[Vista] Installatie mislukt

Pagina: 1
Acties:
  • 715 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Bij stap 1 van het installeren van Vista RC1 64bit moet ik drivers installeren. Het lijkt mij logisch dat het hier om de JMicron drivers gaat van mijn Asus P5B. Ik heb een floppy gemaakt met de 64bit drivers erop, maar deze zijn niet juist. Ook heb ik de 64bit chipsetdrivers geprobeerd, maar tevergeefs.

De complete map 'drivers' heb ik gekopieerd vanaf mijn mobo cd naar schijf D:\ en geprobeerd om tijdens de installatie van Vista te browsen en op deze manier alle mogelijke drivers geprobeerd. Ook dit lukt niet.

Hebben meer mensen dit probleem met de Asus P5B? Oplossingen?

Afbeeldingslocatie: http://img125.imageshack.us/img125/797/img0576nz0.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Me_Again op 18-09-2006 10:17 ]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:09
JMichron drivers? Als ik google op JMichron, dan krijg ik 0 hits. Wat voor drivers zijn dat?

Ik heb niet zoveel vista ervaring, maar normaal hoef je bij setup alleen drivers te laden als je een sata/raid-setup hebt waar er geen standaard drivers op de cd voor zijn. En dus niet chipset-drivers ofzo. Probeer je vista te installeren op een sata-schijf? En herkent vista je partitie niet als je geen aparte drivers wilt gebruiken?

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08-2025
Vista-drivers voor de JMicron (dus niet JMichron ;)) JMB36X-series Host Controllers zijn nog niet gereleased, dus wat je zou kunnen proberen is om de drivers voor Windows XP x64 te gebruiken. Ik heb gelezen dat dit voor sommige mensen werkt, maar pin me hier niet op vast want ik heb dit zelf nog niet geprobeerd (gaat met mijn P5B Deluxe in de nabije toekomst wel gebeuren). Dikke kans trouwens dat je tijdens de installatie van Vista helemaal geen XP-drivers kunt gebruiken, maar dat dit alleen kan wanneer Vista eenmaal geïnstalleerd is.

Edit: Ik had iets beter moeten lezen, je had de 64-bit XP-drivers al geprobeerd.

Maar........... heb je deze drivers wel daadwerkelijk nodig? Als de DVD-speler die je voor de installatie gebruikt een PATA-aansluiting heeft, dan zit deze op de JMicron-controller aangesloten. En de installatie heb je al kunnen starten; zou je voor de rest van de installatie dan opeens een driver nodig hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door TommyCP op 18-09-2006 00:43 ]

>>>insert witty remark here<<<

• Me_Again
TommyCP schreef op maandag 18 september 2006 @ 00:24:
*knip*

Maar........... heb je deze drivers wel daadwerkelijk nodig? Als de DVD-speler die je voor de installatie gebruikt een PATA-aansluiting heeft, dan zit deze op de JMicron-controller aangesloten. En de installatie heb je al kunnen starten; zou je voor de rest van de installatie dan opeens een driver nodig hebben?
Dat lijkt mij dus ook, maar ik moet perse 'een' driver installeren. De JMicron driver hoeft niet geinstalleerd worden omdat, zoals jij al zei, deze de DVD-speler 'controller' is. De (SATA) hardeschijven maken niet gebruik van deze controller.

Op de Asus CD staan geen Windows XP 64bit drivers, maar wel AMD64bit. Als ik deze installeer krijg ik een blauw error scherm (opzich wel logisch, omdat ik een Intel C2D heb).

Is het (nog) onmogelijk om nu Vista te installeren op de Asus P5B?

• TommyCP
Ik ben nog even aan het googlen geweest, maar heb geen manier gevonden om de JMicron controller aan de praat te krijgen in de Vista installatie. Daarmee vervalt dus de mogelijkheid om de installatie vanaf een PATA DVD-speler te draaien en dat maakt de boel wat ingewikkelder. Twee andere manieren om Vista geïnstalleerd te krijgen zijn dan nog:

- installatie draaien vanaf een SATA DVD-speler;
- de inhoud van de DVD naar een aparte partitie kopiëren en de installatie vanaf daar starten, zoals hier (en hier) beschreven staat.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyCP op 18-09-2006 11:43 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

TommyCP schreef op maandag 18 september 2006 @ 11:39:
Ik ben nog even aan het googlen geweest, maar heb geen manier gevonden om de JMicron controller aan de praat te krijgen in de Vista installatie. Daarmee vervalt dus de mogelijkheid om de installatie vanaf een PATA DVD-speler te draaien en dat maakt de boel wat ingewikkelder. Twee andere manieren om Vista geïnstalleerd te krijgen zijn dan nog:

- de inhoud van de DVD naar een aparte partitie kopiëren en de installatie vanaf daar starten, zoals hier (en hier) beschreven staat.
Anders XP installeren, de Vista dvd locaal zetten en van daaruit upgraden.

