Toon posts:

Vastlopers en onstabiliteit na upgrade HW.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag tweakers,

Eergisteren was het zover, mijn nieuwe spullen waren binnen. Ik gelijk alles netjes in m'n oude kast gestopt.

Hier de specs, daarna het probleem:
Standaard 420W voeding, heeft het altijd prima gedaan.
ASRock 939Dual-sata2
AMD Athlon64 3200+ (2.0GHz)
Kingston 512/PC3200 (400MHz)
nVidia GeForce 4400 (64mb, fast-write e.d. uit) -> Moet nog XFX GeForce 600GT in.
Yamaha geluidskaartje
Maxtor 80GB/7.200
Western Digital 20GB/7.200 (S.M.A.R.T zegt 20% reliability... Word vervangen door een 200GB van WD)
Windows XP Pro, na upgrade SP2.

De rest onboard.
Nou, ik had rekening gehouden met een herinstall dus al m'n belangrijke documenten, bestanden e.d. waren al gebackupped op een andere partitie op m'n huidige schijf. Na de herinstallatie en installatie drivers verwachtte ik een lekker vlot draaiend systeempje. Dat klopte, tot ik Daemon Tools wou installeren om wat oude iso'tjes te installeren. Bij de initialisatie van Daemon tools krijg ik een spontane reboot, en dat blijft zo. Andere emulatie software geprobeerd -> Zelfde verhaal, alleen PowerISO werkt en dat heb ik dus ook gebruikt om m'n doel te bereiken. Toch heb ik nog steeds last van instabiliteit, spontane vastlopers, spontane reboots, hier en daar bijna-vastlopers waar het systeem voor een goede 10 seconden gewoon freezed. Geheugen is nieuw en out-of-the-box dus lijkt me wel ok...

Iemand enig idee waar het conflict zit? Iets bekends met dit moederboard? De 20GB die gewoon echt op z'n eind loopt (Eerder problemen mee gehad, met bepaalde muziek draaien dat echt ALLES vastloopt, maar in deze gevallen heb ik Winamp nog niet aangeraakt. Alle muziek staat op de 20GB).

Hellèp... Alsjeblieft :?

Met vriendelijke groeten,
Bjorn Schijff

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2006 10:22 . Reden: Voeding vergeten :+ ]

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
je geeft het zelf al deels aan.. je schijf is verrot. heb zelf exact hetzeldfe probleem met deamon gehad op deze pc wou het installeren en bam reboot. schijf ondertussen vervangen en niks meer aan t handje.

zou eerst die schijf maar vervangen doet hij het dan nog dan maar verder kijken. als het systeem al niet optimaal is word het ook moeilijk de rest testen.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reply.

Ik zal m'n contactpersoontje even laten weten dat ik die schijf graag neem :)

Verder lees ik zojuist ook nog de troubleshooter bij hangen enzo... Nu pas, sorry :$
En er stond heel dik: Foutmeldingen bij het opstarten..
Ineens herinner ik mij: 'Windows is hersteld van een serieuse fout'. Geen details verder.

Misschien ook een richtlijn?

Verder, hoe groot is de kans dat de 20GB schijf echt het probleem is? En zou hem ontkoppelen (dan maar even geen muziek) en dan Daemon Tools proberen te installeren een mogelijke test zijn?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Modbreak:Nutteloze reactie.

[ Voor 88% gewijzigd door BalusC op 18-09-2006 11:34 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik zou toch de cpu + koelpasta+ koeler nog eens controleren, ofwel de temperaturen.
Die 20GB HD kan je er wel even uitrekken(kabels). Verder zou ik die voedingslijnen onder full-load ook maar eens controleren met speedfan oid.

Nieuw geheugen kan net zo goed brak uit de fabriek/winkel komen. Maar misschien krijgt het ook net te weinig voltage, of staat het op te snelle==lage latecies dan voor wat ze aankunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zit nu even wat rond te lezen hierzo en kom veel dingen tegen die ik in de BIOS wel vaagjes gezien heb, maar die ik niet zo snel kan plaatsen.

Is er iemand die tijd en moeite wilt nemen of eventjes in een korte samenvatting wilt uitleggen wat de belangen van de spanning, voltage en dat soort gein in relatie is tot geheugen, processor, koeling, moederboard e.d.

Onstabiliteit is hogere VCore en dat soort dingen las ik, maar ik kan niet plaatsen hoe, wat en vooral waarom.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update: SpeedFan draait onderhand na 20 minuten laden... -_-

CPU Usage schommelt tussen 0% en de 51%.. Ik draai alleen Firefox, MSN, SpeedFan en Outlook 2003.. Lijkt me niet echt goed?

Fan 1: 0 RPM
Fan 2: 2650 ~ 2700 RPM
Fan 3: 0 RPM

(Low) Temp 1: 30C
(Low) Temp 2: 33C
(Good) Temp 3: 32C

VCOREA: 1,41V
VCOREB: 1,46V
+3.3V: 3,33V ~ 3,34V
+5V: 5,11V
+12V: 12,34V

-3.3V: 1,79 ( :? )
-5V: 2,49V
+5VSB: 5,59V
VBAT: 3,07V

De + waardes lijken me wel in orde behalve de +12V
De VCore lijkt me te laag.
De - waardes vind ik raar, maar daar heb ik geen verstand van.

Niet gek voor een B-Merkje. Mogelijk toch probleem oorzaak probleem?

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2006 12:25 . Reden: SpeedFan werkt onderhand. Resultaten staan er. ]

Verwijderd

Topicstarter
Slotje graag.

Probleem opgelost.

Oplossing: De conflicterende hardeschijf verwijderd. Draait als een trein.

Het tweaken kan beginnen.
Pagina: 1