Defect moederbord maar toch stabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 506 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Allereerst, wil ik melden dat ik nieuw hier ben bij GoT en daarme ook de tweede opmerking maken, dat als dit onderwerp in de verkeerde index staat, dan mijn excuses hiervoor!

Ik zit al een tijdje in computers, maar moet ik zeggen dat ik er nu even niets meer van begrijp! Misschien dat de titel misleidend is, maar ik heb geen idee wat er eigenlijk defect is. Hiertoe zal ik alles stap voor stap uitleggen hoe de zaken ervoor staan, misschien zie ik iets over het hoofd:

Voor het afspelen van muziek, video en andere media alsmede gebruik makend van diverse servers (web, mail, FTP, files) draai ik een HTPC mediaspeler. Deze is met diverse onderdelen in elkaar gezet:

Kast: Antec New Solutions NSK2400 (micro-ATX en 380 voeding)
Moederbord: Asus A8N-VM CSM, BIOS versie 1001
Processor: AMD 64 3200+ Venice
Geheugen: 2x512 MB Kingston DDR2 RAM
Harddisk: Maxtor 6L250S0 (SATA1)
DVD-RW: NEC ND3540A (IDE)
Geinstalleerd is Windows XP met SP2

... de rest is niet zo belangrijk.

Onlangs is het huidige bord als vervangend bordje gekomen ipv een Gigabyte GV-K8N51PVMT-9 metdezelde chipset (Nvidia 6150 + 430). Na het vanvangen van dit moederbord, waarbij dezelfde processor en ook het geheugen over gezet zijn, is Windows niet opnieuw geinstalleerd. Bij de eerste opstart werd e.e.a. aan nieuwe hardware gevonden, maar omdat het practisch hetzelfde bord is, draait Windows zonder problemen verder.

Het systeem in zijn geheel draait stabiel voor dagen achter elkaar. Maar wanneer ik videos render met Virtual Dub en de proc gaat naar 100% voor een tijdje, dan slaat de hele pc af. Het afslaan is geen power down in Windows, maar alsof de stekker eruit getrokken wordt. Op de achtergrond draait SpeedFan 4.27 en daar zie ik dat bij een temperatuur van ongeveer 53 graden de PC uit gaat.
Lijkt dus op een warmte probleem van de processor. Maar processoren moeten makkelijk een temperatuur van boven de 60 graden aan kunnen, toch?
Verder geven programma's als Speedfan een power down in Windows als de temperatuur te hoog is, dus dacht ik dat het een optie in het BIOS was, die een bepaalde drempelwaarde ter beveiliging aangeeft. Echter, hier staat niets over in het BIOS. Wel staat de optie om een streef temperatuur aan te geven, maar zet ik die op 65 graden, dan heeft dit ook geen effect. Logisch, want afhankelijk van de ingestelde temperatuur draait de fan op een bepaald vermogen en dus toerental. Verder is deze temperatuur - volgens het BIOS manual - een drempelwaarde voor de fan en niet voor de power.

Misschien dat het een spanningsprobleem kan zijn: andere voeding proberen, maar dit gaf hetzelfde resultaat. Om evetuele kortsluiting in de kast uit te sluiten, heb ik het moederbord uit de kast gehaald en op een stukje karton gezet. De pc is gestript tot alleen het noodzakelijke, namelijk een proc, geheugen, keyboard, moederbord, disk, DVD en voeding. Zelfde probleem.

Oké, dit was het moment dat ik Windows verdacht vond worden: en vanaf hier wordt het alleen maar vreemder! 8)7 Als ik Windows opnieuw wil installeren, draai ik de installatie vanaf een bootable Windows CD in de DVD speler. Driver diskette voor SATA is niet nodig, omdat SP2 geslipstreamd is in de Windows CD.