• Me_Again
TommyCP schreef op maandag 18 september 2006 @ 11:39:

Autorun werkt bij mij niet, en als ik op setup.exe klik krijg ik de volgende foutmelding: "E:\setup.exe is geen geldige Win32-toepassing"

Komt dit omdat ik Vista RC1 64bit vanuit XP 32bit probeer te installeren?

[ Voor 3% gewijzigd door Me_Again op 18-09-2006 13:32 ]

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-03 23:57
Let op dat er geen CD/DVD speler op het primaire IDE kanaal mag zitten, anders begint de RC1 te mekkeren ben ik achter. moeten op het secundaire kanaal. zitten

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-02 20:38
Ik heb hier ook de p5b-deluxe en heb vista zonder problemen kunnen installeren!
Ik had zelfs raid drivers kunnen laden die ik van de asus cd heb gehaald.

En zover ik weet waren al mijn schijven zichtbaar zonder dat ik drivers moest laden. Dus ik snap ook niet waarom jij wel drivers zou moeten laden.

||

• Me_Again
StefanMarchal schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:36:
Ik had zelfs raid drivers kunnen laden die ik van de asus cd heb gehaald.

En zover ik weet waren al mijn schijven zichtbaar zonder dat ik drivers moest laden. Dus ik snap ook niet waarom jij wel drivers zou moeten laden.
Erg vreemd, want ik kan niet verder voordat ik drivers geinstalleerd heb.

@bastian433
Ik heb maar één IDE aansluiting.

EDIT
Ik heb de installatie nog twee keer uitgevoerd. Het ligt aan de DVD-speler (NEC 3520) die niet herkend wordt door Vista. Ook als ik ga browsen voor drivers wordt de DVD-speler niet herkend.

[ Voor 16% gewijzigd door Me_Again op 18-09-2006 13:57 ]

• stefanmarchal
:) dan ligt het misschien aan dat je de cdrom als primary hebt zoals hierboven aangegeven staat. Of heb je dit ook al getest?

ps ik weet niet waar ik hem op heb staan dus ik kan die stelling niet bevestigen.

||

• TommyCP
Me_Again schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:29:
Komt dit omdat ik Vista RC1 64bit vanuit XP 32bit probeer te installeren?
Hoogstwaarschijnlijk wel. :)
StefanMarchal schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:36:
Ik had zelfs raid drivers kunnen laden die ik van de asus cd heb gehaald
Heb je geïnstalleerd vanaf de Jmicron controller of heb je een SATA DVD-speler? Edit: en ook niet onbelangrijk, is het de 32-bit of de 64-bit versie van Vista die je hebt geïnstalleerd?

[ Voor 58% gewijzigd door TommyCP op 18-09-2006 14:32 ]

• stefanmarchal
ik heb een ide cd-rom speler via de Jmicron chipset, heb de 64 bit versie geinstalleerd en alles ging super vlot.

||

• Me_Again
StefanMarchal schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:02:
ik heb een ide cd-rom speler via de Jmicron chipset, heb de 64 bit versie geinstalleerd en alles ging super vlot.
Kun je die 64bit drivers ook naar mij emailen? BVD :)

EDIT
Probleem is opgelost!

--> CD/DVD speler op SLAVE zetten met jumper

[ Voor 13% gewijzigd door Me_Again op 18-09-2006 17:00 ]

• TommyCP
Verdulleme, dit werkt inderdaad! Ik heb twee DVD-branders; met de master vraagt Vista om een driver, met de slave niet! 8)7

Verwijderd

TommyCP schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:35:
Verdulleme, dit werkt inderdaad! Ik heb twee DVD-branders; met de master vraagt Vista om een driver, met de slave niet! 8)7
Vreemd had eerst een msi moederbord. Geen probleem. Nu een asus p5b en hij blijft om cd/dvd drivers vragen tijdens de setup. Zowel bij Rc1 en Rc2.

Ook als ik hem op slave zet doet hij het niet btw... Hoop maar dat het bij de definitieve release wel goed gaat!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 13:22 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 14:50:
[...]

Vreemd had eerst een msi moederbord. Geen probleem. Nu een asus p5b en hij blijft om cd/dvd drivers vragen tijdens de setup. Zowel bij Rc1 en Rc2.

Ook als ik hem op slave zet doet hij het niet btw... Hoop maar dat het bij de definitieve release wel goed gaat!
Ik heb hetzelfde probleem met een P5B en een NEC 3520 :(
De brander op slave in plaats van master zetten heeft niets geholpen, ik kreeg zelfs de eerste keer nadat ik de pc opnieuw aanzette een BSOD. De tweede keer werd de Vista installatie wel gestart maar ik kwam niet verder dan vóór het omzetten.
Misschien probeer ik nog een keer te installeren met een andere drive.
Hopelijk komt JMicron snel met de drivers...

