Toon posts:

Bootsector 160GB IDE schijf repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.059 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een 160GB IDE schijf van Maxtor (Diamondmax 10), als 1 grote FAT32 partitie ingedeeld.
Om een of andere reden kan Ubuntu de schijf niet goed lezen, hij ziet de mappen die erop staan wel, maar ziet de meeste mappen als onbekende bestanden waar het niets mee kan.

De mappen waar-ie wel inkan daarvan kannie de (.avi-)bestanden niet lezen: ik krijg dan een melding "dit is geen geldig avi-bestand, maar platte tekst" en vervolgens worden de bestanden niet afgespeeld. Wanneer ik dezelfde bestanden (in Win XP) naar een andere schijf verplaats kan Ubuntu er gewoon mee aan de slag.
Windows XP heeft met de schijf totaal geen problemen, en kan alle bestanden gewoon benaderen, lezen en aanpassen.

In Ubuntu heb ik een fsck gedaan, en daar kwam uit dat de bootsector is beschadigd: backup en oigineel hebben een andere omvang. Ik heb geprobeerd het origineel naar de backup te verplaatsen, en vice versa, maar beide lukken niet.

In Win XP heb ik een chdsk gedaan, waar geen problemen uit kwamen. Vervolgens heb ik met partitionmagic een error check en bad sector check gedaan. Geen problemen. Vervolgens de schijf met part magic geformatteerd (low level), de partitie gedelete en vervolgens weer aangemaakt. Dat had helaas geen effect.

Vervolgens heb ik met testdisk de schijf onderzocht. Die gaf aan dat inderdaad de bootsector beschadigd is. Ik heb testdisk toen een nieuwe bootsector laten maken, maar dat proces liep tot driemaal toe vast, met dezelfde foutmelding. Ik weet niet meer precies welke, iets van "het aantal getelde blabla's komt niet overeen met het aantal verwachte blabla's" (Ik zal vanavond deze test nog eens uitvoeren en de foutmelding opschrijven). Maar goed, dat haalde dus ook niks uit.

Als laatste heb ik het diskchecktooltje van Maxtor zelf geprobeerd (powermax), en dat gaf aan dat er geen enkel probleem is met de schijf.

Ik heb mijn ubuntu in de tussentijd opnieuw geinstalleerd, en hetzelfde probleem blijft bestaan.

Heeft iemand een tip hoe ik de bootsector van de schijf kan fixen?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
start met windows cd op kies r voor dos.
en typ dan fixmbr daarna fixboot.
dan heb je een nieuwe bootsector en een nieuwe master boot record gecreerd.
succes

Verwijderd

Topicstarter
Wow, tnx voor de snelle reactie!
Ik ga dat vanavond proberen.

• Bignose
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
dezejongeman schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:55:
start met windows cd op kies r voor dos.
en typ dan fixmbr daarna fixboot.
dan heb je een nieuwe bootsector en een nieuwe master boot record gecreerd.
succes
En wat kan je doen als de PC ook niet op wil starten met de Windows CD?
De CD-speler heb ik in de Bios wel aangepast om als eerste mee te starten.
De HDD wordt in de BIOS wel herkent.
En er zit geen diskdrive in de PC.
Is er een andere manier op een nieuwe bootsector aan te maken?

Greetz, Bignose

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bignose schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 09:26:
En wat kan je doen als de PC ook niet op wil starten met de Windows CD?
De CD-speler heb ik in de Bios wel aangepast om als eerste mee te starten.
De HDD wordt in de BIOS wel herkent.
Weet je zeker dat alles goed staat en er ook een poging gedaan wordt op van CD te booten?
Kijk eens of er wel van CD geboot wordt als er bijvoorbeeld geen CD in zit.
En er zit geen diskdrive in de PC.
Laptop? Anders zou ik er ergens een vandaan halen zo op te starten met de Smart Boot Manager of de WinXP Setup diskette's
Is er een andere manier op een nieuwe bootsector aan te maken?
Hangt er van af wat je precies wilt.
Als je enkel de bootsector wil fixen en je data wilt behouden met WinXP dan weet ik zo even vlug geen alternatief. Heb je al wat gezocht?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bignose
cybersteef schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:06:
Laptop? Anders zou ik er ergens een vandaan halen zo op te starten met de Smart Boot Manager of de WinXP Setup diskette's
Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je dat ik Smart Boot Manager moet downloaden vanaf een laptop en deze dan op een diskette zetten of een bootable CD moet zetten?

Greetz, Bignose

• Bignose
Mensen,

Het probleem is inmiddels opgelost. Ik had aan de PC een scherm hangen die het niet goed deed, behalve dan de BIOS 8)7 . Daardoor was ik op het verkeerde been gezet.

Nadat ik beeld had, heb ik de Windows CD erin gedaan, geboot vanaf de CD, gekozen voor (r)eparen.
Daarna fixboot uitgevoerd en de chkdsk. Met die laatste is hij drie uur bezig geweest en het percentage schoot telkens weer terug naar 51% en daar bleef hij hangen. Daar stond hij een uur op en schoor daarna door naar 71% en is daarna doorgegaan. Netjes beëindigd en vervolgens de PC opgestart. Hij loopt nu weer als een zonnetje.

Iedereen bedankt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor het meedenken en wat mij betreft mag dit onderwerp worden afgesloten.

Greetz, Bignose

Pagina: 1