X starten zonder inloggen

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben met m'n HTPC bezig, waar een zo'n licht mogelijke X-sessie op draait voor MythTV of Freevo (weet nog niet zeker welke ik ga gebruiken).
Ik heb daarom als wm alleen TWM erop staan. Meer functionaliteit heb ik ook niet nodig in principe.
Belangrijk is alleen wel, dat bij het opstarten MythTV of Freevo direct gestart worden.
Omdat ik XDM eigenlijk wil omzeilen (ivm het inloggen) en dus X wil starten vanuit /etc/init.d/local.start met startx loop ik tegen een paar probleempjes aan.
Als ik XDM gebruik, pikt X netjes met .Xsession, waarin mythfrontend wordt gestart, maar als ik startx gebruik (onder dezelfde gebruiker), dan wordt .Xsession genegeerd en kom ik in een kale desktop terrecht.

Hoe kan ik toch zorgen dat mythfrontend (of een andere app) wordt gestart als X opstart via startx?

En hoe kan ik in /etc/init.d/local.start aangeven dat een app gestart moet worden onder een andere gebruiker dan root?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Met xdm is het niet mogelijk. Met gdm wel.

Copy.com

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Je hebt ook nog een .xinitrc welke je voor dit soort dingen kan gebruiken.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
met startx moet je xinitrc gebruiken ipv Xsession. Overigens zou ik startx ook niet gebruiken: die blijft in de voorgrond waardoor init niet verder komt.
Ik zou een custom scriptje schrijven dat alleen X en MythTV/Freevo start, zelfs geen wm. Die moet je dan als een soort daemon start. Onder debian kan dat met start-stop-daemon.

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
T'is al weer een tijdje geleden dat ik met Freevo (en Myth) gestoeid heb, maar volgens mij kunnen die twee in principe ook rechtstreeks op je frame-buffer draaien (zonder X dus). Maar hoe dat precies werkt zou je ff zelf na moeten zoeken. Staat vast wel ergens op de wiki van een van de twee.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Sir Isaac schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:56:
met startx moet je xinitrc gebruiken ipv Xsession. Overigens zou ik startx ook niet gebruiken: die blijft in de voorgrond waardoor init niet verder komt.
Ik zou een custom scriptje schrijven dat alleen X en MythTV/Freevo start, zelfs geen wm. Die moet je dan als een soort daemon start. Onder debian kan dat met start-stop-daemon.
Toen ik een tijdje geleden met myth aan het stoeien was dacht ik dat het een op zich zelfstaand iets is dat je rechtstreeks in X draait zonder wm, daarin maakte ik een behoorlijke fout en ik heb er lang over gedaan voor ik het doorhad :(.
Als je myth zonder wm draait en je gebruikt het toetsenbord als invoer apparaat dan heb je wel degelijk een wm nodig omdat de commando's anders niet bij bvb. mplayer terecht komen als je een vidoe kijkt.
(Het zou kunnen dat ik het gewoon heel fout deed en het zou ook kunnnen dat dat niet het geval is met lirc als invoer dat weet ik niet).

Verder heb ik uiteindelijk 'gewoon' gdm met gnome gebruikt, dan kan de gebruiker als hij nog wil browsen of 'normale' computer taken uitvoeren ook dat doen.
In gdm kun je instellen dat gebruiker X automatisch wordt ingelogd en dan kun je bvb aan de gnome- of kde-sessie toevoegen dat die automatisch de mythfrontend start.
Tenzij je een heel er 'zwakke' machine hebt moet dit prima werkbaar zijn (op dit moment draait dit bij mij zonder problemen op een P3-800 met 448MB PC133 en 80GB HDD en een GF FX-5200 [128MB] (was eerst een TNT2-32MB maar ik wilde wat meer 3D kunnen, ook de TNT2 trok het prima))

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@KeeperoftheKeys
Je stipt precies de reden aan dat ik bij GDM/KDM vandaan wil blijven. Het draait namelijk op een AMD k6-2 met 128Mb geheugen. Daarnaast heb ik maar zeer beperkte harddiskruimte (het moet uiteindelijk op een CF-kaartje komen te staan), dus ruimte verspillen aan KDE of GNOME libraries die ik alleen maar nodig heb om automatisch in te kunnen loggen, vind ik nogal verspilling.
Daarnaast heeft deze machine echt alleen de functie van media pc, dus andere taken zijn uitgesloten (behalve administrative, maar daarvoor zal er een ssh/vnc sessie draaien).

