Toon posts:

Wat is voor mij het meest geschikte notebook?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik ben van plan een laptop aan te schaffen. Ik ga deze vooral gebruiken voor verschillende grafische programma's zoals de adobe & macromedia pakketten. Ik zal met verschillende zware bestanden tegelijk bezig zijn, dus een snelle processor (core 2 duo) en 2gigabite aan intern geheugen is een must!
Verder vind ik het vooral ook heel erg belangrijk dat er een goed 17" tft/lcd scherm in zit dat een resolutie van 1920x1200 aan kan en de kleuren en contrasten het best tot z'n recht komen. Op z'n tijd wil ik er ook een nieuwe game vloeiend op kunnen spelen (is de videokaart goed genoeg?).
Nu is mij verteld dat de notbooks van Sony Vaio erg goed van kwaliteit zijn, en dat de beeld kwaliteit door oa x-black ook erg goed is.
M'n budget ligt rond de 2500 euro waardoor een hoop mensen me voor gek verklaren, en me een monster van een desktop pc aanraden. Maar doordat ik verschillende dagen op verschillende lokaties aan het werk ben is een goeie laptop voor mij een must. Hij moet minimaal de eerst volgende 3 jaar zonder problemen mee, en ben daarom erg gesteld op een betrouwbaar merk en goede service. Hiervoor wil ik daarom best wat meer geld neerleggen.
Verder kies ik niet voor een macbook doordat ik de veelzijdigheid van een pc nodig heb (geen lastige vragen van mac gebruikers aub ;) )

Nu ben ik helemaal gevallen voor de Sony Vaio AR21s... Het design van de laptop is super mooi (wat ik ook belangrijk vind) en de specs zijn ook top! Bovendien is deze volledig HD en in bezit van een blu-ray drive wat handig is voor de toekomst.

Ik zet de specs even op een rij:

- Intel® Core™ 2 Duo processor T7200 (2.00 GHz and 667 MHz FSB)
- Microsoft® Windows® XP Media Center Edition 2005
- 200 GB Serial ATA 5400rpm hard disk drive (2 x 100 GB, RAID 0 and 1 supported)
- 2 GB DDR2 SDRAM
- 17" WUXGA (1920 x 1200) widescreen X-black LCD with double lamp technology
- NVIDIA® GeForce® Go 7600 GT with 256MB dedicated Video Memory
- Blu-ray Disc™ Drive (up to 50 GB of storage)
- Hybrid TV Tuner & remote control
- Hi-gloss black finish

En zo ziet ze eruit:
Afbeeldingslocatie: http://vaio.sony-europe.com/productcategory/pictures/ite_nl_NL/standard/vn_ar_series.jpg

De Sony AR21s is alleen redelijk duur, ik heb m op z'n goedkoopst gezien voor 2600 euro. En moet vanaf begin oktober te bestellen zijn.

- Is de videokaart in de AR21s geschikt om games zoals "Oblivion" vloeiend te spelen?
- Hebben jullie aanbevelingen of ervaringen met sony vaio?
- Is sony inderdaad zo'n betrouwbaar merk als dat ik me laten vertellen heb?
- Zijn er andere merken/systemen die jullie mij aanbevelen?

Nogmaals, ik ben erg gesteld op kwaliteit en betrouwbaarheid.

Wat een verhaal he!?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, en hoop dat jullie mij goed kunnen informeren...

Groetjes Lennart

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2006 10:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wie o wie gaat mij helpen..