Booten vanaf CD en Windows begint aan de hardware inspectie. Dit verloopt goed en na een ogenblik start de Windows setup interface, waarbij de eerste stappen zijn om aan te geven waar Windows geinstalleerd dient te worden. Er staat aangegeven welke partitie's op de harde schijf staan . . en op dit moment slaat de PC af!
Koelblok van de processor is koud, koelblok van de 6150 chip is ongeveer 33 graden, dus beiden niet warm. Goed, dit kan nog aan de controller liggen, dus een klassieke IDE disk erbij gehaald en een andere CD-ROM... na opstarten zelfde probleem en exact op hetzelfde moment!

Ander geheugen geprobeerd, hielp ook niet. Alles is nu wel vervangen, maar Windows wil niet opnieuw installeren. Het enige dat nog niet vervangen is, is de processor. Enerzijds, omdat ik geen andere AMD64processor heb liggen. Aan de andere kant, zou ik niet begrijpen hoe de processor dit probleem kan veroorzaken: als de pc opgestart wordt van de harde schijf en regulier in Windows opstart dan is er niets aan de hand. Dan kan het systeem normaal gebruikt worden, en kunnen diverse servers, films, muziek en andere pogramma's gedraaid worden, zonder problemen.

Nu gok ik dat jullie eerste reactie is, vervang de proc. Tja, dat bedenk ik me nu ook, maar als ik me ook bedenk dat als het de processor niet is, dan heb ik een nieuwe proc erbij, want die kun je niet meer terugbrengen naar de winkel! Ik wil dus wel zeker weten dat het probleem dan bij de processor ligt. Verder heb toentertijd de onderdelen bij Sallandautomatisering in Raalte gekocht en woon nu in Eindhoven. Even ruilen onder garantie zit er ook niet even in.
Natuurlijk als het probleem wel bij de processor ligt, onderneem ik deze stappen. Maar om eerst een
soort van second opinion te horen van mensen met ervaring en kennis, plaats ik dit bericht hier op GoT. Graag jullie mening hierop, want voorals nog begrijp ik er niet veel van!

Alvast bedankt.

O ja, suggesties voor een betere titel zijn welkom ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Complimenten voor je startpost, vooral als je nieuw bent op GoT. Thumbs up!

Heb je Memtest al eens geprobeerd om je geheugen te testen?

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Dat je koelblok niet warm wordt kan betekenen dat ie slecht contact maakt, heb je dat al gecontrolleerd?

53C is volgens mij aan de hoge kant voor een Venice, als ik OCCT draai dan gaat het rond de 50-55C mis.

Ook is het zo dat als ik de boel overklok het lijkt of m'n systeem stabiel is, ik kan uren gamen, films kijken, MP3's spelen, surfen...etc, maar zodra ik bv met Guardian Knot of Auto Guardian Knot aan de slag ga dan gaat het mis.

Wel vreemd dat je problemen hebt met het installeren van XP.

Controlleer je koelblok en draai OCCT eens.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat eerste afsluiten in Windows duidde volgens mij op een snoeiharde BSOD. (Die je dus niet kreeg omdat die bij default uit staan, zie systeemeigenschappen, geavanceerd, opstart en herstart instellingen, automatisch opnieuw opstarten) Hier had je misschien een diagnose mee kunnen stellen maar daar heb je nu natuurlijk niks meer aan.

Heb je al een CMOS reset geprobeerd?

Is dit niet domweg een Maxtor - NVIDIA compatibiliteitsprobleem?

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 17-09-2006 16:12 ]

• Jolke
  • Nu online
Dank voor de complimenten :)
Ik ben niet iemand die te pas en te onpas zijn problemen op een forum stort om een antwoord te krijgen. Temeer stoor je hiermee de gurus op het forum die niet altijd zitten te wachten op de standaard vragen, met zoals te raden, makkelijke antwoorden ;)

Memtest heb ik nog niet gedraaid, maar als dat alleen een test voor geheugen is, denk ik dat hierbij weinig tevoorschijn zal komen.
Ik heb het koelblok al een paar keer los gehad - onder andere voor het wisselen van het bord - en steeds van een vers laagje koelpasta voorzien, dat scheelde een paar graden, maar niet veel. Blok lijkt me dus in orde. (speldeknopje koelpasta en gelijkmatig verdelen, zodat je nergens meer de proc ziet)

