Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Leerbaan" zoeken, maak ik kans/hoe aanpakken?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 18:34

Booster

Superuser

Topicstarter
Afgelopen jaren heb ik 2 MBO (niveau-4) opleidingen afgerond: eerste technische informatica en daarna fotografie. Tijdens mijn laatste opleiding ben ik erachter gekomen dat ik erg veel voel voor een baan in de vormgeving/DTP. Voor fotografie heb ik 2x stage gelopen bij een reclamebureau en ik vond het combineren van vormgeving (ook op papier, dus niet persee digitaal) en fotografie daar geweldig.

De logische stap zou nu natuurlijk zijn om een opleiding te gaan volgen in de vormgeving, maar dit is helaas niet zo makkelijk voor mij:
• Ik heb geen geld om te beginnen met mijn opleiding, ook niet met ondersteuning van stufi.
• Ik ben nu bijna 25, en als ik een 4-jarige HBO opleiding vormgeving doe ben ik straks bijna 29 als ik klaar ben, met minimale werkervaring. Dit is natuurlijk niet echt aantrekkelijk voor een bedrijf.

Nou wil ik graag op zoek naar een bedrijf dat mij 'in opleiding' wil nemen, maar wel tegen een loon/bijdrage waarmee ik mezelf kan voorzien. Ik ben niet volledig onbekend met vormgeving/DTP in het algemeen: kan echt wel 'iets'. Zo heb ik voldoende ervaring met Photoshop en heb ik mezelf een stukje Illustrator en Indesign geleerd. Met mijn ICT-achtergrond kan ik mezelf snel nieuwe programma's aanleren. Gevoel voor het vormgeven van dingen zit er ook wel, ik heb ook een (welliswaar niet heel grote) portfolio met 2D-werk die ik kan laten zien.

Denken jullie dat ik een kans maak om aangenomen te worden als ik dit aan een bedrijf uitleg? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Er zijn niet veel DTP vacatures hier in de buurt, maar ik ben van plan om het in eerste instantie te proberen met verschillende open sollicitaties.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Tuurlijk maak je een kans, maar het zal wel moeilijk worden. Wat je je goed moet realiseren is dat je niet moet denken uit het gevoel wat het jou kan opbrengen, maar wat het hun opbrengt. Een bedrijf dat jou nog niet kent is (botweg gezegd) totaal niet geïntereseerd in wat jij er aan hebt, maar wat er in de deal voor hun zit. Jij moet ze van het volgende overtuigen:

- Dit is écht wat je wilt (straal groot enthousiasme uit)
- Je wilt dit echt bij hun (verdiep je goed in het bedrijf)
- Je bent bereid een stuk harder te lopen dan normaal
- Je bent een echte aanwinst voor het bedrijf (geef aan wat je al bereikt hebt en hoe je je denkt te ontwikkelen)

Daarnaast zul je er rekening mee moeten houden dat je met weinig (salaris) begint, je tijdens de normale uren zo productief mogelijk dient te zijn en vaker door zult moeten gaan in je eigen tijd als je echt wat wilt leren. Bovendien zullen er waarschijnlijk ook targets worden gesteld. Dus als je daar eenmaal aan de slag gaat en het gaat wel lekker, maar je werkt niet constant aan het verbeteren van je niveau dan heb je kans dat ze gaan afvragen of je het wel daadwerkelijk wilt.

Dat is hoe ik er tegenaan kijk in ieder geval. Ik doe nu een duale studie Bedrijfseconomie en werk 3 dagen in de week op een financiële afdeling. Wat ik op het werk doe krijg ik ook studiepunten voor en ik moet me ook aantoonbaar ontwikkelen op het werk.

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 18:34

Booster

Superuser

Topicstarter
Ik denk dat ik er op de 4 punten die jij noemt wel uit ga komen. Ik ben in ieder geval wel gedreven om een baan in de vormgeving te bemachtigen en te behouden op basis van goede prestaties. Beginnen met weinig salaris en wat uren meer werken heb ik ook weinig problemen mee.

Omdat uit een brief niet zo makkelijk blijkt wat ik kan wil ik met de brief natuurlijk aansturen op zoveel mogelijk gesprekken. Dan heb ik de kans om mijn portfolio te laten zien, daaraan is veel beter te zien dat ik absoluut iets nuttigs kan.

Ik twijfel nog even over het inzetten van bepaalde 'wapens' om een stok achter de deur te krijgen. Bv, geef je in een brief alvast wat hints dat je bereid bent 'te werken voor weinig'? Minimumloon is voor mij al acceptabel en dit is voor een bedrijf een belangrijke factor bij een open sollicitatie lijkt me. "We hebben eigenlijk geen geld voor een duur betaalde kracht, maar tegen minimumloon wordt het misschien wel interessant".

[ Voor 3% gewijzigd door Booster op 19-09-2006 22:18 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Als je al ver gevorderd bent in een gesprek - en het botert nog niet tussen het bedrijf en jezelf, kun je wellicht het onderwerp minimumloon aansnijden. Voor een onderneming is het altijd interessant om goed gemotiveerde mensen in dienst te hebben die wat kunnen maar vooral willen. Zeker tegen een laag salaris.

Verkoop je zelf. Maar wel tegen een goede prijs ;)

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Overigens is het ook heel erg goed als je gewoon de bedrijven onaangekondigd langs gaat en bij P&O op bezoek gaat. Hebben ze geen tijd, jammer dan....kom je weer een andere keer terug. Hebben ze wel tijd dan kan je ze meteen je idee voorleggen en heb je meteen een van twee kanten komend gesprek. Brieven lopen het risico te snel gelezen en weggegooid te worden. Met name als het bedrijf zelf niet actief op zoek is.
Als je persoonlijk langs gaat kan je een positief beeld van je achterlaten (sympathieke, enthousiaste kerel), je laat zien dat je gemotiveerd bent en het heft in handen neemt en je kan eventuele twijfels en vragen meteen proberen weg te nemen/ te beantwoorden. Verder kan je natuurlijk een heel klein stukje van je portfolio meenemen (zeker niet te veel).
Mensen waarderen dit en ook al hebben ze geen interesse.....als ze een keer wél zo'n functie vacant hebben dan zullen ze zich jou waarschijnlijk nog wel herinneren. Laat dan gewoon ook je gegevens achter voor het geval ze wel een keer iets voor je hebben. Niemand die daar raar van opkijkt.

Ik zou trouwens niet meteen letterlijk omschrijven dat je wel genoegen neemt met weinig loon. Je wilt immers niet wanhopig overkomen en ook al wil je daar veel leren moet je alsnog uitstralen dat je wat in je mars hebt en dat je van waarde kan zijn voor hen (en dus dat je jezelf ook wel wat waard vindt).
Je kan beter een omschrijving geven als: "Ik realiseer me wel dat de investeringen grotendeels van mijn kant zullen moeten komen" of iets dergelijks. Zo kom je niet meteen smekend over, maar getuig je wel van inzicht in de situatie. De onderhandelingen komen dan wel in een tweede gesprek.