Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Comeback als programmeur: Is het mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil qua werk weer terug naar mijn roots: programmeren / software ontwikkeling.

Mijn achtergrond is HBO Informatica en ik werk nu meer dan 11 jaar in de automatisering. Ik heb diverse dingen gedaan zoals helpdesk, lesgeven en beheer. Programmeren deed ik van 1999 t/m 2004 in ondermeer VB, VBA, SQL en Delphi.

Ik wil nu graag terugkeren naar het programmeervak en het liefst met C# + .NET aan de slag. Ik vermoed dat het programmeerwereldje ondertussen behoorlijk is veranderd; alles is nu OO. Ik heb mijn afstudeeropdracht indertijd in C++ gemaakt, dus de basisprincipes van OO ken ik een beetje. Maar toch lig ik qua kennis en ervaring ver achter. Zo is de Java, .NET, C#, PHP, ASP, Ajax, (etc.) -trein totaal aan mij voorbij gegaan. Ik begin me een beetje programmeur van 'de oude slag' te voelen...

Hoe kan ik het beste te werk gaan? Het idee is om certificaten van MCSD .NET 2003 te gaan behalen (in een ver verleden al een aantal behaald). En daarna eventueel het Team Server 2005-verhaal. Java heb ik ook wel overwogen maar het is nu eenmaal zo dat ik in mijn loopbaan vooral met Microsoft tools heb gewerkt, dus automatisch neig ik naar de ontwikkelomgeving van Microsoft. C# + .NET lijken me sowiezo erg interessant.

Tevens moet ik mezelf updaten over de 'moderne systeemontwikkeling'. Alles is nu OO. (Of heb ik dat mis...?). Ik moet dus leren lezen en schrijven in OO. Dat is toch wel nieuw, ondanks mijn beetje ervaring in C++.

Concreet zijn mijn vragen:

1. Is het MCSD .NET 2003 (C# + SQL Server 2000) een zinnige richting om me op te storten? Vooral qua openstaande vacatures? Geeft dat een (relatief) grote kans op een baan in het programmeervak?

2. Zien werkgevers mijn 'oude programmeerervaring' als waardevol, of weegt dat niet op tegen de moderne tools, methoden en technieken van vandaag?

3. Welke boeken of andere zaken kan ik het beste gaan bestuderen om het OO-denken en -programmeren aan te leren?

4. Ik ben nu aardig in de 30 jaar en ik besef dat detacheringsbureaus het liefst jonge(re) programmeurs hebben. Voor mijn leeftijd ben ik dus voor het vak nog redelijk 'junior'. Ik ben bereid om qua salaris in te leveren maar vrees dat werkgevers mijn CV op voorhand al aan de kant zullen schuiven vanwege mijn ervaring/leeftijd-ratio. Of is de arbeidsmarkt dusdanig aangetrokken dat ik toch wel kans maak?

5. Zie ik zaken over het hoofd die nodig zijn om de terugkeer naar het programmeervak tot een succes te maken?

Alvast bedankt voor jullie input!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben inmiddels een jaar of 20 met programmeren en waarom zou het niet mogelijk zijn om na een tijdje de draad weer op te pakken? De principes zijn hetzelfde gebleven en OO is voor iemand met HBO-niveau echt niks onmogelijks om te leren. Bovendien:
Programmeren deed ik van 1999 t/m 2004 in ondermeer VB, VBA, SQL en Delphi.
Delphi is Object Pascal en dus ook OO. Waarom denk je er zo moeilijk over?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon open en eerlijk solliciteren. Aangeven wat je zojuist aangeeft en dat je weer het programmeervak in wilt. Ook de seniors moeten dagelijks bijleren - nieuwe taal = weer op cursus. En jij bent gedreven, en dat spreekt een potentiele werkgever denk ik wel aan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Delphi was toch ook OO ? 2004 is toch nog zooo lang niet geleden ?
Als je in 2004 aan de slag kon, dan is de kans groot dat dit nu ook nog het geval is.

Als je denkt dat je wat tekortschiet op OO vlak, kan je daar natuurlijk altijd eerst eens voor zorgen. Echter, het is niet zo dat alles OO is. Dat hangt een beetje af van welk werk je eigenlijk wilt gaan doen. Hoedanook, OO kennis heb je nooit teveel. :)

Voor de rest: PHP en ASP zijn gewoon scripttalen voor het web. Ik denk niet dat dit een vereiste is, tenzij je natuurlijk als web programmeur aan de slag wilt. Echter, ASP op zich is eigenlijk verouderd, en ASP.NET komt nu in de plaats.
Hetzelfde geldt voor C# en Java: dat zijn slechts talen. Als je al ervaring hebt met programmeren, dan moet je deze snel kunnen oppakken - tenzij je misschien echt geen OO achtergrond hebt.
De denkwijze is belangrijker dan de taal die je gebruikt zeg maar.

https://fgheysels.github.io/

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Je moet ook niet alles willen kunnen.
C# lijkt trouwens veel op Delphi, hier en daar andere syntax. Maar als je met het 1 goed overweg kon, dan zal C# echt geen probleem zijn. Het is niet dat er de laatste 2 jaar een revolutie gebeurd is, sql is nog hetzelfde gebleven :P. Als je kennis Delphi goed was, dan denk ik dat je na een weekje inlezen wel terug vertrokken bent.

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10 08:59

D4Skunk

Kind of Blue

Het enige wat je zal moeten doen, als je in .NET wenst te programmeren, is de libraries terug een beetje leren kennen, maar daarover is heel veel info te vinden. (www.codeproject.com is imho een hele goeie referentiesite.)

