Toon posts:

domeinnaam wordt geclaimt...

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje over een domeinnaam die ik bezit. Hopelijk heeft iemand hier wat ervaring mee, of verstand van.

Vandaag ben ik gebeld door een grote hostingprovider uit nederland. Ik zal geen namen noemen. Ze vertelden mij dat een klant van hen een hele tijd de domeinnaam heeft gehad, welke dus nu op mijn naam staat geregistreerd. Door een foutje bij die hostingprovider, is de domeinnaam vrij gekomen. Vervolgens heb ik deze dit jaar gewoon netjes geregistreerd. Momenteel ben ik bezig om op deze domein een commerciele site te bouwen.

Maar de klant van deze grote hostingprovider wil natuurlijk zijn domeinnaam terug. Deze klant is blijkbaar een uitgever, welke een tijdschrift/vakblad uitgeeft die dezelfde naam voert als mijn .nl-domein. En volgens de hostingprovider die mij belde, zou zijn klant de naam zelfs bij het merkenregister hebben geregistreerd. Ik ben zelf gaan controleren op de website van het benelux merkenregister. Maar ik kon hem niet terugvinden. Dus ik verwacht dat dit een beetje bluf is. Anders zou ik de domein toch terug moeten vinden?

Mijn vraag aan jullie :
hoe sterk sta ik?
Ik heb ook in het register van de Kamer van Koophandel gekeken.
Ook daar is deze naam niet geregistreerd.
En hoe sterk sta ik, als ze de naam alsnog gaan registreren in het merkenregister?

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:16

Acheron

updatepack.nl

Volgens mij sta jij heel sterk hoor. Sowieso geen zaken doen met hostingproviders als het gaat om domeinnamen verkopen.

Pas maar op dat je niet wordt opgelicht.

[ Voor 15% gewijzigd door Acheron op 18-09-2006 18:32 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05-2025

MichaelK1985

Don't you know?

Je staat wat mij betreft heel sterk.
Als ze niet bij KVK ingeschreven staan word het al moeilijk om het domein echt te gaan claimen.

Mocht deze al ooit geregistreerd zijn en door de hostingprovider is verwijderd, hoef je deze nog niet direct van de hand te doen.

Gewoon lekker wachten totdat ze veel bieden en je niet bang laten maken. Ze kunnen namelijk helemaal niets doen.

Everything Can Help!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:52
Laat ze eerst maar eens met harde bewijzen komen. Het is zowiezo zeer de vraag of ze je in eerste instantie iets kunnen maken, als het hele verhaal al waar is, is het hun fout.

Per ongelijk vrijkomen... 8)7

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als er geen merkenregistratie is hebben 'ze' simpelweg pech en zou ik de naam gewoon vasthouden. Is die registratie er wel (voordat jij de domeinnaam registreerde) dan wordt het op zijn minst lastiger.
Wat er bij de KvK staat maakt niet uit.

[edit]Ik zit net te denken... wat een bullshit. .NL domeinen komen helemaal niet vrij, alleen als je er als eigenaar specifiek om vraagt.

[ Voor 22% gewijzigd door IceStorm op 18-09-2006 18:34 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Kijk eens op http://archive.org of er echt een website op stond.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
IceStorm schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:34:
Als er geen merkenregistratie is hebben 'ze' simpelweg pech en zou ik de naam gewoon vasthouden. Is die registratie er wel (voordat jij de domeinnaam registreerde) dan wordt het op zijn minst lastiger.
Wat er bij de KvK staat maakt niet uit.

[edit]Ik zit net te denken... wat een bullshit. .NL domeinen komen helemaal niet vrij, alleen als je er als eigenaar specifiek om vraagt.
Dan nog kan hij door een fout van een hostingprovider vrijgekomen zijn. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Waarschijnlijk heeft de provider een fout gemaakt en het domein opgezegt (.nl domeinen komen niet te vervallen). De klant zal nu de provider de gelegenheid geven om het domein terug te krijgen anders zullen ze dus wel met een flinke claim komen.

Als de naam niet als merk geregisteerd dan sta je vrij sterk. Dan zul je moeten afwegen om de domein zelf te houden en je eigen site op te plaatsen of tegen een fors bedrag te verkopen.

Is de naam echter als merk gedeponeerd (voordat jij heb registeerde) sta je minder sterk.
Al is er in dit geval de factor dat de naam is opgezegt (door de provider) welke in jou voordeel kan werken, echter kan het ook tegen vallen dat je hem moet afstaan (mocht het op een rechtzaak aankomen).

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Johnny schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:42:
Kijk eens op http://archive.org of er echt een website op stond.
offtopic:
Damn wat een super site! Check de oude tweakers eens _/-\o_

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Gonadan schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:45:
Dan nog kan hij door een fout van een hostingprovider vrijgekomen zijn. :)
Ja, als je als volslagen bosmongool technische opheffingen aangaat vragen wel ja. En in dat geval heb je als bedrijf zijnde een probleem met je hoster en niet met een derde persoon die het domein geclaimt heeft in die tussentijd ;).

Verwijderd

bakkerl schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:48:

Is de naam echter als merk gedeponeerd (voordat jij heb registeerde) sta je minder sterk.
Zeg maar gerust dat je een rechtszaak automatisch verliest. Je verklaart in het registratiecontract immers dat je geen inbreuk maakt op rechten van derden. Als je dat dus wel doet omdat het om een merknaam gaat, kan de registratie heel eenvoudig nietig worden verklaard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:51:
[...]

