Thuisserver: Windows of Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb een 1,7 ghz pentium 4 computer met 256 mb ram geheugen over. Nu wil ik die op gaan zetten als server. Deze zal de volgende taken op zich moeten nemen:

- Printerserver voor all-in-one printer
- Fileserver
- Webserver met FTP mogelijkheden

Een domein is niet nodig.

Nu weet ik uit mijn ervaring met Windows 2003 dat dit allemaal mogelijk is en ik kan het met Windows 2003 ook allemaal. Echter hoor ik vaak dat een Linux server stukken sneller en stabieler zou draaien, dit is slechts wat ik gehoord heb.

Wat zou nu in mijn geval het meest ideale zijn: Windows 2003 of een Linux distro?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
Zo te horen heb je niet veel linux ervaring:)
Gebruik lekker Windows zou ik zeggen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

windows all the way :p

maar waarom een 2003? :)

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Stabiliteit valt tegenwoordig wel mee. Ik heb hier een behoorlijk gevarieerd serverpark, en het aantal problemen met beide OS-en ligt ongeveer gelijk.

Ik zou hetgene uitkiezen waarmee je het meeste ervaring hebt. Vooral die all-in-one-dingen zijn nogal eens een gedoe om goed te krijgen onder Linux, al wordt dat ook steeds makkelijker.
Je kunt altijd nog om hulp vragen in tweakers ;)

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Menig beheerder en ervaren thuisgebruiker raad je Linux aan, 't is wel sneller. En stabieler dan dat is er niet :) Echter zal je wel enige kennis moeten hebben (of opdoen) over Linux (commando's e.d.).

Als je handig bent in Windows 2003 en je vind dat prima, moet je bij Windows blijven. Als je graag echt het onderste uit je systeem wil halen zou ik voor Linux kiezen :) De keuze is aan jou.

Maar, pas wel op als je straks voor Windows kiest en je voor NTFS kiest als bestandssysteem en daar al je fileserver data opzet. Ikzelf heb al jaren een Windows 2003 fileserver met een ruime terabyte aan data. Ik wou zelf ook overstappen naar Linux, maar dat betekend dat ik al mijn NTFS schijven moet converteren naar ext3/reiserfs.... een hele hoop werk helaas.

Wil je grote hoeveelheden data gebruiken voor je fileserver, dan zou je nu beter af zijn door voor Linux te kiezen, scheelt je een hoop stress. ;)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:27
Linux scheelt je een hoop geld, dus ipv enkele honderden euro's uit je geven kun je je ook gaan verdiepen in Linux.
Met bijv Debian heb je overigens best snel een server opgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door robbert op 18-09-2006 10:24 ]

Verwijderd

Clarkconnect werkt erg simpel moet ik zeggen (http://www.clarkconnect.com/). Eigenlijk bijna net zo simpel als W2003. 'T is alleen ff wennen aan een andere interface.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Windows 2000 prof met Apache voor Windows + Bullet FTP. Draait als een tierelier en je hebt er geen omkijken naar. Als je een remote pakketje installeert hoef je er niet eens een monitor aan te hangen.

Linux is leuk, ik sleutel er ook regelmatig mee, maar als je er geen kaas van gegeten hebt en het gaat eens mis heb je geen idee waar je moet zoeken.

edit:

Check ook even of je die All-in-one fatsoenlijk kunt sharen. Ik heb er meegemaakt (Lexmark) waarvan de drivers vereisten dat de printer daadwerkelijk aan de PC is aangesloten.

[ Voor 22% gewijzigd door Marlibica op 18-09-2006 10:29 ]

Sign here against sigs

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
lgeraeds schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:15:
Ik heb een 1,7 ghz pentium 4 computer met 256 mb ram geheugen over. Nu wil ik die op gaan zetten als server. Deze zal de volgende taken op zich moeten nemen:

- Printerserver voor all-in-one printer
- Fileserver
- Webserver met FTP mogelijkheden

Een domein is niet nodig.

Nu weet ik uit mijn ervaring met Windows 2003 dat dit allemaal mogelijk is en ik kan het met Windows 2003 ook allemaal. Echter hoor ik vaak dat een Linux server stukken sneller en stabieler zou draaien, dit is slechts wat ik gehoord heb.

Wat zou nu in mijn geval het meest ideale zijn: Windows 2003 of een Linux distro?
Ligt een beetje aan je doel. Ik maak op dat je doel is dus een server opzetten met een bak die je over hebt. Ik zou dan ook gaan voor het geen wat je al kan en waar je het meeste ervaring in hebt.

Wil je echter met die bak die je over hebt nieuwe ervaring op doen? testen? etc? of bv linux leren dan zou ik voor linux kiezen.

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
2003 heb ik met de rede dat ik deze gratis met een volume license via m'n opleiding heb.
Ik denk dat ik het toch maar bij Windows houd, om nu weer een tijd lang heel internet af te speuren om kennis om te doen over Linux zie ik ook niet zo zitten.

Het zal wel gewoon de 2003 printserver, iis, ftp en de fileserver. Allemaal even simpel te configureren en het zit standaard al in 2003 dus hoef ik geen extra software te installeren.

Dan even remote desktop inschakelen en dat ding ergens onderin een kast weg stoppen en dan heb ik er geen omkijken meer naar.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34

killercow

eth0

Wil je wat leren? linux!

Wil je hem het liefst morgen nog ergens op zolder gegooid hebben? windows.

Al denk ik dat je met een linux bak een stuk meer plezier kunt hebben als je eenmaal de mogelijkhedne ontdekt, er zijn ZO veel leuke gratis pakketjes en features mogelijk, je kunt werkelijk alle kanten op met een linux server, en allemaal gratis. (voip, ldap, netboot, shared homes, distcc, webserver, webdav, ftp, shoutcast, media server, media ripper, etc etc etc)

Juist als je er geen kaas van gegete heeft is het leuk om thuis een server op te zetten met linux, ben je nou een tweaker of nie? (en als je straks op je werk ook een linux server kan inrichten kan jij mooi de blits maken met je linux kennis)

openkat.nl al gezien?

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Hou em in werkgroep modus, dus geen AD. Blijft ie lekker snel en die funktionalteit heb je toch niet nodig.

Sign here against sigs

Pagina: 1