Toon posts:

Nieuw geheugen voor oude Dell Dimension 4100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over het vervangen van het geheugen in mijn oude trouwe Dell Dimension 4100. Ik heb onlangs het OS opgewaardeerd naar XP (van 98 8) en merkte dat het beestje niet snel werd. Toen zag dat íe maar 128 M geheugen had (je ziet ik ben niet een echte Tweaker), dus ik denk dat íe met 512 MB wel sneller zou zijn. Temeer omdat een Compaq die voor de vrouw en kinderen beneden staat wel aanmerkelijk sneller is met 256 MB. Ik kan natuurlijk niet achterblijven.

Volgens de site van Dell moet ik hebben:
Kingston
Kingston - Geheugen - 256 MB - DIMM 168-PIN - SDRAM - 133 MHz - 3.3 V - niet-ECC
Gebruikelijke verzending: 3-5 dagen
Vereiste eenheden: 1
Onderdeel fabrikant: KTD-DM133/256
Dell-onderdeel: IM-342ZA33-NL

Dat kost € 64,55 per stuk, plus verzendkosten ben ik dan zo'n € 135 verder. Ook de geheugen wizzard op kingston.com en bij interngeheugen.nl komen met hetzelfde type (en dan is íe zelfs nog duurder).
Nu zie ik in de pricewatch meer 256MB SDRAM PC133 geheugen staan voor aanzienlijk minder geld, zo'n € 31 per stuk.

De vraag: Kan ik ook ander geheugen kopen als ik toch het bestaande 128 MB reepje vervang door 2 * 256 MB? Ik neem aan dat het alleen precies komt als ik er een reepje bij plaats.
En: indien ja, welke geheugen raden jullie me dan aan? Liefst me linkje naar de Pricewatch.
>:) O ja, in de documentatie van DELL staat:
Architecture: non-ECC PC133 SDRAM
memory connectors: two, gold contacts
Memory capacities: 64, 128 and 256 MB (non-ECC)
Frequency: 133 Mhz
Clock cycle: 7,5 ns (supports 4 clocks only)
CAS latency: 3
SPD revision 1.2 A
Buffering: unbuffered
Voltage: 3.3 V
Data bus width: 64 bits

O ja, Ik heb de RAM FAQ gelezen, maar daar vond ik niet precies het antwoord op de vraag, wel veel andere nuttige informatie.

Duss, als jullie uitgelachen zijn over zo veel onwetendheid, graag jullie zeer gewaardeerde antwoord op deze vraag.

Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Beste wat je kunt doen is kijken welke chips er op je huidige dimm zitten en proberen dimms te vinden die dezelfde chips hebben.
Dat is wel even zoeken, maar dan weet je het vrijwel 100% zeker. Anders zou ik het gewoon uitproberen en kijken of 't werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Uitproberen heb ik niet zo veel zin in, dat probeer ik met deze vraag juist te voorkomen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:15:
Uitproberen heb ik niet zo veel zin in, dat probeer ik met deze vraag juist te voorkomen.
Dan moet je of je geheugen bij Dell kopen voor gegarandeerde compatibiliteit.
Of dus kijken of je dimms met dezelfde chips kunt vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bijv bij de geheugenzoeker by dynabyte.nl kijk moet ik voor een Dell Dimension 4100 gewoon 256 MB SDRAM hebben (het enige type wat zij hebben). Dit sterkt mijn geloof dat ik inderdaad gewoon een prettige geprijsd 256 MB PC133 SDRAM uit de Pricewatch kan pakken.
Ik weet echter niet of er iets fout gaat als ik geheugen koop met CAS latency is 2 terwijl in het Dell boekje juist 3 staat (is kleiner nu juist veiliger of niet?)
Van die dingen.

Let Op: het gaat om het vervangen van 128 Mb door 512 MB, dus volgens mij maakt het chip type niet zo veel uit dan.

