Toon posts:

Voeding of videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een probleem met mijn PC (wie niet..). Ik heb een Aldi PC uit (volgens mij) juni 2004. Dit is de Md 8083:
3.0 GHz
Radeon 9800 XXL
512 Mb RAM.
etc.

Tijdens de hittegolf deze zomer heeft hij veel aangestaan zonder problemen. Echter, terug van vakantie heeft hij kuren. Tijdens zwaardere toepassingen (i.e. WoW, InDesign, Photoshop e.d.) bevriest het scherm of krijg ik een BSOD. De BSOD's heb ik in het begin nog bijgehouden, maar na de 10e verschillende tekst ben ik het kwijtgeraakt. Teksten onder andere:
Driver irql not less or equal
irql not less or equal
Page fault in non paged area
Een fout in win32k.sys
en allerhande 0x0000007e, 0x000000D enz fouten.
Bij opnieuw opstarten kreeg ik soms ook totaal geen actie of een keyboard/ diskdrive error. Ook kreeg ik soms piepjes (soms een lange, soms meerdere korte).

Vlak na de vakantie (15 augustus), gebeurde dit onregelmatig en soms niet meer na een aantal keer opstarten, maar op verschillende momenten. Nu is het altijd na 5 minuten in een spel of grafisch programma, maar bijna niet meer in IE, Word of Excel. Ik dacht eerst dat het een virus was, (trojan oid, genereert soms een 0x0000007 fout), maar heb alle stappen van verwijderen daarvan doorlopen en zowel een scan met de nieuwste definities als een controle van de registry leverden niks op. Ik heb al mijn drivers geupdatet, memtest86 aangehad (geen foutmeldingen), windows memtest gedaan, niks. Herstelconsole geïnstalleerd en CHKDSK uitgevoerd, daarbij liep het ook vast. In de BIOS de AGP van auto naar 4x gezet (ergens op dit forum gelezen), de hardware versneller uitgezet, de computer opengemaakt en alles met perlsucht schoongemaakt. Het maakt allemaal niks uit. Ik ben een beetje door de opties heen.

Ik denk dat het aan de videokaart ligt, en wil daarom een nieuwe kopen. Ik denk er dus over om een nieuwe videokaart te kopen. Mijn vragen zijn eigenlijk: Zou het nog iets anders dan de videokaart kunnen zijn? Kapotte voeding of zo, en hoe controleer je dat? Zo nee, ik kan nergens vinden wat voor voeding er in deze PC zit (en of ik er dus een nieuwe 256 Mb kaart in kan zetten of dat ik bij mijn 128 mb kaart moet blijven.

Ik hoop dat ik geen vraag heb gesteld die al eerder beantwoord is, en als dat wel het geval is hoop ik dat iemand me door kan linken.

In ieder geval alvast bedankt.

Verwijderd

voeding lijkt me sterk want daar heeft het OS vrij weinig invloed op.
maar een 0x000007 fout is zeker een hardware fout, probeer je ram in een ander slot te doen en test er met een ipv 2 modules of leen ergens een module

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik fouten in mijn RAM niet moeten merken met memtest86? Dat heb ik namelijk al wel gedaan.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Je kan je voeding waardes bekijken door even speedfan te downloaden.
Ook kun je nog even kijken naar welke IRQ's bezet zijn, misschien twee belangrijke devices zoals je videokaart en tv-kaart of geluidskaart op hetzelfde IRQ.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij apparaatbeheer gekeken en daar staan bij beeldschermadapters twee Radeon 9800 XXL kaarten (terwijl ik vrij zeker weet dat ik er maar één heb :? ) . De een heeft als geheugenbereik onder andere F0000000-F7FFFFF en F9FF0000-F9FFFFFF, de andere een hele rits maar ook F9000000-F9000FFF. Conflicteert dit met elkaar? En zo ja, welke zet ik dan uit?

Verwijderd

Topicstarter
Heb verder gespit bij apparaatbeheer. Zowel mijn videokaart als mijn 'Prism 802.11g Wireless Adapter' gebruiken IRQ 16. Ik weet niet of dit de foutmeldingen kan veroorzaken? Ik gebruik de adapter niet maar sinds kort kan ik wel af en toe verbinding maken met een ander draadloos netwerk. Ik doe dit niet, maar misschien dat dit problemen veroorzaakt. Hoe verander ik de IRQ van de adapter?
Pagina: 1