Nieuw systeem voor ouders: graag advies

Pagina: 1
Acties:

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Hoi mede-tweakers,

Mijn ouders hebben mij gevraagd een nieuw systeempje samen te stellen. Ze hebben nu nog een AMD Thunderbird 1,2 GHz. van ruim 5 jaar oud (toen nog een redelijk top-systeem) en deze begint wat achter te raken. Heb een budget van max. € 2000,--, maar daar moet dus een compleet systeem van komen (incl. toetsenbord, muis, printer, Windows, etc). De computer wordt voornamelijk gebruikt voor wat fotobewerking, Office (behoorlijk veel Word), internetten en downloaden en af een toe een spel op zijn tijd (geen vechtspellen, maar een spel als Oblivion gaat nog wel). Als er spellen gespeeld worden, dan wel zo mooi mogelijk natuurlijk. Het systeem moet redelijk snel zijn, want ook met deze computer willen ze weer een jaar of vijf vooruit. Overclocken zullen ze niet doen.
Ik heb graag jullie advies of ik het systeem op bepaalde punten niet wat zou moeten aanpassen. Het volgende heb ik samengesteld bij Alternate:

* Processor:
Intel® E6600 (incl. boxed koeler) € 319,-
Goede prijs/kwaliteit-verhouding. Snel, kan dus een tijdje mee.
Wat betreft de processor staat mijn keuze eigenlijk vast.

* Moederbord:
Asus P5W DH Deluxe € 219,-
Een prijzig moederbordje, maar kwalitatief goed en er zit eigenlijk
alles op en aan. Andere (goedkopere) goede opties?
Moet ik wellicht gaan voor een moederbord met 975P? Zo ja, welke?

* Grafische kaart:
Asus EN7900GT TOP/2DHT 256 MB € 295,-
Een snelle videokaart, zeker in de TOP-editie. Kan wel een tijdje mee.
Heb ook gekeken naar de X1900XT, omdat die nog sneller is. Maar
die kaart is toch een stuk duurder. Tips?

* Geheugen:
Kingston ValueRAM DIMM 2 GB 2048 MB PC2-5300 / DDR2-667 € 249,-
Ik vind twee GB geheugen er in horen in een dergelijk systeem, zeker
omdat het een aantal jaren mee moet gaan. Daarom 2 stuks uit één
serie, om compat.probs. in de toekomst uit te sluiten. Iemand tips
of opmerkingen hierover?

* Harddisk:
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB (16 MB cache) € 85,-
Een grote, snelle HD. Prijs/kwaliteit erg interessant. Groter is m.i. niet
nodig, momenteel gebruiken ze nog geen 80 GB. Indelen in partities
doe ik zelf. Denk niet dat ik hiervan ga afwijken.

* Behuizing:
Chieftec Bravo Serie 3x 5,25" / 2x 3,5", 6x 3,5" € 75,-
Superkast, heb ik zelf ook. Genoeg uitbreiding mogelijk.

* Voeding:
CoolerMaster iGreen Power 430W € 79,-
Genoeg power voor het systeem.

Maar: ik wilde eigenlijk voor een Antec Sonata II gaan, een mooie en
stille kast, waar de voeding al in zit. Deze kast zit bij Alternate alleen
niet in het assortiment. Daarom ben ik bijna verplicht een case en een
losse voeding te kopen. Kan dat niet goedkoper? Misschien zijn er
mensen met (ook voor het oog aantrekkelijke) alternatieven? De case
moet bij voorkeur zwart/zwart-zilver zijn. Hierover hoor ik graag jullie
mening.

* Drives:
1) Floppy-drive:
Sony Floppydrive 1,44 MB, 34-polige aansluiting, intern € 15,-
Ik wil nog niet zonder.

2) DVD-Rom:
LG GDR-8164B 16/52x € 19,-
Ben niet merkgebonden, alternatief is ook goed.

