Toon posts:

vreemde HD-problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben nieuw hier en ik hoop dat iemand me hier kan helpen met mijn probleem.
Ik heb een MAXTOR 250GB harde schijf die in een externe behuizing gebruikt werd nu in een vaste PC gestoken. Het probleem is dat de data die op de schijf stond nu gedeeltelijk beschadigd is. Windows schijfcontrole heeft een aantal fouten 'hersteld'. Het was iets met een 'zwevende index' of iets dergelijks. De bestanden op de schijf zijn wel allemaal toegankelijk maar sommige doen vreemd. Bepaalde MP3's spelen gewoon niet af. De player blijft aan het begin van de file hangen en doet niets. Andere bestanden van de zelfde map doen dat dan weer wel. Ook bepaalde AVI-bestanden spelen wel af, maar zonder geluid terwijl anderen dan weer gewoon werken. Als ik software wil uitvoeren (EXE-bestanden), krijg ik de melding: "Een read/write procedure is slechts gedeeltelijk uitgevoerd" en bij andere programma's krijg ik een zwart MS-dos venstertje dat na 1/4 seconde verdwijnt. Ik heb alle bestanden al gekopiëerd naar een andere harde schijf (extern) en die op mijn laptop, die net als de pc met problemen, windows XP HE draait.
Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb al verschillende recover-programma's geprobeerd maar die zien geen problemen en zeggen dat de bestanden niet beschadigd zijn. HULP, die bestanden zijn belangrijk...
Owja, de partitie is NTFS...

Greetz

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eén ding is duidelijk, bestanden die niet 'willen', zijn corrupt. Vooral van het DOS venstertje herken ik, dat heb ik af en toe ook met m'n USB stick.

Controleer de schijf eens met Powermax, te downloaden van de Maxtor website. Je zult je harde schijf wel los aan een computer moeten hangen, want Powermax kan dacht ik niet overweg met USB. Doe dan een full-read scan.

Het kan ook zijn dat de controller of bridge-chip van de behuizing niet correct werkt. Als de schijf goed door Powermax is gekomen, lijkt mij dat het probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door PD2JK op 18-09-2006 12:06 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Krewcial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-05-2011

Krewcial

Pukke Bo!

En wat betreft zekere AVI files die geen geluid geven, dat zouden je codecs kunnen zijn, niet geinstalleerd of foutief geinstalleerd. Probeer eens AC3 codec voor AVI's met surround?

Drugs lead nowhere, but it's the Scenic Route...

Verwijderd

Topicstarter
Wat die codecs betreft, de bestanden werken ook niet op mijn laptop, waar ze dat enkele dagen geleden wel deden (toen de schijf nog USB was).
Maar ik zal de schijf even checken...

Greetz

Verwijderd

Zijn de bestanden wel goed te benaderen als je ze eerst naar een andere HD kopieert?

Hou er rekening mee dat als je powermax laat lopen en iets verkeerd doet dat je dan al je data kwijt kan zijn. Je liet niet weten of de bestanden wel normaal werkten toen die HD nog in de usb behuizing zit.

Hoe ik het zie heb je een hoop bestanden vanop een andere pc via de usb behuizing op die HD gezet. Als de chip is de usb niet goed werkt kan hat zijn dat juist daardoor de data corrupt is geraakt.

Verwijderd

Topicstarter
Toen de schijf nog in de USB-behuizing zat was er niets mis met de data. Alle films, alle software enz... werkte prima op zowel mijn laptop als de pc waar de schijf nu vast in zit.
Daarnet heeft windows bij het opstarten nog eens een schijfcontrole uitgevoerd, hij heeft er een half uur over gedaan, en voor elk bestand op de schijf verscheen er een melding over 'herstellen ongeldig beveiligingsniveau' enz... nu zijn er enkele mappen die ik voordien wel kon openen, verdwenen. Het zijn mappen met zo'n 100GB aan data erin... HULP
straks (als ik floppy's heb gevonden) ga ik proberen de verloren data te recoveren met HDD regenerator en dan ga ik proberen de schijf helemaal te formatteren en opnieuw te partitioneren.
Iemand een IDEE?
Ik heb de indruk dat de pc's in de jaren 90 betrouwbaarder waren. Dit is al het derde probleem met een 'nieuwe' HD waar ik met mijn oude Pentium I van 1995 nog altijd aan de eerste HD toe ben zonder enig probleem...

