Toon posts:

ADSL verbinding beheren, aantal gebruikers en bandbreedte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb op het forum gezocht en heel erg veel en daarom eigenlijk dus niets gevonden.

Situatie:
Een ADSL family verbinding met livebox en een goedkope switch. Prima snelheid verder.
Ik deel mijn internet verbinding met een aantal andere mensen in het studentenhuis, en een studentenhuis ernaast.

Probleem 1:
Als iemand (bijvoorbeeld ikzelf, maar anderen ook) een keer enthousiast aan het downloaden/uplaoden is met wat p2p software, kan alle bandbreedte zowel up en down totaal in beslag genomen zijn. als er 4 mensen p2p-en werkt skype bijvoorbeeld nauwelijks meer. up- en download limits instellen kan alleen in de programma's zelf, maar ik heb geen zin om dat aan al mijn huisgenoten op te gaan dringen. Ik heb gekeken in de router software en ik kan geen geen bandbreedte toekennen. einge sugesties?

Probleem 2:
Af en toe krijg ik het idee dat het lijntje naar de buren niet voor 1 maar voor meerdere mensen bestemt is. Beetje flauw aangezien de mensen in mijn huis er wel voor betalen en andere mensen in het andere huis maar voor 1 persoon. Ik kan in de routersoftware niet het aantal gebruikers zien. Ik kan ook niet via windows network of netstat dit niet zien. meer suggesties?

groetjs, Floris

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:38

Wildfire

Joy to the world!

Helaas ken ik de mogelijkheden van de Livebox niet, maar een beetje router kan laten zien hoeveel cliënts ermee verbonden zijn. Zit zo'n optie niet in de Livebox?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo laat reageer... Ik weet niet zeker of er zo'n optie aan zit. De livebox heeft twee poorten. de 1e heb ik een hub aangehangen. Volgensmij ziet de livebox dat als 1 gedeelde verbinding en geeft verder geen details. Ik geef eerlijk toe dat ik qua netwerken ook weinig kennis heb. Enige suggesties waar ik wat routerhandleidingen voor noobs kan vinden? Op tweakers staat zo veel.... Ik krijg dat niet uitgezocht.
De tweede poort gaat in ieder geval naar het andere huis. En ik ben er bijna zeker van dat de verbinding gedeeld wordt.

Wat betreft bandbreedte heb ik alleen wat software programma's gevonden. Moet de rest dus ook geinstalleerd hebben dan. Welk programma vinden jullie het beste?