3) DVD-RW:
NEC NEC AD-7173A € 39,-
Deze heeft Labelflash/Lightscribe. Dat is een vereiste.
Ik heb gehoord dat ook de BenQ DW-1670 een goede DVD-RW is,
deze heeft ook Labelflash. Graag opmerkingen/ervaringen.

* Monitor:
Samsung SyncMaster 940BF € 299,-
Hierbij twijfel ik enorm. Enige vereiste hierbij is dat het een 19" TFT
moet zijn. De Samsung is misschien meer voor gamers. Alternatieven
zijn hier dus zeer welkom! Moet ik uitkijken naar een ander merk?
Acer? Iiyama? Graag ook vermelden waarom.

* Muis:
Logitech Optical MX518 € 45,-
Mijn moeder wil absoluut geen draadloze muis, die vindt ze te zwaar.
Dit is een prima muis, reageert snel en scherp. Heeft wat handige
knoppen, die een standaard muis mist.

* Toetsenbord:
Logitech Media Keyboard € 15,-
Een erg standaard toetsenbord. Mijn ouders hebben momenteel een
vergelijkbaar toetsenbord en dat bevalt prima. De extra knoppen
gebruiken ze (bijna) niet.

* Speakers:
Logitech X-530, 5.1 € 65,-
Niet te dure speakers, goed genoeg voor wat ze met de computer
willen doen. Bureau is groot genoeg, maar ik twijfel nog om 2.1 te
pakken. Al vind ik het verschil 2.1 en 5.1 net te groot eigenlijk.

* Koelers:
1) Arctic-Cooling Fan 12 120 x 120 x 38 mm € 9,-

2) Arctic-Cooling Fan 9 92 x 92 x 38 mm € 7,-
Ik kon het systeem niet 'klaar' maken zonder koelers, dus deze beide
er maar bijgepakt. Eén outtake-fan, één intake fan.

* Printer:
Hewlett-Packard PSC 2575 € 149,-
Printer en scanner in één. HP levert kwalitatief goed spul.

* Besturinssysteem:
Microsoft Windows XP Pro OEM (voor System Builders) € 149,-
Dit schijnt iedereen in zijn systeemconfiguratie te vergeten. Ik wil
deze er absoluut legaal bij, i.v.m. updates, enz.
Is WindowsMCE wellicht ook een optie? Zo ja, waarom zou ik die
moeten pakken?

