CPU fan speed extreem hoog

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik heb hier een pc met de volgende setup staan:

Asrock Moederbord 775i915PL-SATA2
Intel Celeron D 326 2,53 GHz @ 2,9 GHz
Orginele proc. koeler
Ati X850XT
Twinmos Dual Channel 1024 (2x512)
Maxtor 250Gb schijf

Nu is het volgende het geval. Al ik mijn pc opstart terwijl deze 'koud' is dan draait de cpu fan ong. 2000 toeren. Dat is al genoeg om je aan te ergeren want je hoort hem echt fluiten. Maar als ik dan eenmaal wacht meer CPU intensieve dingen doe (gamen oid) dan word de CPU wat warmer (ong 50 graden) en dan begint de cpu fan pas te jagen. Hij draait dan rond de 4000 toeren (4200 á 4400). Nu erger ik me daar mateloos aan. Het geluid dat die dan produceert is echt niet normaal meer.
Nu heb ik wel speedfan gedownload, en dan handmatig de cpu fan-speed ingesteld op 25 procent. Ideaal, want nu hoor ik hem amper meer. Maar het nadeel is dat elke keer als ik de pc opstart dan moet ik speedfan weer opnieuw instellen. En nergens kan ik dat als vaste instelling invoeren.

Mijn vraag is nu aan jullie, wat kan ik hieraan doen. (het liefst gewoon softwarematig) De koeler doet goed zijn werk, ook op 1200 toeren (max 55 graden op 2,9 Ghz (ipv de orginele 2,53))

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Even in het BIOS duiken en kijken of je daar een optie vindt om de fansnelheid te regelen.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Je kunt ook een FanMate2 van Zalman ergens bij een computerboer aanschaffen, daarmee kun je de fansnelheid zelf aanpassen. Heb er zelf eentje bij mn zalman cpu koeler zitten, werkt prima.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• TFDev
Al gedaan. Ik kan een target CPU temp instellen (tussen de 50 en de 65 graden) maar dat helpt helemaal niks, en de fanspeed kan ik ook op auto zetten, maar dan blijft het precies hetzelfde...

• TFDev
Even gezocht naar een fanmate, maar die zijn ook weer slecht leverbaar... En ik heb liever ook een softwarematige oplossing (die moeten er toch wel zijn??) Zoals ik al zei moet je speedfan bij elke reboot opnieuw instellen, dat moet toch ook wel met het opstarten automagisch kunnen:P?

• zepydeus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02-2025
kan misschien verholpen worden met een bios update
ik weet niet welke versie je nu draait
maar kijk eens op de site van je moederbord :)

2x pIII@933, 4x512MB pc133, MSI694D PRO, Matrox G550 dualhead DVI, 4x 80GB 8MB, NEC1300, LG DVD 16x48, AOPEN hq08, 4x80mm casefan

• Admiral Freebee
  • Niet online
Killed-1 schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:26:
Even gezocht naar een fanmate, maar die zijn ook weer slecht leverbaar... En ik heb liever ook een softwarematige oplossing (die moeten er toch wel zijn??) Zoals ik al zei moet je speedfan bij elke reboot opnieuw instellen, dat moet toch ook wel met het opstarten automagisch kunnen:P?
Heb je deze optie al geprobeerd?

Configure > Options > Set fans to 100% on program exit

En dan natuurlijk het vinkje uitzetten ;)

• TFDev
zepydeus schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:30:
kan misschien verholpen worden met een bios update
ik weet niet welke versie je nu draait
maar kijk eens op de site van je moederbord :)
Heb de laatste bios versie ;)
Admiral Freebee schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:33:
[...]

Heb je deze optie al geprobeerd?

Configure > Options > Set fans to 100% on program exit

En dan natuurlijk het vinkje uitzetten ;)
w00t!!! het werkt! Hardstikke bedankt!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• TFDev
Hmmzz, werkt toch niet. Als ik dat vinkje uitzet en ik sluit speedfan is er niks aan de hand, dan blijft hij de instellingen houden, maar zodra ik mijn pc weer aanzet staat de fanspeed weer op 100%...
Ook vul ik bij "Delta value for fan speeds" 25 in (dat zal wel 25% zijn bij opstarten ofzo?) Maard at maakt geen verschil... Telkens als ik mijn pc aanzet kan ik dat opnieuw instellen :'(

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:27
Ik heb een soorgelijk probleem.