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 12:40
Canaria schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:22:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met een P5B en een NEC 3520 :(
De brander op slave in plaats van master zetten heeft niets geholpen, ik kreeg zelfs de eerste keer nadat ik de pc opnieuw aanzette een BSOD. De tweede keer werd de Vista installatie wel gestart maar ik kwam niet verder dan vóór het omzetten.
Misschien probeer ik nog een keer te installeren met een andere drive.
Hopelijk komt JMicron snel met de drivers...
Ik weet niet of je het inmiddels al werkend hebt gekregen? Zat met exact hetzelfde probleem, mijn brander (Nec3520) bleef steeds zeuren om extra drivers. Toen ik deze heb omgewisseld met een ander exemplaar ging het de eerste keer perfect. Heb nu voor de installatie de DVD speler van me ouders (Lite on) erin gezet als master, me eigen brander ontkoppeld en het loopt als een trein.

Ik vermoed dat de JMicron chip problemen geeft met de NEC brander. Zeker als ik de posts hierboven lees.

Als de installatie voltooid is, kijk ik of de NEC in vista wel wordt gezien, maar vermoed dat dit geen problemen mag opleveren. Dit laat ik nog weten.

[edit]

Inmiddels is de installatie in 1 keer gelukt, alles werkt. Heb na de install de computer uitgezet en me NEC brander weer aangesloten. Deze wordt hierna direct herkend door vista en kan er gewoon gebruik van maken. Het zal dus waarschijnlijk vooral liggen aan incompatibiliteit van de JMicron en NEC tijdens de installatieprocedure.. :?
Maar ok, bij mij werkt het in ieder geval. Hoop dat anderen hier ook iets aan hebben. Suc6 met proberen!

[ Voor 16% gewijzigd door BramBo op 10-11-2006 13:18 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-03 23:23
Ik heb ook ong zo'n probleem bij mij herkent ie echter wel de optische drives etc. maar de hdd ziet ie neit (dus de stap na deze in de installatie zeg maar). Daar wordt dus ook idd naar een driver gevraagd maar waar haal ik die vandaan? Heb ondertussen alles al geprobeerd van mijn meegeleverde cd van asus (heb A8N SLI-Premium) maar hij vind maar geen geschikte driver :( heb btw 2 sata maxtor schijven met ieder 200 gb met 3 partities in raid 0, wat kan ik doen?

M3P - M3LR - 6320Wp

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 12:40
bokkow schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 20:37:
Ik heb ook ong zo'n probleem bij mij herkent ie echter wel de optische drives etc. maar de hdd ziet ie neit (dus de stap na deze in de installatie zeg maar). Daar wordt dus ook idd naar een driver gevraagd maar waar haal ik die vandaan? Heb ondertussen alles al geprobeerd van mijn meegeleverde cd van asus (heb A8N SLI-Premium) maar hij vind maar geen geschikte driver heb btw 2 sata maxtor schijven met ieder 200 gb met 3 partities in raid 0, wat kan ik doen?
Welke versie vista gebruik je? 32 of 64 bit? en heb je al op de asus site zelf gezocht. Daar willen regematig nog wel eens driver updates ten opzichte van de cd welke je hebt meegekregen staan.

[ Voor 42% gewijzigd door BramBo op 11-11-2006 15:01 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

BramBo schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:48:
[...]

Ik weet niet of je het inmiddels al werkend hebt gekregen? Zat met exact hetzelfde probleem, mijn brander (Nec3520) bleef steeds zeuren om extra drivers. Toen ik deze heb omgewisseld met een ander exemplaar ging het de eerste keer perfect. Heb nu voor de installatie de DVD speler van me ouders (Lite on) erin gezet als master, me eigen brander ontkoppeld en het loopt als een trein.
Ik heb niet meer geprobeerd om Vista op de normale manier te installeren, dus heb ik eerst maar Windows XP Prof x64 geïnstalleerd vanaf m'n OEM cd en daarna direct een upgrade vanuit XP naar Vista x64 gedaan.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-03 23:23
BramBo schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:01:
[...]

Welke versie vista gebruik je? 32 of 64 bit? en heb je al op de asus site zelf gezocht. Daar willen regematig nog wel eens driver updates ten opzichte van de cd welke je hebt meegekregen staan.
Ik gebruik 32-bits versie (volgens mij loopt nog lang niet alles soepel met 64-bit en al helemaal niet met een beta-OS maar goed) ik ben nu zover dat ie de schijven wel herkent maar nu krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/8605/nuditweercp5.th.jpg
Ik ga vandaag eens zoeken naar die drivers en hopen dat het dan wel werkt..

ik heb trouwens wel een handige tip voor mensen met hetzelfde probleem als wat ik had hiervoor:
installeer de nieuwste nforce4 drivers ik heb 6.86 gebruikt en het werkt in combinatie met raid schijven (althans ze worden dus herkent..).

M3P - M3LR - 6320Wp

Pagina: 1