Totaal: € 2.132,-

Iets boven budget dus (dit is nog excl. bezorgkosten).
Op zich kunnen mijn ouders daar wel mee leven, maar ik heb graag
tips om evt. nog wat te besparen. Zelf bouwen is altijd mogelijk,
dat heb ik vaak genoeg gedaan.
Wil wel graag bij één winkel bestellen. Sommige onderdelen zullen
ergens anders wel goedkoper zijn, maar dan lopen de bezorgkosten
waarschijnlijk weer enorm op. Was altijd trouwe klant van MyCom,
maar die worden me nu toch echt iets te duur. Dit systeem (niet
helemaal identiek, maar in ieder geval wel vergelijkbaar) is al gauw
een honderd of drie, vier duurder daar. Als er mensen zijn met
alternatieve (web-)winkels, die een (vrijwel) identiek systeem voor veel
minder geld kunnen leveren, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Van wat ik zo begrijp van wat je ouders doen met de PC is XP Pro al weer overkill...
XP Home voldoet ook prima, eventueel MCE. Zijn in ieder geval beide goedkoper dan Pro.
Ik mis met het oog op legaliteit nog wel de Office licentie? (Als je die overneemt van de oude PC, waarom dan niet ook de XP licentie overnemen?)
Op de monitor valt inderdaad ook het nodige te besparen. Bijv. de 203 van Samsung, een 20" met 8ms, is toch al weer ong. 40 euro goedkoper dan je huidige keuze, en je hebt nog groter beeld ook.
Misschien als All-in-one van HP voor de 4180 of de iets simpeler uitgevoerde C3180 gaan?
Scheelt ook weer iets.
Als je ouders weinig tot geen film kijken op de PC, en maar af en toe gamen, lijkt 5.1 me ook overkill, dan is 2.1 voldoende. Scheelt ook weer kabels van de achterspeakers wegwerken.
Misschien is een Arctic Silentium T2 een leuk alternatief voor je ouders?
Stille kast, met 350Watt voeding, heb er laatst nog een 6600 i.c.m. een 7900GT in geleverd, past prima, en draaide als een zonnetje. Scheelt je weer een losse voeding aanschaffen.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
* Moederbord:
Asus P5W DH Deluxe € 219,-
Een prijzig moederbordje, maar kwalitatief goed en er zit eigenlijk
alles op en aan. Andere (goedkopere) goede opties?
Moet ik wellicht gaan voor een moederbord met 975P? Zo ja, welke?
En wat voor opties heeft deze meer dan bijvoorbeeld een asus p5b, of een MSI p965 platinum? Volgens mij is dat moederbord meer bedoeld voor fanatiek over te klokken.
* Geheugen:
Kingston ValueRAM DIMM 2 GB 2048 MB PC2-5300 / DDR2-667 € 249,-
Ik vind twee GB geheugen er in horen in een dergelijk systeem, zeker
omdat het een aantal jaren mee moet gaan. Daarom 2 stuks uit één
serie, om compat.probs. in de toekomst uit te sluiten. Iemand tips
of opmerkingen hierover?
Volgens mij kan je beter pc 4200 nemen. Het loopt dan synchroom met je cpu of zo, misschien kunnen anderen daar wat meer info over geven. En het is goedkoper. :)
Maar: ik wilde eigenlijk voor een Antec Sonata II gaan, een mooie en
stille kast, waar de voeding al in zit. Deze kast zit bij Alternate alleen
niet in het assortiment. Daarom ben ik bijna verplicht een case en een
losse voeding te kopen. Kan dat niet goedkoper? Misschien zijn er
mensen met (ook voor het oog aantrekkelijke) alternatieven? De case
moet bij voorkeur zwart/zwart-zilver zijn. Hierover hoor ik graag jullie
mening.
Je kan toch ook bij een andere shop bestellen? Azerty of Salland of zo? Zitten alledrie in Raalte dacht ik?
* Koelers:
1) Arctic-Cooling Fan 12 120 x 120 x 38 mm € 9,-

2) Arctic-Cooling Fan 9 92 x 92 x 38 mm € 7,-
Ik kon het systeem niet 'klaar' maken zonder koelers, dus deze beide
er maar bijgepakt. Eén outtake-fan, één intake fan.
Je hoeft ze er echt niet per se bij te nemen volgens mij hoor. Configureer het gewoon zonder die pc-builder.

• HetBiggie
@BredeP:

- Wat is er beter/meer aan WindowsMCE dan WinXP Pro? Ik dacht altijd dat MCE een uitgeklede versie wat van XP Pro?
- Zowel mijn ouders als ik hebben een legale Office-versie. De oude PC gaat naar mij, en mijn oude PC gaat (zonder Office, evt. met StarOffice) naar iemand anders. Dus geen gedonder met licenties voor Office.
- De monitor is een goede tip. Ik zal eens wat reviews ervan bekijken.
- De printer wordt misschien een PSC1610. Maar aangezien er wel redelijk veel geprint wordt, denk ik niet dat ik daar voor iets anders ga. Hmm, toch maar in overleg met mijn ouders gaan hierover...
- Ik heb n.a.v. je opmerking wat reviews gezocht van de Logitech X-230, en dat schijnt toch wel een aardig setje te zijn. Het wordt waarschijnlijk toch een 2.1.
- De kast is een mooi alternatief, helaas niet bij Alternate te krijgen. Maar daarover onderaan mijn berichtje meer.

