[FreeBSD] Hardware Raid niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02-2025
Ik heb een Asus AN8X mobo met onboard HW raid controller. Twee SATA schijven erin gedaan en met de tool heb ik ze als mirror geconfigureerd.

Net toen ik FreeBSD ging installeren werden allebei de schijven herkend en kreeg ik de keuze om op AD4 of AD6 te installeren. Werkt mijn hardware raid nu? Ikzelf heb echt geen idee.

Enig idee hoe ik dit kan testen? Ik heb echt 0 ervaring met raid setups.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

Aangezien je de keuze hebt tussen 2 schijven om op te installeren, lijkt het me dat er iets fout gelopen is. Een raid1 array van 2 schijven wordt door het OS als 1 schijf gezien.

Btw: je hebt geen HW raid maar een SW raid controller.

• Grijze Vos
Als ik boot dan krijg ik het 'post' scherm van mn sata controller, en daar staat netjes dat ze in een mirrorred raid setup draaien. Kan wel eens even een windows cd erin stoppen en kijken of die wel maar 1 schijf herkend...

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Grijze Vos schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:14:
Als ik boot dan krijg ik het 'post' scherm van mn sata controller, en daar staat netjes dat ze in een mirrorred raid setup draaien.
Dat neemt niet weg dat het gewoon "software"-raid kan zijn, in de zin dat alle functionaliteit in de driver zit. Bijna alle "hardware raid" op moederborden is dergelijke nepraid (de prijs van een echte raidkaart is al meer dan van de meeste moederborden namelijk). Na 30 seconden googlen vond ik http://lists.freebsd.org/...ons/2006-July/126447.html, over de chipset die volgens mij op jouw bord zit. De algemene mening is daar niet zo heel positief, zolang je niet van plan bent de data ook onder windows te benaderen zou ik dan ook afzien van de onboard "raid"-functionaliteit, en voor een echte software-oplossing gaan.
Kan wel eens even een windows cd erin stoppen en kijken of die wel maar 1 schijf herkend...
Als je een correcte driver hebt, vast en zeker, dit zegt echter weinig over je kansen onder freebsd :)

• Grijze Vos
Dan ga ik maar es wat proberen met gmirror.