[Indesign Cs2] Het nut van kleurprofielen in foto's

Pagina: 1
Acties:

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Ik vroeg me af wat het nu is van het toekenen van kleurprofielen in foto's wanneer deze in Indesign CS2 gebruikt worden.

Elke foto die bij ons (uitgever/drukkerij) binnenkomt halen we door een photoshop batch, die niets meer doet dan een profiel toe kennen.

Sinds enige tijd gebruiken we Indesign CS2 (superpakket) en ik zie dat je bij print instellingen --> color management ook kan kiezen voor dezelfde kleurprofielen.

Nu vraag ik me dus af of wij de batch nog nodig hebben en of het misschien mogelijk is om de icc profielen gewoon in Indesign toe te voegen.

Hopelijk is deze vraag niet te specifiek en kan iemand me helpen.

Verwijderd

Kleurprofielen kunnen 2 kanten op werken.

1. Je kunt op je scherm een previeuw krijgen hoe de kleuren eruit zien als ze op een bepaalde printer afgedrukt worden.

2. De printer krijgt door hoe de kleuren er precies uit moeten komen te zien.

• Stalkert
Even voor de duidelijkheid, ik heb het hier over printen, maar het gaat dan om printen van een ps-bestand naar de 'in'-map van een distiller.

Kortom, het gaat niet om kleuren op een scherm maar in een krant.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Dan is het nut vrij simpel; er kunnen kleurverschillen optreden tussen wat je op je scherm ziet en hoe het er in de krant uitziet (naast de standaard verschillen door de gebruikte druktechniek).

• Stalkert
Misschien komt mijn vraag niet helemaal duidelijk over.

Het gaat erom of het misschien mogelijk is dat wij de photoshop batch elimineren omdat hetgeen wat we doen in de action ook gewoon in Indesign CS2 kunnen doen bij het printen naar een PS-bestand.

Dit scheelt namelijk een actie in onze totale flow. snappez vous?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat let je om het een keer te proberen c.q. testen :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Stalkert
Het volgende heb ik getest:

1. indesign document x.indd gepakt en hierin foto1_met_icc.tif geplaatst.
2. indesign document x.indd gepakt en hierin foto1_origineel.tif geplaatst

van beiden (1 en 2) een ps geprint indesign met het juiste profiel ingesteld in de printopties.

Hoe kan ik nu controlleren wat de verschillen zijn? In mijn pitstop log vind ik hier niets over

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11-2025

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Met PitStop kun je een complete check of een check op kleuren doen, als het goedis krijg je dan te zien of er al dan geen profiel word gebruikt in een document.
Voor verdere beoordeling zoals bijv kleurverschil zul je een druk- c.q. printproef moeten maken.

Waarom gebruik je de interne engine van InDesign niet om PDF te maken?
Dan heb je meer controle over o.a. je kleurprofielen.
Daarbij is de engine minstens zo goed als Distiller en ook nog eens stabieler en sneller :)

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Pagina: 1