Mijn p4 3.2 prescott draait op evenhoge toeren als ik de kast dicht heb.
voor de zomer altijd met kast dicht gedraait en alles was soepel, vanwege de warmte kast open gehad om alles koel te houden.
Nu stijgen de temps boven de 50 graden en in speedfan krijg ik een alarmicoontje bij die tempratuur.

Ik heb gewoon de standaard koeler erop zitten.
Ook in speedfan helpt instellen niks.

(voor de duidelijkheid, dit is geen topickaping maar zit gewoon met zelfde probleem ;) )

• TFDev
Tommzz schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:01:
Ik heb een soorgelijk probleem.

Mijn p4 3.2 prescott draait op evenhoge toeren als ik de kast dicht heb.
voor de zomer altijd met kast dicht gedraait en alles was soepel, vanwege de warmte kast open gehad om alles koel te houden.
Nu stijgen de temps boven de 50 graden en in speedfan krijg ik een alarmicoontje bij die tempratuur.

Ik heb gewoon de standaard koeler erop zitten.
Ook in speedfan helpt instellen niks.

(voor de duidelijkheid, dit is geen topickaping maar zit gewoon met zelfde probleem ;) )
Met alarm-icoontje bedoel je dat kampvuurtje? :P dat heb ik in ieder geval. Maar het is om gek van te worden... Snap het niet helemaal, en speedfan is volgens mij het enige programma om je cpu fan-speed te regelen...

• Haan
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Probleem van de TS is denk ik niet dat de fan instellingen niet goed werken, maar dat de boxed koeler gewoon niet krachtig genoeg is om de cpu zo koel te houden dat de fan langzamer kan draaien..
Een fancontroller kan dan wel de fan speed laag houden, maar dan zal de cpu dus erg warm worden, dus beste oplossing is een betere koeler kopen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• TFDev
Haan schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:06:
Probleem van de TS is denk ik niet dat de fan instellingen niet goed werken, maar dat de boxed koeler gewoon niet krachtig genoeg is om de cpu zo koel te houden dat de fan langzamer kan draaien..
Een fancontroller kan dan wel de fan speed laag houden, maar dan zal de cpu dus erg warm worden, dus beste oplossing is een betere koeler kopen.
Maar op het moment dat ik de fanspeed op 25 procent zet blijft de proc gewoon 55 graden.. lijkt me goed toch? :S

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Misschien moet je Speedfan dan eens goed instellen, want Speedfan kan ook automagisch de fanspeeds voor je regelen om je CPU op de gewenste temperatuur te houden. Dan hoef je alleen maar Speedfan met windows mee te laten starten en dan gaat de rest van zelf.

Al deze instellingen kan je vinden bij 'Configure'...

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

je kan je cpu cooler langzamer laten draaien, dit kan in de bios, staat ergens onder cpu en of hardware monitoring, ben even kwijt wat en waar je wat moet instellen

Verwijderd

1minuut lawaai ga je toch niet dood aan? :s

• TFDev
Paddixx schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:21:
Misschien moet je Speedfan dan eens goed instellen, want Speedfan kan ook automagisch de fanspeeds voor je regelen om je CPU op de gewenste temperatuur te houden. Dan hoef je alleen maar Speedfan met windows mee te laten starten en dan gaat de rest van zelf.

Al deze instellingen kan je vinden bij 'Configure'...
Heb ik met me stomme kop over een optie heengekeken 8)7 (configure -> speeds -> goeie fan selecteren -> en dan een max value instellen en dan hokje ernaast aanvinken) hopsakee hij doet het :P
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:22:
je kan je cpu cooler langzamer laten draaien, dit kan in de bios, staat ergens onder cpu en of hardware monitoring, ben even kwijt wat en waar je wat moet instellen
zoals eerder gemeld, daar is niks te vinden... geen asrock meer voor mij de volgende keer...
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 20:09:
1minuut lawaai ga je toch niet dood aan? :s
net niet nee, maar het is wel gruwelijk vervelend als je telkens als je je pc opstart een bepaalde handeling moet verichten omdat je pc anders denkt dat ie een straaljager is.... ;)
Pagina: 1