Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SPI interface op een pocket PC

Pagina: 1
Acties:

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 19:15
Volgens alle specs die ik heb gevonden is een SDIO slot in een pocketpc 'backwardscompatible' met MMC kaartjes en ook met het aansturen van kaartjes via een SPI interface. Theoretisch zou het dus mogelijk moeten zijn om willekeurige IC's (dus niet per definitie een geheugenkaart) als slave direct aan het SDIO slot te hangen en de pocket PC te programmeren als SPI Master.

Ik heb me echt al rot gezocht, maar ik kan nergens vinden of het ook binnen Windows CE (welke versie dan ook) op de Pocket PC mogelijk is om deze als host controller te gebruiken om zo dus een IC als SPI slave aan te koppelen. Binnen MSDN kom ik ook niet veel verder.

Waarschijnlijk kan het met linux en zijn MMC controller wel, maar dat draait natuurlijk weer niet op de pocket pc's :(.

Iemand enig idee, of stel ik weer eens een te moeilijke vraag? ;)

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

De kans is vrij groot dat er een speciale controller op zit voor geheugenkaartjes. Deze kan dan wel toevallig MMC kan lezen via SPI maar waarschijnlijk ook alleen maar dat. De PC zal dus geen SPI commando's sturen maar gewoon de chip dat werk laten doen. In dat geval kun je het niet als generieke SPI interface gebruiken. Daarnaast zou je hoe dan ook de drivers ervoor moeten herschrijven wat sowieso niet makkelijk is, zeker zonder de hardware te kennen.

www.madwizard.org

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 19:15
Er zit een host controller in een pocket pc, en ik denk zelf dat ze de host controller gebruiken die in de PXA27x chip van Intel zit. Maar ook die zou wel 'compliant' moeten zijn met de SD en dus MMC specificaties wat het mogelijk moet maken om zo een goedkope interface te gebruiken. Ik ben er nog niet van overtuigd dat het echt niet kan...

Ik heb ook nog gedacht aan het omzetten van SPI naar RS 232 of iets dergelijks, maar dat lijkt ook niet zo heel makkelijk omdat RS-232 geen apart kloksignaal heeft. Het lijkt zo simpel, een SPI interface even aan een PocketPC koppelen, maar in de praktijk is dat dus helemaal niet zo.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waarom werk je niet met een kleine Atmel ertussenin? Die dan je serieel omgooit naar het juiste SPI protocol wat je zoekt?

Overigens zijn er voor diverse PocketPC's linux distro's in omloop.

[ Voor 22% gewijzigd door sebastius op 18-09-2006 18:14 ]

• madwizard

madwizard

Of als er ook USB op zit een FT2232, daar zijn geloof ik SPI drivers voor waarmee je onder windows direct SPI over USB kan gebruiken.

www.madwizard.org

Verwijderd

Hm tis zoals je zegt, er zit een MMC connectie op, dus het moet mogelijk zijn.
Tenzij er een chip inzit die hardwarematig voor de FAT32 omzetting zorgt, maar dat lijkt me twijfelachtig als je toch al een OS erop zou draaien.

Volgens mij moet het perfect mogelijk zijn, de vraag is alleen hoe.
Vind je geen device drivers terug ofzo van de MMC /SD reader/writer ?

• madwizard

madwizard

MMC gebruikt wel SPI, maar MMC is geen SPI. Al had je complete controle over een MMC controller dan nog kon je niet zomaar willekeurige SPI devices aansluiten.

www.madwizard.org

Verwijderd

Het lijkt mij eerlijk gezegd het meest logisch dat er inderdaad gewoon een SPI host controller op zit. Eventuele SPI <--> MMC conversie gebeurt dan gewoon in de (low-level) drivers.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het backwards compatible slaat imo op de kaartjes; niet op de interface: de kaartjes moeten ook SPI kunnen doen, de interface hoeft alleen SD/MMC te kunnen praten. Desalniettemin kan je ws door flink prutsen de interface wel omschakelen naar losse GPIO-pinnetjes; op die manier kan je softwarematig SPI doen. Zie de datasheet van de chip in je PDA voor meer info, je moet eerst je pinnetjes door middel van de GPIO-alternate-functions-registers van de pinnetjes losse IO maken en dan met de standaard gpio direction, pin, set & reset-registers de levels erop modifyen. Pak een tooltje als haret als je snel even wilt uitproberen of het werkt btw, scheelt je weer een progomgeving opzetten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1