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:57:
Mensen,
- Is de videokaart in de AR21s geschikt om games zoals "Oblivion" vloeiend te spelen?
Jawel, maar natuurlijk heeft elke videochip z'n beperkingen, alle opties 'aan/high' zal dus niet lukken
- Hebben jullie aanbevelingen of ervaringen met sony vaio?
Nee, geen ervaring, maar de vaio's worden door een 'ander groot merk' gemaakt. Waar je weinig negatiefs van zult lezen.
- Is sony inderdaad zo'n betrouwbaar merk als dat ik me laten vertellen heb?
Tja, hier over kun je natuurlijk lang discusseren er zullen mensen zijn met goede, maar ook met mindere goede ervaringen. Je zou kunnen zeggen 1jaar standaard garantie, dan steld de fabrikant niet veel vertrouwen in het product, maar das natuurlijk kort door de bocht.
- Zijn er andere merken/systemen die jullie mij aanbevelen?
Andere merken zou ik zeggen kijk eens naar een Dell XPS1710 (ook 17" 1920x1200), een Precision M90 (met Quadro FX2500M, kijk maar op notebookforum.com voor een review) of een Toshiba Qosmio G30 (wel een stukje duurder en 'mindere' specs)
Nogmaals, ik ben erg gesteld op kwaliteit en betrouwbaarheid.
Je zult altijd zien, dat je 'de betrouwbaarst mogelijke notebook' koopt, die net bij jouw stuk gaat. Wat dan belangrijk is hoe wordt het probleem afgehandeld. Is het carry/bring in, onsite, next business day onsite....

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
puik laptoppie >:)

Maar die Blu Ray brander, is dat wel zo verstandig? Volgens mij is dat een van de eersten en zal volgens mij lang niet zo snel werken als de Blu Ray branders die een half jaartje/jaartje laten uitkomen. Of is het alleen maar een lezer?

en de looks: :9~

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op maandag 18 september 2006 @ 20:36:
puik laptoppie >:)

Maar die Blu Ray brander, is dat wel zo verstandig? Volgens mij is dat een van de eersten en zal volgens mij lang niet zo snel werken als de Blu Ray branders die een half jaartje/jaartje laten uitkomen. Of is het alleen maar een lezer?

en de looks: :9~
Nee het is ook meteen een brander. Het zal inderdaad niet meteen een hele snelle zijn maar dat vind ik niet echt een probleem.
Ook leuk is dat er een HD uitgang op zit waardoor ik haar op een HD tv kan aansluiten :9

Verwijderd

Topicstarter
Dizzytal schreef op maandag 18 september 2006 @ 20:00:

Andere merken zou ik zeggen kijk eens naar een Dell XPS1710 (ook 17" 1920x1200), een Precision M90 (met Quadro FX2500M, kijk maar op notebookforum.com voor een review) of een Toshiba Qosmio G30 (wel een stukje duurder en 'mindere' specs)
Die Toshiba is ook erg leuk, alleen zit er geen core 2 duo en 1gig intern in terwijl hij wel een stukje duurder is. Wel zit er HD-DVD op, de tegenhanger van Blu-Ray. Ben erg benieuwd wat nu de standaard wordt.
Aan die Dell XPS1710 heb ik ook even zitten denken, betere videokaart en ook nog iets goedkoper. Maar op de één of andere manier trekt Dell mij totaal niet, en buiten dat ik vind de Dell erg lelijk.
Ik zat gister nog even te kijken op dat notebook forum, en merk dat veel mensen erg enthousiast zijn over de beeldkwaliteit van sony notebooks in vergelijking tot andere merken.
Dizzytal schreef op maandag 18 september 2006 @ 20:00:

Je zult altijd zien, dat je 'de betrouwbaarst mogelijke notebook' koopt, die net bij jouw stuk gaat. Wat dan belangrijk is hoe wordt het probleem afgehandeld. Is het carry/bring in, onsite, next business day onsite....
Kun je mij uitleggen wat dit precies inhoud? Dit is voor het eerst dat ik een soortgelijk apparaat koop namelijk...