Misschien kan je zelf een of andere app ontwikkelen om je in te werken in 1 of andere taal (zo doe ik het altijd)

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

*knip* Het is hier geen vraag en aanbod.

[ Voor 80% gewijzigd door Rukapul op 21-09-2006 13:35 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:30:
1. Is het MCSD .NET 2003 (C# + SQL Server 2000) een zinnige richting om me op te storten?
2. Zien werkgevers mijn 'oude programmeerervaring' als waardevol, of weegt dat niet op tegen de moderne tools, methoden en technieken van vandaag?
3. Welke boeken of andere zaken kan ik het beste gaan bestuderen om het OO-denken en -programmeren aan te leren?
4. Ik ben nu aardig in de 30 jaar en ik besef dat detacheringsbureaus het liefst jonge(re) programmeurs hebben.
5. Zie ik zaken over het hoofd die nodig zijn om de terugkeer naar het programmeervak tot een succes te maken?
1. Ja, alleen raad ik je dan aan om alvast met 2005 te beginnen. Ik ga bijv mijn MCAD upgraden naar MCPD.
2. Tuurlijk wel. Alle kennis is mooi meegenomen.
3. Vreemde vraag. 10 jaar geleden was alles ook al OO :?

Maar zolang jij de concepten van classes, data hiding, polymorfie, etc begrijpt zou ik me niet druk er om maken.

4. Je kan ook direct solliciteren bij bedrijven en die zoeken ook meer ervaren mensen.

5. Het is een kwestie van 'gewoon doen'.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Ga voor je SCJP5! :)

Verwijderd

Topicstarter
Goeie reacties! Bedankt! Even weer wat van mijn kant:

Ik begrijp dat mijn wens om weer 100% voor het programmeren te gaan, uiteindelijk een kwestie is van gewoon eraan beginnen, leren, proberen en zien waar voor mij persoonlijk de knelpunten zitten.
Omdat ik voor mijn gevoel al zo'n lange tijd uit het 'echte programmeren' ben, zie ik er gewoon een beetje tegenop om op eigen gelegenheid aan het MCSD-traject te beginnen en om door de bomen het bos te zien. Continu jezelf blijven ontwikkelen hoort er nu eenmaal bij, en naar die 'mindset' moet ik ook weer terug. Van de andere kant is het ook zo dat ik de ontwikkelingen op programmeergebied de laatste jaren niet goed gevolgd heb. Natuurlijk zijn er veel hypes en zaken die niet direct voor mij interessant zijn om mijn doel te bereiken. Zo wordt er terecht opgemerkt dat sommige tools en technieken bijvoorbeeld meer voor webdevelopment bedoeld zijn, en dat is niet direct de richting waar ik naartoe wil.

Wat ik uiteindelijk wil is gedetacheerd worden bij diverse opdrachtgevers en projecten. Het soort software waar ik aan wil werken is meer de bedrijfsmatige / administratieve software. Althans, jaren geleden deed ik dat dus en dat beviel me toen op zich wel. Het werk bestond toen uit met name databasegerichte software ontwikkelen voor administratieve omgevingen. De tools waren toen voor mij VB, VBA, SQL en een beetje Delphi. Mijn gevoel is dat voor mij persoonlijk de huidige opvolgers dan gezocht moeten worden in bijv. VB.NET, C# en het .NET Framework. Althans, als ik voor Microsoft zou gaan en dat is, gezien mijn achtergrond, misschien wel de meest logische stap. Ik zou ook best naar bijvoorbeeld Java kunnen overstappen of me verder ontwikkelen in Delphi maar mijn 'gevoel' ligt gewoon meer richting MS. En bovendien denk ik dat daar sowiezo ook genoeg vraag naar is (niet dat dat voor andere richtingen niet zou zijn).

In Delphi heb ik voor mijn gevoel slechts zeer elementaire zaken gemaakt. Mijn meeste OO-ervaring heb ik toch van mijn afstudeeropdracht in C++. Tja, het was maar een afstudeerproject maar voor mijn gevoel heb ik daar wel een hoop van geleerd. Maar ook daarin heb ik OO nog lang niet volledig en goed toegepast. (Het ging daar meer om de combi C++ en OpenGL.). Dus: mijn Delphi en OO-kennis is zeer mager.

Ik denk dat, gezien het type software dat ik wil gaan programmeren, zaken als Javascript, ASP, Ajax, MySQL even links moet laten liggen. Dat is toch meer op webdev gericht en daar gaat niet direct mijn interesse naar uit. Ik besef wel dat 'internet technologien' steeds meer gemeengoed worden (ook bijv. binnen corporate administratieve toepassingen) dat ik toch ook een inhaalslag moet doen op dat vlak, al is het maar globaal. Een soort 101-cursus in die richting, zeg maar.

Concreet:

a. Zal ik met MCSD 2003 of 2005 beginnen? 2005 Lijkt mij misschien logischer, gezien de voortgang op dat vlak. Van de andere kant kan ik toch upgraden naar 2005 nadat ik 2003 heb gehaald? Ik kan me namelijk voorstellen dat er nog genoeg werk te doen is voor klanten die nog op 2003 werken. Cutting edge projecten in 2005 zijn nu toch nog in de minderheid, neem ik aan?

b. Hoe ligt dat Java gebeuren tegenwoordig nou in de markt, t.o.v. het .NET? Is Java aan populariteit aan het afnemen? Of juist niet? Wordt C# de nieuwe defacto moderne standaard allround programmeertaal? Of zal Java, C++ of VB dat nog wel een tijdje blijven?
Pagina: 1