "SATA / RAID". Ik gebruik de SATA / RAID mogelijkheden niet, gebruik het gewoon als IDE controller. De controller hierachter is een ITE8211 (ook wel IT8211). Hierop zitten 2 IDE connectors. Op beide zit 1 DiamondMax schijf als master. 1 is een DiamondMax 9, de andere is een DiamondMax10.

Ook zit er nog een Silicon 3132 SATA controller in, maar die gebruik ik niet (heb m ook al uitgeschakeld gehad in de BIOS)

De schijven worden door de kernel herkend als:

NEC: /dev/hda
Samsung: /dev/hdb
DiamondMax 10: /dev/hde
DiamondMax 9: /dev/hdg

In de BIOS:
Primairy Master: DiamondMax 10
Primairy Slave: none
Secondary Master: DiamondMax 9
Secondary Slave: none
Tertiairy Master: NEC
Tertiatry Slave: Samsung

De CD spelers worden nog tijdens de POST herkend, hierna komt een scherm "Please wait for IDE scan", waarin de harde schijven worden herkend.

Ik heb al wat zitten spelen met de instellingen van de ITE controller. Ik heb de keuze tussen

Act as:
Standard IDE
AHCI
Disabled

With:
P-ATA + S-ATA
S-ATA only
P-ATA only

Staat nu op Standard IDE, P-ATA + S-ATA

[ Voor 7% gewijzigd door Rainmaker op 19-09-2006 18:36 ]

• Rainmaker
Opgelost!

Met een BIOS update en 2(?) keer "Load setup defaults" draait het ding als een zonnetje