Toon posts:

ISDN, veel telefoons, veel computers, lagere maandlasten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik wilde graag de volgende situatie voorleggen. Ik heb thuis een ISDN-centrale met daaraan 6 analoge telefoons en 2 ISDN telefoontoestellen. Verder heb ik thuis een ADSL modem met daaraan een router met 4 bedrade computers en 1 draadloze laptop.

Voor telefonie heb ik een KPN BelBasis ISDN abonnement à € 26,13 per maand.
Voor internet heb ik een Planet Internet ADSL standard abonnement à € 34,90 per maand.

Per maand ben ik dus € 61,03 kwijt voor mijn internet en telefonie. (en daar zitten de belkosten dan nog niet bij).

Mijn vraag is nu: Is er een abonnement (bellen + internetten (VOiP?)) waarmee ik per maand goedkoper uit ben én mijn huidige apparatuur niet hoef te vervangen!

Of, om het even te generaliseren, welke abonnementen kun je het beste nemen wanneer je veel analoge telefoons en veel computers in je huishouden hebt, en je hebt nu ISDN?

Hopelijk zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben en mij hiermee kunnen helpen.

Mvg, Martijn

PS Ik woon ook nog eens in een gebied waar niet elke aanbieder verkrijgbaar is, maar laat dat maar even buiten beschouwing. Daar zal ik t.z.t. wel op reageren.

Verwijderd

wat heb je zelf al gezocht?

er zijn op moment veel aanbieders. Denk aan internetplusbellen, scarlet.... ga zo maar door.

Aangezien je bij planet zit kan je het internetplusbellen abonnement van 34 euro nog wat nemen. Je betaald dan eigenlijk geen vast bedag meer voor telefonie. Belangrijk is wel dat je daarna geen isdn meer hebt. Je isdn centrale kan je niet meer gebruiken. Dus ook niet meer intern doorverbinden. Ik heb in dit forum gelezen dat je ook met de fritzbox aan de gang kan waardoor je toch met isdn aan de slag kunt.

Bij planet internetplusbellen:
Je hoeft geen kosten te betalen om over te stappen en je kan meteen een abonnement lager nemen indien je een duurdere variant hebt. Dus downgraden.

Nadeel is wel dat er nog veel kinderziektes zijn met voip bellen.

Paul

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2006 19:25 ]

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-02 20:51

Redwood

The Truth Is In Here

plus dat bij de meeste huidige providers je maar 2, "gewone" nummers kan nemen, bij. 050-1234567
084 nummers kan weer wel!

ik denk dat je hou dan ook enigszins moet investeren in je hardware

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad aan Internetplusbellen bij Planet Internet gedacht. Probleem is dan dat je dan de Experiabox erbij krijgt, waarmee je niets meer kunt met de ISDN-centrale (en dus ISDN telefoons) en dat je niet zo veel analoge telefoons erop kunt aansluiten.

Het feit dat ik terug ga van 4 naar 2 nummers vind ik niet zo'n groot probleem. De drie nummers erbij waren toendertijd ook maar 'extra'.

Ik heb zelf al veel opgezocht over de (wat pauann zal zei) de Fritzbox 7050. Probleem hierbij is weer dat je deze schijnbaar (gelezen op dit forum) niet werkend kunt krijgen bij Internetplusbellen van KPN. Dat apparaat zou echter perfect zijn omdat je daarop, bij mijn weten, je ISDN centrale kunt aansluiten. Heeft iemand daar misschien ervaring mee?

Zelf heb ik ook aan Solcon gedacht maar daarvan weet ik ook niet of ik de Fritzbox kan gebruiken i.c.m. hun VOiP-abonnement en mijn huidige ISDN-centrale.

Reacties zijn wederom meer dan welkom!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
als je je ISDN abbo opzegt, kan je je ISDN apparaten incl. centrale waarschijnlijk niet meer gebruiken..
analoog -> ISDN converters bestaan wel, maar zijn aardig prijzig (€150)
en bieden uiteraard niet alle faciliteiten van isdn (doorschakelen, meerdere nummers, etc.)

wat voor ISDN centrale heb je dan?
want de meeste kan je geen analoge lijn op aansluiten...

om te zien wat er beschikbaar is in een regio, kijk ik altijd op breedbandwinkel.nl...

[ Voor 31% gewijzigd door Japidoff op 18-09-2006 21:09 ]

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
In mijn regio zijn slechts de providers beschikbaar die gaan over de KPN-lijn. Op zich is het geen probleem om eenmalig een bedrag uit te geven als dat ervoor zorgt dat ik al m'n huidige apparatuur (en in deze "hoeveelheid" aan telefoons) kan blijven gebruiken en mijn maandlasten lager worden. Dat verdiend zichzelf gewoon terug.