Dat startx op de voorgrond blijft is geen probleem, "startx &" lost dat gemakkelijk op.
Ik heb het ook via .xinit geprobeerd, maar ook die wordt genegeerd als ik opstart met startx.

En ik wil MythTV niet in Framebuffer draaien, want dan kan ik Xine niet meer gebruiken en die wil ik toch echt wel gebruiken ivm navigatie in dvd's, wat niet mogelijk is met mplayer. Daarnaast zit ik ivm m'n DXR3 vast aan Xine of mplayer.

Het moet toch mogelijk zijn X op te starten met een standaard gebruiker, buiten XDM/GDM/XDM/entrance om?

[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 18-09-2006 17:41 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
ratpoison is al windowmanager wel erg geschikt voor dit soort dingen :)

en de depencies van gdm vallen ook wel wat mee toch?
Depends On : gksu libdmx libgnomecanvas librsvg pam tcp_wrappers>=7.6

iRacing Profiel

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb nu evilwm, die nog kleiner en simpeler is. Maar opzich is zelfs het standaard TWM al voldoende. MythTV ligt toch overal overheen en voor dvd's wordt de DXR3 gebruikt, die een eigen high-quality tv-out heeft (veruit superieur aan de tv-out van een gemiddelde video kaart, en zelfs beter dan een standaard stand-alone dvd-speler 8) )

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
voor Archlinux kun je het iig zo doen.

http://wiki.archlinux.org...irtual_console_on_startup

Atze

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Tnx
Ik heb de guide door gekeken. Het is niet precies wat ik zoek, maar een vervolg guide heeft me wel verder geholpen. De guide die jij geeft, vertelt alleen hoe je automatisch op een text-console kan inloggen, maar de andere guide vertelt hoe je eventueel een vervolg login kan maken voor X.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb het inmiddels werkend.
Zo heb ik het gedaan:

- user aangemaakt zonder wachtwoord maar met de goede rechten
- in /etc/conf.d/local.start de volgende regel gezet:
code:
1
/bin/su "USERNAME" -l -c "/bin/bash --login -c startx > /dev/null 2> /dev/null"&

Deze regel zorgt ervoor dat startx start met gebruiker USERNAME. De & zorgt ervoor dat local netjes alles afwerkt en dat virtual consoles gewoon beschikbaar komen.

edit:
In mijn opruim woede heb ik alleen qt eraf getrapt (kreeg geen dependencies daarop), maar nu blijkt dat MythTV afhankelijk is van qt 8)7
En hercompileren van qt kost even wat tijd...

Nu nog de tv-out van m'n TNT2 nog beïnvloeden (stuurt een te helder beeld in underscan, dus moet donkerder en opgerekt worden...)

[ Voor 27% gewijzigd door deepbass909 op 19-09-2006 09:30 ]

• Zonique
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10-2025
Misschien een beetje een late reply, maar wellich toch nuttig...

Als je een x-sessie wil, waarin je al bent ingelogd, kun je ook de tty1 even laten inloggen en daarna pas x opstarten. Dan heb je dus helemaal niets met een GDM of zo van dien. Om dat te bewerkstelligen moet je even rungetty installeren en de inittab aanpassen:

Van:
code:
1
7:2:respawn:/sbin/getty 38400 tty1

Naar:
code:
1
7:2:respawn:/sbin/rungetty tty1 --autologin <username>

Voor de rest, heb ik er zelf helemaal geen window manager op staan. Dat hoeft ook niet, omdat je windows toch alleen maar full-screen draaien (?)

Om freevo met x mee te starten, pas je .xsession even aan (in /home/<username), zodat het volgende regeltje er ergens in staat:
code:
1
/usr/bin/freevo

Zorg er wel even voor dat .xsession executable is trouwens.

Als je gdm niet meer automatisch start, maar x wel automatisch wil starten, zou je een regeltje in je bash_profile kunnen opnemen (/home/freevo/.bash_profile). Daar zou dan ongeveer het volgende in moeten staan:

code:
1
2
3
if [ "$TERM" = "linux" -a `tty` = "/dev/tty1" ]; then
       startx -- :1 -br ; exit
fi

Die if-clause zorgt er voor dat hij geen startx probeert uit te voeren als je bijvoorbeeld met ssh inlogd.

Nou, ik hoop dat bovenstaande zinnig is en dat je misschien nog eens zin hebt om het te proberen ;)
Pagina: 1