Toon posts:

Netwerk "knipperlicht"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het installeren en testdraaien van mijn server is gebleken dat de netwerkverbinding steeds wegvalt. Het typische is dat dat alleen gebeurt, zodra er data verzonden wordt in een van beide richtingen (ongeacht de hoeveelheid, een telnetverbinding met 0,4 kbps is al voldoende). De verbinding is dan een soort knipperlicht, een halve seconde aan, een halve seconde uit. Er is niet eens sprake van time-outs omdat de verbinding zo snel hersteld is. Wel wordt de overdrachtsnelheid extreem beperkt hierdoor (0.5 mbit gemiddeld).

Aan de ene kant staat een Pentium II met een 3com 905B ISA netwerkkaart (10Mbit) met FreeBSD 6.1 als OS (de server dus). Geen eerdere netwerkervaringen met deze PC (pas net in bezit)
Aande andere kant staat een Pentium III (laptop) met een 3com mini PCI 10/100 Ethernet adapter met Windows XP SP2 als OS. Deze wordt al jaren met verschillende OS gebruikt en heeft nog nooit netwerkproblemen gegeven.

Wat heb ik geprobeerd:
* Uiteraard is er geen DHCP server (rechtstreekse kabel tussen beide pc´s) dus statische IP adressen ingesteld.
* Omdat de server alleen 10mbit ondersteunt, heb ik de laptop (in plaats van "auto") ingesteld op 10mbit full duplex en later op 10mbit half duplex. Dit had geen effect.
* Netwerkkaartdriver (serverside) bekeken, naam komt overeen met de chip op de netwerkkaart, geen opmerkingen gevonden hierover.
* De FreeBSD binaries en source gecompileerd voor de betreffende PC. Probleem niet verholpen.
* Serverside gecontrolleerd op conflicterende hardware. Dit was niet aanwezig (er zit alleen een PCI videokaart en de betreffende netwerkkaart in).
* Een andere kabel geprobeerd. Probleem niet verholpen.
* Laptop op het werk aangesloten. Geeft geen problemen (behalve dat ik even was vergeten dat het IP nog statisch ingesteld stond :+ maar na veranderen naar DHCP was alles ok).
* In de winkel met een of andere cheap-ass netwerkkaart in mijn handen gestaan met als meest interessante informatie: "Windows XP compatible" (ja, hehe als je hardware gaat verkopen wat niet werkt met 90% van de pc´s dan... laat maar). Ik heb geen idee wat voor chip er op zit en of deze ondersteund wordt door FreeBSD, dus weer teruggelegd in het rek.

Momenteel heb ik weinig oplossingen meer. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, of heeft iemand anders ervaringen met FreeBSD of deze netwerkkaart.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

De meeste cheap-ass netwerkkaartjes hebben een Realtek RTL8139 chipset, welke ondersteund wordt door vrijwel -ieder- OS.
Alleen onder windows 98 en lager moet je een driver installeren.

Anders kun je eens kijken of er toevallig een klein pc zaakje is wat een eurobak heeft.
Daar zitten soms nog leuke 100Mbit intel netwerkkaarten in, worden ook altijd wel ondersteund.

Daarnaast kun je eens proberen of je aan een ander p2'tje of p3'tje kunt komen als server, bijv. zo'n compaq deskpro EN Slimline ding

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

(jarig!)
Heb je de NIC aan de serverkant ook echt op full duplex ingesteld?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
De Realteks worden inderdaad wijd ondersteund, maar meestal als er een Realtek chip op de kaart zit, staat het wel op de verpakking. Misschien nog maar eens een andere zaak binnen stappen.

Een nieuwe (andere) pc kopen omdat de netwerkkaart niet goed werkt, dat lijkt me een beetje te veel van het goede. Het is bovendien niet echt een oplossing zoals we dat van tweakers gewend zijn.

De netwerkkaart staat ook serverside op full duplex. Half duplex (samen met de laptop dus) werkte ook niet.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30
Heb je die 10mbit full en half aan beide kanten zo ingesteld?Te laat :P

En wat is er mis met auto, zelfs al ondersteunt 1 kan 10 en de andere kant 10/100? Auto is erg goed in staat daar achter te komen en beide kanten op elkaar af te stemmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 18-09-2006 10:29 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:28:
Heb je die 10mbit full en half aan beide kanten zo ingesteld?Te laat :P

En wat is er mis met auto, zelfs al ondersteunt 1 kan 10 en de andere kant 10/100? Auto is erg goed in staat daar achter te komen en beide kanten op elkaar af te stemmen.
Er is niets mis met de auto, hier ben ik in het begin ook van uit gegaan. Toen de auto echter NIET naar behoren werkte, ben ik gaan proberen of het met de hand instellen wel werkte. Helaas gaf dit hetzelfde resultaat.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 15:27
Misschien een inkoppertje, maar ik zag het nergens in je verhaal staan...:

Heb je er wel een crossed-utp tussen hangen en niet een straight?

Als 1 van de kaartjes auto-mdx aan het doen is kan je rare dingen krijgen...vooral met oudere kaartjes...

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard gebruik ik een crossed kabel. Auto-mdx wordt (volgens mij?) bij "gewone" netwerkkaarten helemaal niet ondersteund (en ik weet ook niet beter dan dat beide kaarten het in dit geval niet ondersteunen en dat een straight kabel gewoon geen verbinding geeft).

Ik heb zelfs al een nieuwe crossed kabel gekocht, maar dat maakt ook niets uit.

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Mja, pak eerst eens een andere netwerkkaart dan.

Als het geen Realtek is is het een grote kans dat het VIA is, en die wordt ook wel ondersteund in FreeBSD (in linux iig. wel).

Anders zou je eens kunnen kijken naar evt. rot geheugen?
Rotte disk?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op maandag 18 september 2006 @ 11:31:
Mja, pak eerst eens een andere netwerkkaart dan.

Als het geen Realtek is is het een grote kans dat het VIA is, en die wordt ook wel ondersteund in FreeBSD (in linux iig. wel).

Anders zou je eens kunnen kijken naar evt. rot geheugen?
Rotte disk?
Rotte disk en rot geheugen zou natuurlijk kunnen, maar het lijkt me niet reeel dat het hele systeem stabiel draait, zelfs alles opnieuw gecompileerd heeft voor de pentium2 met optimalisaties als -O2 en -pipe ("make world" en "make kernel") en daarna nogsteeds stabiel draait.

Ik ga eerst maar eens een nieuw netwerkkaartje ophalen. Als het dan nog niet werkt, dan is de hamer nog altijd geduldig :9.
Pagina: 1