Zeg maar gerust dat je een rechtszaak automatisch verliest. Je verklaart in het registratiecontract immers dat je geen inbreuk maakt op rechten van derden. Als je dat dus wel doet omdat het om een merknaam gaat, kan de registratie heel eenvoudig nietig worden verklaard.
Dat is toch niet altijd waar? Ik meen dat dat lang niet altijd opgaat, en zeker niet als de naam wat algemener is van aard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:57:

Dat is toch niet altijd waar? Ik meen dat dat lang niet altijd opgaat, en zeker niet als de naam wat algemener is van aard.
Als een naam algemener van aard is kan deze waarschijnlijk niet (meer) als merk worden geregistreerd. Verder is het echt zo simpel.
Wanneer in de aanvraag van een domeinnaam het merkenrecht wordt overtreden hoe is dan de behandeling van de aanvraag?
Een aanvrager van een .nl-domeinnaam verklaart met het ondertekenen van een registratiecontract (tot 29 januari 2003 een vrijwaringverklaring) dat hij met de domeinnaam geen inbreuk maakt op de rechten van derden. Een dispuut over een domeinnaam dient tussen partijen onderling opgelost te worden. Indien dit niet lukt dan kunnen zich twee situaties voordoen. Wanneer het handelt om een .nl-domeinnaam die valt onder het Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen zoals dat geldt vanaf 29 januari 2003 dan heeft u twee keuzes:
  • het geschil voorleggen aan het arbitrage-instituut voor .nl-domeinnamen;
  • de gang naar de rechter.
Handelt het om een .nl-domeinnaam die niet valt onder het Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen zoals dat geldt vanaf 29 januari 2003 dan rest u slechts de overweging om al dan niet naar de rechter te stappen. Op onze website kunt u hierover meer lezen onder "Service | Geschillen en klachten | Inbreuk op merk(recht) en handelsnaam".

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:51:
[...]

In het algemeen zou ik je gelijk geven. Echter speelt er in dit geval ook mee dat het domein naam reeds in bezig is geweest van de merknaam houder. Echter is de naam weer vrij gegeven. Hierdoor hoeft het niet automatisch te zijn dat je de domeinnaam moet afstaan.

Als bij voorbeeld kpn de domein kpn.nl laat vallen, betekend dit automatisch dat de kpn ten alle tijden de domeinnaam kpn.nl weer terug kan eisen als er iemand is geweest om deze alsnog te registreren.

Daarnaast registreer je een merknaam binnen bepaalde gebieden. Indien de naam voor een heel ander gebied gebruikt wordt hoeft dit niet automatisch te betekenen dat je hem af moet staan.

Hierbij komt ook nog dat de TS is aangesproken door de provider. Dit is in geen geval (neem ik nu aan) de merknaam houden. De provider kan in dit geval dus niets eisen.

[ Voor 7% gewijzigd door bakkerl op 18-09-2006 19:08 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
als ze hem nu pas gaan registreren, dan zijn ze er gewoon te laat mee...

(ik bedoel dus: nu pas die merknaam gaan registreren in Nederland of Benelux <- daar wel effe opletten dat het geen Benelux merknaam is mss ?)

pech is pech...

zij hadden de site, jij hebt hem nu, zij zijn hem kwijt.

so be it. -> moeten ze maar een schadeclaim gaan vragen aan dat hostingsbedrijf
(en hou je mails in het oog dat ze geen "transfer" ofzo gaan proberen naar hun servers ;-) )

enkel als je via die domeinnaam hun schade gaat toebrengen dat is mss een andere zaak.
(zij een commercieel bedrijf, jij daar een soortgelijke commerciële site ...)

vermeld hen dat maar en stel eventueel voor dat je ze wel een linkje wilt geven op je nieuwe site zodra ze een andere eigen domeinnaam hebben ?

(in de aard van: "zoek je de site van bedrijf X, surf dan naar: www.blablabla-bedrijfX.nl/com/be" )

[ Voor 29% gewijzigd door soulrider op 18-09-2006 19:13 ]

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
IceStorm schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:34:
Wat er bij de KvK staat maakt niet uit..
Dat klopt niet helemaal.. Als je naam als handelsnaam geregistreerd staat bij de kvk heb je wel degelijk kans
Ik heb het zelf wel eens meegemaakt jaren terug, viel onder inkomstenderving o.i.d. dacht ik zal eens uitzoeken waar precies onder viel..

Handels en merknaam zijn niet het zelfde

[ Voor 5% gewijzigd door Slux op 19-09-2006 09:00 ]

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Zou het niet mogelijk zijn dat het bedrijf een Europese merk heeft laten registreren? Ik weet dat dit mogelijk is alleen niet hoe en waar. Ik weet ook niet of zeker of dit dan opgenomen is in het benelux merkenregister. Probeer hier eens na te kijken.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
markmg schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 08:57:
[...]

Dat klopt niet helemaal.. Als je naam als handelsnaam geregistreerd staat bij de kvk heb je wel degelijk kans
Ik heb het zelf wel eens meegemaakt jaren terug, viel onder inkomstenderving o.i.d. dacht ik zal eens uitzoeken waar precies onder viel..

Handels en merknaam zijn niet het zelfde
Ook dit klopt niet helemaal, je mag best de domeinnaam van een bepaald product hebben zolang je het maar niet gebruikt voor dezelfde commerciële doeleinden als het merk (dezelfde markt bedoel ik).

Als jij een pagina met informatie hebt over Uranus, dan kan een bedrijf dat zijn auto/schoonmaakmiddel/whatever Uranus heeft gedoopt daar geen aanspraak op maken.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Pagina: 1