onjuist boot-disk, of ik doe iets verkeerd

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-02 22:26
nu zit ik hier met een oude pc, via via verkregen, en wou hiermee linux proberen
aangezien ik altijd vind dat er iets te leren valt, en ik weet (nog !) niks van linux af

nu is de hardware opzich niet zo bijzonder oud, een athlonXP, met onbekend ATI kaartje
en 265MBram
maar de HD's zijn een probleem, ik heb 1 van 1GB en 1 van 850MB

juist ja, na enig research (go wikipedia) kwam ik erachter dat ik mij beter kon beperken tot
''damn small linux'' of ''feather linux''

oké, geen probleem, ik zoek een boot image, zet die op schijf (en later ook nog floppy geprobeert)
ik doe hem in de pc, zet hem aan, en ik krijg de melding: onjuist boot volume, vervang schijf (of floppy) (weet preciese melding niet meer, maar gewoon de BIOS melding)

ik heb van zowel ''DSL'' als Feather de schijf en floppy variant geprobeert, maar alle 4 de keren weigert hij dienst

nu las ik in de FAQ iets wat mij opviel:
Wat je op je scherm
ziet is niet echt "Linux", omdat onder Linux de grafische interface en het besturingssysteem (de kernel) strikt gescheiden zijn. In feite is Linux alleen de kernel. Daarop draait dan het X Windowing System, dat de grafische hardware ondersteunt en je scherm aanstuurt. Daar bovenop draait weer een Window Manager: een stuk software dat alle knoppen, titelbalken, windows e.d. tekent en er voor zorgt dat je tussen windows kunt switchen.
(uit het stukje: Ik zie op internet mooie screenshots, maar bij mij ziet Linux ziet er heel anders uit! Hoe verander ik dat?)

moet ik eerst nog iets anders instaleren, en dan pas DSL of feather ? pakt hij hem daarom mischien niet
of heb ik gewoonweg verkeerde, corrupte boot image's te pakken gehad ?
(alle keren via officiële site en/of mirrors van officiële site geprobeert te krijgen)

of, omdat ik (nog!) niks van linux afweet, ik iets totaaaaal fout doe, en jullie mij nu heel dom vinden ( ;( )

help mij alstublieft, ik weet dat dit een lang verhaal is, en mischien denk je wel ''waar is die kerel ooit in vredesnaam mee begonnen''
maar ik wil graag wat leren, buiten dat eeuwige windows om, en dit is eigenlijk de enigste manier, met die kleine HD's (heb op dit moment geen geld voor nieuwe HD anders had ik wel een andere distributie gepakt) en heb -nu al- jullie hulp nodig ;(

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Verwijderd

Die foutmelding zegt het al, je hebt geen goede bootfloppy.

Oftewel, je kan niet zomaar die bootimage op een floppy dumpen, die moet daarheen geschreven worden met bijv. rawrite2.

Google is je vriend.

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
en dat geldt hetzelfde voor de iso's.
Net zoals de images voor de diskettes (.img) kan je het iso-bestandje niet zomaar op cd gooien.
Je moet ze dus als een image branden.

Je kan dit met de nero doen, maar ook bijvoorbeeld met cdrtfe.
En om diskette images op diskettes te schrijven, kan je Radwritewin gebruiken.
Remond_FRL schreef op zondag 17 september 2006 @ 22:21:
omdat ik (nog!) niks van linux afweet, ik iets totaaaaal fout doe, en jullie mij nu heel dom vinden ( ;( )
Als dat zo is, raad ik je aan om een tijdje gebruik te maken van livecd (net zoals dsl), of gebruik te maken van een virtuele computer zoals qemu of vmware

[ Voor 32% gewijzigd door freyk op 18-09-2006 09:35 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Hoe je een goede floppy of cd kan maken zou te vinden moeten zijn met Google. Hierboven staan al aardige suggesties. En verder is een live cd zeker een aanrader om eens te proberen. Je krijgt dan een indruk van Linux. Voor Linux moet je vaak wel wat meer lezen en uitzoeken, het is niet alleen maar Next, Next, Finish :) Succes.

Dit topic is nogal basic, daarom gaat ie dicht.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Dit topic is gesloten.