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Aan die Dell XPS1710 heb ik ook even zitten denken, betere videokaart en ook nog iets goedkoper. Maar op de één of andere manier trekt Dell mij totaal niet, en buiten dat ik vind de Dell erg lelijk.
Ik zat gister nog even te kijken op dat notebook forum, en merk dat veel mensen erg enthousiast zijn over de beeldkwaliteit van sony notebooks in vergelijking tot andere merken.
Ik persoonlijk vind dat Dell qua scherpte gebruik maakt van de één van de beste panels met de 1920x1200 resolutie, maar daar heeft iedereen natuurlijk een andere mening over ;) Ik gebruik privé al jaren een Dell met high-res scherm, dan hebben we het over een 15" met 1600x1200 en nu een 15,4" met 1920x1200. Ik ben nog geen NB tegen gekomen met een (imho) 'beter' scherm. Terwijl ik beroepsmatig dagelijk met NB's bezig ben (nee, niet bij Dell ;) .

Indien je de mogelijkheid hebt bekijk dan eerst een scherm, zeker omdat dit voor jou erg belangrijk is. Iedereen heeft natuurlijk een andere mening en echt objectieve testen zul je, denk ik, moeilijk vinden. Misschien op diverse fotofora..?
Kun je mij uitleggen wat dit precies inhoud? Dit is voor het eerst dat ik een soortgelijk apparaat koop namelijk...
In je TS heb je het over service en het feit dat je op verschillende plekken werk. Natuurlijk is een laptop bedoeld om mee te nemen. Het heeft wel veel meer te leiden onder het gesleep dan dat zo'n ding constant op een buro staat en hooguit 'van beneden naar boven gedragen wordt' (mijn privé gebruik)

Ik zou daarom adviseren om niet alleen naar uiterlijk en spec's te kijken, maar ook naar de garantie. Sony geeft 1jaar carry-in garantie, je moet dus met het ding onder de arm naar het verkooppunt, of Sony. Toshiba heeft op de Qosmio 1jaar next business day on-site, ze komen dus de volgende werkdag bij je lang, Dell heeft daarin de keuze 1-3 jaar.

Gewoon voor jezelf de afweging maken wat je het belangrijkst vindt, denk ik dat het save te zeggen is dat je geen NB vindt het de looks van de AR21 (niet bedoeld om een 'Apple' discussie los te maken ;) ) maar er zijn wel NB's met een betere spec/prijs verhouding.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Verwijderd

Topicstarter
Dizzytal schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:58:

Ik persoonlijk vind dat Dell qua scherpte gebruik maakt van de één van de beste panels met de 1920x1200 resolutie, maar daar heeft iedereen natuurlijk een andere mening over Ik gebruik privé al jaren een Dell met high-res scherm, dan hebben we het over een 15" met 1600x1200 en nu een 15,4" met 1920x1200. Ik ben nog geen NB tegen gekomen met een (imho) 'beter' scherm. Terwijl ik beroepsmatig dagelijk met NB's bezig ben (nee, niet bij Dell .

Indien je de mogelijkheid hebt bekijk dan eerst een scherm, zeker omdat dit voor jou erg belangrijk is. Iedereen heeft natuurlijk een andere mening en echt objectieve testen zul je, denk ik, moeilijk vinden. Misschien op diverse fotofora..?

quote:

In je TS heb je het over service en het feit dat je op verschillende plekken werk. Natuurlijk is een laptop bedoeld om mee te nemen. Het heeft wel veel meer te leiden onder het gesleep dan dat zo'n ding constant op een buro staat en hooguit 'van beneden naar boven gedragen wordt' (mijn privé gebruik)

Ik zou daarom adviseren om niet alleen naar uiterlijk en spec's te kijken, maar ook naar de garantie. Sony geeft 1jaar carry-in garantie, je moet dus met het ding onder de arm naar het verkooppunt, of Sony. Toshiba heeft op de Qosmio 1jaar next business day on-site, ze komen dus de volgende werkdag bij je lang, Dell heeft daarin de keuze 1-3 jaar.

