[XP] is slaapstand gevaarlijker dan uitzetten? *

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-03 11:12
Kan het kwaad om in plaats van je laptop af te sluiten, deze in de slaapstand te zetten? of loop je dan risico dat tijdens transport je harde schijf of iets anders naar z'n grootje gaat?

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
redkuul schreef op zondag 17 september 2006 @ 18:02:
of loop je dan risico dat tijdens transport je harde schijf of iets anders naar z'n grootje gaat?
Niet meer dan anders.

[ Voor 16% gewijzigd door DappereDodo op 17-09-2006 18:04 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:10
de computer staat dan gewoon uit en ipv windows opnieuw te laden bij het opstarten laad hij de hibernate file in het geheugen zodat je snel verder kan zonder alles opnieuw te laden

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Tijdens slaapstand staat alles uit. Je kan dus bijvoorbeeld de accu gewoon verwijderen.

Het verschil is dat Windows en programma`s niet opnieuw hoefen te worden geladen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Moning2
Mento schreef op zondag 17 september 2006 @ 18:36:
Tijdens slaapstand staat alles uit. Je kan dus bijvoorbeeld de accu gewoon verwijderen.

Het verschil is dat Windows en programma`s niet opnieuw hoefen te worden geladen.
zo kan je het ook zeggen

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-02 17:27
Ik dacht dat "slaapstand" een standby-mode was ? Dus dat er alleen wat stroom op het geheugen gehouden word ? De disk is in ieder geval "powerd down" en de koppen staan in de parkeerstand, dus wat vervoer betreft zou het niet uit maken. Wat betreft het verwijderen van de accu... dat moet je maar eens proberen. Als ik gelijk heb crasht je pc en zul je opnieuw moeten opstarten als je hem weer op wil starten :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij geen van beiden hoef je je zorgen te maken over de HDD zelf omdat die wordt uitgeschakeld.

Maar slaapstand != standby. Standby laat het geheugen gevoed, bij slaapstand/hibernation wordt het geheugen naar de HDD overgezet en heb je het hetzelfde risico als wanneer je de laptop gewoon uit zet. Nou ja, je wilt geen geheugen gaan bijprikken oid maar verder niets aan de hand.

redkuul: welkom op GoT trouwens! Je vraag is er een waarover al heel erg veel is te vinden onder je F1 knop, op het net en waarschijnlijk in het boekje van je laptop. Loop die dus eerst even langs voor je een vraag stelt. Scheelt jou tijd en vaak leer je nog wat meer dan dat je zocht :P
Ik pas de topictitel nog even wat aan, zodat het wat meer zegt dan dat je iets hebt met de slaapstand. Ik neem hier even aan dat je XP gebruikt: zie ook de "sticky" topics bovenaan dit subforum :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

als ik iets meer als 2 uur mijn notebook niet nodig heb, is het dan beter om hem in slaapstand te zetten of in stand-by?

Verwijderd

dat moet je zelf beslissen, ik vind het namelijk niet storend die "extra 5 seconden EVEN te wachten", maargoed ieder zijn mening en voorkeur.

Verwijderd

maar wat is beter voor het systeem, ik neem aan slaapstand, is ook beter voor het systeem, niet?

• Moning2
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 16:16:
maar wat is beter voor het systeem, ik neem aan slaapstand, is ook beter voor het systeem, niet?
slaapstand = zelfde als uit, standby = stroom door et geheugen (en misschien nog wat andere componenten)

Verwijderd

Even een vraagje: Wat ik altijd heb begrepen en volgens mij is dit ook zo: Slaapstand is naar HD geschreven geheugen, dus in theorie geen stroomverbruik. Bij Stand-by is dit natuurlijk wel zo, aangezien er stroom op het geheugen staat. Waarom staat er bij mijn toshiba powersaver programma dan:
Gebruiksduur bij standby: xx uur
Gebruiksduur bij Slaapstand: xx dagen

Dus dat zou toch betekenen dat slaapstand stroom gebruikt. Bij m'n vorige acer was dit ook al zo trouwens. Iemand uitleg?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:56:
Even een vraagje: Wat ik altijd heb begrepen en volgens mij is dit ook zo: Slaapstand is naar HD geschreven geheugen, dus in theorie geen stroomverbruik. Bij Stand-by is dit natuurlijk wel zo, aangezien er stroom op het geheugen staat. Waarom staat er bij mijn toshiba powersaver programma dan:
Gebruiksduur bij standby: xx uur
Gebruiksduur bij Slaapstand: xx dagen

Dus dat zou toch betekenen dat slaapstand stroom gebruikt. Bij m'n vorige acer was dit ook al zo trouwens. Iemand uitleg?
Misschien duiden ze daarmee op de neiging van elke accu om langzaam leeg te lopen? Om hoeveel dagen gaat dat dan?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik zit nu op 17% accu en das 4 dagen... en als ie vol is iets van 60 dagen ofzo... dus dat zou kunnen. Maar lijkt me dat ze dat dan ook erbij zetten als ie uitstaat? Misschien dan toch vanwege het lampje wat brand in slaapstand...

EDIT: Even getest, lampje gaat inderdaad uit ;-) Dus dat is het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 18:05 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als er in die slaapstand van jou een lampje brand, dan is dat volgens mij geen hibernate :?

Bij Hibernate gaat de boel namelijk volgens mij echt helemaal uit?

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 20-11-2006 18:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Elke pc (ook laptops) verbruikt ook stroom als hij volledig uit staat dus ook als hij in slaapsand staat.
Deze stroom is nodig om te zorgen dat je hem ook weer aan kan zetten! Alle componenten/schakelingen die voor een wake-up event (kunnen) zorgen (powerknop, toetsenbord, maar ook WOL-netwerkkaarten, modems, ...) moeten onder spanning (+5VSB; 5 volt standby-spanning) blijven staan tesamen met de logica om het schakelen van een van deze circuits om te zetten in een mooie opstart van je hardware :)

[ Voor 17% gewijzigd door the_stickie op 20-11-2006 18:08 ]

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 14:17
standby : dump alles in het geheugen en zet alles (behalve het geheugen) uit.
Veilig, tot je accu leeg is. Accu leeg, geheugen leeg, allez weg.

hibernation: Dump alles van het geheugen op je hdd. en zet alles uit.
duurt langer, maar niks kan verloren gaan, ook niet als je accu leeg is.

standby duurt 2 sec. hibernate 30 ofzo.
hibernate ftw.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Echt weer zo'n voorbeeld van een collega naar collega rodel...
Pagina: 1