@KILLorBe: is het normaal dat bij een zo'n hoge temperatuur dat het systeem er zo hard uitknalt?
Ik heb met vorige bordjes en dezelfde processor en geheugen, Gigabyte en MSI daar nooit problemen mee gehad. Die draaiden prima op 100% voor lange tijd en zonder problemen met temperatuur.
OCCT knijpt er met de "torture test" 1op een geveven moment uit... maar ik kan niet terugvinden op welk punt dat geweest is. Met de "stability test" haakt ie op een temperatuur van 58°C af, na 15% en staat de core op 1.45V. Ik gok dat de torture test bij een zelfde temperatuur afhaakt.
De temperatuur daalt na een restart weer tot 28 graden (zoals gezegd, het systeem staat los en niet in een kast). Een verwarming van 30 graden is veel! Als ik mijn Athlon XP 1700 vergelijk, welke gemiddeld op een temperatuur van 44 graden staat, is het geen wonder te noemen dat er geen 28 graden meer bij kan! Dat zou een temperatuur van 72 °C betekenen... ! 8)7
Ik heb overigens het systeem niet overgeklokt, het draait allemaal op de standaard instellingen - na diverse CMOS resets. Het systeem is trouwens ook nooit overgeklokt. Maar dat terzijde.

Zou Q-fan wel in orde zijn? Ik begrijp niets van die functie: ik zie de fan nooit onder de 2000 toeren komen. Dat is een extra van Asus, wat het enige verschil met vorige bordjes zou kunnen zijn.

@SMVS: ik heb in Windows inderdaad aanstaan "disable error reporting, only on critical errors". Maar automatisch herstart staat weer uitgeschakeld - doet ie niet dus. Ook de event viewer laat geen spectaculaire dingen zien.
En dat het een NVidia - Maxtor compatibiliteitsprobleem is, zou kunnen, maar dat verklaart niet waarom het opnieuw installeren van Windows niet werkt. Waarom denk je trouwens aan deze combinatie? Vreemd dat het dan alleen incompatible is bij hoge temperaturen of hoge processor belasting.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 12:16
je zou pc-check eens kunnen proberen alleen is dit programma niet gratis,
dat is software die je pc volledig controleerd.
maar de grootste kans is toch gewoon dat je moederbord brak is.
heb je trouwens ook last van bolle condensatoren dit zorgt vaak voor instabiliteit

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 17:39
als je Qfan niet aan zet gebruikt het moederbord een bepaalde temperatuur als vrgelijking, en volgens mij gaat ie boven een bepaalde temperatuur gewoon uit. een server bij ons had qfan uit staan, en met warm weer draaide processor fan op bijna 5000 toeren en volgens mij is dat veel te veel en veroorzaakt het stabiliteitsproblemen.

ik heb Qfan aan gezet en de temperatuur op 66 graden, de fan is nu veel rustiger, de server gaat niet meer uit, etc
Qfan zeorgt er voor dat je Fan rustiger draait, en zeg maar pas bij nadering van de ingestelde temperatuur echt flink an het werk, en haalt dus niet zo snel van die hoge toeren

als het dus aan je nvidia en maxtor ligt dat ie niet wil instaleren, kan komen doordat ie hem niet herkent of er niet goed op kan schrijven oid.
de partitietabel is een makeje want die zit gewoon aan het begin van de schijf.

de rest heb je een driver voor nodig, de chipset moet hier gen probleem mee hebben, en de HD goed aansturen
als je dus een nvidia chipset hebt en een maxteor hardeschijf, kan dat natuurlijk een probleem opleveren. ik zou dta toch een proberen.

bij het opstarten van windows, en tijdens installatie van windows gebruikt je systeem denk ik een andere methode voor het benaderen van je shijf, waardoor het probleem zich bijvoorbeeld alleen bij instaleren voordoet, en bij een al geinstalleerd systeem zich geen problemen voordoen.

zet die blauwe schermen eens aan. dan kom je er misschien achter welk device het probleem veroorzaakt.

• Jolke
  • Nu online
@dezejongeman: geen bolle condensatoren. Waardoor denk je dat het moederbord brak is?