Mijn specifieke interesse gaat ook uit naar de Fritzbox 7050, omdat ik daarvan gelezen heb dat deze i.c.m. een ISDN centrale gebruikt kan worden. (Ik heb btw een ISDN Homevox centrale ).

Misschien heeft iemand daar ervaring mee en kan hij/zij mij vertellen welke provider die heeft.

Tevens zijn alle andere suggesties ook nog steeds welkom!

Martijn

• Japidoff
owkee,

[grote edit]

eeeehm, oke,
dat apparaat is aardig de bom!
mijn duits is klote, maar wat ik eruit begrijp, is dat zelfs als jee GEEN vaste lijn hebt (bijv "internet zonder kiestoon") die leipe fritzbox NOG STEEDS een externe S0-bus aanbied, dat je dus lekker jou ouwe isdn app. kan blijven gebruiken... 8)7

iemand die dit kan bevestigen in de praktijk?? (heb ook niet specifiek naar een n.l. handleiding gezocht)

[ Voor 85% gewijzigd door Japidoff op 18-09-2006 21:58 ]

gang is alles

Verwijderd

Ik zit hier met hetzelfde "probleem". Ook een ISDN lijn (KPN/XS4ALL) en zou best goedkoper alternatief willen. Probleem is dat de inverstering in apparatuur zo hoog is dat het jaren duurt eer dat je break-even bent, laat staan goedkoper uit bent. Ik heb hier ISDN/ADSL modem, ISDN kiezer in m'n alarmsysteem en een Quattrovox. Als ik overstap naar analoog is die Quattrovox nog niet eens een probleem, zoveel toestellen gebruik ik niet. Modem moet wel vervangen: 70-150 €, alarmkiezer: 150 €. Entreekosten KPN: 50 €. Is al gauw 250-350 € investering en dan gaat je rekening een paar euro omlaag. Vaste lijn opruimen helemaal geen optie. GSM-kiezer voor alarm: 750 €. :(

Ben laatst wel gemigreerd naar ISDN1. Kost 25 € en scheelt paar euro in de maand dus da's gauw verdiend. Belbudget zou leuk zijn maar dat kan (=wil) men niet leveren op ISDN.

• Japidoff
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 21:57:
Ik zit hier met hetzelfde "probleem". Ook een ISDN lijn (KPN/XS4ALL) en zou best goedkoper alternatief willen. Probleem is dat de inverstering in apparatuur zo hoog is dat het jaren duurt eer dat je break-even bent, laat staan goedkoper uit bent. Ik heb hier ISDN/ADSL modem, ISDN kiezer in m'n alarmsysteem en een Quattrovox. Als ik overstap naar analoog is die Quattrovox nog niet eens een probleem, zoveel toestellen gebruik ik niet. Modem moet wel vervangen: 70-150 €, alarmkiezer: 150 €. Entreekosten KPN: 50 €. Is al gauw 250-350 € investering en dan gaat je rekening een paar euro omlaag. Vaste lijn opruimen helemaal geen optie. GSM-kiezer voor alarm: 750 €. :(

Ben laatst wel gemigreerd naar ISDN1. Kost 25 € en scheelt paar euro in de maand dus da's gauw verdiend. Belbudget zou leuk zijn maar dat kan (=wil) men niet leveren op ISDN.
gsm kiezer voor alarm is goedkoper dan €750!! laats voor een prive klusje zo'n ding opgehangen, was +-€200 inkoop (ervanuitgaand dat de AC een interne kiezer heeft...)

wat voor centrale heb je? de meeste centrales zit n.l. een analoge kiezer ingebouwd.. (aritech CS bijv.)

en als je een nieuw abbo'tje afsluit krijg je meestal modem gratis..
(maar ik denk dat t nog steeds een aardige investering is)

gang is alles

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Bij IPB kun je gewoon gratis onderling bellen.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Over de Fritzbox 7050, dat is dus ook precies wat ik eruit begrijp. Zelfs als je een analoge lijn hebt (met VoIP) kun je achter de Fritzbox nog steeds je ISDN apparatuur, dus ook ISDN centrale, hangen.

Maar ook ik zou graag van mensen horen die dat in de praktijk werkend hebben en met welke provider ze dat dan hebben.

Martijn

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Wat is nou precies de reden dat je die FritzBox wilt hebben?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik bij de Fritzbox mijn huidige router en huidige ISDN-homevox centrale bij kan blijven gebruiken en toch kan bellen via VoIP, wat dus lagere maandlasten tot gevolg zou moeten hebben.

Ik weet dat je met IPB gratis onderling kunt bellen maar bij IPB krijg je de Experiabox, en deze biedt gewoon te weinig aansluitingen voor mijn huidige situatie.

Martijn
Pagina: 1