Ik ben echter nog niet gerustgesteld, wie stelt mij gerust?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:41:
Als ik bijv bij de geheugenzoeker by dynabyte.nl kijk moet ik voor een Dell Dimension 4100 gewoon 256 MB SDRAM hebben (het enige type wat zij hebben). Dit sterkt mijn geloof dat ik inderdaad gewoon een prettige geprijsd 256 MB PC133 SDRAM uit de Pricewatch kan pakken.
Ik weet echter niet of er iets fout gaat als ik geheugen koop met CAS latency is 2 terwijl in het Dell boekje juist 3 staat (is kleiner nu juist veiliger of niet?)
Van die dingen.
Zo'n geheugenzoeker zal vast niet op compatibility checken denk ik, maar gewoon uitgaan van wat erin hoort (snelheid + type)
Let Op: het gaat om het vervangen van 128 Mb door 512 MB, dus volgens mij maakt het chip type niet zo veel uit dan.
Ik ben echter nog niet gerustgesteld, wie stelt mij gerust?
Als eerste denk ik dat je 128MB bedoelt ipv 128Mb. Als je naar zo'n grote dimm gaat zou ik als ik jou was ook eens checken wat je moederbord aankan kwa chipgrootte (128Mb, 256Mb of wellicht nog groter). Als je een 512MB dimm koopt en deze heeft bij wijze van spreke 1024Mb chips terwijl je mobo maar tot 256Mb chips ondersteund dan zit je met het probleem dat maar een gedeelte van het geheugen herkent wordt.

Daarom, gewoon kijken wat je nu hebt en kijken of je een dimm kan vinden die dezelfde chips heeft, hoewel dat bij een stuk grotere dimm misschien wat lastig wordt.
Dan is het belangrijk om iig te zorgen dat je een dimm hebt met chips die je mobo ondersteund.

zie ook de ramFAQ: RAM FAQ

Verwijderd

Topicstarter
RAM FAQ heb ik gelezen (zie ook startpost)
In mijn computer kan ik max 512 MB zijnde 2 maal 256 MB prikken (zie ook startpost).
Het gaat er alleen om of ik 'n'importe qoui' 2 * 256 MB PC133 non-ECC SDRAM er in kan prikken of dat ik per-se aan dat ene type vastzit.

Ik weet dat ik een noob op dit gebied ben, maar ik heb me toch zo goed en zo kwaad als het gaat ingelezen. Dus een antwoord van 'probeer maar' zit ik niet zo op te wachten.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Vaak hebben dit soort oude machine's problemen met dubbelzijdig geheugen ;-)
Als je een 512 er in stopt ziet hij maar 256 Mb.

Let er dus op dat je het originele geheugen goed bekijkt of er aan 2 kanten chipjes zitten of aan 1 kant! (dubbelzijdig/enkelzijdig)
En koop eenzelfde soort en prik dat er in en het werkt, ik adviseer altijd Kingston ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:03:
RAM FAQ heb ik gelezen (zie ook startpost)
In mijn computer kan ik max 512 MB zijnde 2 maal 256 MB prikken (zie ook startpost).
Het gaat er alleen om of ik 'n'importe qoui' 2 * 256 MB PC133 non-ECC SDRAM er in kan prikken of dat ik per-se aan dat ene type vastzit.

Ik weet dat ik een noob op dit gebied ben, maar ik heb me toch zo goed en zo kwaad als het gaat ingelezen. Dus een antwoord van 'probeer maar' zit ik niet zo op te wachten.
In principe is het zo dat je altijd een gokfactor hebt gezien je altijd de pech kan hebben dat iets net niet werkt.
Daarom zeg ik, kijk gewoon welke chips je hebt en neem een dimm met dezelfde chips, dat is gewoon de meeste kans dat het goed werkt. Andere chips kunnen ook wel, maar dan blijf je met de kleine kans zitten dat het niet werkt.
Verder is het zo dat het ook niet heel veel uitmaakt hoeveel MB je dimms zijn, maar hoeveel Mb de chips zijn die erop zitten (zie uitleg in m'n vorige post).
keur0000 schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:09:
Vaak hebben dit soort oude machine's problemen met dubbelzijdig geheugen ;-)
Als je een 512 er in stopt ziet hij maar 256 Mb.

Let er dus op dat je het originele geheugen goed bekijkt of er aan 2 kanten chipjes zitten of aan 1 kant! (dubbelzijdig/enkelzijdig)
En koop eenzelfde soort en prik dat er in en het werkt, ik adviseer altijd Kingston ;)
Kingston zou ik nooit aanraden in zo'n geval. Als er 1 merk onduidelijk is over wat voor chips ze gebruiken dan is het Kingston wel.

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 18-09-2006 15:29 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 08:52

TommyGun

Stik er maar in!

Dat kost € 64,55 per stuk, plus verzendkosten ben ik dan zo'n € 135 verder.
Sorry? Betaal je evenveel, zo niet meer, dan het geheugen aan verzendkosten?

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 18-09-2006 15:51 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Topicstarter
nee, nee , nee
2* 256 MB à € 64 + verzendkosten = ongeveer 135 euri
TommyGun schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:50:
[...]