@engelbertus: het probleem doet zich voor zowel bij aan als uit zetten van Qfan. Zit er in het bord een bepaalde temperatuur ingebakken waarbij het zichzelf uitschakelt?
Het feit dat nVidia en Maxtor niet door 1 deur kunnen, lijkt me moeilijk samen gaan met het feit dat Windows er stabiel op draait, tot een bepaalde temperatuur. Bovendien tijdens de installatie van Windows heb ik een andere harde schijf geprobeerd - zie boven - en dat gaf hetzelfde probleem.
Omdat de installatie CD met SP2 geslipstreamed is, is er geen behoefte aan SATA drivers tijdens de installatie: net voordat de computer afslaat zie ik de partitietabel op de schijf voorbij komen. Bovendien, met geen enkele schijf eraan slaat hij ook af.

> de rest heb je een driver voor nodig, de chipset moet hier gen probleem mee hebben, en de
> HD goed aansturen
> als je dus een nvidia chipset hebt en een maxteor hardeschijf, kan dat natuurlijk een probleem
> opleveren. ik zou dta toch een proberen.

en wat bedoel je hiermee, wat proberen? :)

> zet die blauwe schermen eens aan. dan kom je er misschien achter welk device het probleem
> veroorzaakt.

Het liefst zet ik de blauwe schermen natuurlijk uit, maar eh . . . waar zet ik dit ook al weer aan? system properties > advanced > error reporting, bedoel je?

• KILLorBE
Jolke schreef op zondag 17 september 2006 @ 19:52:
@KILLorBe: is het normaal dat bij een zo'n hoge temperatuur dat het systeem er zo hard uitknalt?
Ik heb met vorige bordjes en dezelfde processor en geheugen, Gigabyte en MSI daar nooit problemen mee gehad. Die draaiden prima op 100% voor lange tijd en zonder problemen met temperatuur.
OCCT knijpt er met de "torture test" 1op een geveven moment uit... maar ik kan niet terugvinden op welk punt dat geweest is. Met de "stability test" haakt ie op een temperatuur van 58°C af, na 15% en staat de core op 1.45V. Ik gok dat de torture test bij een zelfde temperatuur afhaakt.
De temperatuur daalt na een restart weer tot 28 graden (zoals gezegd, het systeem staat los en niet in een kast). Een verwarming van 30 graden is veel! Als ik mijn Athlon XP 1700 vergelijk, welke gemiddeld op een temperatuur van 44 graden staat, is het geen wonder te noemen dat er geen 28 graden meer bij kan! Dat zou een temperatuur van 72 °C betekenen... ! 8)7
Ik heb overigens het systeem niet overgeklokt, het draait allemaal op de standaard instellingen - na diverse CMOS resets. Het systeem is trouwens ook nooit overgeklokt. Maar dat terzijde.

Zou Q-fan wel in orde zijn? Ik begrijp niets van die functie: ik zie de fan nooit onder de 2000 toeren komen. Dat is een extra van Asus, wat het enige verschil met vorige bordjes zou kunnen zijn.
Een te hoge temperatuur kan voor verschillende dingen zorgen...crashen van het programma naar desktop, herstart en in mijn geval het uitschakelen van het systeem (Alsof de stekker eruit word getrokken) waarna ik 'm niet meer kan opstarten zonder eerst de spanning van de voeding af te halen.

58C is veel te hoog voor een Venice (Aangenomen dat dit ook de werkelijke temp. is van de CPU), ik probeer onder 50C te blijven en sommige mensen onder 55C...wat IMO te hoog is (Er zijn gevallen bekent waarbij iemand ~1 uur lang op 58C zat, gevolg...de volgende dag een dode CPU.

Kijk eens wat TCaseMax is van je CPU met dit progje (Copy to clipboard en dan plakken in je volgende post).

30C verschil is veeeeel te groot, standaard haal ik nog geen 10C verschil, overgeklokt van 1,8GHz naar 2,7+ GHz zit ik net onder 15C verschil, ik vermoed dan ook dat je HSF slecht contact maakt.