@Hello_moto
- Is de 975P chipset gelijkwaardig aan de 975X? Zo ja, dan valt ook op het moederbord flink te besparen.
- Ik zie weinig prijsverschil tussen 4200 en 5300 moet ik eerlijk zeggen. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de computer dan wat lekkerder loopt. Nog ff wat meer reviews daarover lezen.
- Ik wist niet dat Alternate in Raalte zat, zou best kunnen. Ik weet dat Alternate in ieder geval in Ridderkerk zit. Hoe dan ook, nogal een eindje van mijn ouders vandaan (die wonen in het midden/noordoosten van Noord-Brabant).

In ieder geval alvast bedankt voor jullie tips.

Nog wat algemene opmerkingen:
Ik heb ook gekeken wat het systeem zou kosten bij Salland. Dan blijk ik honderd euro goedkoper uit te zijn en heb ik bovendien pixelgarantie afgesloten. Ik kan evt. kiezen om het ook nog te laten assembleren voor € 35,-- en dan ben ik nog steeds goedkoper uit. Okee, wel gekozen voor de Antec Sonata II. Wat zijn de ervaringen met Salland? In de shopsurvey komen ze er i.i.g. goed uit.

Nog iets wat me opviel bij Salland: er staan twee videokaarten van de X1900XT-serie, die me wel erg goedkoop lijken: de Asus X1900XT van € 263,-- (art.nr. 20249) en de Sapphire X1900XT van € 314,01 (art.20243). Dit is wel erg veel goedkoper dan de andere X1900XT's. Klopt dit wel? Zo ja, dan kan ik er beter die Asus X1900XT ipv. de Asus 9700GT indoen....?

Verwijderd

Ik vind een 7900GT wel een beetje overkill voor een systeem waar maar af en toe spellen op gespeeld gaan worden.
Je kan ook nu een 7600GT/1600XT nemen en dan later een middlerange DX10 kaart nemen.
Als de games altijd het liefst op het mooist gespeeld worden, dan is het denk ik een betere aanpak om een midrange kaart te pakken, en dan te upgraden indien nodig ipv 1 topkaart te nemen en daar mee 5 jaar doen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Persoonlijk vind ik het systeem overkill zeker als je bedenkt waarmee nu gewerkt wordt.

Te besparen valt dus zeker op de CPU en het MB en het geheugen. Ik heb zelf 1 GB en dat is ruim voldoende gebleken.

VGA kan ook goedkoper. Mij bevalt een 9800pro uitstekend voor af en toe eens HL2 of Doom3.

Extra koelers = extra lawaai. Overweeg het systeem eens zo stil mogelijk te maken door bijv. een Nexus kast met bijbehorende voeding/koeling. Mooi design én aardig stil en nog stiller te krijgen door een andere CPU en/of VGA koeler.

Overweeg twee kleinere HD's in RAID 1, handig als er een uitvalt en dus minder kans op dataverlies (bedenk wel dat dit geen backup oplossing is)

Mogelijk is een externe HD met een image van XP direct na de install én een aparte datapartitie voor backup wel zo handig.

Waarom 1 brander én 1 lezer? Zo vaak zul je niet on-the-fly kopieën maken.

Een draadloze muis en toetsenbord vinden ze als ze eraan gewend zijn vast fijner dan een bedraad gebeuren. Qua gewicht scheelt het weinig en het is een kwestie van gewenning.

XP Home is voldoende voor de gemiddelde thuisgebruiker.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 17-09-2006 20:32 ]

ARME AOW’er

• HetBiggie
Een 9700GT is misschien momenteel wat overkill, maar het systeem zal de komende jaren niet echt uitgebreid worden. De computer zoals die er nu nog staat draait nog steeds behoorlijk. Enige verandering daarin is het bijplaatsen van wat geheugen geweest.
Ik heb een 9800Pro gehad, maar die is echt veel te langzaam. Daar draait Oblivion echt niet lekker op. Maar ik heb ook niet voor een top-of-the-line kaart gekozen. Dan had ik 400+ euro moeten neertellen, en dat vind ik gewoon te gortig. Maar er moet een lekker draaiend systeem staan dat ook op de toekomst van de komende paar jaar is voorbereid.