Sorry? Betaal je evenveel, zo niet meer, dan het geheugen aan verzendkosten?

Verwijderd

Standaard PC133 werkt prima in die bakkies. Ook 2x256MB is geen probleem, zo oud zijn die pc's nou ook weer niet..

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 08:52

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:09:
nee, nee , nee
2* 256 MB à € 64 + verzendkosten = ongeveer 135 euri

[...]
Ah oke. Zo'n vermoeden had ik al maar kon t niet uit je startpost halen :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Bij elke PC Boer kan je waarschijnlijk dit geheugen van Kingston halen of ze kunnen het wel bestellen voor je. Je zou het al voor ong. 45 euro per stuk (incl BTW) moeten kunnen krijgen (net even bij mijn leverancier gekeken).

If I can't fix it, it ain't broken.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 08:30
Borizz schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:24:
Bij elke PC Boer kan je waarschijnlijk dit geheugen van Kingston halen of ze kunnen het wel bestellen voor je. Je zou het al voor ong. 45 euro per stuk (incl BTW) moeten kunnen krijgen
Daar ben ik het wel mee eens :-)
Dan blijft over de gokfactor: wil je 35 euro besparen door de gok te nemen (die in mijn ogen niet zo groot is, maar je weet inderdaad maar nooit)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
0siris schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:25:
[...]

Daar ben ik het wel mee eens :-)
Dan blijft over de gokfactor: wil je 35 euro besparen door de gok te nemen (die in mijn ogen niet zo groot is, maar je weet inderdaad maar nooit)
Kingston geheugen is vrijwel altijd compatible met dell (ik heb het in ieder geval nog nooit anders meegemaakt).

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Dit ga ik doen: ik ga naar een echte winkel (geen internetshop) met mijn Dell boekie in de hand en vraag naar geheugen dat werkt. Dit zal dan ongeveer € 45/256 MB gaan kosten (heb gekeken bij Dynabyte, Mycom en Paradigit). Weten jullie nog andere goede adresjes omgeving Utrecht/ N'gein/Houten?
Als het niet werkt breng ik het gewoon terug en bestel bij Dell. ;)

Ik laat nog weten hoe het afloopt. (er zijn vast meer mensen met een Dell Dimension 4100 die XP willen draaien zonder dat ze koffie kunnen gaan zetten als je een programma start.) :|

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 09:26:
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Dit ga ik doen: ik ga naar een echte winkel (geen internetshop) met mijn Dell boekie in de hand en vraag naar geheugen dat werkt. Dit zal dan ongeveer € 45/256 MB gaan kosten (heb gekeken bij Dynabyte, Mycom en Paradigit). Weten jullie nog andere goede adresjes omgeving Utrecht/ N'gein/Houten?
Als het niet werkt breng ik het gewoon terug en bestel bij Dell. ;)

Ik laat nog weten hoe het afloopt. (er zijn vast meer mensen met een Dell Dimension 4100 die XP willen draaien zonder dat ze koffie kunnen gaan zetten als je een programma start.) :|
Als je slim bent neem je niet alleen je Dell boekje mee, maar gelijk de pc zelf. Kun je gelijk testen of je bak ermee boot en het volledig herkent wordt. Dan is de gokfactor een stuk kleiner :)

Verwijderd

Topicstarter
Ha, belofte maakt schuld.

Nu ben ik niet helemaal mijn belofte na gekomen, ik ben niet naar een echte winkel geweest.
Al surfende kwam ik op de shop van Transcend, waar ik het gegarandeerde compatible geheugen kon kopen voor € 42,90 /256MB.
Dat leek me een goede prijs, want willekeurige SDRAM bij de MyCom, Paradigit e.d. koste al gauw € 45 -49. Verder kon ik nog ergens high compatible geheugen kopen voor €64.
Dus ik heb besteld bij Transcend en 2 dagen later lag het geheugen in de bus.
Gauw de Dell open, ene struppie van 128 MB eruit, 2 van 256 MB erin en toen .... niets, shit.
Weer Dell open, oh wacht misschien moet ik de stripjes zo ver aan drukken dat de klemmetjes met een tikje in de uitkepingen vallen, ja dus.
Opstarten, en toen .... ALS DE BRANDWEER!!!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Kortom, ikke helemaal blij en bovendien een 128 MB reepje in de verkoop.

Dus voor alle Dell Dimension 4100 bezitters een goede tip lijkt mij.

Ik wil niet teveel reclame maken, maar toch. O-)
Pagina: 1