Moederboard batterij probleem: P4B533

Pagina: 1
Acties:

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-04 21:25
[wilde topic niet kapen :) ]

Bij mijn oude P4 systeem met P4B533 heb ik de laatste tijd dat het bios mijn boot HD niet meer vindt... Na rebooten zie ik in het bios geen HD of brander meer, maar deze zijn wel te detecteren. Na detectie sla ik de wijzigingen op en kan ik normaal booten en werken op de pc.

De datum/tijd blijven goed.

Ik heb het BIOS in het weekend geflashed naar de laatste versie, maar dit hielp niet.

Zou het vervangen van de batterij dit probleem oplossen? Andere oplossingen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Probeer eens andere kabels voor de drives.
Meet de spanning van het batterijtje m.b.v. een multimeter of kijk bij Health Status of Monitor. 3V moet ie zijn.

Als je automatische detectie inschakelt voor de IDE kanalen, wat gebeurt er dan?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Batterij heeft hier niets mee te maken, dan zou je datum/tijd ook niet onthouden worden.

Life is simple, make choices, don't look back...

• dudok12
Tis idd gek dat de datum/tijd blijft kloppen.

Andere kabels voor de drives: de aanname is dan dat deze niet helemaal tof zijn, zodat de detectie niet goed lukt tijds POST?

Hmm, ik heb deze wel laatst voorzichtig wat opzij gevouwen toen ik zag dat mijn HD het erg warm had, om de airflow in mijn kast te verbeteren... Ik zal vanavond eens kijken en eventueel een betere/nieuwe kabel regelen.

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Zou toch eens proberen de batterij te vervangen... Bij de pc van mijn broertje was ook hetzelfde probleem als wat jij meld. En de tijd/datum bleven wel staan. Toch maar de batterij vervangen (kost toch geen drol) en hopsakee nergens meer last van...

succes

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het kan zijn dat de datum en tijd wordt onthouden, doordat er een condensator aanwezig is die tijdelijk (paar uur oid) een lading vasthoudt, zodat de tijd wordt onthouden. Dit zie je ook vaak in de 'ouderwetse' Walkman met tijdfunctie.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 18-09-2006 23:19 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dudok12
Was gister bij de winkel waar de pc vandaan kwam. Zij opperde dat het een HD probleem zou kunnen zijn. Nou zat er tot 2 weken geleden een 2e HD in de pc als slave op dezelfde kabel. Ik was vergeten een jumper te verwijderen op de boot HD, want de HD is geen master meer, maar is in zijn uppie 8)7.

Gister getest en alles lijkt nu goed en stabiel. (Re)booten gaat zonder problemen. PC voelt sneller/ minder sloom. Dank voor het meedenken.
Pagina: 1