Twee HD's is een optie, maar ik weet nog niet of ik dat ga doen. Mijn ouders hebben een backup HD waar een image op kan. Dat gebeurt via een ingebouwde bracket met slede (vandaar dat de Arctic Silentium T2 geen optie is, want die heeft maar twee 5,25" brackets).

Ik heb gekozen voor een DVD-speler en DVD-brander ivm. gemak en slijtage. Er zit vaak een muziekcd, filmpje of cdromspel in de computer, dus die draait nogal eens. De brander is dan voor het pure brandwerk (wat ook behoorlijk voorkomt). Ik weet eigenlijk niet wat jullie ervaringen zijn met het gebruiken van de DVD-brander als enkele speler?

Draadloos toetsenbord zou een optie zijn, draadloze muis niet. Been there, done that. Ze waren er niet tevreden over. Dus weer terug naar een Logitech MX5 (of zoiets).

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Guardian Angel schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:28:
Persoonlijk vind ik het systeem overkill zeker als je bedenkt waarmee nu gewerkt wordt.
Inderdaad. Gezien de eisen zou ik gewoon de dichtsbijzijnde Vobis, Dixons of Dynabyte binnenstappen en daar voor 800 euro een prima systeem halen waar ze prima mee uit de voeten kunnen. Dit lijstje zie ik meer als een Tweaker die zich uitleeft op de Pricewatch en met de meest dure en onnodige onderdelen op de proppen komt.

Wees nu eerlijk;

2GB geheugen voor wat fotobewerking? :?
Een videokaart van 300 euro voor 'af en toe' een spelletje? :?

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2006

Prima systeem voor nog geen 800 euro. Denk je nu echt dat je ouders het verschil tussen een AMD Athlon 64 X2 3800+ of een Intel Core 2 Duo zullen merken? Hell, dat zou ik niet eens kunnen :o
Guardian Angel schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:28:
Overweeg twee kleinere HD's in RAID 1, handig als er een uitvalt en dus minder kans op dataverlies (bedenk wel dat dit geen backup oplossing is)
RAID 1 voor een huis-tuin-keuken systeem is ook zwaar overkill, vindt je ook niet? ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Gunner op 17-09-2006 21:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:07
^^ met Gunner, de dingen die TS noemt kunnen zelfs nog met een TB 1.2GHz prima gedaan worden.

• HetBiggie
Okee, het is wel iets meer dan 1x per maand een spelletje. Ik geloof nooit dat Oblivion draait op Vobis-/Dixons-meuk van 800 euro. En ik heb al helemaal geen zin om over 2 jaar weer zo'n slechteservice-zaak binnen te lopen en weer een 800 a 1000 euro neer te tikken. Mijn ouders willen wel een kwaliteit-pc. Het ding staat bijna 24/7 aan, vandaar. En bovenal: hij moet lang kunnen meegaan.

Ik zit volgens mij redelijk in lijn met de Tweakers.net Best Buy Guide voor het multimedia-systeem. Daar wordt van alles de goedkoopste winkel gezocht (wil ik ook best doen, maar dan ben je uiteindelijk veel meer kwijt door de bezorgkosten), geen assemblage- en/of bezorgkosten en daar wordt geen printer/scanner meegenomen en bovenal geen besturingssysteem. Als je die dingen weglaat, dan scheelt dat al een grote som geld.

Vandaar dat ik dus ook kwam met de vragen over de onderdelen en dan met name het moederbord en de monitor, twee dingen waar best op te bezuinigen zijn. Gelukkig heb ik met jullie tips al flink kunnen besparen. Salland is al ruim 100 euro goedkoper met het oorspronkelijke systeem. Na jullie tips heb ik nog meer kunnen besparen en het systeem zit nu al op bijna 1800 euro.
Die 7900GT is iets waar ik nog zeker over twijfel, vandaar dat ik ook vroeg naar de Asus X1900XT van € 263,--. Klopt die prijs? Want dan is dat een heel mooi bedrag voor een leuke videokaart.