Gewoon voor jezelf de afweging maken wat je het belangrijkst vindt, denk ik dat het save te zeggen is dat je geen NB vindt het de looks van de AR21 (niet bedoeld om een 'Apple' discussie los te maken ) maar er zijn wel NB's met een betere spec/prijs verhouding.
Je hebt daar inderdaad een paar goeie punten... 8)

Maar nu kwam ik vanmiddag dit topic tegen, het is een lang verhaal.. Maar hieruit blijkt wel weer dat bij de Vaio ARseries oa de beeldkwaliteit erg goed is. Hieronder een paar kleine stukjes oa over het scherm, als je zin hebt kun je de rest lezen op: http://www.notebookforums...t=172406&highlight=7600gt

"The 17" Screen-
I've set this notebook up side-by-side with the Dell XPS Gen III, Sony A790, Alienware M9700, and a Toshiba Qosmio- and as far as screen quality goes it's a no brainer. Sony wins handes down for color accuracy, brightness, and most importantly- lack of annoying glare on the glossy screen. Blacker blacks and whiter whites were obvious. Colors more natural and accurate, light leakage negligable, overall- arguably since there is always subjectivity regarding screens- about as good as it gets. In my studio I have a dozen high-end LCD's, and even some high-end CRT's. The Sony AR screen is world-class."

"Overall-
The best experience I've ever had using a notebook. Notebooks (all machines for that matter) are a balancing act. You give here and take there. This isn't going to change anytime soon, so you can forget about "the perfect notebook" or any such fantasies and either accept or reject it for what it is- but make no mistake- the is without a doubt one of the best notebooks that has ever been introduced into the market. Does it use the bleeding edge of every component? No and nor should it. It is designed to create digital content and to play HD content- in that it excels and if you have the money, should be given very serious consideration as a contender on your short list."

"Final-
NO, I don't work for Sony nor do I shill for any hardware manufacturer. I'm owner of a web development company with no ties to anyone. I just got sick of reading so much poorly informed booshwa on this series that I thought it might help if some of us that have them set the record straight. You pay a premium for Sony, everyone know that, but in some cases their premium products are worth it. This is one of those times. They got the balance pretty right-on with the AR190G and I'll be happy to put my expert opinion up against anyone elses that thinks this notebook isn't kick-a$$."

Ik denk dat het moeilijk voor me wordt een andere laptop te kiezen... :9~

Verwijderd

[quote]Dizzytal schreef op maandag 18 september 2006 @ 20:00:

Nee, geen ervaring, maar de vaio's worden door een 'ander groot merk' gemaakt. Waar je weinig negatiefs van zult lezen.

quote]

Dit vind ik wel intressant.. kan je iets meer over dan andere grote merk vertellen?? Ik weet dat Benq door Asus wordt gemaakt... Sony ook??

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 15:02
ik heb zelf een 1920 * 1200 resolutie op een dell 15,4 scherm, maar ik vind het toch wel erg hoog. eigenlijk te hoog..
maar ieder zo zijn mening natuurlijk. ik zou het zeker uittesten als je de mogelijkheid hebt..

edit: btw sinds een macbook pro ook bootcamp ondersteund, vind ik het ook een beetje een non-argument btw. maar goed..

[ Voor 22% gewijzigd door sjobiscity op 19-09-2006 19:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
sjobiscity schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:20:
ik heb zelf een 1920 * 1200 resolutie op een dell 15,4 scherm, maar ik vind het toch wel erg hoog. eigenlijk te hoog..
maar ieder zo zijn mening natuurlijk. ik zou het zeker uittesten als je de mogelijkheid hebt..

edit: btw sinds een macbook pro ook bootcamp ondersteund, vind ik het ook een beetje een non-argument btw. maar goed..
Is dat "Bootcamp" niet dat je er ook windows op kan draaien?
Een macbook pro is een stukje duurder 2789 euro voor een 17" en dan heb je 1024 mb intern ipv 2gig. en een core (1) duo. Waarbij je windows etc. ook nog is appart moet aanschaffen. Verder prima ding, maar hou het toch liever bij een pc. ;)
Pagina: 1