Bij OCCT zou ik (eerst) alleen de stability test draaien, die duurd nl maar een half uur terwijl de torture test door blijft gaan totdat je 'm stopt, ook slaat de stability test gifjes op in C:\Program Files\OCCT\Graphs als de test succesvol is.

Ik zou kijken of je geen problemen hebt met de combinatie van HSF en Socket (Stukje papier tussen HSF en de ophoging van Socket stoppen, HSF monteren en kijken of het stukje papier nog steeds los zit (Aan de koelpasta op je HSF kun je het vaak ook zien).

Q-Fan zou ik (iig voorlopig) uitzetten.

Verwijderd

Heb je al eens een andere schijf getest ?

Iedereen zoekt het in de richting van een warmteprobleem maar ik lees dat je in de Windows setup tot aan de partitieindeling kwam en dan de boel vastzat.

Lijkt me een dwarsliggende schijf...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik denk aan slechte koeling, teveel pasta etc. Hoe rpm's van je fan eens in de gaten.
Alle temperatuur shit van Asus in je bios uitschakelen, ook cool and quit. Kijken wat ie dan doet.

• Jolke
  • Nu online
@KILLorBE
Een te hoge temperatuur kan voor verschillende dingen zorgen...crashen van het programma naar desktop, herstart en in mijn geval het uitschakelen van het systeem (Alsof de stekker eruit word getrokken) waarna ik 'm niet meer kan opstarten zonder eerst de spanning van de voeding af te halen.
Dit probleem heb ik exact! Uitschakelen van het systeem, alsof de stekker eruit gehaald wordt èn het systeem niet meer op kunnen starten zonder eerst de spanning eraf gehaald te hebben.
Dat de temperatuur van de proc niet goed is, valt nu wel te concluderen. Een stijging van 30 graden bij 100% belasting is niet goed te praten. Ik twijfel nu of de processor de zwakke schakel in de keten is. Defecte sensor? Of slecht contact. Ik ga checken of de koelpasta (Coolmaster Pro tube'tje bij Computer land gehaald) in orde is. Het kan ook zijn dat de bevestiging van het koelblok op het bord, dus de mechanische bevestiging aan het slot met die hendel niet in orde is. Ook nog niet bekeken :)
De hendel is ervoor om het koelblok tegen de processor te duwen, om een zo klein mogelijke medium tussen processor en koelblok te hebben. Hoe minder deze druk is, hoe meer lucht er "in" de koelpasta blijft zitten en minder efficient de koeling ervan is.

Begrijp ik nog niet helemaal waarom de standaard/idle temperatuur in Windows op 30 graden ligt. Als een processor slecht gekoeld wordt, verwacht ik altijd een hoge temperatuur.

Het probleem met OCCT is dat de computer al afslaat voor het testen klaar is - zie hierboven - de computer slaat al af na 5 minuten.

@Green.Velvet
Inderdaad ik heb al een andere schijf geprobeerd tijdens de setup: ik heb het ook al geprobeerd zonder een schijf eraan te hangen: zelfde situatie. Weer een hint voor de processor denk ik.

Maar een Windows installatie die vast loopt na het initializeren van de hardware en het op zoek gaat naar een harde schijf? Tijdens deze installatie kun je nergens zien hoe warm de processor wordt...

• smvs
  • Niet online
Het probleem van afslaan is mij wel bekend bij Asus AMD borden, dit heeft hoogstwaarschijnlijk met Asus C.O.P. (CPU Overheat Protection) te maken. Ik heb met een A7V8X hier een keer last van gehad en toen bleek de koeler er niet helemaal goed op te zitten (180 graden gedraaid ofzo) Nou is socket AM2 natuurlijk weer anders maar het kan evengoed geen kwaad om eens de koeler er af te halen en hem er opnieuw op te zetten. Ik vind het alleen wel raar dat hij nu steeds op hetzelfde punt afslaat, vandaar dacht ik aan een compatibiliteitsprobleem.