Nogmaals bedankt voor de besparingstips. Als jullie nog meer hebben hoor ik het graag!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Kijk nu eens voor de grap bij http://www.officecentre.n.../Corr_F2006definitief.pdf naar het Compaq Systeem van Euro 899,= excl. BTW en monitor.

ARME AOW’er

• HetBiggie
Ik zit wat te spelen met de configuratie wat betreft de combi videokaart/monitor.

Een 7600GT of een 7900GS zijn ook wel erg interessante opties. Maar kan ik dan niet beter voor de 7900GS met 256bit gaan, ipv de 7600GT met 128bit? Dat verschil moet toch wel erg groot zijn. Mijn ouders hebben geen trek over 2 jaar een nwe. videokaart aan te schaffen.

Wat betreft de monitor: hierboven is al gewezen op een 20" Samsung. Nou zag ik ook 19" breedbeeld monitoren staan. Qua prijs gezien erg interessant, nog geen 250 euro. Hoe bevalt breedbeeld jullie? Ik heb van vrienden begrepen dat met name spellen hier moeilijk mee overweg kunnen. Klopt dat?

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

SpX

Als je toch per se zo`n videokaart wild kopen zou ik zeker voor de goedkope x1900xt gaan. Deze draaid vooral in spellen zoals Oblivion. ( lees 10/15 fps meer dan 7900 gt. )

Verder ben ik het niet eens met wat ze zeggen ; '' koop gewoon een een systeempje van 800 euro bij Dixons..'', want hiermee kun je nooit 5 jaar goed vooruit. Over 2 jaar is windows Vista bijna voledig geintegreerd, en dus heb je toch ook een redelijk snelle kaart nodig en proccesor nodig om het soepel te kunnen draaien. Ook 2 GB is dan een vereiste om lekker te kunnen werken.

En wat je vrienden zeiden over een 19 inch breedbeeldscherm is onzin. Ok, niet alle games draaie native die resolutie, maar er zijn site`s zoals widescreenforum.net, die dit kunnen verhelpen.
Wel vind ik persoonlijk een 19 inch WS een rare verhouding hebben, wat betreft hoogte en breedte.
Ik zou ook eens kijken naar de Mirai 22 inch of die 20 inch Samsung die je eerder al werd aangeraden.

Dus ik vind je keuze niet overkill, misschien voor die dingen wat je nu wild doen wel, maar wanneer Vista er is zul je er veel aan hebben, en dit kun je met een 800 systeempje van Dixons oid wel vergeten...

Good Luck

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HetBiggie schreef op zondag 17 september 2006 @ 21:20:
Okee, het is wel iets meer dan 1x per maand een spelletje. Ik geloof nooit dat Oblivion draait op Vobis-/Dixons-meuk van 800 euro.
Voor 800 euro koop ik een puik HP systeem (voorbeeld).

Dat als 'meuk' bestempelen zou een vergissing zijn :o
HetBiggie schreef op zondag 17 september 2006 @ 21:51:
Wat betreft de monitor: hierboven is al gewezen op een 20" Samsung. Nou zag ik ook 19" breedbeeld monitoren staan. Qua prijs gezien erg interessant, nog geen 250 euro. Hoe bevalt breedbeeld jullie? Ik heb van vrienden begrepen dat met name spellen hier moeilijk mee overweg kunnen. Klopt dat?
Je bezwijkt voor de media hype 'breedbeeld'. Mijn ervaring is dat iets oudere mensen helemaal breedbeeld niet kunnen waarderen. De resolutie is vaak hoger en daardoor alles in Windows kleiner wat ze vaak niet goed kunnen lezen.