Greetz en bedankt voor de hulp!!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-02 22:38
Probeer media tools proffesional, heb al heel veel data er mee terug gehaald

en wat betrouwbaarheid betrefft, heb ik dat gevoel dat het aan Maxtor HDD's ligt, ik heb ook binnen 1 jaar 3 gecrashde HDD's gehad, ben over gstappt naar WD nooit meer problemen! :X
succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een deel van m'n files kunnen recoveren hoewel de helft onbruikbaar is geworden, zowat alle software opent alleen een dosvenster, en de helft van de avi's speelt af zonder beeld. Nu heb ik me er al bij neergelegd en een 'low-level format' uitgevoerd op de schijf. Het probleem is nu dat, wanneer ik een partitie wil aanmaken met partition magic, deze zegt dat de schijf maar 131GB groot is en het zou 250GB moeten zijn. Hoe kan dit en wat doe ik fout?

Greetz

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:14:
Ik heb een deel van m'n files kunnen recoveren hoewel de helft onbruikbaar is geworden, zowat alle software opent alleen een dosvenster, en de helft van de avi's speelt af zonder beeld. Nu heb ik me er al bij neergelegd en een 'low-level format' uitgevoerd op de schijf. Het probleem is nu dat, wanneer ik een partitie wil aanmaken met partition magic, deze zegt dat de schijf maar 131GB groot is en het zou 250GB moeten zijn. Hoe kan dit en wat doe ik fout?

Greetz
Welk servicepack heb je draaien? Waarschijnlijk is dit namelijk je probleem en ondersteund je PC geen schijven groter dan 131 Gb. Je systeem kan dan niet 48bits adreseren wat je via de controller in je USB kast je wel kon. Upgrade je systeem dus naar Servicepack 2 zou ik zeggen of maak gewoon twee partities op de schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Het Moederbord is nog geen twee jaar oud en ondersteunt wel grotere schijven dan 131GB. In de bios zie ik dan ook 'Size: 250GB' dus dat is het probleem niet. Wat heeft SP2 ermee te maken? SP2 is vreselijke rommel heb ik zelf al gemerkt en dat wijger ik te installeren. Het probleem moet ergens anders zitten, maar ik zou niet weten waar... Iemand?

• dexter56
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11-2025
SP2 biedt ondersteuning voor schijven groter dan 131 GB. SP1 biedt die ondersteuning niet. Vandaar het advies om SP2 te installeren.

• Merijn70
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:16:
Het Moederbord is nog geen twee jaar oud en ondersteunt wel grotere schijven dan 131GB. In de bios zie ik dan ook 'Size: 250GB' dus dat is het probleem niet. Wat heeft SP2 ermee te maken? SP2 is vreselijke rommel heb ik zelf al gemerkt en dat wijger ik te installeren. Het probleem moet ergens anders zitten, maar ik zou niet weten waar... Iemand?
Tja als je dus SP2 had draaien dan had je geen enkel probleem gehad. Dit hele verhaal is zeg maar te danken aan je eigen vooringenomenheid. SP2 heeft zeg maar ook voordelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar de Maxtor-website zegt dat SP1 voldoende zou zijn voor grote HD's, maar ik heb zelfs gemerkt dat ik SP1 niet heb :/ (het is niet mijn PC).
Installeren van een SP gaat niet omdat ik 'problemen heb met de registratiecode'. Bestaan hier oplossingen voor?
Zou het ook kunnen dat mijn gegevens verloren zijn gegaan omdat ik de 250GB-schijf in een systeem geplaatst heb dat maar 130GB ondersteunt? Shit, als dat zo is, dan ben ik echt wel dom geweest...

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Owja, twee partities maken, is dat mogelijk als hij maar 130GB kan zien? Hoe dan? Als deze optie werkt, dan is dat ook prima voor mij...

Greetz

• Merijn70
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:54:
Ok, maar de Maxtor-website zegt dat SP1 voldoende zou zijn voor grote HD's, maar ik heb zelfs gemerkt dat ik SP1 niet heb :/ (het is niet mijn PC).
Installeren van een SP gaat niet omdat ik 'problemen heb met de registratiecode'. Bestaan hier oplossingen voor?
Zou het ook kunnen dat mijn gegevens verloren zijn gegaan omdat ik de 250GB-schijf in een systeem geplaatst heb dat maar 130GB ondersteunt? Shit, als dat zo is, dan ben ik echt wel dom geweest...

Greetz
Ja, gewoon netjes een legale versie aanschaffen me dunkt... En wat het aanmaken van die partities zo je ff moeten kijken of het je lukt met schijfbeheer. Dit werkt echter alleen met SP2! Je zal dus moeten upgraden ben ik bang. Als je dit via de WGA procedure doet ben je iets van 90 euro kwijt.

• Merijn70
Ja dat is dus het geval! Een harde les...
(Dit had je ook wel kunnen vinden hier op GOT trouwens..)
Enneh, groeten hoeft niet op GOT ;)
Pagina: 1