Verwijderd

kan het niet zijn dat je voeding te warm wordt waardoor hij afslaat??? omdat je juist de complete spanning eraf moet halen... of misschien is hij wel naar zijn grootje...

ik weet in ieder geval wel (uit eigen ervaring) dat het misschien ook een soort van kortsluiting/lekstroom kan zijn... bij mij wou toen ik mijn voeding op de zijplaat van mijn kast legde hij dan ook niet meer aan ging totdat ik de stekker uit de wandcontactdoos haalde en er weer in stak...

imo is je voeding gewoon brak... (just my 2 pennies)

• KILLorBE
Jolke schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:41:
Begrijp ik nog niet helemaal waarom de standaard/idle temperatuur in Windows op 30 graden ligt. Als een processor slecht gekoeld wordt, verwacht ik altijd een hoge temperatuur.
Ik zal proberen uit te leggen wat er aan de hand kan zijn:
Bij HSF's praat je over C/W waardes, C/W staat voor het aantal graden (C) die de CPU stijgt per Watt (W), een lagere C/W waarde is dus beter.
Waarschijnlijk is er wel contact waardoor een gedeelte van de warmte afgevoerd kan worden, maar is het contact niet goed genoeg om bij volle (meer) belasting alle (genoeg) warmte af te voeren...

Simpel voorbeeld (Fictieve waardes, maar ze komen waarschijnlijk in de buurt van jou situatie):
Je CPU geeft bij volle belasting 50W af en Idle 15W.
De C/W waarde is b.v. 0.8 (Zeeeer slechte HSF (Of slecht contact)...vandaag de dag tenminste).
Omgevingstemperatuur is 20C.

Bij volle belasting betekent dat:
(50x0.8)+20=60C (Niet best dus)
Idle is dat:
(15x0.8)+20=32C

Nu met een HSF die een C/W heeft van 0.3 (Redelijk goede HSF (of goed contact)):
(50x0.3)+20=35C
Idle:
(15x0.3)+20=24.5C

Zoals je ziet is het verschil van 28C naar 10.5C gegaan.
Jolke schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:41:
Maar een Windows installatie die vast loopt na het initializeren van de hardware en het op zoek gaat naar een harde schijf? Tijdens deze installatie kun je nergens zien hoe warm de processor wordt...
Een CPU heeft meerdere 'hotspots', hoe je het ook draait of keert je zult nooit de gewenste temperatuur kunnen meten, daar waar de warmte geproduceerd wordt kan tenslotte geen sensor zitten. Nu weet ik niet of er meerdere sensors in een CPU zitten of dat er 1 sensor op een centrale plek zit, maar dat maakt eigenlijk niks uit omdat er in het geval van meerdere sensors alleen een gemiddelde waarde wordt weergegeven...het kan op 1 punt dus kokend heet zijn en op een andere plek ijskoud....misschien zit het gedeelte dat het meest benut wordt tijdens renderen/installatie/initialisatie wel op de plek die het slechts gekoeld wordt....tsja een beetje een long shot maar het zou wel je probleem kunnen verklaren.

@ smvs: Ik heb een DFI en die doet het ook.
@ mstreurman: Zoals gezegd doet mijn PC het ook, dat deed ie met de oude voeding en ook met de nieuwe voeding.

• Jolke
  • Nu online
Hulde voor deze uitleg KILLorBE! _/-\o_ Dit maakt het een stuk begrijpelijker . . hopelijk ligt het probleem ook in deze hoek ;)

Ik heb middels het programma AMD64TCaseMax de volgende stats:

AMD64 TCaseMax - v1.19
----------------------
CPU Information (CPU #1):
Standard CPUID: Family: F, Model: F, Stepping: 0
Extended CPUID: Family: F, Model: 2F, Stepping: 0
CPUID String: 20FF0
Processor APIC: 0
Processor: AMD Athlon 64 3200+ (Venice)
CPU Speed: 2009.06 (200.91 x 10.0)
Revision: DH8-E3
Platform: Socket 939
Startup VCore: 1.400v
Maximum Case Temperature = 53C
TDP: 32.4 Watts
----------------------
Wat geeft een TDP waarde trouwens aan?

