sandisk ultra 2 2GB formateren

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 07:48
Hallo allemaal,
Ik heb net een sandisk ultra || 2gb van sandisk aangekocht. Nu krijg ik deze niet aan de praat in de cardreader van mijn laptop en ben ik het kaartje aan het formateren geweest. FAT16 of FAT32, verschillende cluster grote maakt allemaal niet uit hij doet het niet. Nu heb ik me hier wel bij neergelegd maar nu zou ik graag het kaartje terug formateren naar zijn originele fat (=FAT16) maar ik weet de clustergrote nietmeer.
Kent iemand deze clustergrote ?
Of is er een optimalere clustergrote ?
Het kaartje dient om mp3's af te spelen, te navigeren met tomtom en om te geocachen (= ook kaartmateriaal uitlezen, zoals bij tomtom maar dan stafkaarten)

Alvast bedankt !

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
gewoon format en niks kiezen..

Als hij niet werkt is hij gewoon simpel kapot.. je kunt hem nog in je camera formatteren.. als hij dat ook niet doet gewoon terugbrengen.

Gebeurt wel vaker.

• silentkiller
mangahuisman schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:22:
gewoon format en niks kiezen..

Als hij niet werkt is hij gewoon simpel kapot.. je kunt hem nog in je camera formatteren.. als hij dat ook niet doet gewoon terugbrengen.

Gebeurt wel vaker.
bedankt voor de snelle reactie!
ik heb hem echter geformateerd in mijn pocket pc (mio A701) met pocket mechanic. Hier kan ik wel opties kiezen.
Als ik hem in de laptop steek vindt hij echter helemaal niets, raar want een MMC kaartje herkent de laptop wel.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zelfde probleem hier :(

Camera en PDA lezen het kaartje à 2GB, usb-cardreader kan er helemaal niks mee, en laptop-cardreader ziet maar 1GB en kan het niet formatteren. :/

@mangahuisman: kaartje is zeker niet defect (bijna zeker dat kaartje van TS dat ook niet is), want die camera/PDA kan ik er gewoon 2G op pompen.
Er is gewoon een zwaar compatibiliteitsprobleem met die SD-kaartjes :(

[ Voor 38% gewijzigd door Fire69 op 18-09-2006 17:43 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
Misschien kan je cardreader precies niet overweg met dit exacte soort SD kaartje? Er zijn nog wel eens varianten...

• silentkiller
inderdaad, en dat vind ik niet zo erg want mijn pocket pc herkent hem en dat is goed genoeg in principe alleen dat de snelheid wel trager is van het kopieren maar oké.
Maar wat is nu de standaard/optimale clustergrote / fat systeem ?

• Fire69
  • Nu online
The__Virus schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:46:
Misschien kan je cardreader precies niet overweg met dit exacte soort SD kaartje? Er zijn nog wel eens varianten...
Tja, volgens mij heb je gewoon SD en de nu nieuwe SDHC (High Capacity). Welke andere varianten zouden er nog zijn?
silentkiller schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:54:
inderdaad, en dat vind ik niet zo erg want mijn pocket pc herkent hem en dat is goed genoeg in principe alleen dat de snelheid wel trager is van het kopieren maar oké.
Maar wat is nu de standaard/optimale clustergrote / fat systeem ?
Vraag ik me dus ook af. Wat is nu het beste: FAT16/FAT32/...?

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
2GB is de maximale grootte voor FAT16. Je moet dus de grootste clustergrootte gebruiken (32KB).

Overigens heb ik geen enkel probleem om 2GB kaartjes te lezen met mijn cardreader (Hama 15-in1).

• Fire69
  • Nu online
Ik weet dat dat de max van FAT16 is, maar daarmee weet ik nog niet wat beter is...

Hier bij mij op't werk sukkelen we allemaal met die kaartjes. We hebben gewoon geluk dat ze in onze pda's wel werken.
Allemaal 2GB-kaartjes, maar verschillende merken.

• Fire69
  • Nu online
Even een updateje:
In mijn laptop kan ik het kaartje nu wel lezen dankzij een driverupdate voor de cardreader.
silentkiller, misschien biedt dit voor jou ook de oplossing?

Verwijderd

Ja ken dit. Dit ligt aan je laptop die kan waarschijnlijk maar lezen tot 1 gig.

• silentkiller
Fire69 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 08:34:
Even een updateje:
In mijn laptop kan ik het kaartje nu wel lezen dankzij een driverupdate voor de cardreader.
silentkiller, misschien biedt dit voor jou ook de oplossing?
ik ga er eens achter kijken en proberen
Thx voor de tip !

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:28:
Ik weet dat dat de max van FAT16 is, maar daarmee weet ik nog niet wat beter is...
Met FAT16 kun je met 2GB kaartjes de clustergrootte niet kiezen (je moet het maximum gebruiken), bij FAT32 heb je wel de keuze. Met een kleinere clustergrootte worden minder bytes verspild maar de kans op fragmentatie is veel groter (wat niet echt een nadeel is tenzij je veel gaat wissen/overschrijven).
Ik zou gewoon in FAT32 formatteren en een kleine clustergrootte gebruiken.
Pagina: 1