Ik zou daar nog eens goed over nadenken iig, laat ze op z'n minst eens in een winkel naar een breedbeeld monitor kijken en vragen of ze het iets vinden. Vanaf een internet pagina kan je zoiets domweg niet beoordelen.

[ Voor 56% gewijzigd door Gunner op 17-09-2006 22:11 ]

• HetBiggie
Mijn ouders zijn gelukkig niet de mensen die een 17" scherm op 800x600 draaien... ;-D
Mijn moeder geeft computercursussen en gebruikt daarvoor momenteel een Dell laptop met 15,1" scherm, dat native draait op 1440x1050 ofzo (beetje vreemde resolutie). Dat gaat zonder problemen!
Maar ik zal ze zeker eerst meenemen naar MyCom ofzo, om daar wat schermpjes in actie te zien. Thx. voor de tip!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Waarom zou er naderhand Vista op moeten? Het is een upgrade naar een ander OS en is absoluut niet noodzakelijk.

Daarnaast, ik gaf een link naar een systeem wat zeker aan de eisen die ouders stellen voldoet. Het scheelt >600 incl. een leuke monitor.

Uit ervaring weet ik onderhand wel wat ouders met een PC willen én doen. Maar goed, het is aan de TS om het geld van zijn ouders uit te geven en niet aan mij al verwacht ik dat mijn advies door henzelf zeker meer zou worden overwogen dan de TS doet.

ARME AOW’er

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zou voor dergelijke doeleinden niet gelijk naar de veel duurdere Core 2 Duo grijpen (hoe fantastisch ze ook mogen zijn, ik heb er zelf ook een :P). Ook het moederbord kan een stuk goedkoper, zeker voor AMD zijn er goede, complete en goedkope moederborden te vinden.

Voor het geheugen, ik zou inderdaad 2x1GB nemen, dat werkt gewoon veel prettiger en vooral met het komende Vista OS. Maar dat hoeft dan echt geen snel 800MHz te zijn ofzo. Geheugenmodules op 667 of 533 zijn ook al aardig rap, en kosten een stuk minder.

Wat opslagruimte betreft zou ik gaan voor 2 harde schijven. Zo kun je data mooi gescheiden houden en eventueel een aparte schijf voor games, films en muziek enz gebruiken. Natuurlijk kun je dan ook RAID 1 gaan draaien, waardoor je wat extra snelheid krijgt en volledige dataveiligheid. Een standaard 7200rpm schijf lijkt me snel genoeg voor jouw situatie.

Wat videokaart betreft: Als je er echt op wilt gaan gamen zou ik hier niet te veel op willen bezuinigen. Een X1900XTX heb je voor rond de 370 euro, en ik zeg je, die kaart is echt zijn geld waard! 8)

Als monitor zou ik gaan voor een 20 inch widescreen TFT. Widescreen raakt steeds meer ingeburgerd in de PC wereld, en daar zullen de applicaties dus ook meer rekening mee houden. Mijn persoonlijke ervaring is dat widescreen erg prettig werkt en dat het heel veel ruimte biedt. Daarnaast kost het nieteens zoveel meer. Een mooie Acer of een Samsung 20'' volstaat uitstekend.

Ik zou in elk geval de voorkeur geven om een bedrag (zeg 400-500 euro) willen reserveren. Je kunt dit geld later gebruiken voor een upgrade, mocht dat tegen die tijd nodig zijn.

In het kort:
CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ (of 3800+) = 190 euro
Mobo: nForce 5 based moederbordje van Asus of MSI ofzo = 100 euro
Mem: 2x1GB DDR2 @533 of 667MHz = 200 euro
VGA: X1900XTX = 370 euro
Scherm: 20'' widescreen TFT = 310 euro
HDD: 2x 320GB (7200rpm, SATA) = 200 euro

1270 euro, moet natuurlijk nog wat spul bij, maar het venijn is er al wel uit voor de portemonnee. :P

[ Voor 10% gewijzigd door frankknopers op 17-09-2006 22:50 ]

Goud is geen geld

• HetBiggie
@Guardian Angel:
Alle punten worden zeker goed overwogen en ook voorgelegd aan mijn ouders. Heb die Compaq ook zeker bekeken. Ik denk dat juist IK meer naar die Compaq zou neigen ipv. mijn ouders. Compaq heeft veel krediet verspeeld vanwege problemen (m.n. compat.probs. met mb en geheugen) in het verleden.