Ik bedacht me net slim te zijn en remote desktop te gebruiken om de waarden uit te lezen als het systeem afslaat - RDT laat nog een bepaalde tijd het scherm zichtbaar!

Bij het afslaan, krijg ik middels AsusProbe de volgende waarden:
Vcore: 1.46 V
+3.3: 3.28 V
+5: 5.22 V
+12: 12.20 V
CPU: 58°C
MB: 29°C
PWR: 58°C
CPU: 3214 RPM

Een Vcore van 1.47 V? Dit lijkt me dus aan de hoge kant voor een Venice.

Verder geeft het programma CrystalCpuID aan dat de proc 0.46% overgklokt is. Hoe klok ik terug? Ik vind diverse opties over het veranderen van muliplier enzo via een command line, maar niet echt voor het veranderen van voltage.

Wat ook opvalt aan warmte, is de temperatuur van de nVidia nForce 430 chip, de southbridge. Deze is in idle stand haast niet met de hand aan te raken voor langere tijd - voor de sceptici: temperatuur is 47.9°C. Is dit normaal? Heeft iemand hiermeer ervaing?
Ik lees namelijk op het officiële ASUS forum dat iemand hier een extra koelblok op heeft gezet, daar er gaatjes in het bord voor zitten. Na RMA kregen mensen hun bord terug met een koelblok op deze chip.

- break -

Zo processor los gehad en koelpasta bekeken: dit zag er niet schokkend slecht uit, wel hier en daar wat verschil in de homogeniteit van de pasta, maar alles was in principe bedekt. Ik heb een nieuw laagje aangebracht en het koelblok heen en weer bewogen voordat ik de hendel overhaalde om het blok te fixeren. Temperatuur in Windows is niet lager dan voorheen, steeds een 28 graden.

Ik heb Qfan en Cool&Quit uitgezet in het bIOS en een test met OCCT . . . blijft de temperatuur steken op 50 graden! Hm, hij schijnt het vol te houden.... !

Stats van OCCT:

Case temperatuur: om en nabij 30.0-30.2 graden
CPU temperatuur: 49-51 graden (sterke daling in T bij einde test: in twee minuten van 50 -> 30 ??)
3.3 Volt: schommelt tussen 3.285 en 3.3 V
12 Volt: piekt bij opstarten naar 12.28 en blijft vervolgens 24 minuten constant op 12.2 V, om weer naar 12.28 te pieken aan het eind.
Core voltage: in de eerste twee minuten een piek van 1.46 naar 1.48, vevolgens 24 minuten constant en dan schommelend tussen 1.46 en 1.48 V

De eerste twee minuten zijn een opstart (idle) tijd, vervolgen 24 minuten testen op 100% en dan weer een cooling down tijd van 4 minuten.

Wow, het blijkt dus een koelprobleem met de processor te zijn... maar toch zou ik de Vcore naar beneden willen halen, liefst op 1.4V. Want een stijging van temperatuur van 28 naar 50 blijf ik veel vinden.

Morgen weer een dag (nu eerst ... :O) dan is het tijd voor de installatie van Windows, kijken of dat probleem ook verholpen is.... Voor nu, bedankt voor iedereen die bij gedragen heeft!

Conclusie mag dan zijn: AMD hangt scherp van zijn temperaturen af.

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 15:26
Als eerste ...zeer nette startpost!! _/-\o_

On issue!

Tsja , ik kom net uit de kroeg ( jaja doordeweeks continuedienste he , dan kan dat !!! )
Ik weet niet wat ik van je probleem moet denken .
Enerzijds ga ik mee met de mensen die zeggen dat er hier sprake is van slecht contact tussen de cpu en het koelblok .
Tijdens de installatie van XP of wat voor OS dan ook wordt het Level 2 cache geheugen zwaar bellast en als de koeling fysiek op die plek dan geen goed contakt maakt dan heb je de poppen aan het dansen.
Aan de andere kant heeft AMD daarvoor heatspreaders op de cpu's zitten dus ik weet niet of dit wel van groot belang is

Een Venice mag niet zo warm worden maar je mag nooit uitsluiten dat je CPU uit een slechte waffer ( plaat sillicium waarop CPU kernen worden gebakken )komt en dan ook nog eens uit de buitenkant.
Dat is helaas iets wat je nooit kan uitsluiten hoewel deze TMP waarden voor een Venice extreem doch niet uitsluitbaar zijn.

