Beste Tweakers,
Ik heb een vraag over het vervangen van het geheugen in mijn oude trouwe Dell Dimension 4100. Ik heb onlangs het OS opgewaardeerd naar XP (van 98
en merkte dat het beestje niet snel werd. Toen zag dat íe maar 128 M geheugen had (je ziet ik ben niet een echte Tweaker), dus ik denk dat íe met 512 MB wel sneller zou zijn. Temeer omdat een Compaq die voor de vrouw en kinderen beneden staat wel aanmerkelijk sneller is met 256 MB. Ik kan natuurlijk niet achterblijven.
Volgens de site van Dell moet ik hebben:
Kingston
Kingston - Geheugen - 256 MB - DIMM 168-PIN - SDRAM - 133 MHz - 3.3 V - niet-ECC
Gebruikelijke verzending: 3-5 dagen
Vereiste eenheden: 1
Onderdeel fabrikant: KTD-DM133/256
Dell-onderdeel: IM-342ZA33-NL
Dat kost € 64,55 per stuk, plus verzendkosten ben ik dan zo'n € 135 verder. Ook de geheugen wizzard op kingston.com en bij interngeheugen.nl komen met hetzelfde type (en dan is íe zelfs nog duurder).
Nu zie ik in de pricewatch meer 256MB SDRAM PC133 geheugen staan voor aanzienlijk minder geld, zo'n € 31 per stuk.
De vraag: Kan ik ook ander geheugen kopen als ik toch het bestaande 128 MB reepje vervang door 2 * 256 MB? Ik neem aan dat het alleen precies komt als ik er een reepje bij plaats.
En: indien ja, welke geheugen raden jullie me dan aan? Liefst me linkje naar de Pricewatch.
O ja, in de documentatie van DELL staat:
Architecture: non-ECC PC133 SDRAM
memory connectors: two, gold contacts
Memory capacities: 64, 128 and 256 MB (non-ECC)
Frequency: 133 Mhz
Clock cycle: 7,5 ns (supports 4 clocks only)
CAS latency: 3
SPD revision 1.2 A
Buffering: unbuffered
Voltage: 3.3 V
Data bus width: 64 bits
O ja, Ik heb de RAM FAQ gelezen, maar daar vond ik niet precies het antwoord op de vraag, wel veel andere nuttige informatie.
Duss, als jullie uitgelachen zijn over zo veel onwetendheid, graag jullie zeer gewaardeerde antwoord op deze vraag.
Alvast bedankt.
Ik heb een vraag over het vervangen van het geheugen in mijn oude trouwe Dell Dimension 4100. Ik heb onlangs het OS opgewaardeerd naar XP (van 98
Volgens de site van Dell moet ik hebben:
Kingston
Kingston - Geheugen - 256 MB - DIMM 168-PIN - SDRAM - 133 MHz - 3.3 V - niet-ECC
Gebruikelijke verzending: 3-5 dagen
Vereiste eenheden: 1
Onderdeel fabrikant: KTD-DM133/256
Dell-onderdeel: IM-342ZA33-NL
Dat kost € 64,55 per stuk, plus verzendkosten ben ik dan zo'n € 135 verder. Ook de geheugen wizzard op kingston.com en bij interngeheugen.nl komen met hetzelfde type (en dan is íe zelfs nog duurder).
Nu zie ik in de pricewatch meer 256MB SDRAM PC133 geheugen staan voor aanzienlijk minder geld, zo'n € 31 per stuk.
De vraag: Kan ik ook ander geheugen kopen als ik toch het bestaande 128 MB reepje vervang door 2 * 256 MB? Ik neem aan dat het alleen precies komt als ik er een reepje bij plaats.
En: indien ja, welke geheugen raden jullie me dan aan? Liefst me linkje naar de Pricewatch.
Architecture: non-ECC PC133 SDRAM
memory connectors: two, gold contacts
Memory capacities: 64, 128 and 256 MB (non-ECC)
Frequency: 133 Mhz
Clock cycle: 7,5 ns (supports 4 clocks only)
CAS latency: 3
SPD revision 1.2 A
Buffering: unbuffered
Voltage: 3.3 V
Data bus width: 64 bits
O ja, Ik heb de RAM FAQ gelezen, maar daar vond ik niet precies het antwoord op de vraag, wel veel andere nuttige informatie.
Duss, als jullie uitgelachen zijn over zo veel onwetendheid, graag jullie zeer gewaardeerde antwoord op deze vraag.
Alvast bedankt.