Mijn ouders zijn qua computers betreft redelijk goed op de hoogte van merk en kwaliteit. En zijn ook redelijk kieskeurig. En ze willen GEEN standaardsysteem zoals je dat koopt bij bijvoorbeeld de Dixons/Vobis/DynaByte. Met alle respect, dat is geen A-systeem. Zeker niet een die je 18 uur per dag laat draaien, vijf jaar lang. De AMD Thunderbird 1,2GHz. is toentertijd ook door mijn moeder zelf en mij samengesteld, na flink speuren en reviews lezen. Toen veel geld voor neergeteld, maar hij draait dag en nacht zonder problemen. En mijn moeder begint zich nu echt te storen aan de snelheid; de foto's die ze maakt met de digitale camera zijn dusdanig groot dat grafische programma's als Illustrator en PhotoShop het op deze comp. niet meer trekken. Maar dat kan wel, na vijf jaar. Als ze nu 1800 euro besteden aan een computer, en ze doen er weer bijna zes jaar mee, dan valt dat qua afschrijving ook enorm mee.

@Frank_Knopers:
370 euro gaan mijn ouders niet uitgeven aan een videokaart, no way! En die 20" WS vind ik ook nogal aan de prijzige kant. Die 1270 euro is inderdaad een stuk lager, maar tel daar het besturingssysteem en de kast bij op en je zit al over de 1500 euro. En dan heb ik nog geen speakers, toetsenbord, muis en printer. Dus ook dan zit je al snel richting 1800 euro. Een bedrag waar ik nu ook op zit.

Moederbord is inmiddels ook gewijzigd. Zit nu te kijken naar een Asus P5B Deluxe. Scheelt ook alweer een 25 a 30 euro.

Edit: ik blijf erbij dat die twee X1900XT's op de site van Salland van € 260 (Asus) / € 310 (Sapphire) niet kan kloppen. Die zijn toch veel duurder dan de 7900GT's? Zijn het dan Lite-edities? Daar staat niks van bij namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door HetBiggie op 18-09-2006 12:00 ]

• Thunderhawk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 16:55
Voordat je bij Alternate koopt, check de shopsurvey ff: http://tweakers.net/shopsurvey/156
Als je geen waarde hecht aan een fatsoenlijke garantie-afhandeling dan is Alternate de ideale shop.

• HetBiggie
@Zompy: thx, zal ik zeker eerst bekijken voor ik een bestelling doe. Overigens is het nog niet zeker dat het Alternate wordt. Ik heb nu bij Salland wat samengesteld en dat bevalt me ook wel.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HetBiggie schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:31:
Ik heb nu bij Salland wat samengesteld en dat bevalt me ook wel.
Dan zou ik de Shop Survey nog maar eens nakijken. Salland komt daar de laatste tijd niet al te best uit ;)

Verwijderd

als je het bij salland besteld moet je het hun idd in elkaar laten zetten, ik had zelf een harddisk besteld werkte niet goed samen met mijn mobo maar toen ik hem wilde ruilen tegen een ide variant moest ik wel ff 20% bijbetalen en dat terwijl de ide variant goedkoper was als de sata 2.

toen ik het probleem had heb ik hun gemaild en hun zeiden ja draai eens een hd test programma, weet niet meer welk proggie t was, dus ik draaien en daar kwamen dus allemaal fouten uit, hun zeiden dus trugsturen de harddisk is niet ok, dus ik stuur hem trug en toen wilde ze er ook nog 25 euro test kosten voor hebben omdat hij niet kapot was
Pagina: 1