HMM , er schiet me nu iets te binnen
Je hebt aan geheugen gedacht , zeer positief , is vaak ook de boosdoener maar in het verlengde daarvan kan ook het volgende aan de hand zijn:
AMD lult met het geheugen via de HT bus
Als daar iets aan de hand is heb je en probleem , dan is je proc naar de klote, dit gegeven ISM de hoge temps kan misschien wijzen naar een gedeeltelijk overleden HT controller in de CPU.

Ik vrees toch dat jeeen andere proc moet zien te fixoren om je probleem echt te kunnen tackelen
Suc6! :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt nu alles van Asus uit en hij blijft nu stabiel ?

Verrot mobo, hij geeft blijkbaar verkeerde temps aan en schakelt zichzelf uit. Kan ook je Windows problemen verklaren.

• Jolke
  • Nu online
Oké . . . het is duidelijk! Opnieuw installeren van Windows is geen probleem meer. Ik ben er achter gekomen, dat inderdaad - dank aan FX16 - Level 2 cache goed gebruikt wordt, dat wil zeggen de proc wordt erg warm: in mijn geval werd de proc te weinig gekoeld en sloeg de C.O.P. in en liet de computer afslaan, uit beveiliging.

Ik heb niet direct de processor temperatuur gemeten tijdens het installeren, maar een sensor onder de cpu-fan en 'in' het koelblok gehangen. De idle-temperatuur is dan om en nabij 20 graden, terwijl met maximale load de temperatuur stijgt naar 23-24 graden. Ik geef toe het is geen exacte meting, maar het geeft een goede indicatie of je processor flink aan het werk is of niet.
Tijdens de installatie van Windows schoot de temperatuur - van deze simpele buiten temperatuur sensor :) - omhoog naar 24 graden. Inmiddels wordt de CPU goed gekoeld, omdat OCCT testen in Windows goed doorstaan worden, in het vorige geval zou de PC afslaan.

Het probleem is dus opgelost: zowel in Windows als tijdens de installatie van Windows draait het systeem (weer) stabiel. Al met al kan de conclusie getrokken worden dat een AMD64 goed gekoeld dient te worden. Ten eerste een goede koeler, maar niettemin ook ten tweede een goede gelijkmatig verdeelde laag koelpast tussen CPU en koellichaam, om de warmte dissipatie zo efficiënt mogelijk te maken. Bij mij was duidelijk het tweede een probleem ;)

Niks mis met de voeding, niets mis met het moederbord, processor, harde schijf of geheugen!
Thumb up voor jullie hulp overigens. Ik blijf voortaan in de buurt van het Tweakers forum!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ahh lol, je hebt dus gewoon een te dikke laag prut erop gedaan ?

• smvs
  • Niet online

• Jolke
  • Nu online
Inderdaad, een te dikke laag, toen een te dunne laag en nu de goed dikte!

haha, ook jij bedankt smvs ;)

Verwijderd

Ik heb/had ook een koelprobleem. Het begon met een herrie makende ventilator. Op naar de plaatselijke winkel en daar verkochten ze me een koelblok met ventilator en koelpasta. Ik dacht dat er beter teveel dan te weinig tussen kon zitten dus... Tegelijk maar al het stof van het moederboard af gehaald. Na afloop starte de computer nog wel op maar kwam eigenlijk niet meer bij het buroblad. Hij hing eerder of schakelde zich uit.

Naar aanleiding van dit artikel de pasta eraf gehaald en opnieuw aangebracht, goed verdeeld en gecontroleerd hoe de pasta erop zat. Hij is nu een test aan het doen maar het ziet er hoopval uit.

Bedankt, Joost

Ps. het is een AMD op een Aopen AK77-333

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 23:03 ]

Pagina: 1